Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Een literatuurstudie met een ‘drievoudige missie'. Enerzijds wil ze leraren, lerarenopleiders en directieleden informeren over elektronisch leren (e-leren). Anderzijds wil ze dit vertalen in concrete adviezen voor de onderwijspraktijk in Vlaanderen. Ten derde wil dit boekje ook de fundamentele reflectie in het onderwijs aanzwengelen over hoe onderwijs er in het jaar 2030 zou (moeten) uitzien. Deze literatuurstudie, waarvan de publicatie mee mogelijk gemaakt werd door de VLOR (Vlaamse Onderwijsraad), heeft een ‘drievoudige missie', zo stelt de inleiding. Enerzijds wil ze verschillende actorengroepen in het onderwijs in kort bestek informeren over wat geweten is over e-leren (elektronisch leren). Anderzijds wil ze dit relatief theoretisch weten vertalen in concrete adviezen voor de onderwijspraktijk in Vlaanderen. Ten derde wil dit boekje ook de fundamentele reflectie in het onderwijs aanzwengelen over hoe onderwijs er in het jaar 2030 zou (moeten) uitzien. In het eerste hoofdstuk wordt het begrip ‘digitale geletterdheid' gedefinieerd. Er wordt aangetoond hoe dit verschilt van het traditionele geletterdheidsbegrip, maar ook dat [lees meer] digitale geletterdheid voortbouwt op traditionele geletterdheden. In het uitvoeriger tweede hoofdstuk worden kernthema's uit de digitale didactiek behandeld, met aandacht voor doelen, leertaken en evaluatie. Een aantal mythes met betrekking tot digitale didactiek wordt uit de weg geruimd: de leraar verdwijnt niet en laat de leerlingen niet gewoon doen. Hij geeft verder sturing aan het onderwijs. Digitale media hebben daarbij een functie ter ondersteuning van uiteenzettend onderwijs, maar vormen ook het fundament van explorerend samenwerkend leren. Voorbeelden illustreren de aanbevelingen. In het derde hoofdstuk wordt dan het profiel van de e-leraar en de e-school getekend. De leraar krijgt een coachende rol en wordt getypeerd als teamspeler, die levenslang leert samen met zijn school. Hij is een meertalige wereldburger die floreert binnen nationale en internationale leergemeenschappen. Digitale didactiek is een genuanceerd pleidooi voor e-leren. Lies Sercu neemt het standpunt in dat elke overdreven vlucht vooruit, maar ook elke misplaatste terughoudendheid ten aanzien van digitaal leren het onderwijs geen dienst bewijst. Daarbij wordt beklemtoond dat het niet de technologie is die het onderwijs vernieuwt; het zijn en blijven de leerkrachten en hun leerlingen die nieuw onderwijs tot stand brengen. Elke mediawijze school zal daarom voldoende tijd en middelen investeren in de vorming van haar korps en ook voorzien in een aantal nieuwe functies of functiecombinaties. Zo kan de bibliothecaris bijvoorbeeld omgeschoold worden tot mediacoach. Het boek stimuleert in ieder geval de reflectie over onderwijs vandaag en in de toekomst. [Rik Belmans] Copyright (c) Vlabin-VBC2013http://www.deleeswolf.be
ICT ; onderwijs. --- computerondersteund onderwijs --- Didactic strategies --- didactiek --- e-learning --- Digitale informatie --- ICT ; onderwijs --- Academic collection --- 700 Pedagogie --- ICT --- digitale didactiek --- 454.52 --- 371.3:004 --- Digitale didactiek --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Computerondersteund onderwijs --- Didactiek --- Computerondersteund onderwijs ; didactiek --- Ict ; computerondersteund onderwijs --- ICT : onderwijs --- Digitaal leren --- Onderwijs --- Sociale media --- Websites --- Mediaopvoeding --- Media --- Mediawijsheid --- 371.012 --- 454.51 --- computergestuurd onderwijs --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- PXL-Education 2013
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|