Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Hoort bij het gelijknamige boek.
Praktijkonderzoek --- Organisatieleer --- Veranderingsmanagement --- Diagnose
Choose an application
Dit boek biedt inspiratie en handreikingen voor iedereen die aan de slag wil met praktijkonderzoek als motor voor verandering in organisaties. Praktijkonderzoek is niet alleen bedoeld om iets te weten te komen, maar ook om te veranderen en te leren. In plaats van een extern adviseur in te huren die 'de oplossing' heeft, spoor je kennis en ervaring in de eigen organisatie op. Praktijkonderzoek levert niet alleen interessante inzichten op, het kan ook het leren van betrokkenen stimuleren. Kortom: praktijkonderzoek als motor voor verandering. Dit boek bevat handreikingen om zulk soort onderzoek zinvol en leuk te maken en is gebaseerd op wat werkt in de praktijk.
Qualitative methods in social research --- praktijkleren --- probleemoplossend denken --- praktijkonderzoek --- veranderingsmanagement --- zorgsector --- coaching --- ervaringsleren --- organisatieverandering --- Praktijkonderzoek --- Organisatieleer --- Veranderingsmanagement --- Diagnose --- Medicine. --- Medicine/Public Health, general. --- Health Workforce
Choose an application
ill.
Education--Research --- Onderwijsonderzoek --- Didactiek --- Praktijkonderzoek --- Onderwijsresearch --- Schoolontwikkeling --- Onderwijs en onderzoek --- Onderwijs; algemeen
Choose an application
Dit boek biedt inspiratie en handreikingen voor iedereen die aan de slag wil met praktijkonderzoek als motor voor verandering in organisaties. Praktijkonderzoek is niet alleen bedoeld om iets te weten te komen, maar ook om te veranderen en te leren. In plaats van een extern adviseur in te huren die 'de oplossing' heeft, spoor je kennis en ervaring in de eigen organisatie op. Praktijkonderzoek levert niet alleen interessante inzichten op, het kan ook het leren van betrokkenen stimuleren. Kortom: praktijkonderzoek als motor voor verandering. Dit boek bevat handreikingen om zulk soort onderzoek zinvol en leuk te maken en is gebaseerd op wat werkt in de praktijk.
Qualitative methods in social research --- praktijkleren --- probleemoplossend denken --- praktijkonderzoek --- veranderingsmanagement --- zorgsector --- coaching --- ervaringsleren --- organisatieverandering
Choose an application
Onderwijskunde --- Leraar hoger onderwijs --- Hoger onderwijs --- Nederland --- Kennisdeling --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsonderzoek --- Praktijkonderzoek
Choose an application
Praktijkgericht onderzoek in de praktijk is een bijdrage aan het gesprek over en de ontwikkeling van praktijkgericht onderzoek. Verhalen over ervaringen opgedaan binnen het praktijkgerichte onderzoek Een Spraakmakend Project vanuit de praktijk, van studenten en onderzoekers vormen daarbij de illustraties. Deze illustraties laten een aantal spanningen zien, spanningen die een aanleiding kunnen vormen tot overdenkingen en een aanzet kunnen geven voor verdere ontwikkeling.In deze uitgave worden geen algemene waarheden gepresenteerd, maar keer op keer openingen geboden voor verdere dialoog en nuanceringen over de wijze waarop (onderzoeks)projecten bijdragen aan de kwaliteit van de opleiding van professionals en beroepsuitoefening. Het belang van onderzoek én onderwijs wordt onderschreven. Uitgangspunt is dat ontwikkelen het gemeenschappelijke element tussen onderwijs en onderzoek is. Dé oplossing voor praktijkvraagstukken, of dé methodologie van praktijkgericht onderzoek worden niet gegeven.De auteurs presenteren "modus 3-onderzoek" als een mogelijkheid. Ze beschrijven hun ervaringen met de praktijk van praktijkgericht onderzoek (in de praktijk) en de theoretische beschouwing daarvan (in theorie). Tegelijkertijd bepleiten ze onderzoek niet alleen te richten op de praktijk, maar deze ook te verankeren in de praktijk; een tandem van praktijkgericht en situationeel leren en onderzoeken. Het gaat om leren en onderzoeken in, door, van en met de praktijk. Dit onderzoeken en leren in de praktijk wordt vergezeld van een kritische reflectie gericht op de praktijk om het verliezen van het eigen perspectief en eigen oordeelsvorming te voorkomen.Niet alleen het expliciteren van, maar ook het reflecteren op uitgangspunten en onderliggende waarden van zowel onderzoek als onderwijs is volgens de auteurs nastrevenswaardig. Dat betekent dat docenten, onderzoekers en management in het Hoger Beroeps Onderwijs blijvend inspanningen moeten verrichten om te onderzoeken: wat praktijkgericht en situationeel leren kan of zelfs behoort te zijn; hoe moet worden omgegaan met onderzoek als participatie in een (leer)gemeenschap; en wat de rol is van normativiteit.
