Narrow your search

Library

UCLL (5)

Arteveldehogeschool (3)

KDG (3)

Thomas More Kempen (3)

UGent (3)

Hogeschool Gent (2)

Odisee (2)

AP (1)

DocAtlas (1)

KU Leuven (1)

More...

Resource type

book (5)


Language

Dutch (4)

English (1)


Year
From To Submit

2009 (5)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
An introduction to counselling.
Author:
ISBN: 9780335225514 0335225519 Year: 2009 Publisher: Berkshire Open university press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Hoezo lastig!? : vaardig worden in grens- en crisissituaties
Author:
ISBN: 9789001763701 Year: 2009 Publisher: Houten Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur beschrijft allerlei kleinere en grotere obstakels die tijdens het proces van hulpverlening kunnen opduiken. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de aanleiding en oorzaak van de moeizame en soms moeilijke verstandhouding, waarbij ook het eigen eventuele aandeel onder de loep wordt genomen: heb je zaken over het hoofd gezien? Is je inschatting van de problematiek wel de juiste geweest? Ben je te dwingend geweest in je opstelling? Was er te weinig sprake van begrip voor de situatie waarin de cliënt zich bevindt? Was je niet in voldoende mate empatisch?Er worden handvatten aangereikt om te leren omgaan met dergelijke lastige en moeilijke `gevallen'. Het boek wil je a.h.w. een spiegel voorhouden en presenteert daarom voorbeelden en tests waarmee je kritisch naar jezelf en je functioneren als hulpverlener kan kijken. Uiteraard kunnen niet alle soorten van problemen, conflictsituaties en andere obstakels aan bod komen. De meest voorkomende worden echter uitgebreid behandeld, met ruime aandacht voor mogelijk agressieve gedragingen, zowel van de kant van de hulpvrager, als van jouw kant. Want ook dat kan gebeuren


Book
Werk(en) met betekenis : dialooggestuurde hulp- en dienstverlening
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046901533 Year: 2009 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De samenleving is voortdurend in beweging: ook de hulp- en dienstverlening is aan het veranderen. Burgers worden mondiger, sociale beroepen zijn geprofessionaliseerd en bij professionals in dit veld verschuift de aandacht van het individu naar de bredere context van sociale netwerken en actief burgerschap. Kerngedachte daarbij is dat mensen vooral zelf verantwoordelijk (willen) zijn voor de oplossing van hun problemen. Sociale professionals reiken geen pasklare oplossingen meer aan, maar zijn vooral ondersteunend bij dit proces. Het boek presenteert een aantal nieuwe benaderingen die aansluiten bij deze ontwikkelingen. Rode draad is de betekenis die mensen toekennen aan hun situatie en de vragen waarvoor zij zich gesteld zien. Binnen deze werkwijzen is de dialoog van groot belang. Daarnaast wordt vooral gekeken naar de eigen mogelijkheden (of krachten) die mensen hebben om oplossingen te vinden voor hun problemen.In het boek komen de volgende benaderingen aan de orde: Eigen Kracht-conferentie - Whanau Hui; Echt Recht - verdere escalatie op school voorkomen door inzet van Echt Recht; Presentie - aansluiten bij de leefwereld van kwetsbare mensen; Mediation - conflictoplossing via bemiddeling door een mediator; Rehabilitatie - betekenisgevend handelen in de langdurige zorg vanuit de rahabilitatie- en supportbenadering; Oplossingsgericht werken - ontdek de kracht van je cliënt; Cliëntperspectief - wie zegt dat je onder leed moet lijden? het recht op eigen betekenisgeving; Reflectie - aansluiten bij het perspectief van de cliënt. Betekenisgeving en ervaringsleren als professionele kernwaarden; literatuur + websites. De auteurs zetten van elk van deze benaderingen de belangrijkste kenmerken op een rij en geven inzicht in de praktische werking aan de hand van casuïstiek


