Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Jongeren met een borderline persoonlijkheidsstoornis of trekken ervan voelen zich vaak wanhopig, onbegrepen en niet in staat een leven op te bouwen dat ze als de moeite waard ervaren. Dit leidt tot constante emotionele ontregeling: woedeaanvallen, grote wanhoop, een negatief zelfbeeld, zelfbeschadiging of doodswensen, middelenmisbruik of ander impulsief gedrag en grote interpersoonlijke problemen. Hun risicovolle gedrag maakt hun omgeving, maar ook de betrokken hulpverleners, regelmatig machteloos. Zelf hebben ze vaak het gevoel nooit meer uit deze negatieve spiraal te kunnen komen.Wat weten we over borderline bij jongeren en mogen we die diagnose eigenlijk wel stellen op deze leeftijd? En zo ja, hoe doe je dat dan verantwoord? Maar vooral ook: welke behandeling is mogelijk voor deze jongeren? Hoe houden we hen gemotiveerd voor behandeling?Dit boek is een praktische gids voor wie de DGT-behandeling bij jongeren (12-21 jaar) wil toepassen. Met heldere voorbeelden worden principes en technieken belicht die in de behandeling voor borderline toe te passen zijn. Hoe ouders bij de behandeling kunnen worden betrokken, krijgt hierbij ook aandacht. In dit boek wordt sessie voor sessie de DGT-J-Vaardigheidstraining beschreven, waarbij veel suggesties voor rollenspelen en verwerkingsvormen worden aangeboden.Jongeren kunnen in de DGT-J-Vaardigheidstraining aan de slag met het bijbehorende werkboek Surfen op emoties.Jongeren kunnen in de DGT-J-Vaardigheidstraining aan de slag met het bijbehorende werkboek Surfen op emoties.Dit protocol verschijnt in de 'Kind en Adolescent Praktijkreeks'. Een reeks met heldere en gefundeerde informatie over stoornissen en behandelmethoden voor kinder- en jeugdpsychologen, orthopedagogen, kinder- en jeugdpsychiaters en andere hulpverleners. In iedere uitgave komt een behandelmethode aan de orde.
Affective and dynamic functions --- Psychiatry --- jeugd --- persoonlijkheidsstoornissen --- borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) --- gedragstherapie --- dialectische psychologie
Choose an application
Jongeren met een borderline persoonlijkheidsstoornis of trekken ervan voelen zich vaak wanhopig, onbegrepen en niet in staat een leven op te bouwen dat ze als de moeite waard ervaren. Dit leidt tot constante emotionele ontregeling: woedeaanvallen, grote wanhoop, een negatief zelfbeeld, zelfbeschadiging of doodswensen, middelenmisbruik of ander impulsief gedrag en grote interpersoonlijke problemen. Hun risicovolle gedrag maakt hun omgeving, maar ook de betrokken hulpverleners, regelmatig machteloos. Zelf hebben ze vaak het gevoel nooit meer uit deze negatieve spiraal te kunnen komen.Wat weten we over borderline bij jongeren en mogen we die diagnose eigenlijk wel stellen op deze leeftijd? En zo ja, hoe doe je dat dan verantwoord? Maar vooral ook: welke behandeling is mogelijk voor deze jongeren? Hoe houden we hen gemotiveerd voor behandeling?Dit boek is een praktische gids voor wie de DGT-behandeling bij jongeren (12-21 jaar) wil toepassen. Met heldere voorbeelden worden principes en technieken belicht die in de behandeling voor borderline toe te passen zijn. Hoe ouders bij de behandeling kunnen worden betrokken, krijgt hierbij ook aandacht. In dit boek wordt sessie voor sessie de DGT-J-Vaardigheidstraining beschreven, waarbij veel suggesties voor rollenspelen en verwerkingsvormen worden aangeboden.Jongeren kunnen in de DGT-J-Vaardigheidstraining aan de slag met het bijbehorende werkboek Surfen op emoties.Jongeren kunnen in de DGT-J-Vaardigheidstraining aan de slag met het bijbehorende werkboek Surfen op emoties.Dit protocol verschijnt in de 'Kind en Adolescent Praktijkreeks'. Een reeks met heldere en gefundeerde informatie over stoornissen en behandelmethoden voor kinder- en jeugdpsychologen, orthopedagogen, kinder- en jeugdpsychiaters en andere hulpverleners. In iedere uitgave komt een behandelmethode aan de orde.
