Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Learning disabled children --- Learning disabled children --- Orthopedagogiek --- Special education --- Education. --- Leermoeilijkheden. --- Activity programs.
Choose an application
Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- leermoeilijkheden --- diversiteitsbeleid --- assessments (onderwijs) --- doelgroepenbeleid --- gelijkekansenbeleid --- studiekeuze
Choose an application
In deze opnieuw herziene en uitgebreide uitgave van 'Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen' worden ontwikkelingsproblemen vanuit een geïntegreerde medische, orthopedagogische en psychologische hoek benaderd. De auteurs, acht orthopedagogen/psychologen, zes artsen en een onderzoeker, zijn afkomstig uit de praktijk van een door de antroposofische menskunde geïnspireerde zorg aan kinderen. De inhoud is gebaseerd op een spirituele menskunde die een belangrijke waarde kan toevoegen aan de verstandelijk gehandicaptenzorg en de kinder- en jeugdpsychiatrie. (Bron: flaptekst)
kinderpsychiatrie --- ontwikkelingsstoornissen --- antroposofische geneeskunde --- Orthopedagogics --- kinderen --- orthopedagogiek --- 416.1 --- 460.5 --- ADHD --- Autisme --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Ontwikkelingsstoornis --- Personen met een handicap --- Ontwikkelstoornissen ; kinderen --- Orthopedagogie ; diagnostiek --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- didactiek (orthopedagogiek) --- Orthodidactiek --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingsproblemen --- Kindermishandeling --- Gehandicapten --- Meervoudig gehandicapte kinderen --- Epilepsie --- Orthopedagogiek --- Kinderen --- Medische psychologie --- Pedagogiek --- Jeugdpsychologie --- Ontwikkelingsprobleem --- Persoon met een handicap --- Kind met een meervoudige handicap --- ouder --- Kind --- Jeugd --- Media --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
De term development coordination disorder (DCD) of ontwikkelingsstoornis van de motorische coordinatie wordt gebruikt om kinderen te beschrijven die thuis of op school problemen hebben met taken die motorische vaardigheid vereisen. Deze kinderen bewegen onhandig, stuntelig, moeizaam, minder gecoördineerd. Het motorische leerproces is bij hen verstoord. Deze stoornis treedt vaak op in combinatie met andere ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, dyslexie en autisme. Er wordt vertrokken van een aantal concrete voorbeelden van kinderen met DCD om de problemen van deze kinderen te verduidelijken. Met diagnostische criteria voor DCD, zoals opgenomen in DSM IV. Deze diagnostische criteria worden ook naar de praktijk vertaald. Onderzoek en behandeling komen aan bod, met bijzondere aandacht voor de schrijfmotorische problemen van deze kinderen. Therapeutische mogelijkheden en beperkingen worden besproken, maar ook het volledige zorgkader wordt geschetst. Een aantal praktische tips voor thuis en op school werden verzameld. De onderliggende mechanismen van DCD zijn nog onvoldoende begrepen. De huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek wordt samengevat.
DCD --- Developmental Coordination Disorder --- 464 --- DCD-syndroom --- leerproblemen --- motoriek --- ontwikkelingsproblemen --- orthopedagogiek --- psychomotoriek --- psychomotorische stoornissen --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- motorische stoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- schrijfmotoriek --- Bewegingsstoornissen (bewegingsproblemen) --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- 159.92 --- 159.94 --- Ontwikkelingsdyspraxie --- Ontwikkelingsstoornissen --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Children with autism spectrum disorders --- Treatment --- Apraxia --- Flanders (Belgium) --- Psychomotor disorders in children
Choose an application
Naarmate het onderzoek over de onderkenning en behandeling van leerproblemen toeneemt, groeit ook de roep voor meer evidence-based praktijk op dat terrein. Deze tendens pleit voor de integratie van wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring in functie van een aanpak die aansluit bij de hulpvraag van de cliënt. In dit boek worden een aantal onderzoeksbijdragen van de recente conferenties van de Stichting Leerproblemen Vlaanderen over dit thema samengebracht. Verschillende aspecten komen aan bod: dyscalculie beschrijven, begrijpen en aanpakken (Desoete), effectieve instructie van lezen (Vernooy), geprotocolleerde dyslexiebehandeling (Ruijssenaars, Bron, Loykens en van Mameren-Schoehuizen) en (studie)motivatie (Sierens en Vansteenkiste). Daarnaast wordt ook verslag uitgebracht van de drie eindwerken die in 2009 door de Stichting Leerproblemen Vlaanderen bekroond werden. Ze beschrijven allemaal onderzoek naar de predictie en vroegtijdige onderkenning van leerproblemen. Dit is een belangrijk thema voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Predictie en vroegtijdige onderkenning kunnen er immers toe leiden dat er ook op tijd ingegrepen kan worden. Als onderzoek één zaak heeft aangetoond, dan is het dat vroegtijdige hulp de beste prognose garandeert.
Dyscalculie. --- Dyslexie. --- Leerstoornissen --- Kinderen (0-12 jaar) --- Diagnostiek. --- Preventie. --- leerstoornissen --- orthodidactiek --- dyscalculie --- Teaching --- Orthopedagogics --- leesproblemen --- dyslexie --- didactiek --- School children --- Education --- Acalculia in children --- Treatment --- Academic collection --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Rekenstoornissen --- leerproblemen --- leesonderwijs --- motivatie --- rekenproblemen --- spellingstoornissen --- zorgverbreding --- 464 --- evidence based onderzoek --- orthopedagogiek --- evidence-based practice --- Leerstoornissen ; kinderen --- rekenstoornissen --- Evidence-based practice --- Fonologische vaardigheden --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Leerproblemen --- Leesstoornissen (woordblindheid) --- Rekenen/rekenproblemen (dyscalculie) --- Spellingproblemen --- instructie --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Rekenproblemen --- 094877.jpg --- 376 --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- 159.95 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Diagnostiek --- Behandeling --- Motivatie --- Leerprobleem --- Diagnose --- Oorzaak
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|