Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (6)

KDG (5)

UCLL (5)

Odisee (3)

Thomas More Mechelen (3)

VIVES (3)

KBR (2)

AP (1)

DocAtlas (1)

EhB (1)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (5)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2012 (6)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Gevangen in je hoofd : hoe verwerkt ons brein een trauma?
Author:
ISBN: 9789022995242 Year: 2012 Publisher: Utrecht Bruna

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe verwerkt ons brein een trauma? Al sinds de oudheid wordt geschreven over de effecten van trauma op het menselijk handelen. Lange tijd werd gedacht dat alleen mensen met een zwak geestelijk gestel last kregen van angstaanvallen, flashbacks, agressief gedrag, nachtmerries en een sterk gevoel van isolement. Pas na de oorlog in Vietnam namen we de effecten van trauma serieuzer. Trauma ontstaat niet alleen bij soldaten in oorlogsgebied, ook bij hulpverleners die assisteren bij een ramp. Of slachtoffers van een verkeersongeval. Trauma ligt op de loer bij allerlei situaties waarbij ons brein niet begrijpt wat het heeft gezien. Ons lichaam reageert op het onbegrip van ons brein


Book
Kinderen ondersteunen na trauma
Author:
ISBN: 9789461057389 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe reageert een kind op een schokkende gebeurtenis zoals een ernstig ongeluk, de plotselinge dood van een broertje of zusje, of geweld? Wat kunnen volwassenen in de naaste omgeving doen om een kind te helpen bij het verwerken van deze ervaring? Wanneer is professionele hulp nodig? Het zijn vragen waar ouders, leerkrachten en andere betrokkenen regelmatig tegenaan lopen. Dit boek geeft informatie over het ondersteunen van kinderen die een schokkende gebeurtenis hebben meegemaakt. Het is gebaseerd op nationale en internationale onderzoeksresultaten, vertaald naar de praktijk van alledag. Hoewel het boek primair voor ouders en leerkrachten geschreven is, is het ook informatief voor huisartsen, jeugdhulpverleners en andere professionals. De tekst is geïllustreerd met praktijkvoorbeelden, tips en eenvoudige handvatten om kinderen na een traumatische gebeurtenis bij te staan


Book
Trauma bij kinderen
Authors: ---
ISBN: 9789401400398 Year: 2012 Volume: *7 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een ongeluk, of het plotselinge overlijden van een dierbare: veel kinderen maken een ingrijpende gebeurtenis mee.Van deze kinderen ontwikkelt 20% posttraumatische stressklachten. Deze klachten leiden tot problemen thuis en op school. Daarom is vroege herkenning en behandeling hiervan noodzakelijk.Dit boek voorziet hierin. Het beschrijft ingrijpende gebeurtenissen en de verwerking en gevolgen hiervan, evenals de behandelingsmogelijkheden van traumaklachten bij kinderen.Door de praktische tips en het heldere taalgebruik een onmisbaar boek voor ouders, hulpverleners en leerkrachten.


Book
Ontwikkelingstrauma helen : de invloed van vroegkinderlijk trauma op zelfregulatie, zelfbeeld en het vermogen tot relaties
Authors: ---
ISBN: 9789463160506 9463160507 Year: 2012 Publisher: Eeserveen Uitgeverij Mens!

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoewel mensen ogenschijnlijk lijden aan ontelbare emotionele problemen, kunnen de meeste hiervan volgens Laurence Heller en Aline LaPierre worden teruggeleid naar vijf biologische basisprincipes: de behoefte aan verbinding, afstemming, vertrouwen, autonomie, en liefde en seksualiteit. Ze beschrijven hoe we in reactie op vroegkinderlijk trauma en een niet-toereikende vervulling van deze behoeften in de kindertijd overlevingsstrategieën ontwikkelden, die onze ervaringen in het heden vervormen en leiden tot fragmentatie en vervreemding. Ons vermogen tot verbinding met onszelf en anderen is beschadigd geraakt en de hieruit voortvloeiende verminderde levenskracht en levendigheid is de verborgen dimensie die ten grondslag ligt aan de meeste psychische en veel fysieke problemen.Heller en LaPierre introduceren het NeuroAffective Relational ModelTM (NARM), waarin een niet-traditionele benadering van psychodynamische en lichaamsgerichte psychotherapie en het werken met identiteit worden gecombineerd. Bottom-up- en top-downbenaderingen worden geïntegreerd om het zenuwstelsel te reguleren en identiteitsverstoringen zoals lage eigenwaarde, schaamte en chronische zelfveroordeling die het gevolg zijn van relationeel en ontwikkelingstrauma op te lossen. NARM legt de nadruk op werken in het huidige moment, waarbij de focus ligt op het aanwenden van eigen kracht, hulpbronnen en het herstelvermogen - zonder het verleden te negeren - om zo de ervaring van verbinding te integreren die de fysieke en psychische gesteldheid en het vermogen tot het aangaan en onderhouden van relaties ondersteunt.'In ons allemaal is een spontane beweging naar verbinding, gezondheid en levendigheid. Ongeacht hoe teruggetrokken en geïsoleerd we zijn geraakt of hoe ernstig het trauma is dat we hebben opgedaan, op het diepste niveau, net zoals een plant spontaan naar het zonlicht beweegt, is er in ons allemaal een impuls om naar verbinding en heling te bewegen. Deze organische impuls is de brandstof voor de NARM-benadering.'


Book
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen : een training voor opvoeders : handboek voor trainers
Authors: ---
ISBN: 9789031397532 9789031397969 Year: 2012 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum


Book
Van klein tot groot : de ontwikkeling van het jonge kind
Authors: --- ---
ISBN: 9789044128703 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit studieboek bevat bijdragen van deskundigen over de ontwikkeling van jonge kinderen, van baby tot kleuter. Het geeft een beeld over de huidige kennis van het jonge kind, en mogelijke interventies bij problemen. Omdat de ontwikkeling van kinderen zeer divers is en plaatsvindt op verschillende gebieden, zijn de behandelde onderwerpen zeer uiteenlopend: sociale competentie, sekseverschillen en opvoeding, het belang van gehechtheid, spelen en leren, speltherapie bij kinderen met een verstandelijk beperking, taalachterstanden, trauma, slaapproblemen, excessief huilgedrag, agressief gedrag en psychosociale problemen. Een boek voor allen die belangstelling hebben voor de ontwikkeling van het jonge kind en die er in hun werk mee te maken (kunnen) krijgen.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by