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The image, before representing, to signify, acts and makes act. The performance of images, which this book undertakes exploration, is to be understood first of all as the evaluation of their effectiveness: what are the effects of images? It is then their agency: in what way are images living beings? It is also their performativity: as there are acts of speech, there are acts of image whose modalities can be detailed. Finally, it is their power: what can an image, including a text, for example, be incapable?
Christian image holds a special place here because, far from being a simple "Bible of illiterate "subject to the reign of the text, it permeates all aspects of the life and thought of Christian societies, from their theological and anthropological foundations - God created man in his image; the Son is the image of the Father - up to the most diverse uses of visual objects. But in the West it is not only in the Middle Ages that the images are active: this book is also devoted to the new forms of visual performances that appeared with the Renaissance or the mass-media society.
History of art / art & design styles --- Art chrétien médiéval. --- Image (théologie) --- Illustrations, images, etc. --- Interprétation. --- Semiotics --- Picture perception --- Picture interpretation --- Pictures --- Interpretation --- Visual communication --- Communication visuelle --- Sémiotique --- Illustrations, images, etc --- DNART DNCOMMU DNU-EUB EPUB-ALPHA-P EPUB-DNU-FT EPUB-LIV-FT LIVART LIVCOMMU EDITIONSULB-B --- Illustrations --- Art chrétien médiéval. --- Image (théologie) --- Interprétation.
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L'inclusion de textes courts dans l'œuvre figurée, en particulier dans l'enluminure, n'était pas absente de l'art carolingien, mais prend un développement majeur à l'époque romane : noms de personnes, de choses, d'allégories, phrases inscrites dans l'image, sur ses bordures, sur les bandeaux séparant les registres... Le texte court est alors souvent disposé sur des formes géométriques qui structurent la composition, et le phylactère fait son apparition. Mais ce n'est que vers 1300 que le phylactère, en arabesque, se distingue désormais nettement du texte en cartouches horizontaux, en un procédé qui sépare la parole émise de l'énoncé. Parallèlement, et pour ne citer qu'une autre des mutations qui l'affectent (importance moindre des tituli, place des passages bibliques, des gloses...), le texte court présent dans les schémas scientifiques ou techniques finit, également vers la fin du XIIIe siècle, par jouer un rôle particulier dans les diagrammes didactiques, dévotionnels ou moraux. Le colloque avait choisi d'analyser la place du texte court sous toutes ses formes, dans l'œuvre d'art, de la fin du XIe au début du XIVe siècle ; de situer ce phénomène dans les mutations intellectuelles comme dans leurs conséquences sur l'organisation du livre et de sa mise en page - articulation et hiérarchisation des textes, titres, divisions, numérotations, introductions, résumés, index... - ; et d'examiner en quoi ces modifications à l'intérieur de l'image précèdent, accompagnent, ou suivent les transformations de la pensée. Quelles sont alors les évolutions majeures dans la relation du lire et du voir, et que signifie nommer ?
Literature --- Iconography --- anno 500-1499 --- Illumination of books and manuscripts, Medieval --- Christian art and symbolism --- Image (Theology) --- Middle Ages in art --- Christian saints --- Enluminure médiévale --- Art et symbolisme chrétiens --- Image (Théologie) --- Moyen Age dans l'art --- Saints chrétiens --- Congresses --- Congresses. --- History of doctrines --- Cult --- Congrès --- Histoire des doctrines --- Culte --- 091.31:7.04 --- 091 <063> --- Verluchte handschriften: iconografie --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Congressen --- Visual Arts --- Art, Architecture & Applied Arts --- Painting --- Art chrétien médiéval --- Manuscrits médiévaux --- 091 <063> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Congressen --- 091.31:7.04 Verluchte handschriften: iconografie --- Enluminure médiévale --- Art et symbolisme chrétiens --- Image (Théologie) --- Saints chrétiens --- Congrès --- Communication --- Painting, Medieval --- Saints --- Canonization --- Religious aspects --- Christianity --- Art chrétien médiéval. --- Manuscrits médiévaux. --- Enluminure médiévale. --- Illumination of books and manuscripts, Medieval - Congresses --- Christian art and symbolism - Medieval, 500-1500 - Congresses --- Image (Theology) - History of doctrines - Middle Ages, 600-1500 - Congresses --- Middle Ages in art - Congresses --- Christian saints - Cult - To 1500 - Congresses --- Image --- Légende --- Art chrétien médiéval. --- Manuscrits médiévaux. --- Enluminure médiévale.
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