Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De A3-map bevat 3 identieke A1-posters die apart uitleenbaar zijn.
Talenten --- Meervoudige intelligentie --- Lager onderwijs --- Talentontwikkeling --- Onderwijsstrategieën --- Leerstrategieën --- Kinderpsychologie --- Leerlingbegeleiding --- Begaafdheid --- Basisonderwijs --- Talent --- Onderwijsstrategie --- Leerstrategie --- Jeugdpsychologie --- Kind
Choose an application
Het boek Hoezo Lastige Puber?! biedt ouders met pubers, en zelfs pubers, veel herkenning, informatie en advies. De auteur, ervaringsdeskundige, legt uit hoe ouders het contact met hun kind kunnen verbeteren, ruzies kunnen voorkomen en hoe ze grip krijgen op de relatie. Bijzonder zijn de interviews met pubers die zelf advies geven over hoe u het beste om kunt gaan met lastige pubers.
Pubers --- Opvoeding en onderwijs --- Relatie ouder - kind --- Tieners --- pubers --- puberteit --- opvoeding --- Puberteit --- Opvoeding --- Adolescentie (jeugdpsychologie, puberteit) --- Puber --- Jongere --- Onderwijs --- Educational sciences
Choose an application
Steeds meer kinderen hebben angststoornissen. De auteur, emeritus hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie, wijst ons op het nut van angst, bijvoorbeeld bij (dreiging van) gevaar. In het eerste deel lezen we over normale angsten in verschillende fasen van de ontwikkeling. Vervolgens wordt de DSM-classificatie uiteen gezet. Vanuit een angststoornistest legt de auteur kernachtig de verschillende angststoornissen uit. In een afzonderlijke paragraaf catalogeert hij schoolweigering, faalangst en selectief mutisme bij schoolgerelateerde angststoornissen. Daarna geeft hij antwoord op vragen als: waar komt overmatige angst van kinderen vandaan? Wat zijn de mogelijke gevolgen van overmatige angst? Pasklare antwoorden krijgen we niet. Toch is de auteur erin geslaagd om bruikbare tips, stappenplannen en programma's aan te bieden op maat van opvoeders. Schema's en werkblaadjes ondersteunen de tekst. De auteur is kritisch over het gebruik van medicatie bij angststoornissen. Het boek wordt besloten met een literatuurlijst en een lijst met instanties waar men terecht kan voor verdere informatie. Tweekleurendruk met zwart-witfoto's.
Kinderangsten. --- Kinderpsychologie. --- angst --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- angststoornissen --- #KVHB:Angst --- Kinderpsychologie --- 416.5 --- Angsten --- Bang zijn --- Angst (kind) --- Angst --- Angstige kinderen --- Kinderangsten --- 159.94 --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- PHL-Education 12 --- Kinderen --- Kinderangst --- Jeugdpsychologie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Educational sciences
Choose an application
De zorg voor het welzijn van zeer jonge kinderen en hun ouders is binnen de geestelijke gezondheidszorg een vakgebied in opkomst, en er is dan ook dringende behoefte aan gedegen informatie voor professionals. Het eerste Nederlandstalige handboek op het gebied van de Infant Mental Health (IMH) voorziet daarin.Het Handboek Infant Mental Health presenteert een nieuwe visie op de problematiek in de vroege kinderleeftijd en biedt een integrale benadering waarin de ouder-kindrelatie centraal staat.Dit handboek is primair geschreven voor kinder- en jeugdpsychiaters, kinderartsen, IMH-specialisten, GZ-psychologen, klinisch psychologen en psychotherapeuten. Het biedt ook een schat aan informatie voor (ortho)pedagogen, agogen, psychologen, gedragswetenschappers, consultatiebureau- en huisartsen, verpleegkundigen, verloskundigen en JGZ-specialisten.
