Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Zorgzaamheid, verbondenheid, respect en vertrouwen zijn centrale begrippen bij het verlenen van goede zorg aan kwetsbare mensen. Het punt is dat een groot deel van deze zorg verleend wordt vanuit een bedrijf. Alle aspecten van het dagelijkse leven moeten letterlijk georganiseerd worden. Organiseren heeft, meer dan zorgzaamheid, zakelijke associaties met werkroosters, ondersteuningsplannen, indicaties, protocollen en multidisciplinaire cliëntbesprekingen.Op welke manier breng je uiteenlopende begrippen als organiseren en zorgzaamheid op een succesvolle manier tegelijk in de praktijk?In Zorgzaamheid organiseren voor mensen met een verstandelijke beperking wordt helder uiteengezet langs welke lijnen dat mogelijk is. Het is vooral een kwestie van het aangaan van een goede professionele relatie met de cliënt. De volgende drie principes vormen daarbij de leidraad: duidelijkheid scheppen, respectvol communiceren en opmerkzaamheid cultiveren. Deze principes worden vanuit een theoretisch kader praktisch uitgewerkt. Onderwerpen als persoonlijke ondersteuningsplanning, continuïteit van zorg, ritme, vakmanschap, betrouwbaarheid, maar ook omgaan met verstoringen komen in duidelijke samenhang aan de orde.
376.3 --- Personen met een mentale handicap --- Zorg --- Hulpverlening --- Relaties --- Mentaal gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Begeleiding --- Zorgbeleid --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
en begeleiders op http://www.volgenswilly.be
Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- Dutch literature --- personen met een mentale beperking --- voorleesboeken (genre) --- voorzieningen voor personen met een beperking --- leefgroepen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Makkelijk lezen (genre) --- 376.3 --- Personen met een mentale handicap --- Leefgroepen --- Instellingen --- personen met een mentale handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Leesprobleem --- Leesbevordering --- Vriendschap --- NT2 --- OKAN --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Makkelijk lezen
Choose an application
Er zijn kinderen die voortdurend alert zijn op wat er in hun omgeving gebeurt, kinderen die altijd een voorwerp in de hand houden om eraan te voelen, kinderen die bij het horen van harde geluiden uit de groep rennen, kinderen die regelmatig aan hun groepsgenootjes ruiken, kinderen die overal op klimmen en geen gevaar lijken te kennen en kinderen die om de haverklap tegen groepsgenoten opbotsen. Als ouders, leerkrachten en begeleiders ben je je er niet altijd van bewust dat deze gedragingen ontstaan vanuit een voor dit kind bijzondere manier van verwerken van prikkels.Deze bijzonderheden vragen om een op het individuele kind afgestemde begeleidingsstijl, activiteiten en aangepaste omgeving binnen de groep. Een lastige opgave en een dagelijkse uitdaging, maar noodzakelijk om te voorkomen dat bijzonderheden in de sensorische informatieverwerking de ontwikkeling van kinderen met een verstandelijke beperking belemmeren.'Prikkels in de groep!' biedt praktische handvatten. De lezer kan met de uitleg, voorbeelden en de praktische oplossingen goed aansluiten bij de prikkelbehoefte van de kinderen en passende begeleiding bieden aan de groep.Beschreven wordt welke manieren van prikkelverwerking er zijn en hoe de zintuigen informatie verwerken. Aandacht wordt besteed aan de invloed van omgevingsfactoren en diverse aspecten die nodig zijn om kinderen in een groep te begeleiden. Door een beter begrip van gedrag met sensorische oorzaken ontstaat voor ieder kind een sensorisch waardevolle omgeving. Kijk voor meer informatie en voor aanvullende voorbeelden op www.prikkelsindegroep.nl.
