Listing 1 - 10 of 195 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het flankerend onderwijsbeleid van een lerende gemeente mobiliseert lokale krachten om volwaardige leerkansen voor iedereen te realiseren, zelfs vanaf de voorschoolse leeftijd. In dit losbladige praktijkboek vindt u kaderteksten, onderzoek, goede praktijk en handige referenties. Alle aspecten van samenwerking met het lokale onderwijsveld passeren de revue: kinderopvang, opvoedingsondersteuning, brede school, mobiliteit, preventie-, milieu-, gezondheids-, cultuur- en vrijetijdsbeleid, leren en werken, internationale samenwerking. Verder zijn er meer schoolgebonden themas als kleuterparticipatie, taalbeleid, spijbelen en leerplichtcontrole, onderwijskosten, ouderbetrokkenheid, huiswerkbegeleiding. U vindt in dit boek de nodige knowhow om een flankerend onderwijsbeleid op maat op te starten. En u verneemt hoe de gemeente ook als actor kan werken aan een stimulerende leeromgeving. Uiteraard is de invalshoek netoverschrijdend.
Choose an application
Dit boek wil ouders voorbereiden op het leven met een schoolgaand kind. Het eerste hoofdstuk gaat over het kiezen van een school. Daarna komen achtereenvolgens alle belangrijke veranderingen aan bod: dagritme, opvang, speelafspraken, clubjes, feestjes, vakantie, communicatie met leerkrachten, ouderparticipatie en zorg op school. In het laatste hoofdstuk worden tips gegeven over hoe ouders hun kind kunnen voorbereiden en laten wennen op school. Sommige termen, functies en regelgeving in het boek zijn enkel van toepassing in een Nederlandse onderwijscontext, maar over het algemeen zijn de tips en informatie ook nuttig voor ouders in Vlaanderen.
Choose an application
Het onderwijsopbouwwerk van Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen ontwikkelde een matrix 'onthaal- en inschrijvingsbeleid op school'. In deze brochure wordt dit instrument voorgesteld. Scholen die de oefening maken, reflecteren over hun onthaalbeleid en krijgen tips om het te verbeteren.
Choose an application
Deze brochure werd samengesteld door de werkgroep OBOS. OBOS staat voor Ondernemende Bewuste Ouder(s) Sint-Truiden. Deze werkgroep wil zich inzetten voor jonge gezinnen die het niet makkelijk hebben en die dromen van een betere toekomst voor hun kinderen. De leden van de werkgroep zijn allemaal ervaringsdeskundigen op het gebied van kansarmoede. Onderwijs is een belangrijke schakel in het verhogen van kansen, maar om verschillende redenen staat onderwijs nog ver weg van kansarme ouders. Tijdens bijeenkomsten van de werkgroep onder begeleiding van opbouwwerkers en een aantal dialoogmomenten met het onderwijs verkreeg men inzicht in de oorzaken van de kloof en werden er constructieve aanbevelingen geformuleerd. In deze brochure worden tien thema's behandeld. Per thema is er een woordje uitleg, enkele citaten en een aantal praktische tips. Telkens worden ook tips voor ouders gegeven, want bruggen slaan doe je van twee kanten.
Choose an application
Deze bundel 'Ouderportfolio NT2'' hoort samen met 'Assessmenttaken bij het Oudervolgsysteem van de Kaapgroepen. In deze groepen leren anderstalige ouders Nederlands in de school van hun kinderen en participeren zij mee aan het schoolgebeuren. In het Ouderportfolio NT2 beoordelen de cursisten zichzelf en verzamelen zij bewijsmateriaal voor hun prestaties.
Choose an application
Uk & Puk Thuis stimuleert ouders om actief aan de slag te gaan met de thema's van Uk & Puk. De handleiding geeft aan hoe je ouders kunt informeren over Uk & Puk, hoe je ze betrekt bij Uk & Puk-activiteiten én hoe je ze stimuleert om thuis actief met Uk & Puk-thema's aan de slag te gaan. Daarvoor bevat de map een complete set kopieerbladen en ouderbrieven. Ook zijn er kopieerbladen bij de activiteiten van een thema en met tips voor thuis. De map geeft verder basisinfo voor een aantal ouderbijeenkomsten.
Choose an application
Deze bundel 'Assessmenttaken' hoort samen met het 'Ouderportfolio NT2' bij het Oudervolgsysteem van de Kaapgroepen. In deze groepen leren anderstalige ouders Nederlands in de school van hun kinderen en participeren zij mee aan het schoolgebeuren. De Assessmenttaken zijn lesactiviteiten die doorheen het schooljaar ingezet kunnen worden. De gekozen onderwerpen zijn relevante thema's waarmee zij te maken zullen hebben tijdens de schoolloopbaan van hun kind en waarbij Nederlandse taalvaardigheid vereist is. Tijdens de uitvoering van deze taken beoordeelt de lesgever of de cursisten de vooropgestelde doelstelling(en) kunnen.
Choose an application
Het onderzoek 'Samen werken aan leren lezen' wil het zogenoemde didactische partnerschap tussen ouders en school bevorderen. Daarbij werken ouders en school doelbewust samen aan een verbetering van de leervorderingen van kinderen. Omdat leren lezen voor alle leerlingen een cruciale fase is in hun ontwikkeling en achterstanden die in deze fase ontstaan jarenlang een negatieve invloed kunnen hebben, is het onderzoek gericht op het ontwikkelen en uitproberen van één specifiek voorbeeld: een protocol voor de samenwerking tussen ouders en school bij het leren lezen in de leerjaren 4 tot en met 6 (leerjaren 2 t/m 4 in Vlaanderen). Dit cursusboek werd uitgewerkt voor ouders van leerlingen die met leren lezen beduidend achterop zijn geraakt. Deze leerlingen kunnen verlengde instructie en oefening - niet alleen oefenen onder schooltijd, maar ook thuis - goed gebruiken. Het cursusboek geeft ouders informatie en tips over hoe ze hun kind best kunnen begeleiden en motiveren. Aan bod komen o.m. de (nieuwe) Avi-niveaus, werkvormen voor leesbegeleiding, het vinden van geschikte boeken en teksten en het Hulp-Door-Ouders-plan (HDO-plan). In de bijlagen werd het HDO-plan, een weekrooster voor leeshulp en een logboek voor leeshulp toegevoegd.
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 195 | << page >> |
Sort by
|