Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Hoe verwerkt ons brein een trauma? Al sinds de oudheid wordt geschreven over de effecten van trauma op het menselijk handelen. Lange tijd werd gedacht dat alleen mensen met een zwak geestelijk gestel last kregen van angstaanvallen, flashbacks, agressief gedrag, nachtmerries en een sterk gevoel van isolement. Pas na de oorlog in Vietnam namen we de effecten van trauma serieuzer. Trauma ontstaat niet alleen bij soldaten in oorlogsgebied, ook bij hulpverleners die assisteren bij een ramp. Of slachtoffers van een verkeersongeval. Trauma ligt op de loer bij allerlei situaties waarbij ons brein niet begrijpt wat het heeft gezien. Ons lichaam reageert op het onbegrip van ons brein
606.323 --- levensverhalen --- posttraumatische stress-stoornis --- trauma's --- Posttraumatische stresstoornissen --- 616.2 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Trauma --- Posttraumatische stressstoornis --- Therapie --- Psychotrauma
Choose an application
Hoe reageert een kind op een schokkende gebeurtenis zoals een ernstig ongeluk, de plotselinge dood van een broertje of zusje, of geweld? Wat kunnen volwassenen in de naaste omgeving doen om een kind te helpen bij het verwerken van deze ervaring? Wanneer is professionele hulp nodig? Het zijn vragen waar ouders, leerkrachten en andere betrokkenen regelmatig tegenaan lopen. Dit boek geeft informatie over het ondersteunen van kinderen die een schokkende gebeurtenis hebben meegemaakt. Het is gebaseerd op nationale en internationale onderzoeksresultaten, vertaald naar de praktijk van alledag. Hoewel het boek primair voor ouders en leerkrachten geschreven is, is het ook informatief voor huisartsen, jeugdhulpverleners en andere professionals. De tekst is geïllustreerd met praktijkvoorbeelden, tips en eenvoudige handvatten om kinderen na een traumatische gebeurtenis bij te staan
kinderpsychologie --- Psychiatry --- psychotrauma's --- Trauma --- Kinderen --- Traumatologie --- Psychotherapie --- Emotionele problemen --- Adolescenten --- Posttraumatische stressstoornis --- Rouwen --- Verliesverwerking --- Ondersteuning --- Ouders --- Leraren --- 364.26 --- Trauma's --- Slachtofferhulp --- Verwerking --- Trauma's ; kinderen --- trauma's --- 616.2 --- Psychotrauma --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emotioneel probleem --- Adolescent --- Leraar --- Gesprek --- Directie
Choose an application
Een ongeluk, of het plotselinge overlijden van een dierbare: veel kinderen maken een ingrijpende gebeurtenis mee.Van deze kinderen ontwikkelt 20% posttraumatische stressklachten. Deze klachten leiden tot problemen thuis en op school. Daarom is vroege herkenning en behandeling hiervan noodzakelijk.Dit boek voorziet hierin. Het beschrijft ingrijpende gebeurtenissen en de verwerking en gevolgen hiervan, evenals de behandelingsmogelijkheden van traumaklachten bij kinderen.Door de praktische tips en het heldere taalgebruik een onmisbaar boek voor ouders, hulpverleners en leerkrachten.
