Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Mission Possible is een persoonlijk ontwikkelingsprogramma voor jongeren in de leeftijd van circa 12 tot 18 jaar. Met dit werkboek kun je zelf, samen met een MP-coach, de elf stappen van Mission Possible stuk voor stuk uitwerken. Dat kan in de volgorde en het tempo dat bij jouw gekozen doel past. Het kan je helpen doelen te stellen en deze ook echt waar te maken. Met behulp van dit boek kun je je eigen sterke punten ontdekken en leer je er gebruik van te maken. Bovendien kan het je helpen bij het vinden en vasthouden van de motivatie die nodig is om dingen te bereiken. Mission Possible is ontwikkeld door de bekende Finse psychiater Ben Furman, die ook Kids' Skills bedacht, in samenwerking met Caroline Beumer-Peeters. Het is gebaseerd op de filosofie van het oplossingsgerichte denken: focus op wat werkt en gebruik dit om nieuwe mogelijkheden te ontdekken.
Opvoeding. --- Educational sciences --- opvoeding --- Motivatie --- Motivatieproblemen --- Oplossingsgericht werken --- Jeugd --- Motivatieprobleem --- Jongere
Choose an application
De methode Kids' Skills is een speelse en praktische benadering voor het oplossen van een breed scala aan problemen zoals angsten, concentratieproblemen, woedeaanvallen, enzovoort... Het boek Kids' Skills in actie! bevat verhalen uit de hele wereld over hoe Kids' Skills in de praktijk wordt toegepast. Na een korte voorstelling van de methode zijn er cases over individuele kinderen die duidelijk maken hoe de methode 'op maat' aangepast en toegepast wordt. Ook is er aandacht voor het werken met Kids' Skills met groepen (in het bijzonder in de school).
vaardigheidsonderwijs --- Didactics --- Psychiatry --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- didactische werkvormen --- psychologie --- oplossingsgericht werken --- kinderen --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Sociale vaardigheden --- Oplossingsgericht werken --- Emotioneel probleem --- Gedragsprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactic strategies --- Primary education
Choose an application
Het vak van HR-professionals vraagt om het snel inschatten van situaties en het kiezen van de juiste aanpak om doelen te bereiken. Met de oplossingsgerichte methode bereik je deze doelen op een snelle, effectieve en plezierige manier. De oplossingsgerichte aanpak is een innovatieve veranderbenadering, die de kortste route naar het gewenste succes neemt. Bij oplossingsgericht werken gaat het erom problemen te onderkennen om vervolgens de gewenste situatie in levendige, positieve, concrete en resultaatgerichte taal te beschrijven en uit te vinden wat werkt om die gewenste toekomst te bereiken. De auteur werkt uit hoe professionals die aanpak kunnen gebruiken bij adviseren, sturen, instrueren, werken met teams en in verandertrajecten. Het boek reikt ook aan hoe de oplossingsgerichte mindset benut kan worden in de inhoud van HRM, zoals in selectie, beoordeling, beloning en uitstroom. Het biedt veel praktische handvatten. Daarnaast worden zichtbare wetenschappelijke verschuivingen in de psychologie beschreven, die relevant zijn voor de ontwikkeling van de oplossingsgerichte mindset
Gestion des ressources humaines Personeelsbeleid --- Résolution des problèmes Probleemoplossing --- E-books --- Personeelsmanagement --- Methodiek --- Oplossingsgericht werken --- Werving --- Personeelsselectie --- Teamwerk --- Veranderingsproces --- Adviesverlening --- Bemiddeling
Choose an application
In Supervisie in onderwijs en ontwikkeling wordt supervisie opgevat als een generieke didactische methode. Deze methode kan worden toegepast op een breed scala van beroepen en functies waarin het systematische en doelbewuste contact met anderen voor de werkuitvoering essentieel is. Het boek is onderverdeeld in drie delen. In Deel I komen de kaders van supervisie aan bod. Wat kan supervisie betekenen? Welke mogelijkheden en beperkingen zijn er, en welke eisen mogen er aan supervisoren worden gesteld? Deel II omvat drie verschillende benaderingen, namelijk de vraag hoe spiritualiteit in supervisie ter sprake kan komen, hoe om te gaan met morele dilemma's in supervisie en hoe godsbeelden hun belemmerende of bevrijdende werking in supervisie krijgen. Deel III ten slotte bestaat uit drie praktijkstudies. Aan de orde komen het belang van lichaamstaal in supervisie, een narratieve aanpak van supervisie en de mogelijkheden van oplossingsgerichte vraagtechnieken. Deel III ten slotte bestaat uit drie praktijkstudies. Aan de orde komen het belang van lichaamstaal in supervisie, een narratieve aanpak van supervisie en de mogelijkheden van oplossingsgerichte vraagtechnieken.