Jeugdpsychiatrie --- Ouder-kindrelatie --- Gezinstherapie --- Kinderpsychiatrie --- geestelijke gezondheidszorg --- ouder-kind relatie --- psychotherapie --- 416.1 --- ontwikkelingspsychologie --- psychologie --- kinderpsychologie (gez) --- ouder-kind relatie (gez) --- 616.89 --- Geestelijke gezondheid --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- 159.92 --- Kinderpsychiatrie. --- Ouder-kindrelatie. --- jeugdpsychologie --- Age group sociology --- kinderpsychologie --- ouders-kind relatie --- kind en ziekenhuis --- pediatrie --- ontwikkeling van het kind --- baby's --- Psychology --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Kijk, luister en begrijp geeft je praktische handvatten om ouderschap vorm en inhoud te geven. Dit boek beschrijft de opvoedingsmethode van dr. Thomas Gordon, de zogenoemde Gordon-methode. Deze methode leert je om bewust naar het gedrag van je kind te kijken en luisteren en daardoor beter te begrijpen wat je kind met zijn gedrag wil zeggen. Je leert meer aandacht te besteden aan de achterliggende gevoelens en (onvervulde) behoeften van zowel je kind als van jezelf. Geïllustreerd met veel herkenbare voorbeelden uit het leven met kinderen van 0-6 jaar.
ontwikkelingspsychologie --- Educational sciences --- kleuters --- opvoeding --- peuters --- Gordon-theorie --- Gordon-methode --- Pedagogiek --- 433 --- baby's --- gedrag --- ouderschap --- 416.1 --- Conflicten --- Gordon, Thomas --- 111407.jpg --- opvoeding in de praktijk --- Opvoeding in de praktijk --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: Ruzie) --- Opvoeding en onderwijs --- Baby's --- Peuters --- Kleuters --- Opvoeding --- Baby --- Peuter --- Kleuter --- Onderwijs
Choose an application
In Het verhaal van het kind vertellen vijf kinderen in verschillende leeftijdsperioden hun eigen verhaal, hoe ze andere kinderen ontmoeten en thuis opgroeien in hun gezin.Het boek is sterk gericht op de competentie observeren en analyseren. De ruime aandacht voor de sociale ontwikkeling daagt studenten uit de invloed te onderzoeken van de school, de ouders en henzelf op het kind. Vernieuwend in de tweede druk is de ruime aandacht voor de ontwikkeling van de hersenen.Stapsgewijs komen alle stadia in de groei van de hersenen, van baby tot puber, aan bod. Eveneens nieuw is een beschouwing over de invloed van de virtuele wereld. Duidelijk wordt dat computers en televisie mede bepalend zijn voor de manier waarop kinderen zich ontwikkelen.
416.1 --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderen --- Denkprocessen --- Lagere schoolleeftijd --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Educational sciences --- kinderen --- Kinderen. --- ontwikkelingsgebieden --- pedagogen --- kinderpsychologie --- Cognitieve ontwikkeling --- Creativiteit --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Kleuters --- Motorische ontwikkeling --- Peuters --- Sociale ontwikkeling --- Taalontwikkeling --- 416 --- 416.23 --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ontwikkeling bij jongeren van twaalf tot tweeëntwintig jaar. Er wordt een psychologisch kader geschetst dat houvast biedt bij het ontwikkelen van een visie op leerlingbegeleiding. Daarbij besteden de auteurs aandacht aan de rol van lichamelijke en seksuele veranderingen, maar ook aan veranderingen op het gebied van denken en leren die de identiteitsvorming beïnvloeden. De lezer wordt duidelijk door de theorie heen geleid aan de hand van overzichtsschema's en leerdoelen per hoofdstuk. Ook de praktische vaardigheden die nodig zijn bij het begeleiden van leerlingen komen aan de orde, zoals verschillende soorten gesprekken voeren, het signaleren en diagnostiseren van probleemgedrag, en het opstellen van handelingsplannen. Bovendien kan de lezer direct aan de slag met de vele toetsvragen, opdrachten en stageopdrachten. Zowel de identiteitsontwikkeling als de leerlingbegeleiding wordt steeds vanuit een intercultureel perspectief benaderd. In deze herziene druk zijn de basiscompetenties van leraren('kennisbasis' in het Nederlandse onderwijs) verwerkt en zijn nieuwe inzichten uit de psychologie en leerlingenbegeleiding opgenomen. Ook zijn recente resultaten uit hersenonderzoek verwerkt.
