Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Psychiatric nursing --- evidence-based nursing --- psychiatrische verpleegkunde --- casestudies (geneeskunde) --- Periodicals --- tijdschriften verpleegkunde --- 613.3 --- verpleegkunde - beroep en opleiding
Choose an application
Een leerzorgcentrum (LZC) is een afdeling in een zorgvoorziening waar leren en zorg beter op elkaar worden afgestemd. Een LZC wordt gevormd door een samenwerkingsverband tussen een onderwijspartner en een werkveldpartner. Deze manier van samenwerken focust enerzijds op het verbeteren van de praktijkopleiding en stage van studenten verpleegkunde en anderzijds op het realiseren van een kwaliteitsvolle patiëntenzorg. Zorgen en leren zijn de twee centrale kernprocessen van een LZC. Het leren op de afdeling komt voor zowel studenten als verpleegkundigen van de afdeling meer centraal te staan. Ook de innovatie in zorgprocessen en kwaliteit van de verpleegkundige zorgpraktijk krijgen, meer dan op een klassieke afdeling, bijzondere aandacht. Dit boek beschrijft, naast wat een LZC is en waarom dit ontwikkeld werd, ook de effectieve implementatie in zes ziekenhuizen in Vlaanderen. De evaluatie leidt tot vier kritische succesfactoren voor de ontwikkeling van een leerzorgcentrum en geeft de mogelijkheden en bedreigingen voor het onderwijs en de praktijk.
Verpleegkunde ; onderwijs --- verpleegkundig beroep --- 613.3 --- verpleegkundige opleidingen --- verpleegkundig onderzoek --- stages --- leerzorg --- leerzorgcentra --- verpleegkundig onderwijs --- innovatie --- verpleegkundige opleiding --- Verpleegkunde ; opleidingen --- Verpleegkundig beroep --- 604.64 --- leerzorgcentrum --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Beroep en opleiding --- Nursing --- werkplekleren --- opleidingen --- verpleegkunde --- zorg
Choose an application
Compassie krijgt in toenemende mate aandacht als belangrijke waarde voor goede verpleegkundige zorg. Vooral voor chronisch zieke ouderen is zorg met compassie van belang omdat zij vaak langdurig afhankelijk zijn van verpleegkundige zorg. Chronisch zieke ouderen moeten inleveren als gevolg van hun ziekte, zij lijden verlies op verschillende aspecten in hun leven. Toch is compassie geen expliciete waarde in beroepsprofielen of andere formele omschrijvingen van verpleegkundige zorg. Dit proefschrift laat zien wat compassie is en betekent voor de zorg aan chronisch zieke ouderen. Margreet van der Cingel onderzocht hoe chronisch zieke ouderen en verpleegkundigen compassie ervaren en toepassen in de dagelijkse uitvoer van verpleegkundige zorg. De verpleegkundige kan compassie tonen door mee te leven op basis van zeven dimensies: aandacht, luisteren, leed benoemen, betrokkenheid, helpen, aanwezigheid en begrip. Voor chronisch zieke ouderen betekent zorg met compassie dat er beter met hen wordt samengewerkt. Zorgdoelen worden daadwerkelijk op basis van hun voorkeuren vastgesteld, zoals dat in evidence based practice hoort. Compassie was in de moderne verpleegkunde altijd al een kernwaarde, nu wordt duidelijk dat compassie een expliciete en formele plaats in de verpleegkunde behoort te krijgen.
Nursing --- gerontagogie --- ethiek (zorg) --- evidence-based methodiek --- empathie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- chronische patiënten --- verpleegkunde --- verpleegkundige interventies --- Verpleegkunde --- PXL-Healthcare 2017 --- ouderenzorg --- geriatrische patiënt --- chronische ziekten --- chronische pijn --- verpleegkundige en patiënt --- compassie --- 613.3 --- geriatrische verpleegkunde --- patiënten --- verpleegkundig beroep --- 613.64 --- menslievendheid --- verpleegkundige zorg --- zorgethiek --- 604.21 --- Ouderenzorg --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Geriatrische verpleegkunde --- Theses --- Psychosociale hulpverlening --- Ethiek --- Zorgethiek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Wat voor een arts een gewoon en alledaags gebeuren is, wordt door de patiënt en de familie vaak als ingrijpend ervaren. De vaardigheid en de competentie waarover de zorgverstrekker in kritieke situaties beschikt, bepaalt in belangrijke mate of de geboden zorg en behandeling als kwaliteitsvol wordt ervaren. Dit tweede deel van een reeks van vier boeken over communicatie in de gezondheidszorg biedt inzichten en concrete handreikingen om in te spelen op belevingen en emoties van patiënten, waardoor het diagnostisch en therapeutisch werk tot meer resultaat kan leiden.Hoe kan je mensen met een chronische aandoening adequaat benaderen en hen ondersteunen in de permanente beperkingen die dit meebrengt? Hoe kan je communiceren over medische fouten op een wijze dat het vertrouwen wordt hersteld? Wat moet je weten over verlies en verdriet om mensen in het tijdsbestek van een normale consultatie te ondersteunen en perspectief te bieden? Wat heb je nog te bieden als de ziekte levensbedreigend is en er geen zinvolle curatieve behandelingen meer in te zetten zijn? In welke mate kan vroegtijdige planning van de zorg bijdragen tot het verstevigen van de vertrouwensrelatie met de patiënt en de familie en bijdragen tot een betere kwaliteit van zorg in de laatste periode van het leven?Ook al richt het boek zich in eerste instantie tot artsen, het bevat heel wat concrete inzichten gebaseerd op praktijkervaringen voor allen die in de gezondheids- en welzijnszorg werkzaam zijn, als zorgverstrekker, opleider of beleidsmedewerker.
slechtnieuwsgesprekken --- rouwverwerking --- deontologie --- arts-patiënt relatie --- chronische patiënten --- palliatieve zorgen --- patiëntenbegeleiding --- communicatievaardigheden --- communicatie --- Hygiene. Public health. Protection --- Sociology of health --- belevingsgerichte zorg --- Gezondheidszorg--Kwaliteit --- Health care--Quality --- Kwaliteit van de gezondheidszorg --- Quality of health care --- Qualité des soins de santé --- Soins de santé--Qualité --- 304 --- 305.8 --- 499.4 --- 613.48 --- gezondheidszorg --- slecht-nieuwsgesprek --- sociale vaardigheden --- verpleegkunde --- Family Practice. --- Academic collection --- chronische ziekten --- medische psychologie --- rouw --- 613.3 --- patiënten --- verpleegkwaliteit --- 418.7 --- Arts-patiënt relatie --- Langdurige zorgen (chronische zorgen) --- Medische psychologie --- Patiëntenbegeleiding --- Rouw (verlies) --- Verpleegkwaliteit --- Communicatie --- arts-patiënt relatie (gez) --- communicatievaardigheden (gez) --- patiëntenbegeleiding (gez) --- 614.253 --- Patiënten --- Verlies --- Zorg --- 601.3 --- Gezondheidszorg --- Family Practices --- Practice, Family --- Practices, Family --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- Psychologie van leven en dood --- Integrale kwaliteitszorg --- Kwaliteitszorg --- Communicatie ; gezondheidszorg. --- Medical care --- Quality control --- Nursing --- Belgium --- Family Practice
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|