Developmental psychology --- psychotrauma's --- ontwikkelingspsychologie --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- Child psychology --- Psychic trauma in children --- Treatment --- #KVHB:Trauma --- #KVHB:Post traumatisch stresssyndroom --- #KVHB:Orthopedagogie --- trauma --- KHCA --- kinderen --- kinderpsychologie --- #KVHB:Psychotherapie; kinderen --- Trauma (posttraumatisch stress syndroom, psychotrauma) --- Kinderpsychologie --- trauma's --- Trauma's ; kinderen --- 616.2 --- PHL-Education 12 --- Trauma --- Kinderen --- Traumatologie --- Psychotrauma --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Hoewel mensen ogenschijnlijk lijden aan ontelbare emotionele problemen, kunnen de meeste hiervan volgens Laurence Heller en Aline LaPierre worden teruggeleid naar vijf biologische basisprincipes: de behoefte aan verbinding, afstemming, vertrouwen, autonomie, en liefde en seksualiteit. Ze beschrijven hoe we in reactie op vroegkinderlijk trauma en een niet-toereikende vervulling van deze behoeften in de kindertijd overlevingsstrategieën ontwikkelden, die onze ervaringen in het heden vervormen en leiden tot fragmentatie en vervreemding. Ons vermogen tot verbinding met onszelf en anderen is beschadigd geraakt en de hieruit voortvloeiende verminderde levenskracht en levendigheid is de verborgen dimensie die ten grondslag ligt aan de meeste psychische en veel fysieke problemen.Heller en LaPierre introduceren het NeuroAffective Relational ModelTM (NARM), waarin een niet-traditionele benadering van psychodynamische en lichaamsgerichte psychotherapie en het werken met identiteit worden gecombineerd. Bottom-up- en top-downbenaderingen worden geïntegreerd om het zenuwstelsel te reguleren en identiteitsverstoringen zoals lage eigenwaarde, schaamte en chronische zelfveroordeling die het gevolg zijn van relationeel en ontwikkelingstrauma op te lossen. NARM legt de nadruk op werken in het huidige moment, waarbij de focus ligt op het aanwenden van eigen kracht, hulpbronnen en het herstelvermogen - zonder het verleden te negeren - om zo de ervaring van verbinding te integreren die de fysieke en psychische gesteldheid en het vermogen tot het aangaan en onderhouden van relaties ondersteunt.'In ons allemaal is een spontane beweging naar verbinding, gezondheid en levendigheid. Ongeacht hoe teruggetrokken en geïsoleerd we zijn geraakt of hoe ernstig het trauma is dat we hebben opgedaan, op het diepste niveau, net zoals een plant spontaan naar het zonlicht beweegt, is er in ons allemaal een impuls om naar verbinding en heling te bewegen. Deze organische impuls is de brandstof voor de NARM-benadering.'
psychotherapieën, overige --- 615.88 --- Developmental psychology --- kinderpsychiatrie --- zelfontplooiing --- psychotherapie --- kinderpsychologie --- psychotrauma's --- zelfbeeld --- relationele vorming --- trauma's --- Psychotherapie --- 615.851 --- Hechting --- vertrouwen --- autonomie --- verbinding --- Psychotrauma --- Zelfregulatie --- Zelfbeeld --- Relatie --- Jeugd (levensfase) --- Emotioneel probleem --- Behoefte --- Verbondenheid
Choose an application
psychotrauma's --- Psychiatry --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- jeugd --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- Social policy and particular groups --- 460.7 --- 467 --- Trauma's --- gedragstherapie --- opvoeding --- 364.26 --- Opvoeding --- Hulpverlenende instanties --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Trauma --- Kinderen --- Begeleiding --- Hulpverlening --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Trauma --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Psychotherapie; kinderen --- Psychotrauma --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Dit studieboek bevat bijdragen van deskundigen over de ontwikkeling van jonge kinderen, van baby tot kleuter. Het geeft een beeld over de huidige kennis van het jonge kind, en mogelijke interventies bij problemen. Omdat de ontwikkeling van kinderen zeer divers is en plaatsvindt op verschillende gebieden, zijn de behandelde onderwerpen zeer uiteenlopend: sociale competentie, sekseverschillen en opvoeding, het belang van gehechtheid, spelen en leren, speltherapie bij kinderen met een verstandelijk beperking, taalachterstanden, trauma, slaapproblemen, excessief huilgedrag, agressief gedrag en psychosociale problemen. Een boek voor allen die belangstelling hebben voor de ontwikkeling van het jonge kind en die er in hun werk mee te maken (kunnen) krijgen.
Age group sociology --- ontwikkelingspsychologie --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- Developmental psychology --- kinderen met een beperking --- kinderen --- ontwikkeling van het kind --- Ontwikkelingspsychologie ; peuters --- Ontwikkelingspsychologie ; kleuters --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Education --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- 416.23 --- Agressie --- Baby's --- Hechtingsproblemen --- Kleuters --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Peuters --- Psychosociale ontwikkeling --- Speelgoed --- Taalproblemen --- Trauma's --- kleuters --- peuters --- Ontwikkeling van kinderen --- Gehechtheid --- Kinderen --- Ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen --- Opvoeding --- Spelen --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Tot c. 13 jaar --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot ca. 13 jaar --- 159.98 --- Ontwikkelingspsychologie --- Baby --- Peuter --- Kleuter --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|