Choose an application
Since the second edition of this authoritative text was published in 2002, the research base supporting the Five-Factor Model (FFM) of personality disorder has more than quadrupled. As a result, the vast majority of this volume is new. In the upcoming fifth edition of the American Psychiatric Association's Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), the major innovation for the personality disorders will likely be a shift from the classic syndrome-based approach to a dimensional description approach. The new approach views personality disorder as a collection of maladaptive variants of normal personality traits. Whether a clinical disorder is present depends on whether an individual experiences significant functional impairment. Because this approach allows clinicians to describe each patient in terms of the personality traits most relevant to his/her experiences and dysfunction, the result is a more accurate diagnosis and more effective treatment. This book explains how personality disorders can be understood from the perspective of the FFM, the most heavily researched and empirically supported dimensional model of general personality structure. The chapters summarize the conceptual and empirical support for the FFM, including the dimensional description of specific personality disorders and the application of the model for assessment and treatment. Case studies are also provided. The volume is an essential reference for clinicians, researchers, and graduate students who work with personality disorders. No other currently published text is as fully informed or as closely coordinated with the likely forthcoming DSM-5 personality disorder nomenclature.
Personality disorders --- NEO Five-Factor Inventory --- #KVHB:Persoonlijkheidsstoornissen --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Test; Big Five --- Disorders of personality --- Personality --- Personality, Disorders of --- Psychology, Pathological --- NEO-FFI (Personality test) --- Personality tests --- Disorders --- Personality disorders. --- NEO Five-Factor Inventory.
Choose an application
Deel 1 Diagnostiek en benadering1 Psychiatrie en maatschappij 2 Diagnose 3 Verklaring 4 Behandeling5 Verloop en preventieDeel 2 Psychiatrische stoornissen6 Psycho-organische stoornissen 7 Stoornissen door gebruik van alcohol en drugs8 Schizofrenie en andere psychosen 9 Stemmingsstoornissen 10 Angststoornissen 11 Dissociatieve stoornissen 12 Somatoforme stoornissen 13 Eetstoornissen 14 Seksuele stoornissen 15 Slaapstoornissen 16 Stoornissen in de impulscontrole 17 Persoonlijkheidsstoornissen 18 Aanpassingsstoornissen 19 Stoornissen bij kinderen en adolescentenBijlagen
Medische psychologie --- Psychiatrie. --- Psychiatrie --- 616.89 --- Diagnostiek --- Behandelingen --- Psychische stoornissen --- psychiatrie --- diagnostiek --- behandelingen --- psychische stoornissen --- schizofrenie --- angststoornissen --- stemmingsstoornissen --- dissociatieve stoornissen --- somatoforme stoornissen --- eetstoornissen --- seksuele stoornissen --- slaapstoornissen --- persoonlijkheidsstoornissen --- aanpassingsstoornissen --- 606.2 --- diagnose --- psychiatrische ziektebeelden --- Psychiatrische verpleegkunde --- Diagnose --- Preventie --- Psychopathologie --- Alcoholisme --- Drugs --- Schizofrenie --- Psychosen --- Stemmingsstoornissen --- Angsten --- Dissociatieve stoornissen --- Somatoforme stoornissen --- Eetstoornissen --- Seksuele stoornissen --- Slaapproblemen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Autisme --- ADHD --- Gedragsproblemen --- Angst --- Psychose --- Stemmingsstoornis --- Dissociatieve stoornis --- Somatoforme stoornis --- Eetstoornis --- Seksuele stoornis --- Slaapprobleem --- Persoonlijkheidsstoornis --- Gedragsprobleem
