Narrow your search

Library

LUCA School of Arts (9)

UAntwerpen (6)

UGent (6)

ULB (4)

Hogeschool Gent (2)

KU Leuven (2)

VUB (2)

KBR (1)


Resource type

book (9)


Language

English (7)

Dutch (2)


Year
From To Submit

2011 (9)

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Pretty : film and the decorative image.
Author:
ISBN: 9780231153461 0231153465 9780231153478 0231153473 9780231526951 0231526954 Year: 2011 Publisher: New York (N.Y.) Columbia university press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Film culture often rejects visually rich images, treating simplicity, austerity, or even ugliness as the more provocative, political, and truly cinematic choice. Cinema may challenge traditional ideas of art, but its opposition to the decorative represents a long-standing Western aesthetic bias against feminine cosmetics, Oriental effeminacy, and primitive ornament. Inheriting this patriarchal, colonial perspective - which treats decorative style as foreign or sexually perverse - filmmakers, critics, and theorists have often denigrated colorful, picturesque, and richly patterned visions in cinema. Condemning the exclusion of the "pretty" from masculine film culture, Rosalind Galt reevaluates received ideas about the decorative impulse from early film criticism to classical and postclassical film theory. The pretty embodies lush visuality, dense mise-en-scene, painterly framing, and arabesque camera movements-styles increasingly central to world cinema. From European art cinema to the films of Wong Kar-wai and Santosh Sivan, from the experimental films of Derek Jarman to the popular pleasures of Moulin Rouge!, the pretty is a vital element of contemporary cinema, communicating distinct sexual and political identities. Inverting the logic of anti-pretty thought, Galt firmly establishes the decorative image as a queer aesthetic, uniquely able to figure cinema's perverse pleasures and cross-cultural encounters. Creating her own critical tapestry from perspectives in art theory, film theory, and philosophy, Galt reclaims prettiness as a radically transgressive style, shimmering with threads of political agency. -- Book Description.


Book
Theorizing world cinema
Authors: --- --- ---
ISBN: 9781848854925 9781848854932 1848854927 1848854935 Year: 2011 Volume: *2 Publisher: London ; New York I.B. Tauris Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Volharden : gesprekken met Serge Toubiana.
Authors: ---
ISBN: 9789490334017 Year: 2011 Publisher: Amsterdam : Octavo,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Volharden is de 'autobiografie' van de bekende Franse filmcriticus Serge Daney. De tekst is gebaseerd op gesprekken met Serge Toubiana, die vlak voor Daneys voortijdige dood in 1992 werden afgerond. Daney begon in 1964 voor de Cahiers du cinéma over film te schrijven en richtte vanaf de jaren tachtig zijn aandacht tevens op televisie, reclame en nieuwe media. Volharden is een diepgaande analyse van Daneys engagement met de cinema, maar hij liet voor het eerst ook zijn persoonlijke levensverhaal doorklinken in het theoretische discours en gaf het daarmee zijn werkelijke draagwijdte. Het resultaat is een cinebiografie."--


Book
Een ruimte om in te bewegen : Serge Daney - tussen cinema en beeldcultuur.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789490334048 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Octavo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"'Daney vertegenwoordigt voor mij het einde van de kritiek zoals ik die begrijp, en die ik laat beginnen bij Diderot, van D naar D, van Diderot naar Daney', stelde Jean-Luc Godard in een gesprek met Youssef Ishaghpour. In 1964 schreef Serge Daney voor de Cahiers du cinéma zijn eerste artikel over film en vanaf de jaren tachtig richtte hij zich tevens op televisie, reclame en nieuwe media. Zijn teksten hebben grote invloed gehad op filmmakers, critici en filosofen, en nauwelijks aan betekenis ingeboet als het gaat om de lessen van een rijke cinefiele cultuur voor de hedendaagse beeldcultuur. Het beeld als verzet tegen de eindeloze informatiestroom, als ruimte voor verbeelding en reflectie: een ruimte om in te bewegen. Voor het eerst is een selectie van Daneys teksten in Nederlandse vertaling gebundeld. Deze worden omlijst door teksten van tijd- en reisgenoten: Jacques Rivette, Gilles Deleuze, Jean-Luc Godard en Olivier Assayas. Met een uitgebreide inleiding van Pieter Van Bogaert."--


