Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2013 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
(Meta)cognitieve strategieën bij het beluisteren van muziek. : Een literatuurstudie.
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Muziek en luisteren zijn twee woorden die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Toch blijkt luisteren niet altijd even vanzelfsprekend. Men kan immers op verschillende manieren naar muziek luisteren. Als men bovendien greep wil krijgen op een eerder ingewikkelde materie zoals muziek, is het van belang om op een actieve manier te luisteren naar muziek. (Meta)cognitieve luisterstrategieën kunnen hierbij van pas komen. Over dergelijke luisterstrategieën in het muziekonderwijs is er echter weinig onderzoek verricht. Dit is wel het geval voor het taalonderwijs. Om die reden tracht ik met deze masterproef aan de hand van een literatuuronderzoek na te gaan in hoeverre onderzoek rond (meta)cognitieve luisterstrategieën in het muziekonderwijs gebruik kan maken van soortgelijk onderzoek uit het taalonderwijs. In een eerste hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van onderzoek naar (meta)cognitieve luisterstrategieën in het taalonderwijs. Na een vergelijking van de verschillende stappen of fasen van het luisterproces, wordt er nagegaan welke (meta)cognitieve strategieën in de literatuur naar voren komen. Vervolgens worden goede en minder goede luisteraars met elkaar vergeleken wat het gebruik van (meta)cognitieve luisterstrategieën betreft. Hieruit blijkt onder meer dat goede luisteraars meer gebruik maken van luisterstrategieën dan minder goede luisteraars. Tot slot wordt er weergegeven wat aan interventieonderzoek op vlak van (meta)cognitief strategiegebruik bestaat. Ook hier is het duidelijk dat het gebruik van luisterstrategieën tot betere luisterprestaties leidt. In een tweede hoofdstuk wordt er op dezelfde manier nagegaan wat er aan onderzoek rond (meta)cognitieve luisterstrategieën in het muziekonderwijs is verricht. Hier blijkt meteen dat het onderzoek inzake goede en minder goede luisteraars en het interventieonderzoek rond luisterstrategieën in het muziekonderwijs vrij schaars is. In een derde en laatste hoofdstuk worden voorgaande hoofdstukken met el

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by