Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Mensen gedragen zich in het algemeen aangepast. Er zijn echter nogal wat mensen die hun persoonlijke opvattingen van groter belang achten dan de algemeen geldende regels. Daardoor botsen ze keer op keer met anderen in bijvoorbeeld het gezin, op het werk en tijdens de vrijetijdsbesteding. Ze veroorzaken niet alleen veel moeilijkheden, maar komen vaak ook zelf in grote problemen. Over deze mensen gaat dit boek. Wie zijn zij en hoe kunnen we ze helpen een harmonieuzer bestaan te krijgen? De aandacht richt zich daarbij niet zozeer op genezingsprocessen, maar vooral op het helpen ontwikkelen van strategieën die hen de mogelijkheid bieden uit de problemen te blijven en de mensen uit hun omgeving een minder conflictueus bestaan kunnen geven.In dit boek wordt getracht om 'moeilijke mensen' te classificeren. Uitgaande van de diverse persoonlijkheidsstoornissen worden enkele strategieën beschreven om met deze mensen om te gaan. Voorts krijgt de lezer strategieën aangeboden in de vorm van conflictoplossing, 'socratisch motiveren', toepassing van zelfcontroleprocedures bij agressief gedrag en een cognitieve strategie voor mensen met een lage frustratietoletrantie. Ook wordt de problematiek van de borderline-patiënt, eigenlijk het prototype van een 'moeilijk mens', uitvoerig besproken.Tot slot volgen enige algemene richtlijnen over hoe we als hulpverlener lastige, agressieve cliënten kunnen bejegenen. Deze richtlijnen gelden eigenlijk voor de omgang met iedere cliënt, hoe 'moeilijk' die ook is: wees hoffelijk en vriendelijk.
Choose an application
Met dit boek willen de auteurs in de eerste plaats inzicht vergroten in de psychologische theorieën die de hulpverlener houvast bieden. Het tweede doel is een overzicht te geven van het arsenaal aan concrete vaardigheden dat nodig is voor het voeren van hulpverleningsgesprekken. De auteurs leggen daarbij een duidelijk verband tussen de theorie en de toepassing via veel praktijkvoorbeelden. Na een bespreking van de algemene gezindheid tegenover de cliënt belichten zij aspecten van de cliëntgerichte, de cognitief-psychologische en de sociaalleertheoretische benaderingen. Deze werken zij uit in vier rollen voor de hulpverlener: vertrouwensfiguur, mededeelzame detective, docent en coach. Deze rollen worden geplaatst in een gespreksmodel met de fasen probleemverheldering, probleemnuancering en probleembehandeling. Daarna volgen de voor iedere fase kenmerkende strategieën en vaardigheden
Gespreksvoering --- Hulpverlening --- Communicatie --- cliënt-hulpverlener relatie --- Mass communications --- gesprekstechnieken --- hulpverlening --- Social psychology --- #PBIB:+SLO 220.70 --- 321.3 --- gezondheidszorg --- methodiek --- S20090280.JPG --- communicatie in de hulpverlening --- counseling --- humanistische psychologie --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Psychologie --- Methodiek --- 361.2 --- 361.12 --- 159.9 --- Contains audio-visual material --- Hulpverlening : gespreksvoering --- 364.044
Choose an application
In communicatie kan veel misgaan. Miscommunicatie is extra vervelend in de relatie tussen hulpvrager en hulpverlener, waarin immers persoonlijke en indringende thema's aan de orde komen. Hoe meer eenduidigheid er bestaat over hulpvraag, doel en mogelijkheden, hoe vruchtbaarder en effectiever de samenwerking tussen hulpvrager en hulpverlener zal zijn. Om deze reden is het 'Dialoogmodel' ontwikkeld. Hiermee kunnen binnen een hulpverleningsrelatie de onderlinge communicatie en samenwerking worden verbeterd. Het model biedt een krachtige ondersteuning bij het bereiken van een werkbare overeenstemming over probleemdefiniëring, verwachtingen en doelen van behandeling.Aan de hand van veel praktijkvoorbeelden - het praktisch gebruik staat centraal in dit boek - wordt geïllustreerd hoe de hulpverlener met het 'Dialoogmodel' diagnostische gegevens en behandelingsopties overzichtelijk kan ordenen en bespreken. Het proces kan van begin tot eind worden 'geregeld': van aanmelding tot aan de evaluatie van de behandeling