Choose an application
Dit boek beschrijft op heldere en toegankelijke wijze de vele aspecten van de psychiatrie die relevant zijn voor de verpleegkundige en agogische beroepsuitoefening. Allereerst worden zienswijzen en ontwikkelingen in de psychiatrie en de wet- en regelgeving behandeld. Vervolgens wordt een basis gelegd om de psychiatrische ziektebeelden te kunnen begrijpen. Uitvoerig worden de stoornissen in de psychische functies (symptomenleer), het psychiatrisch onderzoek en de behandelingen, inclusief psychofarmacologie, beschreven.De psychiatrische ziektebeelden worden volgens een vast stramien behandeld, waarbij een apart hoofdstuk is gewijd aan de persoonlijkheidsstoornissen. De auteurs beschrijven aan de hand van casuïstiek de etiologie, het beloop, het diagnostisch kader (DSM-IV) en behandelingsmogelijkheden. Het onderdeel speciële psychiatrie behandelt de meest relevante thema's uit de ouderenpsychiatrie, psychiatrie in het algemeen ziekenhuis, spoedeisende psychiatrie, verslavingszorg, kinder- en jeugdpsychiatrie, psychiatrische stoornissen bij verstandelijk gehandicapten en forensische psychiatrie. De beschrijving van de symptomen en ziektebeelden is rijkelijk geïllustreerd met casuïstiek om de transfer naar de praktijk te bevorderen. Daarbij ook aandacht voor observeren, signaleren en redeneren
606.2 --- psychiatrie --- 606.23 --- 607.1 --- Psychiatrie --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- cognitieve stoornissen --- persoonlijkheidsstoornissen --- psychiatrische ziektebeelden --- psychische problemen --- psychodiagnostiek --- psychopathologie --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Nederland --- Wet --- Regelgevingen --- Therapie --- Schizofrenie --- Angsten --- Dissociatieve stoornissen --- Slaapproblemen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Bejaarden --- Gezondheidssector --- Forensische psychiatrie --- Ouderen --- Psychiatry --- psychiatrische behandelingsmethoden --- Wetgeving --- Angst --- Persoonlijkheidsstoornis --- Regelgeving --- Dissociatieve stoornis --- Slaapprobleem --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Literatuur
Choose an application
Leerkrachten en leerlingbegeleiders ervaren dat de hulpvragen van leerlingen in aantal en complexiteit toenemen. Dat houdt in dat er ook op dit vlak een steeds sterker appèl wordt gedaan op de deskundigheid en de begeleiding door onderwijsgevenden. Omdat de diagnostiek rond leer- en gedragsproblematiek steeds fijnmaziger wordt, is het voor de leerkracht vaak lastig te beoordelen wat hij of zij met de hulpvraag van de leerling kan en moet doen. Deze uitgave is een handig bij-de-handboek voor alle mensen die werken in het onderwijs. In 26 overzichtelijk gestructureerde hoofdstukken worden de meest voorkomende specifieke hulpvragen van leerlingen kort en helder beschreven. Er worden ook praktische handelingsadviezen voorzien.