Book
Een verhaal apart : praktijkverhalen over dilemma's in de bemoeizorg.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789088500077 Year: 2009 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bemoeizorg is de term voor een succesvolle benadering waarmee hulpverleners in contact kunnen komen met sociaal kwetsbare mensen. Bemoeizorgers gaan met kennis en ervaring op pad om de veelal complexe problemen op te lossen en de levenskwaliteit van hun cliënten te verbeteren (Bron: covertekst)


Book
Motiverende gespreksvoering : Een methode om mensen voor te bereiden op verandering
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789075569391 9075569394 Year: 2009 Publisher: Gorinchem Ekklesia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychologen, therapeuten, werkers in gezondheidszorg, gevangeniswezen, reclassering, maar ook in het onderwijs de kerk hebben gemeen dat ze proberen te werken aan verandering, aan groei van mensen. Zij weten uit hun praktijk dat verandering een weerbarstig thema is. De auteurs ontwikkelden hun boek om betere resultaten te verkrijgen op een terrein waar verandering niet eenvoudig is: de verslavingszorg. Motiverende gespreksvoering is een op de interactie gerichte gespreksmethode, waarvan inmiddels aangetoond is dat ze zeer succesvol is. Ze heeft in de afgelopen 10 jaar stormachtig haar intrede gedaan op tal van werkvelden. Veel hulpverleners zijn inmiddels sterk beïnvloed door het baanbrekende werk van Miller en Rollnick. Het werk heeft de respectvolle bejegening van cliënten - in de lijn van Carl Rogers - als basis. Ze is vernieuwend omdat deze gespreksmethode nadrukkelijk wel directief is: bewust gericht op verandering. De motivering van cliënten en het verminderen van weerstand zijn centrale thema?'. Deze motivatie en weerstand zijn binnen motiverende gespreksvoering niet allereerst eigenschappen van de cliënt, maar een afgeleide van de interactie tussen cliënt en hulpverlener. Dat geeft extra mogelijkheden om cliënten zo te begeleiden dat ze veranderen willen, erop vertrouwen dat ze veranderen kunnen en met het veranderwerk willen starten

Keywords

Methoden en technieken --- Vergader- en gesprekstechniek, rapportage. --- Toxicology --- Ethics and addiction --- verslavingszorg --- sociale psychologie --- Social psychology --- mondelinge communicatie --- cliënt-hulpverlener relatie --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- motivatie --- 159.947 --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Motivatie --- Motivatie --- Gesprekstechnieken --- 159.947 Psychologie van de wil. Wilskracht --- Psychologie van de wil. Wilskracht --- #KVHB:Veranderkunde --- 364.044 --- Hulpverlening : gespreksvoering --- Welzijnswerk : veranderingsprocessen --- Gesprekstechnieken: gezondheidszorg --- S20110175.jpg --- Weerstand ; psychoanalyse --- communicatie in de hulpverlening --- hulpverleningsrelatie --- 361.2 --- 361.05 --- 499.4 --- gesprekstechnieken --- veranderingsmanagement --- Mondelinge communicatie --- mondelinge communicatie, discussiëren, gespreks- en interviewtechnieken, spreken in het openbaar, vergadertechnieken --- Veranderingsmanagement --- gesprekstechnieken (gez) --- communicatievaardigheden (ler) --- 253*21 --- 159.9:3 --- 159.923.33*1 --- 159.98*1 --- 159.98*1 Industriële psychologie. Personeelsbeleid. Bedrijfsconsultant --- Industriële psychologie. Personeelsbeleid. Bedrijfsconsultant --- 159.923.33*1 Communicatie. Relatie --- Communicatie. Relatie --- 159.9:3 Sociale psychologie --- Sociale psychologie --- 253*21 Pastorale methodiek --- Pastorale methodiek --- Maatschappelijk werk --- Hulpverlening --- Professionalisering --- Gespreksvoering --- Veranderingsproces

Listing 1 - 5 of 5
Sort by