Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Painting --- vrouwenportretten --- schoonheid (vrouw) --- Sebastiano del Piombo
Choose an application
Throughout the history of the Western world, countless attempts have been made to define beauty in art and life, especially with regard to women's bodies and faces. Facing Beauty examines concepts of female beauty in terms of the ideal and the real, investigating paradigms of beauty as represented in art and literature and how beauty has been enhanced by cosmetics and hairstyles. This thought-provoking book discusses the shifting perceptions of female beauty, concentrating on the period from about 1540 to 1940. It begins with the Renaissance, when a renewed emphasis on the individual was reflected in the celebration of beauty in the portraits of the day. The fluid, sensual lines of the Baroque period initiated a shift toward a more "natural" look, giving way in the 18th century to a more stylized and artificial face, a mask of ideal beauty. By the late 19th century, commercial beauty preparations had become more readily available, leading to new technological developments within the beauty industry in the early 20th century. Beauty salons and the wider availability of cosmetics revolutionized the way women saw themselves. Ravishing images of some of the most beautiful women in history, both real and ideal, accompanied by illustrations from costume books, fashion plates, advertisements, caricatures, and cosmetics, bring the evolving story of beauty to life.
Aesthetics --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Painting --- Literature --- cosmetics --- women [female humans] --- schoonheid (vrouw)
Choose an application
mirrors --- love [emotion] --- women [female humans] --- schoonheid (vrouw) --- Vermeer, Johannes --- Petrarca, Francesco
Choose an application
Iconography --- Beauté corporelle féminine --- Beauté féminine (Esthétique) --- Bevalligheid (Esthetica) --- Corps féminin (Esthétique) --- Feminine beauty (Aesthetics) --- Femme idéale (Esthétique) --- Femmes -- Beauté corporelle --- Femmes dans l'art --- Figure humaine dans l'art --- Grace (Aesthetics) --- Grâce (Esthétique) --- Harmonie --- Harmony --- Human body in art --- Human figure in art --- Ideal beautiful women --- Menselijk figuur in kunst --- Schoonheid [Vrouwelijke ] --- Schoonheid van de vrouw --- Vrouwelijke schoonheid (Esthetica) --- Vrouwen in de kunst --- Vrouwen--Schoonheid --- Women in art --- Éternel féminin (Esthétique) --- Body and soul in art --- Human figure in art. --- Women in art. --- Harmony. --- Esprit et corps dans l'art --- Corps humain dans l'art --- History --- Beauté féminine (Esthétique) --- Grâce (Esthétique) --- Corps (philosophie) --- Corps humain --- Musique --- Esthétique. --- Dans l'art. --- Aspect religieux. --- Philosophie et esthétique. --- Body and soul in art - History
Choose an application
Alors que la médecine des Lumières nie l'hermaphrodisme, l'image de l'androgyne fleurit dans l'art néoclassique français. Si le "beau idéal" prend en compte presque exclusivement le corps masculin, ses formes tendent désormais vers le féminin. Cette propension à l'androgynie apparaît moins comme une tentative d'atteindre une forme de perfection que comme une rupture esthétique et un révélateur de l'existence de codes contradictoires dans la figuration des sexes. Interrogeant les représentations des masculinités ambiguës des Lumières à la Restauration, Mechthild Fend met en rapport les changements liés à l'identité sexuelle dans la société française avec les bouleversements sociaux et politiques de l'époque révolutionnaire. Dans le sillage de Michel Foucault, Claudia Honegger et Thomas Laqueur, cet essai illustré, au croisement de l'histoire de l'art, de celle de la littérature et de l'histoire du corps et de la sexualité, met en lumière la fluidité des définitions de la masculinité et de la féminité caractérisant cette période de transition. Dans cette perspective, l'androgyne apparaît, notamment dans les œuvres de David, Girodet, Granger ou Guérin, comme une figure privilégiée, qui reflète et négocie ce flux, avant qu'un régime plus normatif ne s'établisse dans les premières décennies du XIXe siècle.
Art --- Sexology --- anno 1700-1799 --- anno 1800-1899 --- France --- Androgyny (Psychology) in art --- Art, French --- Erotic art --- Androgynie dans l'art --- Art français --- Art érotique --- Themes, motives --- Thèmes, motifs --- mannelijkheid --- seksualiteit --- androgynie --- erotiek --- geschiedenis --- oudheid --- neoclassicisme --- Franse Revolutie --- hermafrodiet --- schoonheid --- Winckelmann, Johann Joachim --- David, Jacques-Louis --- Girodet, Anne-Louis --- De Balzac, Honoré --- 1750 - 1830 --- 18de eeuw --- 19de eeuw --- Frankrijk --- Art français --- Art érotique --- Thèmes, motifs --- Théorie de l'art --- Homme, thème --- Erotisme --- Sexualité --- Corps humain, thème --- Représentation graphique --- Girodet-Trioson, Anne-Louis --- hermafrodiet, androgyne figuur --- mannelijkheid. --- seksualiteit. --- androgynie. --- erotiek. --- geschiedenis. --- oudheid. --- neoclassicisme. --- Franse Revolutie. --- hermafrodiet, androgyne figuur. --- schoonheid. --- Winckelmann, Johann Joachim. --- David, Jacques-Louis. --- Girodet-Trioson, Anne Louis. --- De Balzac, Honoré. --- 1750 - 1830. --- 18de eeuw. --- 19de eeuw. --- Frankrijk. --- Girodet-Trioson, Anne Louis
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|