Social welfare methods --- School management --- Didactic strategies --- Teaching aids --- supervisie --- onderwijsmethoden --- Supervisie --- Onderwijs --- Ontwikkeling --- Begeleiding --- Lerarenbegeleiding --- Oplossingsgericht werken --- Leraren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leraar --- Directie
Choose an application
Sociaal-emotionele problemen --- Oplossingsgericht werken --- Gedragsproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Jeugd --- oplossingsgericht handelen --- opvoeding --- zelfvertrouwen --- 433 --- Opvoeding in de praktijk --- Sociaal-emotioneel probleem --- Gedragsprobleem --- Onderwijs --- Jongere
Choose an application
Traditionele intervisiemodellen richten hun focus op het probleem. Oplossingsgerichte intervisie is een verandering ten aanzien van de wijze waarop de vraag of de problematiek benaderd wordt. De aandacht is hierbij gericht op het realiseren van het gewenste toekomstbeeld. Oplossingsgerichte intervisie laat aan de hand van een casus en praktijk voorbeelden zien hoe het stappenplan van het reflecting teamintervisiemodel er in de praktijk uitziet. De oefeningen dagen de lezer uit om zijn vraag of problematiek op oplossingsgerichte wijze te benaderen. Reflecting teamintervisie is een model dat het accent legt op effectiviteit van intervisie, door aandacht te besteden aan de concreet meetbare oplossingen. Het reflecting team analyseert daartoe het intervisieproces en geeft feedback aan de intervisiedeelnemers. Op deze wijze kunnen organisaties en opleidingen het model inzetten om resultaatgericht te werken. Het boek is bedoeld voor intervisiebegeleiders, teamcoaches en managers die intervisie in hun organisatie of opleiding willen toepassen.
367.1 --- bedrijfspsychologie --- personeelsbeleid --- HRM --- intervisie --- management --- communicatie --- 321.4 --- Reflecteren --- bedrijfspsychologie - sociologie --- human resources management --- Opleiding en beroep --- E-books --- Intervisie --- Reflectie --- Oplossingsgericht werken --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs
Choose an application
In het onderwijs werken mensen die zich betrokken voelen bij hun leerlingen en zich verantwoordelijk voelen voor hun ontwikkeling. Ze zoeken naar gereedschap en ideen op momenten dat ze vastlopen in de begeleiding van (een groep) leerlingen of ouders. Oplossingsgericht werken met leerlingen gaat uit van de oplossingsgerichte manier van werken. Deze richt zich op het toekomstbeeld van leerlingen, in plaats van op het verleden en de problemen die ze ondervinden dan wel veroorzaken. De leerling in zijn kracht helpen Bij oplossingsgericht werken met leerlingen is het de taak van de begeleider om de leerling in zijn kracht te helpen komen, door de leerling te benaderen als de expert van zijn eigen leven: niemand weet beter dan de leerling wat zijn dromen zijn en wat hem motiveert om die te verwezenlijken. Oplossingsgericht werken met leerlingen laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe de begeleider of docent dit kan doen. Daarnaast worden concrete suggesties gegeven voor een effectieve begeleiding van leerlingen en/of ouders. Voor wie? Oplossingsgericht werken met leerlingen is geschreven voor begeleiders en docenten die leerlingen en/of ouders op een oplossingsgerichte wijze willen begeleiden en helpen.
Leerlingbegeleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Secundair onderwijs. --- Psychologische pedagogiek. --- leerlingenbegeleiding --- secundair onderwijs 1ste graad --- Pupil counseling. Pupil guidance --- oplossingsgericht begeleiden --- Zorgverbreding --- Oplossingsgericht werken --- 454.23 --- herstelgericht schoolbeleid --- Betrokkenheid --- Professionalisering --- Begeleiding --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding
Choose an application
Alle kinderen hebben een eigen persoonlijkheid en een eigen leerstijl. Om een goede leeromgeving te scheppen, moet de leerkracht kunnen omgaan met deze diversiteit. Een zeer geschikte benadering hiervoor is de oplossingsgerichte aanpak, waarbij wordt uitgegaan van de eigen competenties van leerlingen en ze worden aangespoord om zelf oplossingen te zoeken en doelen te halen. Oplossingsgericht begeleiden is een basisboek over oplossingsgericht werken in het primair onderwijs. De aanpak is bruikbaar in vele aspecten van het onderwijs, zoals het creëren van een prettige en veilige leeromgeving, het bevorderen van de zelfredzaamheid van kinderen en de samenwerking met ouders. De oplossingsgerichte benadering is ook toe te passen bij het tegengaan van pesten en agressie en bij samenwerking tussen kinderen met diverse achtergronden. De auteur introduceert de principes, geeft een overzicht van de verschillende technieken en beschrijft de vaardigheden die bij het werken met leerlingen nodig zijn. Er is aandacht voor de omgang met zorgleerlingen en voor samenwerking binnen de school en met ouders. Oplossingsgericht begeleiden bevat vele voorbeelden van praktijksituaties, werkvormen en gesprekstechnieken. Het is zowel geschikt voor pabostudenten en studenten pedagogiek, als voor professionals in het primair onderwijs.
