Listing 1 - 10 of 193 << page
of 20
>>
Sort by

Book
Onderwijsdossier : wij tekenen voor de toekomst
Author:
Year: 2007 Publisher: Brussel : Welzijnszorg,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het onderwijsdossier van Welzijnszorg vind je een schooljaar lang verhalen van leerlingen, ouders, leerkrachten, directies en tal van andere mensen die zich inzetten voor gelijke kansen in het onderwijs. Ook de minister van Onderwijs vertelt hoe hij armoede op school wil aanpakken.


Digital
Geboortecohorten in de tweede en derde graad van het voltijds gewoon secundair onderwijs : Evolutie van 1989-1990 tot 2005-2006
Authors: ---
Year: 2007 Publisher: Leuven Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Onbekend maakt onbemind. Een notitie over de problemen van allochtone leerlingen bij het vinden van een stageplaats
Author:
Year: 2007 Publisher: Alphen aan den Rijn Stichting Meander

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze notitie wordt verslag gedaan van de knelpunten waar allochtone leerlingen tegenaan lopen bij het vinden van een stageplaats. Er wordt hierbij een onderscheid gemaakt tussen leerlinggerelateerde, arbeidsmarktgerelateerde en onderwijsgerelateerde knelpunten. Na analyse van de knelpunten wordt aangegeven wat de meerwaarde van allochtone stagiaires voor een bedrijf kan zijn. Hierna volgen een aantal succesvoorbeelden uit de praktijk, aanbevelingen en praktische handvatten en tips.


Book
Index voor inclusie. Werken aan leren en participeren op school
Authors: ---
Year: 2007 Publisher: Tilburg Fontys OSO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De 'Index voor inclusie' is een praktisch hulpmiddel om het proces naar "een zorgbrede school" op elke school te ondersteunen. De index biedt scholen een effectief proces van (zelf)evaluatie en ontwikkeling, dat gebaseerd is op de inzichten van directie, leerkrachten, leerlingen, ouders en begeleiders. Met de index kan onderzocht worden hoe barrières op de weg van leren en participeren kunnen worden teruggedrongen voor elke leerling. De cultuur, het beleid en de praktijk van de school worden geanalyseerd aan de hand van herkenbare indicatoren.


Book
Begeleid zelfstandig leren via activerende werk- en toetsvormen. Handleiding voor leerkrachten en onderwijskundigen
Authors: ---
Year: 2007 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek toont de auteur hoe de (toekomstige) leerkracht in het secundair en docent in het hoger onderwijs het zelfstandig leren van de leerlingen of studenten kan begeleiden en hoe hij dat 'begeleid zelfstandig leren' kan integreren in zijn lessen. Na het uitzetten van het theoretische kader rond begeleid zelfstandig leren, wordt aan de hand van concrete voorbeelden duidelijk gemaakt hoe activerende opdrachten opgesteld en geëvalueerd kunnen worden.


Digital
De houding jegens klasgenoten: etnisch gekleurd? Een onderzoek naar factoren van invloed op de attitude van basisschoolleerlingen jegens klasgenoten van verschillende etnische herkomst
Authors: --- --- ---
Year: 2007 Publisher: Groningen Rijksuniversiteit Groningen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het bestaan van zogeheten 'zwarte' scholen wordt in Nederland vaak als een probleem ervaren. Niet alleen omdat ze een negatief effect zouden hebben op de schoolprestaties van leerlingen, ook omdat ze de noodzakelijk geachte integratie van de verschillende bevolkingsgroepen in de weg zouden staan. In dit paper zijn attitudes van leerlingen in het basisonderwijs jegens leerlingen van de eigen en van andere dan de eigen etnische achtergrond bestudeerd. Uit de resultaten bleek dat de attitude van leerlingen jegens kinderen van de eigen etnische groep gunstiger was dan die jegens kinderen met een andere etnische achtergrond. De etnische samenstelling van de klas leek daar geen belangrijke voorspeller voor te zijn. Evenmin bleek de mate van contact tussen leerlingen de attitude jegens elkaar te beïnvloeden.


Object
Ken je kwaliteiten!
Authors: --- ---
Year: 2007 Publisher: Amersfoort CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit spel onderscheidt zich van het Kinderkwaliteitenspel door een (deels) andere lijst kwaliteiten en een geheel andere illustratiestijl, namelijk een combinatie van foto en tekening. Hierdoor is Ken je kwaliteiten! geschikt voor jongeren vanaf ongeveer 14 jaar èn voor volwassenen/teams. Doel is leerlingen bewust(er) maken van hun eigen kwaliteiten en op die manier bijdragen aan een positief zelfbeeld. De kaartjes kunnen zowel op individueel niveau, in kleine groepjes als klassikaal gebruiktworden. Uitgangspunt voor een gesprek is steeds het woord op een kaartje, waarbij concrete vragen worden gesteld door de leraar, mentor, interne begeleider of zorgcoördinator.


Book
Onderwijsdossier. Wij tekenen voor de toekomst
Author:
Year: 2007 Publisher: Brussel Welzijnszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het onderwijsdossier van Welzijnszorg vind je een schooljaar lang verhalen van leerlingen, ouders, leerkrachten, directies en tal van andere mensen die zich inzetten voor gelijke kansen in het onderwijs. Ook de minister van Onderwijs vertelt hoe hij armoede op school wil aanpakken.


Book
Dagarrangementen in de brede school. Een samenhangend aanbod van onderwijs, opvang en vrije tijd
Authors: --- ---
Year: 2007 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is geschreven voor de coördinator die een dagarrangement in het kader van de brede school wil opzetten. Een dagarrangement is een samenhangend en doorlopend aanbod van onderwijs, opvang en vrijetijdsvoorzieningen waar schoolkinderen en ouders op basis van behoefte en eigen keuze gebruik van kunnen maken. In dit boek zijn vijf verschillende dagarrangementen beschreven. U vindt in dit boek gegevens over de tussenschoolse opvang, over een naschools aanbod en over de ontwikkeling van een gezamenlijk pedagogisch klimaat en aan het einde een lijst van criteria waaraan een goed dagarrangement moet voldoen.


Book
PAV opzoekboek. Vademecum voor PAV. Uitkijk
Authors: --- ---
Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uitkijk bestaat uit een reeks werkmappen, speciaal ontwikkeld voor de lessen integratie algemene vakken in de tweede en derde graad BSO. Dit boek behandelt in grote lijnen de belangrijkste leerstofonderdelen van de deelvakken Nederlands, wiskunde en maatschappelijke vorming. De nadruk ligt hierbij niet op volledigheid en/of encyclopedische kennis, maar op structuur en overzichtelijkheid. Items die aan bod komen zijn bv. Atlas, Correspondentie, Hoofdbewerkingen, Meervoud, Meetkunde, Spelling, Tabel - Grafiek, Vraagstukken, Werkwoord, enz. De leerling kan individueel of in groep bij gestructureerde remediëringsmomenten bepaalde leerstofonderdelen herhalen, of hij/zij kan het naslagwerk zoals een woordenboek of encyclopedie als individueel werkinstrument gebruiken. Het Uitkijk Opzoekboek bevat een cd-rom met naast digitaal oefen- en/of testmateriaal bij de verschillende onderwerpen, ook het digitale Van Dale pocketwoordenboek..

Listing 1 - 10 of 193 << page
of 20
>>
Sort by