Sociology of social care --- Psychiatry --- Mass communications --- kinderpsychiatrie --- hulpverlening --- methoden van het sociaal werk --- communicatievaardigheden --- cliënt-hulpverlener relatie --- Communicatievaardigheden --- Hulpverlening. --- HULPVERLENING -- 616.89 --- COMMUNICATIE -- 610.1 --- HULPVERLENING -- 610.1 --- COMMUNICATIE -- 616.89 --- Hulpverlening --- Communicatietheorieën --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- cliënt-hulpverlener-relatie --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- arts-patiënt relatie (patiënt-arts-relatie) --- 499.41 --- S2007767.JPG --- communicatie in de hulpverlening --- 361.2 --- Communicatietheorie
Choose an application
De geestelijk verzorger benadert de levens- en zingevingsvragen vanuit een levensbeschouwelijk kader. Hij werkt voornamelijk op het existentile niveau en het niveau van het Zelf, het Absolute en God. Dat vraagt een bijzondere attitude en gerichtheid vooral op het gebied van de hermeneutische en spirituele cirkel. In dit boek laat Jaap Dijkstra aan de hand van veel voorbeelden uit de praktijk zien hoe de basisvaardigheden in het beroep van geestelijke verzorger kunnen worden toegepast. Verder besteedt hij nadrukkelijk aandacht aan gespreksvoering die verband houdt met ervaringen van contingentie (dat wat mensen 'toevallig' en plotseling kan overkomen). Tenslotte komt ook de verbeelding in het gesprek (verhalen, rituelen, symbolen) ruimschoots aan bod. Het boek is bedoeld voor hen die gesprekken voeren over levens- of zingevingsvragen. Vaak zijn dat pastores, humanistisch raadlieden, pastoraal werkers, geestelijk verzorgers in instellingen. Het boek kan ook nuttig zijn voor anderen zoals Maatschappelijk werkers of mensen die werkzaam zijn in een hospice Inhoudsopgave : Voorwoord Inleiding 1 Verkenning van het terrein 1.1 Verhouding pastorale zorg en geestelijke zorg 1.2 Hermeneutiek als gemeenschappelijke basis 1.3 Zingeving als werkveld 1.4 Doelgroep 1.5 Levensweg en vragen 1.6 Geestelijke of pastorale zorg als hulpverlening 1.7 Samenvatting 2 Levensvragen: context en verschillende lagen 2.1 Informele context 2.2 Psychotherapie en geestelijke verzorging 2.3 De religieuze of spirituele context van een levens- of zingevingsvraag 2.4 Levensvragen op verschillende niveaus 2.5 Primair en secundair referentiekader 2.6 Samenvatting 3 Competenties van de 'geestelijk verzorger' 3.1 Hermeneutische competentie 3.2 Communicatieve competentie 3.3 Spirituele competentie 3.4 Agogische competentie 3.5 Samenvatting 4 Communicatie 4.1 Communicatie belicht vanuit spiritualiteit 4.2 Aspecten van menselijke communicatie 4.3 Feedback 4.4 Lichaamstaal 4.5 Samenvatting 5 Het hulpverlenende gesprek: Een methodische invalshoek 5.1 Verschillende soorten gesprekken 5.2 Counselen 5.3 Non-directief of directief 5.4 Attitude 5.5 Fasen op weg naar het doel 5.6 Samenvatting 6 Basisvaardigheden 6.1 Luisteren 6.2 Spreken 6.3 Kijken 6.4 Vragen stellen 6.5 Reflecteren 6.6 Parafraseren 6.7 Samenvatten 6.8 Concretiseren 6.9 Confronteren 6.10 Samenvatting 7 Gespreksvoering procesmatig bekeken 7.1 De 'geestelijke verzorger' als gids: een metafoor 7.2 Enkele praktische zaken 7.3 Fasen in een gesprek 7.4 Een aantal thema's over de dynamiek in het gesprek 7.5 Mogelijke valkuilen 7.6 Samenvatting 8 Contingentie-ervaringen: het belangrijkste werkveld 8.1 Verliesverwerking 8.2 Zingevingsvragen (praktisch gezien) 8.3 Religieuze ervaring 8.4 Crises in de levensloop 8.5 Samenvatting 9 Werken met verbeelding 9.1 Verbeelding, een theoretische verkenning 9.2 Verbeelding praktisch in beeld gebracht 9.3 Samenvatting Nawoord Literatuur
Christian pastoral theology --- Psychology --- 159.97 --- 316.77 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Sociale vaardigheden --- #GGSB: Pastoraal --- #GGSB: Pastoraal gesprek - begeleiding --- S2007763.JPG --- communicatie in de hulpverlening --- geestelijke gezondheidszorg --- Psychologie van het abnormale--(Psychotherapie. Groepstherapie zie {615.851};Psychiatrie zie {616.89}) --- 361.2 --- 615 --- Geestelijke verzorging --- Zingeving --- gezondheidszorg --- Geestelijke verzorging. --- Zingeving. --- gezondheidszorg. --- 159.97 Psychologie van het abnormale--(Psychotherapie. Groepstherapie zie {615.851};Psychiatrie zie {616.89}) --- Gezondheidszorg. --- departement Gezondheidszorg 09 --- pastoraal werk --- gespreksvoering --- Pastoraal --- Pastoraal gesprek - begeleiding