onderwijzers --- lager onderwijs --- pedagogiek --- Primary education --- leraren-leerling relatie --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- #KVHB:Schoolpsychologie --- #KVHB:Pesten --- #KVHB:Diversiteit --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- didactische principes --- diversiteit --- oplossingsgericht werken --- sociale vaardigheden --- vaardigheden --- 305.8 --- 474.23 --- 474.6 --- Basisonderwijs --- Boos zijn --- Diversiteit --- Gespreksvaardigheden --- Leeromgeving --- Oplossingsgericht onderwijs --- Pesten --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- agressiviteit --- basisonderwijs --- communicatie --- gesprekstechnieken --- oplossingsgericht handelen --- pesten --- Agressie --- Begeleiding (Coaching) --- Grenzen stellen --- Relatie ouder - school --- Vaardigheden --- oplossingsgericht begleiden --- sociale vaardigheden (ler) --- Communicatie ; algemeen --- Communicatie --- Didactische principes --- Intercultureel onderwijs --- Lager onderwijs --- Oplossingsgericht werken --- Kleuteronderwijs --- Competentiegericht onderwijs --- 454.2 --- leeromgeving --- samenwerken --- onderwijsstrategieën
Choose an application
Mission Possible is een persoonlijk ontwikkelingsprogramma voor jongeren van ca. 11 tot 18 jaar. Het programma bestaat uit elf stappen of taken die de jongeren kunnen helpen doelen te stellen en deze ook echt te realiseren. Het is een praktische, oplossingsgerichte benadering die - net zoals de methode Kids' Skills - gebaseerd is op het gedachtegoed van het oplossingsgerichte denken. Het biedt jongeren de kans om zelf expert te worden, de regie in eigen handen te nemen en zo meer zelfvertrouwen en zelfsturing te ontwikkelen. Mission Possible kan individueel of als groepsactiviteit worden toegepast. Dit boek bevat uitleg over de achtergrond van de methode en handvatten, tips en voorbeelden. Het is bedoeld voor individuele begeleiders, trainers, (zorg)leerkrachten, mentoren en therapeuten die jongeren met de Mission Possible methode willen coachen. Het boek is gebaseerd op het werkboek van de methode Mission possible van Ben Furman en Caroline Beumer-Peeters.
Opvoeding. --- Educational sciences --- coaching --- Personality development --- zelfvertrouwen --- opvoeding --- PXL-Healthcare 2014 --- ontwikkelingspsychologie --- adolescenten --- coachen --- groepstherapie --- oplossingsgericht handelen --- zelfsturing --- 433 --- 467 --- Opvoeding in de praktijk --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Sociaal-emotionele problemen --- Oplossingsgericht werken --- Gedragsproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Jeugd --- Sociaal-emotioneel probleem --- Gedragsprobleem --- Onderwijs --- Sociology of education --- Secondary education --- Orthopedagogics --- Jongere
Choose an application
De auteurs hebben veel succes met hun methode 'Veilig opgroeien' (oorspronkelijke titel: 'Signs of Safety'). In dit tweede boek laten zij zien dat er een weg is uit het ontkenningsdilemma.Iedere hulpverlener in de jeugdzorg kent het probleem van ontkenning bij ernstige aanwijzingen voor kindermishandeling of seksueel misbruik in gezinnen. Ouders die, geconfronteerd met vermoedens van mishandeling, iedere verdenking van de hand wijzen. In de praktijk leidt dit vaak tot een vruchteloos meningsverschil tussen gezin en hulpverleners, gevolgd door uithuisplaatsing van het kind en uiteen vallen van het gezin. Een uit nood geboren situatie die geen van de betrokkenen eigenlijk wenst. Het is echter mogelijk gezinnen op een verantwoorde manier bij elkaar te houden of te herenigen. De discussie over wie precies wat gedaan heeft, maakt plaats voor de vraag: hoe kunnen we voortaan zorgen dat de kinderen in het gezin veilig zijn. De achterliggende gedachte - de aandacht vooral op de toekomst richten - lijkt simpel, maar betekent in de praktijk hard werken, zo stellen de auteurs. Ze illustreren dit aan de hand van vele uit het leven gegrepen voorbeelden en geven, stap-voor-stap, een concrete leidraad hoe dit in de praktijk gebracht kan worden. Zo laten zij overtuigend zien dat de Signs of Safety-benadering rond ontkenningszaken ook een dankbare ervaring is. Gezinnen en hun netwerk gaan aan de slag met een eigen, op maat gemaakt veiligheidsplan, haast altijd met succes
Social welfare methods --- Criminology. Victimology --- incest --- kindermishandeling --- jeugdbescherming --- hulpverlening --- ontkenning --- ouders-kind relatie --- seksueel misbruik --- gezinstherapie --- gezinsproblematiek --- gezinsbegeleiding --- Kindermishandeling --- Oplossingsgericht werken --- Seksueel misbruik --- Ontkenning --- Hulpverlening --- Jeugdhulpverlening --- Nederland --- Jeugdbescherming --- Jeugdbescherming (kinderbescherming) --- Kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- 323.4 --- kindermishandeling (gez) --- 179.2 --- Veiligheid --- 343.62
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|