Leerstoornissen. --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs. --- eetstoornissen --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- persoonlijkheidsstoornissen --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Gedragstherapie ; kinderen --- Psychische stoornissen ; kinderen --- 464 --- leerproblemen --- psychosociale problemen --- gezondheidsproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Kwaliteitszorg --- Leerstoornissen ; kinderen --- Leerproblemen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Eetstoornissen --- Leerstoornissen; kinderen --- Gezondheid --- Orthopedagogie --- 376 --- Leerstoornissen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Behavior disorders in children --- Behavior therapy for children --- Apprenticeship programs --- PXL-Education 2013 --- ontwikkelingsstoornissen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Concentratieproblemen --- ADHD --- Autisme --- MCDD --- PDD-NOS --- Epilepsie --- Hemiplegie --- Developmental Coordination Disorder --- Gilles de la Tourettesyndroom --- Dyslexie --- Faalangst --- Hoogbegaafdheid --- Angsten --- Zelfverminking --- Borderlinestoornis --- Depressie --- Hechtingsproblemen --- ODD --- Schizofrenie --- Dyscalculie --- Angst --- Concentratieprobleem --- Eetstoornis --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Hechtingsprobleem --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Professionals in de verslavingszorg en in de ggz hebben in de praktijk veel te maken met cliënten met verslavingsproblemen én psychiatrische aandoeningen die sterk met elkaar verweven zijn. In dat geval is geïntegreerde behandeling en ondersteuning nodig zodat vanuit een geïntegreerde optiek hulp geboden wordt door een multidisciplinair hulpverlenersteam.Het Handboek dubbele diagnose bepleit een geïntegreerde behandeling voor dubbele-diagnosecliënten waarbij sprake is van complexe, comorbide aandoeningen op het vlak van verslaving en psychiatrie. Het boek is een omvattende bundeling van hoofdstukken waarin voor uiteenlopende stoornissen besproken wordt welke behandeling en zorgverlening is aangewezen.
Verslaving ; hulpverlening --- Psychische stoornissen en verslaving --- Toxicomanie (verslaving) --- Psychiatrie --- Psychosen --- Depressie --- Bipolaire stoornis (manisch-depressieve psychose) --- Angst --- Persoonlijkheidsstoornissen (dissociatieve stoornissen) --- Posttraumatische stresssyndroom (traumatische neurose) --- Adhd --- Mentaal gehandicapten --- Autisme --- Gedwongen opname (dwangbehandeling) --- Tabak roken --- Jeugdproblematiek (jongeren) --- 178 --- 616.89 --- 607.48 --- verslaving --- psychiatrische aandoeningen --- 614.7 --- verslaving (gez) --- posttraumatische stressstoornis (gez) --- Toxicomanie --- Psychopathologie --- Verslaving --- Hulpverlening --- Psychische stoornissen --- Psychische stoornis --- Gokken --- Internet
Choose an application
Dit boek beschrijft de ontwikkeling van sociotherapie door de jaren heen, hoe en waar het wordt ingezet, welke kwaliteiten onontbeerlijk zijn in de uitoefening ervan en met welke valkuilen de (aankomende) sociotherapeut rekening moet houden. Daarnaast beschrijven vijf hoofdstukken de rol van sociotherapie en de taken van de professional bij vijf actuele behandelmethodieken: mentalization-based treatment, schematherapie, dialectische en cognitieve gedragstherapie en het sociaal competentie model. Een groot aantal ervaringsverhalen van sociotherapeuten, ervaren en beginnend, maken het boek levendig en aansprekend. De casuïstiek en de studieopdrachten per hoofdstuk dragen eraan bij dat het een onmisbare en praktijkgerichte leidraad voor studenten en professionals is.
