Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (18)

UCLL (17)

VIVES (17)

KDG (14)

AP (12)

Odisee (11)

Thomas More Kempen (10)

DocAtlas (9)

KBR (9)

Thomas More Mechelen (9)

More...

Resource type

book (28)

audio (1)

image (1)

object (1)


Language

Dutch (24)

French (3)

English (1)


Year
From To Submit

2013 (28)

Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Opvoedproblemen nader verklaard
Author:
Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Neurologie van cognitie en gedrag in hoofdlijnen.
Author:
ISBN: 9789035235441 Year: 2013 Publisher: Amsterdam Reed Business Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze grondig herziene derde druk van het inmiddels klassieke 'Neurologie van cognitie en gedrag in hoofdlijnen' is een standaardwerk voor een ieder die zich bezighoudt met patiënten die cognitieve veranderingen ondergaan. Het boek behandelt vrijwel alle vormen van cognitieve stoornissen met inbegrip van belangrijke ziekte-entiteiten als de ziekte van Alzheimer en frontotemporale dementie, gebieden waar in de laatste jaren veel ontwikkelingen zijn geweest. Het boek is met name gericht op neurologen en neurologen in opleiding. Daarnaast is het geschikt voor andere specialisten die patiënten met hersenaandoeningen behandelen, en studenten die zich voorbereiden op examens over gestoorde cognitie en gestoord gedrag.


Book
Normale kinderen : ze bestaan nog
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401412438 Year: 2013 Publisher: Houten LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze kinderen krijgen steeds vaker etiketten opgeplakt: rekenstoornis, leesstoornis, leerstoornis, ontwikkelingsstoornis... Maar is dat wel terecht? Kinderen zijn niet anders dan pakweg 30 jaar geleden, toch krijgen ze steeds sneller een stoornis toegeschreven. Waarom? De overdiagnosticering dreigt uit de hand te lopen. Steeds vaker krijgen kinderen een etiket zonder dat aan alle diagnostische criteria is voldaan of zelfs zonder een consultatie bij gespecialiseerde hulpverlening. Regelmatig komt deze overetikettering voort uit de drang om elk kind het beste te gunnen. Voorzichtigheid is echter geboden, want etiketten zijn moeilijk te verwijderen: ze laten sporen na, bij de ouders, bij de leerkrachten en vooral bij de kinderen zelf. En ook voor kinderen met echte stoornissen is overdiagnosticering lastig, omdat hun behoeftes en kansen hierdoor verloren dreigen te gaan in de grote massa. Normale kinderen roept op tot een maatschappelijk debat over overdiagnosticering en tot voorzichtigheid. Het is tevens een warme oproep aan volwassenen om meer vertrouwen te hebben in de kracht van kinderen om het beste in zich naar boven te halen en hen de tijd te gunnen om zichzelf waar te maken.


Book
Gedragsneurologie voor paramedici.
Author:
ISBN: 9789058982377 9058982378 Year: 2013 Publisher: Utrecht De Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Gedrag? Oplossingen? Praktische oplossingen voor gedragsproblemen in het passend onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789082092806 Year: 2013 Publisher: Senso-Care

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Positive behavior support : goed gedrag kun je leren! : doelmatige strategieën voor in de school
Authors: ---
ISBN: 9789077671986 Year: 2013 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

PBS - Goed gedrag kun je leren! reikt doelmatige strategieën aan om het gedrag van leerlingen te kunnen beheersen op het niveau van de school, de klas én individueel. Het is een compleet programma om antisociaal gedrag van kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar op school zo vroeg mogelijk aan te pakken en om te buigen naar positief gedrag. Het gaat uit van drie pijlers: respect, verantwoordelijkheid en veiligheid. Het is een integrale aanpak, met als doel alle medewerkers van de school op één lijn te krijgen wat betreft het omgaan met gedrag. De school bepaalt zelf in welk tempo zij het proces doorlopen. Met deze gids heb je een breed scala aan nieuwe vaardigheden en kennis in handen, gebaseerd op het meest recente onderzoek. Deze succesvolle methode gaat uit van de visie dat geen enkel kind achterop zou mogen raken door gedragsproblemen en dat de leerkracht de nodige steun verdient om dit mogelijk te maken. Positive Behavior Support is een evidence basedprogramma dat op veel scholen in de Verenigde Staten met succes wordt ingezet, net als in Canada, Noorwegen, Zweden, Denemarken, IJsland, Duitsland en Chili.