Mentaal gehandicapte kinderen. --- personen met een mentale beperking --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- jeugd --- Social policy and particular groups --- impuls --- kinderen met een mentale handicap --- prikkelverwerking --- sensomotoriek --- 462.2 --- sensorische stoornissen --- Mentaal gehandicapten --- Sensomotoriek --- 376.3 --- Opvoeding --- Personen met een mentale handicap --- Prikkels --- Mentaal gehandicapte kinderen --- verstandelijk gehandicapte kinderen --- Licht mentaal gehandicapte kinderen --- 362.31 --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Jeugd --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Jongere
Choose an application
Het 'uit huis gaan' van een kind is voor ouders vaak een ingrijpend gebeuren, maar het is meestal een logische stap in ieders leven. Voor ouders van een kind met een ernstige meervoudige beperking is dit echter een ingewikkeld proces dat vele vragen oproept. Waarom uit huis? Hoe besluit je wat het goede moment is? Voor welke huisvesting kies je? Welke factoren spelen een rol bij die keuze? Hoe bereid je je kind voor op de verhuizing? Hoe weet je of je kind zich daar goed bij voelt? Hoe stel je je de samenwerking met professionals voor?Voor dit boek werden zeven ouderparen, van wie het kind met een ernstige meervoudige beperking net het huis is uit gegaan, uitgebreid geïnterviewd over dit proces van thuis naar uit huis. De verhalen geven een concreet beeld van hun ervaringen, vanaf de periode dat ze wisten dat er iets met hun kind aan de hand was tot aan het moment van de verhuizing. Het hele scala aan zorgen voor een kind met een ernstige meervoudige beperking komt aan bod, en ook de mooie en de minder leuke momenten. Ouders vinden verschillende dingen belangrijk in de zorg voor hun kind en in de samenwerking met professionals. Verwachtingen zijn verschillend, ervaringen persoonlijk. Duidelijk is dat deze ouders gewoon willen wat alle ouders willen: dat hun kind gelukkig wordt
Ouders van gehandicapte kinderen. --- personen met een meervoudige beperking --- ouders-kind relatie --- huisvesting --- uithuisplaatsing --- verhuizen --- kinderen met een beperking --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- 326 --- plaatsing --- verhuizing --- 376.3 --- Diagnostiek --- Kinderen met een handicap --- Personen met een meervoudige handicap --- Verzorging --- Wonen --- Meervoudig gehandicapten --- gehandicapte kinderen --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.3 --- Meervoudig gehandicapte kinderen --- Gezinnen --- Instellingen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Ouders --- Ouder-kindrelatie --- Toekomstvisies --- Relatie ouder - kind --- Kind met een meervoudige handicap --- Gezin --- Overheidsinstelling --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Toekomstvisie --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- Gesprek --- School --- Buurt --- Zorginstelling
Choose an application
Het boek biedt de lezer de kans om de 'vermaatschappelijkte' concretisering van de zorg en de ouder wordende persoon met een beperking in heel wat aspecten te leren kenne. Het boek is tevens een illustratie van hoe een transdiciplinaire samenwerking kan worden opgezet. De wijze waarop de theorie - kwaliteit van bestaan en 'ageing in place' - geconcretiseerd wordt in de praktijk en de beleidsaanbevelingen geeft stog tot nadenken.Ts welzijnswerk, afl. 332
Mentaal gehandicapte ouderen --- Hulpverlening. --- Geriatrics --- inclusief beleid --- gerontagogie --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- Mentaal gehandicapte ouderen ; hulpverlening --- #KVHB:Inclusie --- #KVHB:Ouderen --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Gerontologie --- 376.3 --- Personen met een mentale handicap --- Verouderingsproces --- Begeleiding --- gerontologie --- personen met een mentale beperking --- inclusie --- Inclusie --- Verstandelijke beperking --- Mentale handicap --- Gerontologie --- Older people --- Medical care --- Belgium --- People with disabilities --- Care --- Inclusions --- Gehandicapten --- Bejaarden --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Ouderen --- Persoon met een handicap --- Oudere --- ouder --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving
Choose an application
Emotionele ontwikkeling evolueerde gedurende de voorbije drie decennia tot een sleutelbegrip binnen de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking. Toch leefden binnen diezelfde praktijk heel wat vragen en onduidelijkheden rond het inschatten van een emotioneel ontwikkelingsniveau en de vertaling naar de ondersteuningspraktijk. Het Vlaamse project SEN-SEO trachtte op deze vragen antwoorden te formuleren.Deze publicatie, onder de vlag van het Steunpunt Expertisenetwerken (SEN vzw), bundelt de verschillende producten van dit project rond (de Schaal voor) Emotionele Ontwikkeling (SEO) bij personen met een verstandelijke beperking. De inleiding schetst het proces en de producten van dit project.In een eerste deel worden belangrijke begrippen in de emotionele ontwikkeling en de recentste wetenschappelijke inzichten hieromtrent geconceptualiseerd. Daarnaast wordt het model van Anton Doaen toegelicht. Een tweede deel biedt een zelfevaluatie-instrument om deze dimensie te verankeren in een organisatie. Het derde deel maakt de vertaling van een inschatting van emotionele ontwikkeling naar ondersteuning. Ten slotte zet het besluit enkele rode draden op een rijtje en wordt kort vooruitgeblikt naar de toekomst
Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- emotionele ontwikkeling --- orthopedagogiek --- Affective and dynamic functions --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- ontwikkelingspsychologie --- 326 --- mentaal gehandicapten --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 376.3 --- Emotionele ontwikkeling --- Gehandicaptenzorg --- Ondersteuning --- verstandelijk gehandicapten --- Personen met een mentale handicap --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- People with disabilities --- Emotional intelligence --- Handbooks, manuals, etc. --- Didactic evaluation --- meetinstrumenten (psychologie) --- PHL-Healthcare 12 --- psychologische ontwikkeling --- Emotionele problemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Orthopedagogiek --- Verstandelijke handicap --- Ontwikkelingspsychologie --- Ergotherapie --- Emotioneel probleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Developmental psychology --- personen met een beperking --- Ontwikkelingsstoornis
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|