Gedragstherapieën. --- dwangstoornissen --- psychiatrische behandelingsmethoden --- sociotherapie --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- Sociotherapie --- 607.4 --- gedragstherapie (gez) --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- Cognitive psychology --- autisme --- angststoornissen --- interculturele hulpverlening --- stemmingsstoornissen --- gerechtelijke psychiatrie --- Psychiatry --- persoonlijkheidsstoornissen --- verslaving --- eetstoornissen --- maatschappelijk werk --- 321.4 --- 615.851 --- Gedragstherapie --- Methodiek --- Beroepen --- 361.3 --- Opleiding en beroep --- PXL-Social Work 2016 --- geestelijke gezondheidszorg --- sociaalpedagogische hulpverlening --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
Waarom is er zoveel te doen over DSM-5, de nieuwe editie van het handboek voor psychiaters en therapeuten? Omdat de DSM de grens bepaalt tussen wat normaal en gestoord is, en DSM-5 die grens radicaal verschuift. Miljoenen normale mensen krijgen straks het etiket van een stoornis opgeplakt. Dit leidt tot onnodige, dure en soms gevaarlijke behandelingen van nieuwe patiënten en heeft vele maatschappelijke consequenties, bijvoorbeeld voor verzekeringen, onderwijs, rechtspraak en toegang tot zorg.We leven in een tijd van diagnostische inflatie en overmedicatie, onder druk van met name de farmaceutische industrie. Medische ziektes worden verward met psychische stoornissen en diagnoses worden al te snel gesteld. Kinderen groeien op in een golf van ADHD en autisme en het is kennelijk niet meer normaal om af en toe droevig, druk, gefrustreerd of angstig te zijn of een tikkeltje excentriek. Allen Frances schetst de geschiedenis en de ontsporing van de psychiatrie. Als insider beschrijft hij de excessen in de psychiatrische diagnostiek en geeft hij aan hoe de psychiatrie weer veilig en gezond kan worden.
geneesmiddelengebruik --- Psychiatry --- psychiatrische behandelingsmethoden --- psychiatrische diagnostiek --- psychofarmaca --- Psychische stoornissen ; classificatie --- Psychodiagnostiek --- Psychofarmaca --- 616.89 --- #KVHB:Psychiatrie --- #KVHB:DSM-5 --- #KVHB:Psychofarmaca --- 606.2 --- psychische stoornissen --- 606.3 Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- Classificatie --- Dsm-5 --- Gezondheidszorg (gezondheidsbeleid) --- Medische sociologie --- Psychiatrie --- Psychofarmaca (neuroleptica) --- 616.07 --- DSM-V --- Diagnostiek --- Geneesmiddelen --- Farmaceutische industrie --- psychiatrie --- psychische syndromen --- Psychopathologie --- Psychiatrie; algemeen --- 616 --- 616.2 --- Psychische stoornissen --- Classificeren --- Psychodiagnose --- Psychosociale problemen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Psychische stoornis --- Psychofarmacon --- Psychosociaal probleem --- Persoonlijkheidsstoornis --- Diagnose --- DSM-5
Choose an application
1. Inleiding2. Verpleegproblemen bij patiënten met angststoornissen3. Verpleegproblemen bij patiënten met Borderline (BPS)4. Verpleegproblemen bij patiënten met eetstoornissen5. Verpleegproblemen bij patiënten met obsessief-compulsieve stoornis6. Verpleegproblemen bij patiënten met post-traumatisch stress (PTSS)7. Verpleegproblemen bij patiënten met schizofrene stoornis8. Verpleegproblemen bij patiënten met stemmingsstoornissen9. Verpleegproblemen bij patiënten met een verslaving.
Verpleegkunde --- 606.84 --- 613.21 --- angststoornissen --- borderlinesyndroom --- dwangstoornis --- eetstoornissen --- psychiatrische patiënt --- psychiatrische verpleegkunde --- psychiatrische ziektebeelden --- psychiatrische zorg --- psychische problemen --- psychotrauma --- schizofrenie --- stemmingsstoornissen --- verpleegkunde --- verpleegkundige interventies --- verpleegmethoden --- verslaving --- besluitvorming --- evidence-based verpleegkunde --- verpleegkundig onderzoek --- 613.2 --- basisverpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- verpleegkundig management --- verpleegkundige handelingen --- 613.22 --- Verpleegkunde (basis) --- Basisverpleegkunde --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatrische verpleegkunde --- verpleegkunde - inleidingen --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën --- dwangstoornissen --- obsessies --- depressies --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- Nursing --- zelfdoding --- persoonlijkheidsstoornissen --- verpleegplannen --- therapietrouw --- bipolaire stoornissen --- verslavingszorg --- Higher education --- Gilles de la Tourettesyndroom --- kleptomanie --- hypochondrie --- levenskwaliteit --- borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS)
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|