Praktijkonderzoek --- Onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijspraktijk --- Nederland --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Evidence-based medicine
Choose an application
Het boek is een heldere inleiding in methoden en technieken van onderzoek. Het geeft antwoord op vragen als: wat is 'onderzoek doen' eigenlijk, hoe zet je een onderzoek op, welke stappen moet je nemen, hoe verzamel je gegevens en welke valkuilen zijn er? Het boek maakt het ingewikkelde proces van onderzoeken bijzonder inzichtelijk. Het neemt de student aan de hand om stap voor stap de vaardigheid van het onderzoeken te leren. De nadruk ligt daarbij op het verrichten van praktijkonderzoek, waarvan alle stadia worden doorlopen: van het opzetten van een onderzoek, het verzamelen van gegevens en het analyseren van resultaten, tot het trekken van conclusies en het beoordelen van onderzoeksverslagen. Door veel recente voorbeelden wordt steeds de link gelegd met de praktijk
Wetenschappelijk onderzoek --- Praktijkonderzoek --- Onderzoeksvaardigheden --- Hoger onderwijs --- Onderzoek --- Diagnose --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- #KVHB:Methodologie --- Onderzoeksvaardigheid --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
School management --- Higher education --- Education [Higher ] --- Practice --- Conseils pratiques, recettes, trucs, etc. --- Praktijkonderzoek --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Hoger onderwijs --- Onderzoeksvaardigheden --- Nederland --- Hoger beroepsonderwijs --- Onderzoeksvaardigheid --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
In dit boek beschrijven tien studenten hoe zij tijdens hun opleiding tot Master Special Educational Needs 'de kunst van het waarnemen' hebben beoefend. Als betrokken en ervaren onderwijsprofessionals zijn zij door deze studie zich ervan bewust geworden dat ogenschijnlijk onbewuste waarnemingen de basis vormen voor hun onderwijs. Hoogleraar Dijksterhuis (2007) noemt dat 'het slimme onbewuste'. Het praktijkonderzoek dat de studenten uitvoerden heeft hen bewust gemaakt dat veel al goed gaat, maar ook dat er zoiets als 'de leerkrachtenval' bestaat: we reageren op negatief gedrag, maar niet wanneer het juist goed gaat. Wie dit allemaal weet, kan ook de stap zetten van 'onbewust waarnemen' naar 'bewust interpreteren'. En daarmee staat de deur naar voortdurende onderwijsverbetering en 'vernieuwing open. (Bron:covertekst)
Teacher training --- Methodology --- Research --- Onderwijspraktijk --- Professionalisering --- Kwaliteitzorg --- Lerarenopleiding --- Buitengewoon onderwijs --- Leraren ; professionalisering --- Leerproblemen --- Gehandicapte kinderen --- Onderwijsonderzoek --- Leraren --- Praktijkonderzoek --- Leerprobleem --- Kind met een handicap --- Leraar --- Directie
Choose an application
Onderzoekvaardig in onderwijs is een 12-stappenplan voor het doen van praktijkonderzoek (practice based evidence) in het primair en het voortgezet onderwijs. Een goede leerkracht heeft een onderzoekende houding. Om maximaal resultaat uit je leerlingen te halen, zet je deze houding om in goed onderzoek. Een goede onderzoeker word je niet zomaar. Het boek 'Onderzoekvaardig in Onderwijs' helpt op een heldere manier iedere student/leerkracht onderzoekvaardig te worden. Onderzoek is een cyclisch proces waarbij de onderzoeker steeds een lijn legt tussen theorie en praktijk en vice versa. Om het proces op een heldere, overzichtelijke manier aan te bieden, gaan we uit van een 12-stappenplan. Het hangt van de situatie van de student/leerkracht af bij welke stap hij begint en eindigt. In de inleiding vind je suggesties hoe je met het boek kunt werken. (Bron: www.vangorcum.nl)
Teacher education. Teacher's profession --- efficiëntie --- onderwijspraktijk --- onderwijs --- motiverend onderwijs --- praktijkonderzoek --- onderwijskwaliteit --- competenties --- lerarenopleiding --- vaardigheden --- 450.4 --- Lerarenopleiding --- Onderwijsonderzoek --- Onderzoeksvaardigheden --- Praktijkonderzoek --- Reflecteren (Terugblikken) --- 450.7 --- Onderzoek --- Onderzoeksmethoden --- Competenties --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- 450.49 --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Secundair onderwijs --- Basisonderwijs --- Onderzoeksvaardigheid --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap)
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|