Narrow your search

Library

AP (2)

Arteveldehogeschool (2)

DB (2)

Odisee (2)

UCLL (2)

UGent (2)

VIVES (2)

Hogeschool Gent (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

KBR (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (1)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2012 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Ethisch leiderschap in organisaties, bedrijven, onderwijs, ...
Author:
ISBN: 9789044128741 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leiderschap staat vandaag hoog op de agenda: van bedrijfswereld tot politiek, van school tot zorginstelling. In dit boek houdt de auteur een sterk pleidooi om als leidinggevende ethisch om te gaan met mensen en situaties. Men moet de dingen niet alleen goed doen (technische bekwaamheid), men moet ook de goede dingen doen (ethische verantwoordelijkheid). Naast goed ontwikkelde professionaliteit, expertise en ervaring is normatieve, ethische en spirituele kwaliteit vereist.In een sterk evoluerende samenleving is er nood aan leiders met aandacht voor waardevorming, zingeving en verantwoordelijkheid. Als belangrijkste kwaliteiten daarbij gelden: communicatief overleg, (machtsvrije) dialoog, kunnen ontwikkelen van sociaal kapitaal, empowering, kunnen omgaan met complexiteit, goede balans tussen macht en zorg, creëren van zin (sensemaking), kritische vrijmoedigheid, innovatief denken en handelen.


Book
Niet alles is te koop : de morele grenzen van marktwerking
Author:
ISBN: 9789025901806 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Ten Have

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mag een verzekeraar of een werkgever iemand die te zwaar is een bonus geven om af te vallen? Moeten we kinderen betalen om boeken te lezen of goede cijfers te halen? Mogen we mensen geld geven voor het doneren van hun organen? En kunt je in geld uitdrukken hoeveel een mensenleven het milieu belast?Afgelopen decennia hebben marktwaarden de niet-economische waarden uit bijna elk levensgebied verdrongen. Dat laat politiek filosoof Michael J. Sandel (Harvard University) zien in zijn boek 'Niet alles is te koop'. Hij noemt marktwerking een van de grootste morele vraagstukken van onze tijd. De markt is doorgedrongen in zorg, opvoeding, overheid, kunst en sport, en zelfs in het gezinsleven en persoonlijke relaties. Zonder er erg in te hebben zijn we vanuit een markteconomie in een marktgestuurde samenleving beland. U kunt zich afvragen of er niet iets mis is met zo'n wereld. En wat we kunnen doen om te voorkomen dat marktwaarden daar binnendringen waar ze niet thuishoren.Bron : http://www.managementbib.com

Listing 1 - 2 of 2
Sort by