Book
Kinderen die haten : omgaan met agressieve gedragsstoornissen bij probleemjongeren.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789061312529 Year: 2013 Publisher: Utrecht Bijleveld


Book
Therapeutenhandleiding ADHD : ADHD psycho-educatiegroep (9-12 jaar)
Authors: ---
ISBN: 9789088503146 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Therapeuten werkzaam in een instelling of eigen praktijk binnen de kinder- en jeugd psychiatrie kunnen met dit draaiboek een groepstraining opzetten voor kinderen met ADHD van het gecombineerde type en/of het overwegend hyperactief/impulsieve type aangeduid als ADHD. Bij de training hoort het Werkboek ADHD-groep en het verhalende kinderboek Zo snel als een... Deelnemers aan de groep horen deze boeken aan te schaffen en mee te nemen naar elke bijeenkomst.In het draaiboek voor de groepstraining is iedere stap uitvoerig en volledig beschreven en bevat voorbeelden van ouderbrieven en -uitleg, vragenlijsten, diploma, diverse kaartjes en ophangposters die te downloaden zijn voor gebruik in de groep.De training bestaat uit vijf bijeenkomsten van elke 1,5 uur voor maximaal 6 kinderen, van 9 tot 12 jaar en wordt gegeven door twee hulpverleners/trainers.Doel van de bijeenkomsten is de kennis over ADHD van de kinderen te vergroten (psycho-educatie). Een ander belangrijk aspect is het kunnen delen van hun ervaringen met andere kinderen. Er wordt geoefend met positief denken en gewerkt met zowel een individueel als groepsbeloningssysteem.


Book
Hoera! Ik heb ADHD : van patiënt tot temperament : meer dan 100 tips voor een effectief leven met ADHD
Authors: --- ---
ISBN: 9789088503597 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gefeliciteerd meneer! U hebt ADHD...' Breed glimlachend schudt de psychiater mij de hand en hij begint mij prachtige verhalen te vertellen over de vele voordelen van ADHD. Met grote ogen zit ik de beste man aan te kijken. Als hij op een gegeven moment stilvalt, neem ik schoorvoetend het woord: 'ADHD? Dat is toch een ziekte?', spreek ik zacht ... De psychiater barst in lachen uit. 'Meneer, u moet niet alles geloven wat ze u vertellen', en hij geeft mij wat namen en adressen van mensen die me kunnen helpen het maximale voordeel uit mijn ADHD te halen. Bij het verlaten van de spreekkamer schudt hij mij nogmaals de hand. 'Nogmaals gefeliciteerd, u bent maar een bofkont. U realiseert zich dat misschien nu nog niet, maar dat komt gaandeweg vanzelf.'Stel je eens voor dat je bovenstaande reactie had gekregen toen er bij jou ADHD gediagnosticeerd was. Hoe had je je leven met ADHD dan vormgegeven?Hoera! Ik heb ADHD rekent af met een aantal aannames die je leven met ADHD negatief beïnvloeden. Bijvoorbeeld dat ADHD een ziekte, een stoornis is. Dit boek beweert het tegendeel. ADHD kan je juist in staat stellen tot het leiden van een uniek en uitdagend leven. Niet ondanks de ADHD, maar dánkzij de ADHD. En door de negatieve etiketten van je af te schudden, neem je weer zelf de verantwoordelijkheid voor je leven.Hoera! Ik heb ADHD bevat meer dan 100 tips, voorbeelden en ervaringen die je helpen om het maximale uit je ADHD te halen. Niet alleen voor jezelf, maar juist voor je omgeving.


Book
Ik kies voor zelfcontrole : trainershandleiding
Authors: ---
ISBN: 9789088504884 9088504881 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ik kies voor zelfcontrole is een training voor kleine groepen kinderen die specifieke gedragsproblemen hebben zoals agressief gedrag, ongehoorzaamheid, brutaliteit en opstandigheid. Het zijn kinderen die vaak in conflict komen met anderen. De training is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar en vindt plaats op school tijdens schooltijd. Leerkrachten en ouders worden gedurende de training op de hoogte gesteld over de inhoud en mogelijke ondersteuning van het kind. De kern van deze evidence based behandeling bestaat uit cognitieve gedragstherapeutische methodieken. Kinderen die voor de reguliere hulpverlening moeilijk bereikbaar zijn, krijgen met deze training toch een behandeling.

Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by