Listing 1 - 10 of 119 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Waarom kiest iemand voor een vak waarin kinderen zo centraal staan als het vak van leerkracht basisonderwijs? Blijkbaar is de ontwikkeling van kinderen, en daarin een begeleidende en stimulerende rol spelen, boeiend en aantrekkelijk. Niet alleen speelt er zich in de periode van het vierde tot het twaalfde jaar enorm veel af op het gebied van het leren, ook op sociaal en emotioneel gebied is de basisschoolperiode van groot belang. Kennis van de processen die zich voltrekken in de basisschooljaren van het kind is voor de (aankomend) leerkracht dan ook essentieel. 'Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs' biedt deze kennis op een manier die dicht bij de dagelijkse praktijk op de basisschool staat. De tekst en de digitale module geven herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, direct toepasbaar in het onderwijs. De theorie is gebaseerd op het succesvolle boek De ontwikkeling van het kind van Frank C. Verhulst. Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op fysiek, sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Ten slotte biedt 'Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs' leerkrachten in het basisonderwijs een aansprekende autobiografische aanpak, die hen meer inzicht biedt in hun eigen functioneren in de klas. Reflectie- en portfolio-opdrachten bieden hiertoe de middelen. Een uitstekende start voor pabo-studenten, maar ook zeer bruikbaar voor leerkrachten die al langer werkzaam zijn in het basisonderwijs.
basisonderwijs --- ontwikkelingspsychologie --- Teacher education. Teacher's profession --- Developmental psychology --- lerarenopleiding --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen (0-12 jaar) --- Pedagogische psychologie --- Leerpsychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie : kinderen --- 416.23 --- Ontwikkelingspsychologie --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie bespreekt de volledige jeugd en de adolescentie. Het is een uitgebreide introductie: het presenteert basistheorieën en onderzoeksbevindingen en belicht tegelijkertijd huidige toepassingen in de praktijk. De opzet van het boek is chronologisch: per levensperiode (prenataal, babytijd, peuter- en kleutertijd, lagereschooltijd en adolescentie) worden steeds achtereenvolgens de fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling gepresenteerd. (Bron: www.pearsoneducation.nl)
Ontwikkelingspsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- psychology --- psychologie --- adolescentenpsychologie --- baby psychologie --- schoolleeftijd --- 416 --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- 159.98 --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- 159.92 --- Psychologie --- Overzicht --- Man --- Volwassene
Choose an application
Prendersi cura dei bambini e dei loro genitori continua il percorso di ricerche in Psicologia Clinica Perinatale iniziato nel precedente testo La relazione genitore-bambino. Vengono presentati gli sviluppi della ricerca attuale per individuare i bambini di famiglie a rischio, organizzare un'assistenza familiare integrata, preventiva e terapeutica, per favorire una buona trasmissione transgenerazionale. Il volume è dedicato alle numerose figure professionali coinvolte: psicologi, pediatri, neonatologi, neuropsichiatri infantili, ginecologi, ostetriche, puericultrici ma anche CTU e giudici, insegnanti, educatori,assistenti sociali, assistenti sanitarie. Sono proposte forme di assistenza multiprofessionale presso i diversi servizi del territorio (educativi, sociali, ospedalieri, consultoriali) a cui le famiglie possono rivolgersi. Il problema delle funzioni genitoriali è il filo conduttore dei diversi interventi nei quali si articola il volume: la qualità di tali funzioni struttura il cervello del bambino, soprattutto nei contesti clinici della perinatalità, e ancor più in caso di condizioni particolari come nascita pretermine o gemellarità, dove l'interazione con i genitori condiziona la patologia piuttosto che l'ottimalità dello sviluppo. Fra i vari contributi, particolare rilevanza ha quello di Patricia Crittenden, fondatrice della IASA (International Association for the Study of Attachment) e allieva di John Bowlby e di Mary Ainsworth: attraverso nuove prospettive evoluzionistiche della teoria dell'attaccamento, la sua trattazione approfondisce i livelli di funzionamento mentale del genitore, fornendo indicazioni sugli strumenti per valutare le strategie dell'attaccamento. Clinici italiani IASA presentano inoltre nuove modalità di intervento.
Developmental psychology --- Psychiatry --- ontwikkelingspsychologie --- klinische psychologie
Choose an application
This briefs summarizes the research on positive well-being in children, with a particular focus on their happiness. It starts with a discussion of the constructs of positive psychology (i.e., well-being, happiness and life satisfaction), and then outlines the research that shows the importance of studying well-being. Next, it explores how researchers measure happiness and what these measures tell us about whether children are happy and how their happiness differs from adults. Following this, it discusses current positive psychology theories with the aim of suggesting their promise in understanding children's well-being. Next, it examines the importance of individual differences, including culture and temperament. Because studies have only recently identified several of the factors associated with children's happiness, the book ends with a discussion of how we might enhance children's well-being and suggests directions for future research.
Developmental psychology --- Educational psychology --- schoolpsychologie --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie
Choose an application
Developmental psychology --- Psychiatry --- ontwikkelingspsychologie --- klinische psychologie
Choose an application
Developmental psychology --- Educational psychology --- schoolpsychologie --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie
Choose an application
Developmental psychology --- ethische opvoeding --- ethiek --- ontwikkelingspsychologie
Listing 1 - 10 of 119 | << page >> |
Sort by
|