Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Het psychoanalytisch luisteren is niet zonder meer het luisteren naar verhalen. Eerder dan als een passief ontvangen, is het te beschouwen als een actief receptief proces. De uitnodiging om vrij te spreken en te spelen leidt slechts zelden tot een helder en coherent verhaal. Doorheen veel ruis en storingen begrijpen we flarden en fragmenten die we aan de patiënt terug trachten te geven, zodat hij zijn eigen verhaal bij elkaar kan puzzelen. Doorheen evenveel ruis en storingen communiceren we onze bereidheid tot luisteren en onze beschikbaarheid als nieuw analytisch object. Het psychoanalytische werk vereist een wat vreemde relatie. De therapeut is wel een nieuw, maar geen ?reëel? object: geen seksuele partner, geen zorgende ouder. Een balans tussen voelbare beschikbaarheid als analytisch object en reële verzaking aan vragen en verlangens kan een analytisch denken mogelijk maken. Wat is belangrijk in het zoeken naar die balans? Wat helpt om ?de goede golflengte? te kunnen vinden en zoveel ruis en storingen te kunnen verdragen? Of ook: hoe duidelijk maken dat je een welwillend luisterend oor biedt, wanneer stilte voor je patiënt afwijzing of angstige geheimzinnigheid betekent? Hoe het begripvol luisteren communiceren, zodat exploratie van pijnlijke evaringen mogelijk wordt? Hoe veilig moet de relatie ervaren worden, opdat de patiënt beangstigende voorstellingen zodanig verdraagt dat communicatie erover mogelijk wordt? Waarop dient de psychoanalytisch therapeut hierbij af te stemmen? Het affect kan richtinggevend zijn om de juiste toon te treffen. Maar zich laten leiden door emotie kan ook misleiden en verleiden. Slechts uit de stilte kunnen waarachtige gedachten geboren worden. Maar deze stilte is in werkelijkheid ruis en vaak kan de waarheid zich precies slechts dankzij storing, hapering en misverstand openbaren. In deze ?multiculturele? publicatie getuigen de auteurs vanuit diverse theoretische achtergronden en praktijken nu eens van rigoureuze wetenschappelijkheid, dan weer van het vermogen in de bomen te luisteren naar de kloppende harten van vogels?
Psychoanalyse --- Psychoanalyse. --- Ziektegeschiedenissen. --- Psychoanalytic therapy --- Psychologie --- Therapie --- #KVHB:Psychiatrie --- #KVHB:Psychoanalyse --- #KVHB:Psychotherapie --- psychiatrie --- psychoanalyse --- psychotherapie --- Man --- Volwassene
Choose an application
La vision freudienne est bien davantage qu'une théorie de la subjectivité ou un procédé thérapeutique. De façon implicite et explicite, Freud nous raconte une version étonnamment complète – et complexe - de l'existence humaine, ceci dans ses aspects historiques, sociales et, bien sûr, dynamiques. Ce petit livre, tantôt centré sur la théorie analytique, tantôt sur l'expérience clinique, fait travailler ce qui reste trop souvent en arrière-plan dans la réception de la vision freudienne : le potentiel émancipateur de la psychanalyse.
Choose an application
98
psychotherapie --- Psychiatry --- dagbehandelingen --- borderlinesyndroom --- Borderline personality disorder --- Treatment --- Psychoanalytic therapy --- borderline syndroom --- dagbehandeling --- mentalisatie --- psychoanalyse --- 606.329 --- psychiatrie --- therapie --- Borderline syndroom --- Psychiatrie --- Verpleegkunde --- Overige neurosen --- Borderlinestoornis --- Dagbehandeling --- Psychoanalyse --- borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) --- Provincie West-Vlaanderen --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis
Choose an application
Psychic trauma. --- Psychoanalysis and culture. --- Psychoanalysis. --- Psychoanalytic Therapy. --- Stress, Psychological --- Traumatology. --- Therapy. --- Psychic trauma --- Psychoanalysis --- Psychoanalysis and culture --- Culture and psychoanalysis --- Emotional trauma --- Injuries, Psychic --- Psychic injuries --- Trauma, Emotional --- Trauma, Psychic --- Culture --- Psychology --- Psychology, Pathological
Choose an application
As a discipline, psychoanalysis began at the interface of mind and brain and has always been about those most basic questions of biology and psychology: loving, hating, what brings us together as lovers, parents, and friends and what pulls us apart in conflict and hatred. These are the enduring mysteries of life and especially of early development-how young children learn the language of the social world with its intertwined biological, genetic, and experiential roots and how infants translate thousands of intimate moments with their parents into a genuine, intuitive, emotional connection to other persons. Basic developmental neuroscience and psychology has also of late turned to these basic questions of affiliation: of how it is that as humans our most basic concerns are about finding, establishing, preserving, and mourning our relationships. These areas in broad strokes are the substance of mind and brain, and the last decade has brought much new science to the biology of attachment, love, and aggression.
Child analysis. --- Child psychology. --- Child psychotherapy. --- Psychoanalytic interpretation. --- Interpretation in psychoanalysis --- Psychoanalysis --- Child mental health services --- Child psychiatry --- Children --- Psychotherapy --- Behavior, Child --- Child behavior --- Child study --- Pediatric psychology --- Child development --- Developmental psychology --- Child psychoanalysis --- Child psychotherapy --- Diseases --- Treatment --- Psychology --- Child Development. --- Child Psychology. --- Kinderpsychologie. --- Kinderpsychotherapie. --- Psychoanalyse. --- Psychoanalytic Interpretation. --- Psychoanalytic Therapy.
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|