Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Sponsors of the past : Flemish art and patronage, 1550-1770 : Proceedings of the symposium organized at the Katolieke Universiteit Leuven, december 14-15, 2001, Faculteit Letteren, Departement Archeologie, Kunstwetenschap en Musicologie / edited by Hans Vlieghe ; and Katlijne van der Stighelen
Authors: --- ---
ISBN: 2503515002 9782503515007 Year: 2008 Publisher: Brepols : Turnhout,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Congres / 2001 --- court art --- patronage --- Barok (stijl) --- Baroque (style) --- Renaissance (art) --- Renaissance (kunst) --- Sponsoring --- Art, Flemish --- Art flamand --- Mécénat --- patronaat --- Du Broeucq, Jacques --- Woutiers, Michaelina --- Sterre, Abot Van der --- 1550 - 1700 --- 709.4931 --- Arts Europe Belgium Flanders --- Mécénat --- Academic collection --- 7.078 --- 7.078 Kunstbescherming. Kunstbevordering --- Kunstbescherming. Kunstbevordering --- Art --- anno 1500-1799 --- Flanders --- Art patronage --- Arts patronage --- Business patronage of the arts --- Corporations --- Maecenatism --- Patronage of art --- Art and industry --- Flemish art --- mecenaat --- iconografie --- retabels --- Rubens, Peter Paul --- 16de eeuw --- 17de eeuw --- Zuidelijke Nederlanden --- Spanje --- History --- Congresses --- Congrès --- Art, Flemish - 16th century - Congresses. --- Art, Flemish - 17th century - Congresses. --- Art patronage - Belgium - Congresses. --- Art patronage - Netherlands - History - 16th century - Congresses. --- Art patronage - Netherlands - History - 17th century - Congresses. --- Art, Flemish - 16th century - Congresses --- Art, Flemish - 17th century - Congresses --- Art patronage - Belgium - Congresses --- patronaat. --- mecenaat. --- iconografie. --- retabels. --- Rubens, Peter Paul. --- Du Broeucq, Jacques. --- Woutiers, Michaelina. --- Sterre, Abot Van der. --- 1550 - 1700. --- 16de eeuw. --- 17de eeuw. --- Zuidelijke Nederlanden. --- Spanje. --- Vlaamse school


Book
Ambrogio Spinola : 1622
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2008 Publisher: Bergen op Zoom Stichting Vrienden van het Markiezenhof

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
De documentaire waarde van de Kerkinterieurs van de Antwerpse School in de Spaanse Tijd (1585-1713).
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2008 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Of de interieurzichten van de Antwerpse School geschilderd in de periode tussen 1585 en 1713 bruikbaar zijn als documenten voor de bestudering van het interieur van al dan niet verdwenen kerken was de hamvraag van dit proefschrift. Er werd gekozen om de interieurzichten van acht Antwerpse kerken onder de loep te nemen en grondig te bestuderen naar hun accuraatheid. Bij nog bestaande kerken kon dit grotendeels gebeuren door een vergelijking met de huidige situatie, bij verdwenen kerken bleek een exhaustieve bestudering van de bewaarde archieven noodzakelijk. Ten eerste stelde zich de vraag hoeveel architectuurschilderijen van de Antwerpse School ons een realistische weergave bieden van werkelijk bestaande kerken en wat het aandeel is van die realistische schilde­rijen op het totaal aantal nog bestaande interieurzichten van kerken. In het kader van dit onderzoek werd bevonden dat 441 schilderijen op een totaal van 977 gere­gistreerde stukken werkelijk bestaande kerken voorstelen, hetzij bijna de helft. De Antwerpse kathedraal is de best vertegenwoordigde kerk met 157 interieurzichten. Daarnaast vormen nog eens honderdtwintig schilde­rijen variaties op het thema van de kathedraal. De tweede althans meest vertegenwoordigde kerk is de Sint-Carolus Borromeus­kerk, de voormalige jezuïeten­kerk, die zesenveer­tig maal weergegeven werd. Verder komt de nog bestaande Sint-Jacobs­kerk twaalf keer voor, de voormalige Sint-Joriskerk vijf maal en van de thans verdwenen Sint-Walburgis- of Burchtkerk zijn acht interieurzichten bekend. Moeilijker te bestuderen omdat ze slechts door één interieurschilderij bekend zijn, waren de kloosterkerken van de Antwerpse discalsen, dominicanen en norber­tijnen. Het over­aanbod aan interieurs van of gebaseerd op de Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwe­kathedraal wijst on­getwijfeld op de symboolfunctie van de grootste gotische kerk van de Nederlanden. De schilderijen van Peeter I en II Neeffs geven in hun geheel een correcte weergave van de werkelijke situatie in hun tijd maar zijn niet gedetailleerd genoeg om concrete informatie te verschaffen over welbepaalde kunstwerken en meubilair, vooral wat betreft de beelden en de schilderijen. Alles wat zij op hun kerkinterieurs weergeven was wel degelijk aanwezig maar hun schilderijen laten niet altijd toe individuele kunstwerken te herkennen en met zekerheid te identificeren. Het zijn vooral de interieurzichten van de Duitse inwijkelingen Willem von Ehrenberg en Anton Gunther Ghering die de grootste documentaire waarde hebben voor de studie van het interieur van de Antwerpse kerken. Beide schilders hebben in tegenstelling tot vader en zoon Neeffs weliswaar geen enorme productie op hun naam staan maar zijn daarom niet minder interessant. Hun beider schilderijen zijn, samen met die van Jacob Balthazar Peeters door de accuraatheid en de zin voor detail van zeer groot belang voor het bestuderen van de 17de-eeuwse inrichting van de Antwerpse en andere kerken. Het onderzoek over de 17de-eeuwse kerkinterieurs van de Antwerpse School is voorna­melijk ge­richt op het bestuderen van de verdwenen barokke aankleding van Antwerpse kerken zoals de Onze-Lieve-Vrouwe­kathedraal, de Sint-Jacobskerk en de Sint-Carolus Borromeuskerk. De vraag is in hoeverre deze schilderijen waarheids­getrouw zijn. Is er niet eerder sprake van fictie of fictionele realiteit? De algemene trend is te beweren dat – in tegenstelling tot de Hollandse School, die uitermate realistische architectuurschilderijen produceerde – de Antwerpse School niet alleen van mindere kwaliteit is, maar vooral enkel fic­tieve gebouwen op doek en paneel vastlegde. Uit het lopende onderzoek blijkt dat binnen de 950 schilderijen, verspreid over musea in binnen- en buitenland en privé-collecties, de proportie fictie versus realiteit ongeveer 50/50 is, en dat een groot aantal interieurzichten van bijzondere documentaire waarde zijn voor een virtuele reconstructie van verdwenen kerken zoals de gotische Sint-Joriskerk, de barokke kerk van de Antwerpse Discalsen of die van de Brusselse jezuïeten.De kerkinterieurs van de hand van Peeter I en II Neeffs en Hendrik I en II Van Steenwijck waren grotendeels bestemd voor de vrije markt. De decoratieve waarde primeerde op de realiteitszin. De schilderijen van Willem Schubert von Ehrenberg, Anton Gunther Ghering en Jacob Balthazar Peeters – later in de 17de eeuw – zijn door hun accuraatheid en zin voor detail van zeer groot belang voor het bestuderen van de 17de-eeuwse inrichting van de Antwerpse en andere kerken.

Keywords


Book
Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen : een geschiedenis 1810 - 2007.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789058562715 9058562719 Year: 2008 Publisher: Oostkamp Stichting kunstboek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 4 of 4
Sort by