Teacher education. Teacher's profession --- leerlingenbegeleiding --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- persoonlijkheidsontwikkeling --- pedagogische psychologie --- identiteit --- Leerlingenbegeleiding --- Ontwikkelingspsychologie ; jeugd --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Intellectuele ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Puberteit --- Identiteitsontwikkeling --- persoonlijkheidsvorming --- 416.25 --- Adolescentie --- Intelligentie --- Leerlingbegeleiding --- Psychologie --- Seksualiteit --- 37.03 --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- PHL-Central Office 12 --- onderwijs --- cognitieve ontwikkeling --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Doel van het spel is jongeren (en bij uitbreiding volwassenen) bewust(er) maken van hun eigen kwaliteiten en op die manier bijdragen aan een positief zelfbeeld. De kaartjes kunnen zowel op individueel niveau als in kleine of grotere groepen gebruikt worden.Uitgangspunt voor een gesprek is steeds het woord op een kaartje, waarbij concrete vragen worden gesteld door de begeleider. Dit spel kenmerkt zich door een combinatie van foto en tekening. Geschikt voor jongeren vanaf ongeveer 14 jaar èn voor volwassenen/teams
sociale relaties --- secundair onderwijs 2de graad --- Social psychology --- sociale opvoeding --- relationele vorming --- Primary groups --- Didactics of social education --- karakterkunde --- Social welfare methods --- persoonlijkheidsleer --- #PBIB:+108.41 --- 417.1 --- Kennismakingsspelen --- Persoonlijkheidsleer --- Psychologie --- Spelen(Kinderspelen) --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Spel; opvoeding --- Jeugdpsychologie --- didactische set --- 417.0 --- persoonlijkheidsontwikkeling --- talenten --- Persoonlijkheidskenmerken --- Feedback --- Teamvorming --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Secundair onderwijs : Algemeen --- Persoonlijkheidsleer - Typologiën --- Games --- 417 --- feedback --- Spel --- Groepsdynamiek --- Teamwerk --- Begeleiding --- Supervisie --- Zelfbeeld --- Zelfmanagement --- Kwaliteiten --- Jeugd --- Leerlingbegeleiding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Zelfzorg --- Kwaliteit (persoonskenmerk) --- Man --- Volwassene --- Jongere
Choose an application
Depressie komt bij kinderen vaker voor dan men zou verwachten. Signalen van prikkelbaarheid, sombere buien en wisselende stemmingen kunnen een eerste aanwijzing zijn, dat er iets aan de hand is. Als de omgeving niet begrijpt wat er gebeurt, leidt dit tot een gevoel van machteloosheid. De auteur, docent orthopedagogiek en klinisch psycholoog, legt hier aan hulpverleners, leerkrachten en ouders uit wat een depressieve stoornis is en welke behandelingen beschikbaar zijn in Vlaanderen en Nederland. De taal is vlot, de uitleg helder en toegankelijk. De auteur baseert zich op de meest recente wetenschappelijke kennis over deze materie. De lay-out is rustig met duidelijke tekstkaders en sterke zwart-witfoto's van kinderen en jongeren. In de eerste hoofdstukken wordt stilgestaan bij de terminologie, de oorzaken en de gevolgen, met o.a. een checklist van signalen en duidelijke cases. In het volgende, meer praktische deel vinden we stappenplannen, schema's en verwijzingen naar literatuur, instanties en websites. Het boek is wetenschappelijk onderbouwd, helder en praktisch, ook in crisissituaties. Tweekleurendruk. Voor ouders, leerkrachten e.a. van kinderen en jongeren van ca. 5 t/m 17 jaar.