Choose an application
"Ik vind dat jij veel goede ideeën hebt". "Wie, ik?" zegt Marianne met grote ogen van verbazing. "Ja jij", zeg ik. En om het te bewijzen stapel ik Marianne's ideeën en successen op elkaar: "Je doet dit al en dat al, en zus en zo, en je bent van plan om ..." "Dat is waar", glundert Marianne, "dat doe ik inderdaad allemaal al".Oplossingsgericht werken heeft veel te bieden. Het geeft erkenning en waardering aan de cliënt, focust op oplossingen en niet op problemen, schept optimisme, hoop en een positief toekomstperspectief voor de cliënt. Het draagt bij aan een goede samenwerking tussen cliënt en professional en zorgt voor humor en luchtigheid tijdens de gesprekken. Oplossingsgericht werken maakt daarbij gebruik van de aanwezige hulpbronnen en mogelijkheden van de cliënt. Die kracht wordt ingezet om een verandering te laten plaatsvinden in de richting die de cliënt wenst. De positieve ervaringen met oplossingsgericht werken vormden de aanleiding om deze methodiek te introduceren in de sector verstandelijk gehandicaptenzorg. Dit boek is dan ook een uitnodiging aan iedereen die in de dagelijkse praktijk werkt met cliënten met een lichte verstandelijke beperking om oplossingsgericht aan de slag te gaan
Hulpverlening --- Mentaal gehandicapten --- Methodiek. --- Hulpverlening. --- personen met een mentale beperking --- Orthopedagogics --- cliënt-hulpverlener relatie --- orthopedagogiek --- gedragstherapie --- Social policy and particular groups --- 326 --- mentaal gehandicapten --- hulpverlening --- verstandelijk gehandicapten --- communicatie in de hulpverlening --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- 361.2 --- Oplossingsgericht werken --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicaptenzorg --- Licht mentaal gehandicapten --- Oplossingsgerichte therapie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking)
Choose an application
Het boek met bijbehorende cd-rom maakt duidelijk hoe de kennis van de Roos van Leary een effectieve communicatie kan bevorderen binnen het beroepsmatig handelen. Op de cd-rom wordt in verschillende fragmenten het teamoverleg gespeeld van De Dreef - een fictief tehuis voor crisis-opvang-voor jongeren. In het boek analyseert Sjaak Vane dit rollenspel volgens het model van Leary. Via een zelftest kan de lezer vervolgens de kenmerken van de eigen communicatieve stijl vaststellen. Daarna gaat de schrijver in op de wisselwerking tussen de verschillende gedragsstijlen. Ten slotte wordt de stap gezet naar het toepassen van de eigen communicatie als methodisch instrument. Met praktijkvoorbeelden van interventies geeft de auteur aan hoe de lezer de gewenste omgang met cliënten en teamleden kan bereiken. Het boek en de cd-rom zijn bedoeld voor studenten Social Work en voor hen die werkzaam zijn in de zorg.
Communicatievaardigheden --- Maatschappelijk werk --- Roos van Leary. --- Hulpverlening. --- Methodiek. --- gedrag (mensen) --- teamwork --- interactie-analyse --- interpersonele communicatie --- communicatie --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- intermenselijke relaties --- Leary, Timothy F. --- gedragspsychologie --- Modes de communication Communicatiewijzen --- 305 --- Leary --- roos van Leary --- sociale psychologie --- 305.8 --- Roos van Leary --- hulpverlening --- 316.77 --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Gedrag --- Leary, Timothy --- Communicatie in de hulpverlening --- Communicatie in organisaties --- communicatie (gez) --- roos van leary (ler) --- Groepspsychologie --- maatschappelijk werk --- managementvaardigheden --- methodiek --- 364.01 --- Maatschappelijk werk : communciatievaardigheden --- Sociaal-cultureel werk --- S20080013.JPG --- sociaal werk --- welzijnswerk, methoden --- Communicatie ; algemeen --- 007 --- 361.3 --- 361.1 --- Contains audio-visual material --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Psychologie Psychologie --- Communication Communicatie --- Sociale psychologie --- Hulpverlening --- Managementvaardigheden --- Methodiek
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|