Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Spiritualiteit werpt licht op het mysterie van het bestaan. Goed onderwijs kan niet zonder deze invalshoek. Leraren willen hun leerlingen en studenten immers niet alleen kennis, vaardigheden en gedrag bijbrengen, maar hen ook doen groeien in een grondhouding van eerbied voor het leven. Spiritualiteit brengt in contact met de dragende kracht van het bestaan. Spiritualiteit is vormend en omvormend, voedend en confronterend. Aangesproken door het mysterie leert een mens vertrouwen op zichzelf, op de ander en op wat er geheimvol groeit. Spiritualiteit biedt richting, maakt gevoelig voor wat goed en waarachtig is, zowel in het individuele als gemeenschappelijke leven. Vanouds werd dit werkelikehidsgebied via godsdienst en filosofie ter sprake gebracht. Maar voor velen is deze taal betekenisloos geworden, met als gevolg dat de dimensie van het mysterie in onze samenleving nauwelijks nog wordt onderkend.
School management --- Christian spirituality --- 268.222 --- 244.5 --- 268.222 Schoolcatechese. Godsdienstonderwijs--(doelstellingen; inhoud; methodes) --- Schoolcatechese. Godsdienstonderwijs--(doelstellingen; inhoud; methodes) --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Christelijke spiritualiteit --- Onderwijsorganisatie --- Spiritualiteit --- Onderwijs --- Leraren --- Pedagogisch klimaat --- Leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport
Choose an application
Waarom zijn sommige leerlingen succesvol terwijl anderen struikelen in de hordeloop van het onderwijs? Wat is het geheim van een succesvolle schoolloopbaan? Is dat alleen talent of is dat een mythe van mensen die 'het gemaakt' hebben? We volgen leerlingen van 10 tot 21 jaar in hun schoolcarrière. Zij vertellen zelf hoe hun schoolloopbaan is verlopen en wat hun dromen voor de toekomst zijn. Daarbij komen ook hun ouders en leraren aan het woord. Het resultaat is een reeks levensechte 'portretten' van leerlingen. De persoonlijke verhalen van de direct betrokkenen worden vergeleken met scores van deze leerlingen op een reeks objectieve toetsen. Hoe presteerden zij op de leeftijd van tien en twaalf jaar? En hoe is het daarna verder gegaan? Hebben de leerlingen hun ambities gerealiseerd en zijn de voorspellingen van hun leraren uitgekomen? Wat was de rol van hun ouders? Waren vrienden en medeleerlingen een stimulans of een bedreiging voor hun succes op school? Was de uitslag van de Citotoets een valide maat voor de latere loopbaan of was het een self-fulfilling prophecy?
Secondary education --- Research on teaching --- Higher education --- Netherlands --- Education --- Case studies --- School-to-work transition --- #SBIB:316.334.1O410 --- #SBIB:316.334.1O310 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Schoolloopbaan --- #KVHB:Schoolpsychologie --- Schoolloopbaan --- 37.04 --- Leerlingen --- Toekomstbeeld --- Onderzoek --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- Sociologisch onderzoek i.v.m. doelstellingen in het onderwijs (onderwijssystemen) --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Schoolresultaten --- Resultaten --- Aansluiting onderwijsniveaus --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Aansluiting secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Studiebegeleiding --- Provincie West-Vlaanderen --- Schoolprestatie --- Resultaat
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|