Book
The essay film : from Montaigne, after Marker.
Author:
ISBN: 9780199781690 9780199781706 Year: 2011 Publisher: New York Oxford university press


Book
Deleuze and world cinemas.
Author:
ISBN: 9780826416933 9780826436429 0826416934 0826436420 Year: 2011 Publisher: London Continuum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deleuze's Cinema books continue to cause controversy. Although they offer radical new ways of understanding cinema, his conclusions often seem strikingly Eurocentric. Deleuze and World Cinemas explores what happens when Deleuze's ideas are brought into contact with the films he did not discuss, those from Europe and the USA (from Georges Méliès to Michael Mann) and a range of world cinemas - including Bollywood blockbusters, Hong Kong action movies, Argentine melodramas and South Korean science fiction movies. These emergent encounters demonstrate the need for the constant adaptation and reinterpretation of Deleuze's findings if they are to have continued relevance, especially for cinema's contemporary engagement with the aftermath of the Cold War and the global dominance of neoliberal globalization.


Book
What media classes really want to discuss : a student guide.
Author:
ISBN: 9780415778121 9780203846421 9780415778114 9781136934148 9781136934186 9781136934193 Year: 2011 Publisher: Abingdon Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

New vocabularies in film semiotics : structuralism, post-structuralism and beyond.
Authors: --- ---
ISBN: 041506595X 9780415065955 0415065941 9780203977194 9781134963126 9781134963164 9781134963171 9780415065948 Year: 2011 Publisher: London Routledge


Book
Existentialism and Contemporary Cinema
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9781782384946 9780857453204 9780857453211 Year: 2011 Publisher: New York Oxford

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Existentialism in motion pictures. --- Philosophy in motion pictures. --- Existentialisme au cinéma --- Philosophie dans le cinéma --- Sartre, Jean-Paul, --- Philosophy. --- Influence. --- film --- filmtheorie --- filmgeschiedenis --- eenentwintigste eeuw --- filmanalyse --- film en filosofie --- existentialisme --- Sartre Jean-Paul --- Weir Peter --- Haneke Michael --- Leigh Mike --- Coen Joel --- Coen Ethan --- Coppola Sophia --- Dardenne Jean-Pierre --- Dardenne Luc --- Jordan Neil --- Klapisch Cédric --- Sembene Ousmane --- Luhrmann Baz --- 791.41 --- Motion pictures --- Sartŭr, Zhan-Pol, --- Sartr, Zhan-Polʹ, --- Sārtar, Jān-Būl, --- Sārtar, Zhān-Pūl, --- Sha-tʻe, --- Sartre, J.-P. --- Sa-tʻe, --- Sate, --- Sa-tʻe, Jang-Pao-erh, --- Sate, Rangbao'er, --- Sāt, Chō̜ng-Pō̜n, --- Sarutoru, --- Sarṭr, G'on Pol, --- Chō̜ng-Pō̜n Sāt, --- Cārttar, L̲ān̲-Pōl, --- Сартp, Жан-Поль, --- סארטר, ג׳אן פול --- סארטר, ג׳אן פון --- סארטר, ז׳אן פול --- סארטר, ז׳אן־פול, --- سارتر، جان پول --- Guillemin, Jacques, --- Sārtra, Jyām̐ Pāla, --- Existentialisme au cinéma --- Philosophie dans le cinéma --- Existentialism in motion pictures --- Philosophy in motion pictures --- Sartre, Jean-Paul --- Sartŭr, Zhan-Pol --- Sartr, Zhan-Polʹ --- Sārtar, Jān-Būl --- Sārtar, Zhān-Pūl --- Sha-tʻe --- Sa-tʻe --- Sate --- Sa-tʻe, Jang-Pao-erh --- Sate, Rangbao'er --- Sāt, Chō̜ng-Pō̜n --- Sarutoru --- Sarṭr, G'on Pol --- Chō̜ng-Pō̜n Sāt --- Cārttar, L̲ān̲-Pōl --- Guillemin, Jacques --- Sārtra, Jyām̐ Pāla --- サルトル, ジャン ポール

Listing 1 - 9 of 9
Sort by