Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

UCLL (2)

VIVES (2)

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

EhB (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

KBR (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2007 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Klinische psychologie : theorieën en psychopathologie.
Authors: --- ---
ISBN: 9001400027 9789001400026 Year: 2007 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De volledig geactualiseerde editie van Klinische psychologie is het eerste Nederlandstalige standaardwerk op het gebied van klinische psychologie. Alle hoofdstukken zijn aangepast aan de meest recente theorien en onderzoeksbevindingen. Topauteurs uit wetenschap n praktijk geven een breed inleidind overzicht van het vakgebied. Klinische psychologie bestaat uit vier delen. Het eerste deel bevat een schets van enkele algemene achtergronden en een nadere aanduiding van het vakgebied. Een belangrijke vraag die daarbij aan de orde komt, is waar de grenze ntussen 'normaal' en 'abnormaal' gedrag liggen. Het tweede deel beschrijft diverse theoretische benaderingen die door klinische psychologen gebruikt worden: de biologische benadering, leertheoretische modellen, cognitieve theorien, psychoanalytische theorien, humanistische theorien en de systeemgeorinteerde benadering. Deel drie gaat over classificatie en diagnostiek, met speciale aandacht voor DSM-IV-TR en ICD-10, twee breed geaccepteerde Classificatiesystemen. De mogelijkheden en beperkingen van diverse diagnostische methoden en instrumenten komen eveneens aan bod. Het vierde deel tot slot bevat een uitgebreide toelichting van de verschillende psychische stoornissen. In grote lijnen wordt daarbij de indeling van DSM-IV-TR gevolgd. Elk hoofdstuk begint met enkele gevalsbeschrijvingen. Daarna volgt een beschrijving van het klinisch beeld van de stoornissen, een overzicht van epidemiologische gegevens en een toelichting van het ontstaan en in stand blijven van de betreffende stoornissen. Ten slotte wordt heel kort ingegaan op mogelijke behandelingen en hun effectiviteit. Door de gecombineerde beschrijving van theoretische perspectieven en de verschijningsvormen van psychische stoornissenis het boek bruikbaar voor zowel algemene psychologische als psychopathologie. Het boek is door de helderheid van de gevalsbeschrijvingen en de analyses geschikt voor studenten HSAO, HGZO en het WO. Tevens biedt het interessante inzichten voor Hulpverleners die met natuurlijke sociale groepen te maken hebben, zoals huisartsen en pastorale werkers Inhoudsopgave : Deel 1: Het terrein van de klinische psychologie 1 Over klinische psychologie Deel 2: Theoretische referentiekaders 2 Biologische benaderingen van psychopathologie 3 Leertheoretische modellen van psychopathologie 4 Cognitieve theorien 5 Psychoanalytische theorien 6 Humanistische theorien 7 Systeemgeorinteerde benaderingen van psychopathologie 8 Theorien beschouwd Deel 3: Classificatie en diagnostiek 9 Classificatie 10 Klinische diagnostiek Deel 4: Psychopathologie 11 De paniekstoornis, fobien en gegeneraliseerde angst 12 De obsessief-compulsieve stoornis 13 Posttraumatische stress 14 Depressie en manie 15 Somatoforme en psychosomatische klachten 16 Slaapstoornissen 17 Eetstoornissen 18 Middelgebonden stoornissen en verslaving 19 Stoornissen in de impulsbeheersing 20 Genderidentiteitsstoornissen en seksuele stoornissen 21 Dissociatieve stoornissen 22 Psychosen 23 Psychiatrische Stoornissen met algemeen-medische oorzaken 24 Persoonlijkheidsstoornissen


Book
Het angstige kind : angstverschijnselen bij kinderen en jongeren begrijpen en aanpakken
Authors: ---
ISBN: 9789020965483 Year: 2007 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen zijn soms bang. Sommige kinderen zijn echter hevig en langdurig angstig. Ze vrezen gescheiden te worden van hun ouders, hebben schrik van sociale contacten, raken snel in paniek, hebben meer specifieke angsten (bijvoorbeeld voor honden, voor de bliksem, ...), ze vallen ten prooi aan obsessies en fobieën die hen de hele tijd bezighouden, of ze maken zich voortdurend zorgen, ...In het eerste deel van het boek beschrijft de auteur de verschillende angststoornissen, hun oorsprong en hun evolutie. Hij maakt duidelijk dat deze kinderen niet gewoon angst hebben maar vooral bang zijn om angstig te zijn. In het tweede deel biedt de auteur dan hulpmiddelen aan om de angst te overwinnen. Hij legt uit hoe we deze kinderen kunnen helpen hun verontrustende emoties te aanvaarden en leren er zich van te distantiëren, door de confrontatie ermee aan te gaan in plaats van ze steeds te vermijden.Het is een zeer helder en praktisch uitgewerkt boek, met vele voorbeelden uit de praktijk van de auteur, met evaluatieschema's, overzichten van kernbegrippen, praktische aanbevelingen en uitgewerkte oefeningen.Het boek is bedoeld voor al wie met dergelijke kinderen te maken heeft en ze wil helpen om terug volop van het leven te kunnen genieten: psychologen en psychotherapeuten, (ortho)pedagogen en opvoeders, leerkrachten, ouders, enz. Kinderen zijn soms bang. Sommige kinderen zijn echter hevig en langdurig angstig. Ze vrezen gescheiden te worden van hun ouders, hebben schrik van sociale contacten, raken snel in paniek, hebben meer specifieke angsten (bijvoorbeeld voor honden, voor de bliksem, ...), ze vallen ten prooi aan obsessies en fobieën die hen de hele tijd bezighouden, of ze maken zich voortdurend zorgen,... In het eerste deel van het boek beschrijft de auteur de verschillende angststoornissen, hun oorsprong en hun evolutie. Hij maakt duidelijk dat deze kinderen niet gewoon angst hebben maar vooral bang zijn om angstig te zijn. In het tweede deel biedt de auteur dan hulpmiddelen aan om de angst te overwinnen. Hij legt uit hoe we deze kinderen kunnen helpen hun verontrustende emoties te aanvaarden en leren er zich van te distantiëren, door de confrontatie ermee aan te gaan in plaats van ze steeds te vermijden. Het is een zeer helder en praktisch uitgewerkt boek, met vele voorbeelden uit de praktijk van de auteur, met evaluatieschema's, overzichten van kernbegrippen, praktische aanbevelingen en uitgewerkte oefeningen. Het boek is bedoeld voor al wie met dergelijke kinderen te maken heeft en ze wil helpen om terug volop van het leven te kunnen genieten: psychologen en psychotherapeuten, (ortho)pedagogen en opvoeders, leerkrachten, ouders, enz. (Bron: www.lannoo.be)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by