Depressie --- Kinderen --- Adolescenten --- Kinderpsychologie --- Orthopedagogiek --- Depressie (Psychiatrie) bij kinderen --- Depression [Mental ] in children --- Depression in children --- Depression mentale chez l'enfant --- Enfant [Dépression mentale chez l' ] --- Enfants [Dépression mentale chez les ] --- Kinderen [Mentale depressie bij ] --- #KVHB:Depressie --- depressie bij kinderen --- Depressieve kinderen --- Depressie bij kinderen/jongeren --- 376.43 --- depressieve kinderen --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Kinderpsychologie --- depressies --- stemmingsstoornissen --- 606.4 --- 467 --- depressie --- Behandelingen --- Depressies --- Kinderpsychiatrie --- Stemmingsstoornissen --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Adolescenten. --- Kinderen. --- Psychiatry --- Developmental psychology --- Treatment --- Kind --- Adolescent --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jeugdpsychologie --- kinderen
Choose an application
Sociaal of eenzaam ? Rebels of braaf ? Ontdek hoe de jeugd echt is De mythes over de nieuwe generatie jongeren ontkracht. Feit. De nieuwe jongeren zijn anders. Maar zijn ze slimmer en sneller ? Of zijn ze liever lui dan moe ? Zijn ze traditioneler of net weer niet ? In hun toegankelijke en spitse stijl hangen Pedro De Bruyckere en Bert Smits een herkenbaar beeld op van de jongere van nu. Alles wat werknemers, leerkrachten en ouders moeten weten over de nieuwe generatie jongeren. Compleet met tips en aanbevelingen. Bron : http://www.boekenbank.be
Jeugd. --- Jeugdcultuur. --- jeugdpsychologie --- Age group sociology --- jongerencultuur --- jeugdsociologie --- jeugd --- jeugdmentaliteit --- Jongeren --- Jongerencultuur --- Maatschappij --- #SBIB:314H330 --- #SBIB:316.7C131 --- #SBIB:316.8H12 --- 663 Jeugd --- #KVHB:Jeugd --- #KVHB:Jongerencultuur --- 308.4 --- jeugdcultuur --- opvoeding --- AA / International- internationaal --- 15 --- 201 --- 323 --- jongeren --- maatschappij --- Jeugd (werkende jongeren) --- Jeugdcultuur --- jeugdcultuur (ler) --- jongeren (ler) --- 113881.jpg --- Jeugd --- 691 --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen --- Cultuursociologie: jeugdcultuur --- Welzijns- en sociale problemen: sociaal gehandicapten (thuislozen, bijzondere jeugdzorg) --- sociale groepen - jeugd --- Psychologie. --- Sociologie: algemeenheden. --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.8 --- Pedagogie en didactiek --- Youth --- Adolescence --- Social conditions --- 316.7 --- 304 --- Levenswijzen --- Beeldvorming --- 65.012.4 --- Team personeel talenten leidinggeven leiderschap coachen adviseren samenwerken gedrag --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- 316.7 Cultuursociologie --(algemeen) --- Cultuursociologie --(algemeen) --- cultuursociologie. Culturele context van het sociale leven --- Welzijnswerk 36 --- Psychologie --- Sociologie: algemeenheden --- Kinderpsychologie --- Sociologie --- Kinderen en jeugd --- Adolescenten --- Trends --- Ontwikkelingspsychologie --- #gsdbP --- Jeugdpsychologie --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Kind --- Adolescent --- Trend --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Sociology of minorities --- Jongere --- 308.4. --- Beeldvorming. --- Jongeren. --- Jongerencultuur. --- Team personeel talenten leidinggeven leiderschap coachen adviseren samenwerken gedrag. --- jeugd. --- jongeren. --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen. --- Cultuursociologie: jeugdcultuur. --- Cultuursociologie. Culturele context van het sociale leven. --- Cultuursociologie --(algemeen). --- 433 --- opvoeding in de praktijk
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|