Narrow your search
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Dissertation
Das Deutschlandbild der 17- und 18-jährigen Schüler in Flandern: Inwiefern wird dieses Bild durch den Unterricht über die Nachkriegsgeschichte und die Mauer beeinflusst?
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze scriptie bestaat erin te onderzoeken in hoeverre het onderwijs over de naoorlogse geschiedenis van Duitsland, meer bepaald over het gedeelde Duitsland en de Berlijnse Muur, invloed heeft op het beeld dat 17- en 18-jarige leerlingen over Duitsland hebben. Middelen of methode: Het onderzoek voor deze scriptie bestaat uit twee delen. Er werden enerzijds interviews met leerlingen en leerkrachten in verschillende scholen afgenomen. Anderzijds werden de hoofdstukken in verband met de naoorlogse geschiedenis uit enkele Duitse handboeken geanalyseerd. Resultaten: Het beeld dat de leerlingen over Duitsland hebben wordt voornamelijk beïnvloed door de manier waarop leerkrachten het thema in de lessen aanpakken. Voornamelijk projecten en studiereizen met betrekking tot het thema "Berlijnse Muur" zouden het beeld van de leerlingen kunnen beïnvloeden. In de handboeken wordt geprobeerd om het thema positief voor te stellen en de leerlingen een positief beeld over Duitsland mee te geven.


Book
Le sfide di Babele : insegnare le lingue nelle società complesse
Author:
ISBN: 8860083575 9788860083579 Year: 2012 Publisher: Torino: Unione tipografico-editrice Torinese,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Introduction et application de l'ÉMILE en Communauté flamande de Belgique
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze masterproef heeft drie doelstellingen voor ogen:Eerst en vooral willen we een beeld scheppen van de talenkennis van Vlamingen en Walen. We zoeken daarbij ook naar factoren die verschillen kunnen verklaren. Daarna vergelijken we de talennota's van de vorige Vlaamse minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (2007) en de huidige Vlaamse minister van Onderwijs, Pascal Smet (2011) om na te gaan welke hun visies zijn over meertalig onderwijs en CLIL in het bijzonder. Ten slotte bestuderen we CLIL in de praktijk aan de hand van interviews die werden afgenomen in twee CLIL-scholen.We willen nagaan hoe de introductie en de toepassing van CLIL wordt ervaren door CLIL-leerkrachten. We zoeken ook naar verschillen tussen beide scholen. Middelen of methode: 1) Literatuurstudie: We zoeken een groot aantal artikelen over de talenkennis van Vlamingen en Walen. Zo proberen we een beeld te scheppen van de talenkennis van de Belgen. We gaan eveneens op zoek naar factoren die bijdragen tot de vastgestelde verschillen.2) Kwalitatieve vergelijkende analyse van twee beleidstekesten: We vergelijken de talennota van de vorige minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (2007), met de talennota van de huidige minister van Onderwijs, Pascal Smet (2011). 3) Interviewprotocol: We leggen interviews af in twee Nederlandstalige scholen waar CLIL aangeboden wordt, namelijk het Stedelijke Humaniora in Dilsen en het Koninklijk Atheneum in Sint-Pieters-Woluwe. Per school interviewen we drie CLIL-leerkrachten. Resultaten: Vlamingen schatten hun talenkennis hoger in dan Walen. Zo kent 59% van de Vlamingen de andere landstaal, tegenover 19% van de Walen. Vandaag zien we dat de Franstalige Belgen een inhaalbeweging aan het maken zijn met betrekking tot het leren van het Nederlands door de introductie van immersieonderwijs. Hoewel immersieonderwijs vele voordelen biedt, heerst er in Vlaanderen een zekere angst ten opzichte van de invoering van het Frans als instructietaal in het onderwijs. Dit heeft te maken met een historische gevoeligheid. Deze angst is ook duidelijk terug te vinden in de talennota's van de vorige minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke, en de huidige minister van Onderwijs, Pascal Smet. Zo wordt kennis van het Standaardnederlands als prioritair beschouwd in de nota's. Minister Vandenbroucke laat voor het eerst CLIL-onderwijs in Vlaanderen toe, maar op beperkte schaal en onder strenge voorwaarden. De huidige minister is wat soepeler ten opzichte van CLIL, maar ook hij legt strenge voorwaarden op. Uit de analyse van zes interviews die in twee CLIL-scholen werden afgenomen, blijkt dat CLIL-leraren een zeer positief beeld weten te scheppen van CLIL. Daaruit blijkt ook dat de angst van de ministers ongegrond is.


