Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
La fabrique des filles : l'éducation des filles de Jules Ferry à la pilule
Authors: ---
ISBN: 9782845973954 2845973950 Year: 2010 Publisher: Paris: Textuel,


Book
Serious Game : revolution pédagogique.
Authors: ---
ISBN: 9782746225855 Year: 2010 Publisher: Paris Lavoisier

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Les fiches outils du formateur.
Author:
ISBN: 9782212547429 Year: 2010 Publisher: Paris Editions d'organisation


Book
De publieke betekenis van pedagogisch denken en handelen : bijdragen aan de veertiende Landelijke Pedagogendag
Authors: --- ---
ISBN: 9789088500749 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk ‘het publieke’, werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009. Uit de verschillende in deze bundel opgenomen bijdragen blijkt enerzijds duidelijk dat de notie van ‘het publieke’ een krachtdadig instrument is om de reductie van het pedagogisch denken en handelen tot een verzameling van eenvoudig toe te passen technieken in vraag te stellen. Anderzijds tonen de verschillende bijdragen ook dat we niet kunnen spreken over hét publieke, maar dat er eerder sprake is van een continuüm van perspectieven waarbij het publieke nu eens gelijkgesteld wordt aan de publieke ruimte waarbinnen jongeren voorbereid moeten worden op het leven in de samenleving en dan weer verduidelijkt wordt als die ruimte waarbinnen bepaalde maatschappelijke structuren en denkpatronen bevraagd en ontmoetingen met het andere mogelijk worden. Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk 'het publieke', werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009.


Book
Van alles wat meenemen : diversiteit in opvoedingsstijlen in Nederland.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046902233 Year: 2010 Publisher: Bussum Coutinho


Book
Use of representations in reasoning and problem solving : analysis and improvement.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9780415556736 9780415556743 9780203847824 9781136943942 9781136943980 9781136943997 Year: 2010 Publisher: London Routledge


Book
Over opvoeden gesproken : methodiekboek pedagogisch adviseren
Author:
ISBN: 9789085600480 9085600480 Year: 2010 Publisher: Utrecht Amsterdam Nederlands Jeugd Instituut (NJI) SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mijn peuter komt steeds uit bed, hoe leer ik dat af?Mijn zoon treuzelt bij het opstaan, hoe pak ik dat aan?Is het raar dat mijn dochter nog steeds naar school gebracht wil worden?Kan een kind ook depressief zijn?Hoe bereid ik mijn kleuter voor op het overlijden van haar opa?Mijn zoon heeft geen vriendjes op school, hoe kan ik hem helpen?Dit zijn voorbeelden van alledaagse vragen of problemen waarmee ouders in de opvoeding te maken kunnen hebben. Meestal vinden ze daar zelf een oplossing voor, al dan niet met behulp van mensen in hun directe omgeving. Soms komen ouders niet verder en hebben zij behoefte aan deskundig advies over de opvoeding en ontwikkeling van hun kind(eren). Overal in Nederland zijn gemeenten en instellingen bezig om Centra voor Jeugd en Gezin op te zetten, waar ouders terecht kunnen voor individuele pedagogische hulp in verschillende vormen, van inloop voor eenvoudige vragen, advies op maat bij een opvoedspreekuur tot begeleiding thuis.Deze geheel geactualiseerde herdruk van Over opvoeden gesproken biedt een uitgebreide methodiekbeschrijving van kortdurende individuele begeleiding van ouders in een preventieve setting. Ook staat Geraldien Blokland stil bij nieuwe vormen van pedagogisch adviseren, zoals de snel groeiende online advisering en het succesvolle opvoedprogramma Triple P. Zij geeft haar visie op kwalitatief goede hulp aan ouders gestalte door praktische expertise uit het werkveld te bundelen en te combineren met inhoudelijke en methodische onderbouwing.Over opvoeden gesproken is bestemd voor (aanstaande) professionals die pedagogische advisering bieden in de jeugdgezondheidszorg, het jeugdwelzijnswerk, maatschappelijk werk en de jeugdzorg.


Book
Meedoen en leren : psychologie en pedagogiek van het jonge kind
Authors: ---
ISBN: 9789006978032 Year: 2010 Publisher: Baarn ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs behandelen het opgroeien van kinderen tot ongeveer tien jaar, een periode waarin het verschil tussen het voorschoolse kind en het aanvankelijke schoolkind een centrale plaats inneemt. Het meedoen en stimuleren, dat de situatie van het kleine kind kenmerkt, wordt, als het kind 'echt' schoolkind is geworden, vervangen door onderwijzen en leren. Het boek bevat afwisselend meer beschrijvende, ontwikkelingspsychologisch getinte en meer beschouwende, pedagogisch getinte hoofdstukken. In elk meer beschouwelijke hoofdstuk worden de in het vorige hoofdstuk beschreven ontwikkelingen nader geïnterpreteerd.


