Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
psychotherapie --- counseling --- communicatie in de hulpverlening --- 615.8 --- 361.12 --- 361.2 --- Counseling.
Choose an application
De auteur beschrijft allerlei kleinere en grotere obstakels die tijdens het proces van hulpverlening kunnen opduiken. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de aanleiding en oorzaak van de moeizame en soms moeilijke verstandhouding, waarbij ook het eigen eventuele aandeel onder de loep wordt genomen: heb je zaken over het hoofd gezien? Is je inschatting van de problematiek wel de juiste geweest? Ben je te dwingend geweest in je opstelling? Was er te weinig sprake van begrip voor de situatie waarin de cliënt zich bevindt? Was je niet in voldoende mate empatisch?Er worden handvatten aangereikt om te leren omgaan met dergelijke lastige en moeilijke `gevallen'. Het boek wil je a.h.w. een spiegel voorhouden en presenteert daarom voorbeelden en tests waarmee je kritisch naar jezelf en je functioneren als hulpverlener kan kijken. Uiteraard kunnen niet alle soorten van problemen, conflictsituaties en andere obstakels aan bod komen. De meest voorkomende worden echter uitgebreid behandeld, met ruime aandacht voor mogelijk agressieve gedragingen, zowel van de kant van de hulpvrager, als van jouw kant. Want ook dat kan gebeuren
Hulpverlening --- Conflicten (conflicthantering) --- Crisisinterventie (acute psychiatrie, opvangcentrum) --- 613.47 --- crisisinterventie (gez) --- conflicthantering (gez) --- hulpverlening (gez) --- hulpverleningsrelatie --- crisisinterventie --- communicatie in de hulpverlening --- 361.05 --- 361.18 --- 361.2 --- Crisishulpverlening --- Communicatie --- Communicatiestoornissen --- Gespreksvoering --- Communicatieve vaardigheden --- Communicatiestoornis
Choose an application
De samenleving is voortdurend in beweging: ook de hulp- en dienstverlening is aan het veranderen. Burgers worden mondiger, sociale beroepen zijn geprofessionaliseerd en bij professionals in dit veld verschuift de aandacht van het individu naar de bredere context van sociale netwerken en actief burgerschap. Kerngedachte daarbij is dat mensen vooral zelf verantwoordelijk (willen) zijn voor de oplossing van hun problemen. Sociale professionals reiken geen pasklare oplossingen meer aan, maar zijn vooral ondersteunend bij dit proces. Het boek presenteert een aantal nieuwe benaderingen die aansluiten bij deze ontwikkelingen. Rode draad is de betekenis die mensen toekennen aan hun situatie en de vragen waarvoor zij zich gesteld zien. Binnen deze werkwijzen is de dialoog van groot belang. Daarnaast wordt vooral gekeken naar de eigen mogelijkheden (of krachten) die mensen hebben om oplossingen te vinden voor hun problemen.In het boek komen de volgende benaderingen aan de orde: Eigen Kracht-conferentie - Whanau Hui; Echt Recht - verdere escalatie op school voorkomen door inzet van Echt Recht; Presentie - aansluiten bij de leefwereld van kwetsbare mensen; Mediation - conflictoplossing via bemiddeling door een mediator; Rehabilitatie - betekenisgevend handelen in de langdurige zorg vanuit de rahabilitatie- en supportbenadering; Oplossingsgericht werken - ontdek de kracht van je cliënt; Cliëntperspectief - wie zegt dat je onder leed moet lijden? het recht op eigen betekenisgeving; Reflectie - aansluiten bij het perspectief van de cliënt. Betekenisgeving en ervaringsleren als professionele kernwaarden; literatuur + websites. De auteurs zetten van elk van deze benaderingen de belangrijkste kenmerken op een rij en geven inzicht in de praktische werking aan de hand van casuïstiek
rehabilitatie --- empowerment --- conflictbemiddeling --- presentie --- maatschappelijke hulpverlening --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- hulpverlening --- 321.1 --- conflicthantering --- netwerken --- oplossingsgericht handelen --- sociale netwerken --- Conflicthantering --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Methodieken in de hulpverlening --- Presentie --- 364.4 --- Hulpverlening : communicatie --- Hulpverlening : methodiek --- Hulpverlening : sociologie --- Sociaal werk --- S20090792.JPG --- bemiddeling --- communicatie in de hulpverlening --- revalidatie --- welzijnswerk, methoden --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- 007 --- 361.2 --- 365 --- 361.1 --- Hulpverlening --- Sociale zorg --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Dienstverlening --- Cliënt --- Empowerment --- Methodologie --- Dialooggestuurd werken --- 007. --- 361.2. --- 365. --- 361.1.