Dissertation
L'enseignement en immersion: évaluation de la langue maternelle en deuxième secondaire. Etude de cas: le Collège du Christ-Roi à Ottignies
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Met deze masterproef proberen we na te gaan of de moedertaal beïnvloed wordt door het immersieonderwijs. Hiervoor werd een onderzoek gevoerd aan het Collège du Christ-Roi te Ottignies. Middelen of methode: In het theoretische deel van deze scriptie hebben we een kader geschetst rond het concept immersieonderwijs. Vervolgens werd de moedertaal Frans getest in het tweede middelbaar van het Collège du Christ-Roi door middel van een genormeerde taaltoets Frans en de examenresultaten Frans van december 2011. Onze steekproef bestond uit drie verschillende groepen: leerlingen die het gewone programma volgen, leerlingen die al sinds de lagere school immersieonderwijs volgen en leerlingen die pas in het eerste middelbaar gestart zijn met immersieondewijs. De resultaten op de test en de examens werden geanalyseerd en onderling vergeleken. Resultaten: Uit onze studie blijkt enerzijds dat de moedertaal niet negatief beïnvloed wordt door het immersieonderwijs. Anderzijds hebben we vastgesteld dat de leerlingen die pas in het eerste middelbaar gestart zijn met immersieonderwijs een beter niveau Frans hebben.


Dissertation
Apprentissage précoce et immersion. Evaluation des prestations langagières en néerlandais des élèves débutants et avancés de la première année secondaire du Collège du Christ-Roi à Ottignies
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Sinds september 2003 biedt het 'Collège du Christ-Roi', een middelbare school in Ottignies (Wallonië), immersieonderwijs aan. Daarbij volgen de leerlingen ongeveer één derde van hun vakken in het Nederlands. In deze scriptie hebben we onderzocht in welke mate de leerlingen van het eerste middelbaar het Nederlands beheersen. We hebben nagegaan of hun niveau van het Nederlands afhankelijk is van de duur van de immersie. Bij de groep die vorig jaar in het zesde leerjaar van de 'Ecole du Centre' werd getest, hebben we onderzocht in welke mate hun resultaten geëvolueerd zijn. Daarnaast hebben we aan de hand van een vragenlijst onderzocht hoe de leerlingen de vakken in immersie ervaren, wat hun houding is tegenover vreemde talen en hoe ze de overgang van het lager naar het secundair onderwijs ervaren hebben. Middelen of methode: Het niveau van het Nederlands van de leerlingen uit het eerste middelbaar werd onderzocht aan de hand van twee genormeerde taaltesten, namelijk de TAS (een leestoets en een luistertoets) van het Centrum voor Taal en Onderwijs en de Spellingtoets midden zesde leerjaar van het VCLB vzw. Op die manier konden we onderzoeken in welke mate het kennisniveau van de beginners (de leerlingen die vanaf het eerste middelbaar gestart zijn met immersie) verschilt van dat van de gevorderden (de leerlingen die vanaf de kleuter- of lagere school gestart zijn met immersie) en in welke mate de gevorderde leerlingen uit de 'Ecole du Centre' geëvolueerd zijn in vergelijking met vorig jaar. Aangezien beide testen oorspronkelijk bedoeld zijn voor Vlaamse leerlingen was het ook mogelijk om te onderzoeken in welke mate het niveau van de Waalse leerlingen verschilt van dat van de Vlaamse leerlingen. Naast de testen hebben de leerlingen ook een vragenlijst ingevuld. Deze vragenlijst vormde een belangrijk hulpmiddel om de resultaten van de testen te analyseren. Resultaten: We hebben vastgesteld dat het grootste deel van de gevorderde leerlingen uit de 'Ecole du Centre' op alle testen beter gescoord heeft dan vorig jaar. Daarnaast lag het gemiddelde van de gevorderden hoger dan het gemiddelde van de beginners bij alle testen. Dit verschil was echter niet significant voor de Spellingtoets midden zesde leerjaar. In vergelijking met de Vlaamse leerlingen heeft het grootste deel van de onderzochte leerlingen een achterstand op het vlak van spelling. De leerlingen hebben over het algemeen goede resultaten behaald op de luistertoets. We kunnen besluiten dat zowel de beginners als de gevorderden het Nederlands al redelijk goed beheersen op het einde van het eerste middelbaar.


