Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (2)

KBR (2)

KU Leuven (2)

PXL (2)

Arteveldehogeschool (1)

IMEC (1)

KDG (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

TPC (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2008 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Stress : preventie, reductie en ontspanning. Twaalf methoden.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Stress. Tot voor kort wist niemand wat dit betekende. Nu heeft bijna iedereen er last van.Dit boek heeft niet als doel om de zoveelste theorie over stress op de lezer los te laten, maar heeft wel de bedoeling kennis te laten maken met twaalf lichaamsgeoriënteerde methoden om stress te reduceren. Het eerste deel van dit boek bevat algemene beschouwingen over stress. In het tweede gedeelte worden mogelijke technieken beschreven om stress voor kinderen en volwassenen te voorkomen of te verminderen en om de lezer te helpen een juiste balans te vinden in het leven. Naast de definitie van elke techniek, de achtergronden en de indicaties worden de methoden samen met praktische richtlijnen beschreven. Er wordt ook aandacht besteed aan de wetenschappelijke waarde van elke techniek. Daarnaast wordt er bij elke methode verwezen naar mogelijke boeken, opleidingen, websites of DVD's die nog dieper op de techniek ingaan. Dit boek is bedoeld voor iedereen die stress ervaart. Voor kinesitherapeuten, psychologen, psychomotorische therapeuten, artsen, leraars of pedagogen vormt dit boek een basis van waaruit dieper op de verschillende technieken kan worden ingegaan.


Book
Een steen in je hand : dementie bespreekbaar maken
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789044123074 Year: 2008 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het inleidend hoofdstuk belicht het belang van het bespreekbaar maken van dementie, zowel binnen onze intieme relaties als op maatschappelijk niveau. Het start vanuit de negatieve effecten van dementiebevorderende beelden, maar toont ook aan dat praten over dementie een dementievriendelijke samenleving kan helpen creëren. In een tweede hoofdstuk wordt het concept van de ontmoetingsgroep beschreven. Vele algemene vragen over de werkwijze en het verloop worden hier beantwoord. De lezer krijgt in dit hoofdstuk een snelle kijk op het concept en de werkwijze. Om aan ontmoetingsgroep dementie te kunnen deelnemen, dient de diagnose te worden meegedeeld aan de persoon met dementie. Dit blijkt zowel uit onderzoeksbevindingen als uit praktijkervaring niet zo gemakkelijk te zijn. Hoofdstuk 3 over waarheidsmededeling heeft dan ook uitgebreide aandacht voor zorgvuldigheidscriteria. De wijze waarop we de ontmoetingsgroep vorm hebben gegeven, kan best vergeleken worden met een ritueel. Dit wordt kernachtig in hoofdstuk 4. Omdat elke groep begint met eenvoudige lichaamsoefeningen en relaxatie gaat hoofdstuk 5 dieper in op de werkwijze en de theoretische kaders die we hierbij gebruiken. Geen ontmoetingsgroep zonder groepsgesprek uiteraard. De meerwaarde van groepswerk en de methodiek van themagecentreerde interactie komen aan bod in hoofdstuk 6. De geïnteresseerde toekomstige groepsbegeleider vindt hier enkele inspirerende invalshoeken en aandachtspunten. Hoofdstuk 7 is een beschrijvend en beschouwend hoofdstuk. Het laat de lezer proeven van de betekenis van de groep voor deelnemers en begeleiders. In dit hoofdstuk ervaart hij de sfeer en de uniciteit van de groep.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by