Choose an application
Bemoeizorg is de term voor een succesvolle benadering waarmee hulpverleners in contact kunnen komen met sociaal kwetsbare mensen. Bemoeizorgers gaan met kennis en ervaring op pad om de veelal complexe problemen op te lossen en de levenskwaliteit van hun cliënten te verbeteren (Bron: covertekst)
307.3 --- 321.3 --- bemoeizorg --- hulpverlening --- 364.2 --- Bemoeizorg --- Hulpverlening --- 606.84 --- forensische psychiatrie --- kwetsbaarheid --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- psychiatrische verpleegkunde --- sociale psychiatrie --- thuislozen (daklozen) --- verwaarlozing --- Sociologie van de welvaart --- Methodiek --- (zie ook: informed consent) --- (zie ook: geestelijke gezondheidszorg) --- 361.2 --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- Professional ethics. Deontology --- deontologie
Choose an application
Psychologen, therapeuten, werkers in gezondheidszorg, gevangeniswezen, reclassering, maar ook in het onderwijs de kerk hebben gemeen dat ze proberen te werken aan verandering, aan groei van mensen. Zij weten uit hun praktijk dat verandering een weerbarstig thema is. De auteurs ontwikkelden hun boek om betere resultaten te verkrijgen op een terrein waar verandering niet eenvoudig is: de verslavingszorg. Motiverende gespreksvoering is een op de interactie gerichte gespreksmethode, waarvan inmiddels aangetoond is dat ze zeer succesvol is. Ze heeft in de afgelopen 10 jaar stormachtig haar intrede gedaan op tal van werkvelden. Veel hulpverleners zijn inmiddels sterk beïnvloed door het baanbrekende werk van Miller en Rollnick. Het werk heeft de respectvolle bejegening van cliënten - in de lijn van Carl Rogers - als basis. Ze is vernieuwend omdat deze gespreksmethode nadrukkelijk wel directief is: bewust gericht op verandering. De motivering van cliënten en het verminderen van weerstand zijn centrale thema?'. Deze motivatie en weerstand zijn binnen motiverende gespreksvoering niet allereerst eigenschappen van de cliënt, maar een afgeleide van de interactie tussen cliënt en hulpverlener. Dat geeft extra mogelijkheden om cliënten zo te begeleiden dat ze veranderen willen, erop vertrouwen dat ze veranderen kunnen en met het veranderwerk willen starten
Methoden en technieken --- Vergader- en gesprekstechniek, rapportage. --- Toxicology --- Ethics and addiction --- verslavingszorg --- sociale psychologie --- Social psychology --- mondelinge communicatie --- cliënt-hulpverlener relatie --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- motivatie --- 159.947 --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Motivatie --- Motivatie --- Gesprekstechnieken --- 159.947 Psychologie van de wil. Wilskracht --- Psychologie van de wil. Wilskracht --- #KVHB:Veranderkunde --- 364.044 --- Hulpverlening : gespreksvoering --- Welzijnswerk : veranderingsprocessen --- Gesprekstechnieken: gezondheidszorg --- S20110175.jpg --- Weerstand ; psychoanalyse --- communicatie in de hulpverlening --- hulpverleningsrelatie --- 361.2 --- 361.05 --- 499.4 --- gesprekstechnieken --- veranderingsmanagement --- Mondelinge communicatie --- mondelinge communicatie, discussiëren, gespreks- en interviewtechnieken, spreken in het openbaar, vergadertechnieken --- Veranderingsmanagement --- gesprekstechnieken (gez) --- communicatievaardigheden (ler) --- 253*21 --- 159.9:3 --- 159.923.33*1 --- 159.98*1 --- 159.98*1 Industriële psychologie. Personeelsbeleid. Bedrijfsconsultant --- Industriële psychologie. Personeelsbeleid. Bedrijfsconsultant --- 159.923.33*1 Communicatie. Relatie --- Communicatie. Relatie --- 159.9:3 Sociale psychologie --- Sociale psychologie --- 253*21 Pastorale methodiek --- Pastorale methodiek --- Maatschappelijk werk --- Hulpverlening --- Professionalisering --- Gespreksvoering --- Veranderingsproces
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|