Book
Laat ze niet schieten! : geef 'de grens' een plaats in het leven van jongeren
Author:
ISBN: 9789020990911 Year: 2010 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een vlijmscherpe analyse van wat er vandaag fout gaat met onze jongeren, en wie daar verantwoordelijkheid voor draagtProbleemgedrag bij jongeren, vooral bij jongens, neemt alsmaar toe. Onze opvoeding lijkt te falen; praten alleen helpt niet meer. De roep om een strengere aanpak klinkt steeds luider. Bootcamps voor delinquente jongeren, nultolerantie, meer jeugdgevangenissen... Maar is dat de juiste oplossing? Peter Adriaenssens brengt een vlijmscherpe analyse van wat er vandaag fout loopt met onze jongeren. Hij roept ons daarbij allemaal ter verantwoording. Want als we niet ingrijpen, dreigt een grote groep jongeren verloren te gaan. En niet de jongeren zelf, maar wel de volwassenen zijn de belangrijkste oorzaak. Wij laten hen immers al te vaak schieten, letterlijk en figuurlijk. Dit boek is een pleidooi om onze kinderen en jongeren beter vast te houden. Om hen duidelijke grenzen te geven, opnieuw te leren luisteren en solidair te zijn, niet zomaar omdat het moet maar omdat we hen leren ervoor te kiezen. Laat ze niet schieten sluit af met een concreet actieplan, met dertig voorstellen om deze problematiek op verschillende niveaus - het gezin, het onderwijs, de samenleving - aan te pakken. Het is vijf voor twaalf, maar de situatie is nog omkeerbaar. Dit boek is dan ook een belangrijke oproep aan alle betrokkenen om nu onze collectieve verantwoordelijkheid opnemen.Bron: https://www.lannoo.be/nl/laat-ze-niet-schieten


Book
Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding : vanachter de voordeur naar democratie en verbinding
Author:
ISBN: 9789088501876 9088501874 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is een duidelijke relatie tussen opvoeding en de manier waarop het er in de wereld aan toe gaat. Als kinderen van jongs af aan meekrijgen dat het normaal is om er bij het minste of geringste op los te slaan, dan zullen ze als volwassenen zeker niet erg gediend zijn van het poldermodel. En wie opgroeit in een samenleving of buurt waarin het recht van de sterkste heerst, loopt een flinke kans om van zijn ouders te leren dat praten weinig helpt. Beroemde filosofen en pedagogen, zoals Kant, Montessori, Dewey en Freire legden een direct verband tussen de sociale en politieke misstanden uit hun tijd en de manier waarop kinderen werden grootgebracht. Aan die analyse ontleenden ze de ambitie om met behulp van pedagogische hervormingen de wereld te willen verbeteren. Om allerlei redenen is het tegenwoordig niet meer hip om opvoeding en ?de toestand in de wereld? met elkaar in verband te zien. Opvoeding is nu een individueel project, een soort gedragstherapie. Maar is een kind eigenlijk wel goed opgevoed als hij niet crimineel is geworden? Of als zij niet ten prooi is gevallen aan een loverboy of breezersex? De stelling van dit boek is dat het in opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid om veel meer zou moeten gaan dan gedrag. Bijvoorbeeld om het leren begrijpen en internaliseren van democratisch burgerschap, humaniteit en vrijheid. Wat betekent het om te leven in een democratische samenleving waarin je recht hebt op een eigen identiteit, maar waarin je dan ook anderen datzelfde recht moet gunnen? Hoe bied je weerstand tegen het verleidelijke wij-zij denken, dat enerzijds een veilig gevoel van verbondenheid geeft, maar anderzijds het risico van dehumaniseren en uitsluiten van de ander met zich meebrengt? Dit boek heeft niet de pretentie om wereldproblemen op te lossen. Maar het heeft wel een hele duidelijke ambitie: iedereen die zich met opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid bezighoudt weer flink wat ambitieuzer maken als het om sociale, maatschappelijke en globale doelen van opvoeding gaat. De manier waarop kinderen worden grootgebracht maakt immers groot verschil. Niet alleen voor hun eigen leven hier en nu, en tijdens de rest van hun bestaan. Maar ook voor de manier waarop mensen dagelijks met elkaar samenleven in allerlei sociale verbanden, voor de mate waarin ze bereid zijn actief te participeren in de politieke gemeenschap, en uiteindelijk ook voor hun betrokkenheid bij het leven en de problemen van mensen elders in de wereld

Keywords

Orthopedagogiek --- geestelijke gezondheidszorg. --- jeugdbeleid --- maatschappelijke vorming --- Educational sciences --- sociale democratie --- opvoeding --- pedagogische denkgroepen --- kindermishandeling --- Netherlands --- Opvoeding --- BPB1106 --- Politique de la jeunesse --- Enseignement --- 700 Pedagogie --- 432 --- Burgerschap --- 182 Kinderrechteneducatie en jeugdinformatie --- Democratie --- Samenleving --- Opvoeding:algemeen --- Opvoeding en ideologieën --- pedagogie --- Jeugdbeleid --- Onderwijs --- Theorethische opvoedkunde --- Theoretische opvoedkunde --- 37 --- Opvoeding en onderwijs --- Maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Pedagogiek --- Waarden --- Kindersterfte --- Kindermishandeling --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- onderwijs --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- политика према младима --- politika prema mladeži --- noorsoopoliitika --- política de la juventud --- ifjúságpolitika --- jaunatnes politika --- politici pentru tineri --- jaunimo politika --- polityka młodzieżowa --- politika për të rinjtë --- младинска политика --- política da juventude --- политика за младежите --- ungdomspolitik --- politika taż-żgħażagħ --- mladinska politika --- politika mládeže --- youth policy --- nuorisopolitiikka --- politica della gioventù --- πολιτική για τη νεότητα --- Jugendpolitik --- jaunimo reikalų politika --- politika pro mladé --- politika prema mladima --- Media --- Statistische gegevens --- Sport --- Waarde (ethiek) --- Beleidsplan --- teagasc --- beartas don ógra --- Primary education --- Secondary education --- politique de la jeunesse --- enseignement --- Geestelijke gezondheidszorg.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by