Dissertation
Die Zwei- bzw. Mehrsprachigkeit in Brüssel und Südtirol : eine vergleichende Studie
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Traductologie pour LEA : anglais, allemand, français
Author:
ISBN: 9782753520899 2753520895 Year: 2012 Publisher: Rennes : Presses universitaires de Rennes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Après une introduction de la traductologie en tant que discipline et un examen de son objet central qu'est la traduction, les diverses disciplines que mobilise une traduction efficace sont abordées, de l'analyse textuelle à l'informatique en passant par la recherche documentaire, la lexicologie et la lexicographie, la terminologie et la terminographie ainsi que la rédaction.


Book
Translation, technology and autonomy in language teaching and learning


Book
The routledge handbook of language testing
Authors: ---
ISBN: 9780203181287 9780415570633 9781136590863 9781136590818 9781136590856 9781138205369 020318128X 0415570638 1138205362 Year: 2012 Publisher: London Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The Routledge Handbook of Language Testing offers a critical and comprehensive overview of language testing and assessment within the fields of applied linguistics and language study. An understanding of language testing is essential for applied linguistic research, language education, and a growing range of public policy issues. This handbook is an indispensable introduction and reference to the study of the subject. Specially commissioned chapters by leading academics and researchers of language testing address the most important topics facing researchers and practitioners, including: An overview of the key issues in language testing Key research methods and techniques in language test validation The social and ethical aspects of language testing The philosophical and historical underpinnings of assessment practices The key literature in the field Test design and development practices through use of practical examples The Routledge Handbook of Language Testing is the ideal resource for postgraduate students, language teachers, and those working in the field of applied linguistics.


Book
Computer-assisted language learning : diversity in research and practice
Author:
ISBN: 1107016347 9781107016347 9781139233859 1139233858 9781139060981 1139060988 1139230867 9781139230865 9781139232319 1139232312 9781139230865 1107230411 9781107230415 1139234552 9781139234559 1280485728 9781280485725 1139233084 9781139233088 9786613580702 6613580708 1139229400 9781139229401 1108454178 9781108454179 Year: 2012 Publisher: Cambridge : Cambridge University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Computer-assisted language learning (CALL) is an approach to teaching and learning languages that uses computers and other technologies to present, reinforce, and assess material to be learned, or to create environments where teachers and learners can interact with one another and the outside world. This book provides a much-needed overview of the diverse approaches to research and practice in CALL. It differs from previous works in that it not only surveys the field, but also makes connections to actual practice and demonstrates the potential advantages and limitations of the diverse options available. These options are based squarely on existing research in the field, enabling readers to make informed decisions regarding their own research in CALL. This essential text helps readers to understand and embrace the diversity in the field, and helps to guide them in both research and practice.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by