Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (2)

Hogeschool Gent (2)

KBR (2)

KU Leuven (2)

Thomas More Mechelen (2)

UCLL (2)

VIVES (2)

AP (1)

DB (1)

DocAtlas (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2014 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Meten en veranderen : instrumenten bij het nieuwe organiseren
Authors: --- ---
ISBN: 9789033488238 Year: 2014 Volume: 7 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het tijdperk van het 'Nieuwe Organiseren' lijkt eindelijk aangebroken. Een beweging ontstaat die een zelden gezien enthousiasme over organisatievraagstukken (en vooral -oplossingen) oproept. Een ongemeen boeiende dialoog binnen een divers genootschap van belanghebbenden is aan de gang. Managers, werknemersvertegenwoordigers, consultants en actoren uit het middenveld - zonder onderscheid van sectoren - vinden elkaar plots.De organisatievernieuwers op het terrein signaleren echter een belangrijke nood. Er is behoefte aan instrumenten om de beloftes waar te kunnen maken. Maar hoe begin je daaraan? Hoe kan je iedereen overtuigen? Wat is de Return on Investment? Wat zijn de verschillende mogelijke scenario's? Hoe beweeg je van vandaag naar morgen? Het is slechts een greep uit de vele vragen die de auteurs van dit instrumentenboek voortdurend te horen krijgen. Vertrekkende van wetenschappelijke inzichten ter zake, hebben de auteurs een instrumentenverzameling ontwikkeld die moet bijdragen tot evidence based change. Organisatieverandering gebaseerd op wetenschappelijke inzichten enerzijds en wetenschappelijke vooruitgang op basis van de praktijkervaringen anderzijds. Dat is de innovatieve ambitie. Het is een instrumentenverzameling die de procesfl ow volgt van een project van organisatievernieuwing. Het begint bij het intakeof prospectiegesprek. Instrumenten om de organisatie te scannen volgen


Book
De becijferde school : meetcultus en meetcultuur
Author:
ISBN: 9789033496097 Year: 2014 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van jongs af worden kinderen al geconfronteerd met cijfers op hun toetsen en rapporten. In heel wat gevallen bepalen die cijfers al vroeg hoe het met hen verder zal lopen. Cijfers en metingen hebben een grote waarde voor de toekomst van een kind. Ze zijn verleidelijk en ze maken geen compromissen. Maar, cijfers en metingen zijn geen neutrale boodschappen. Ze verhullen vaak de werkelijkheid die erachter schuilgaat. Je kunt immers vragen stellen over ‘wat’ gemeten wordt en wat niet. Ook ‘waarom’ en niet in het minst ‘hoe’ gemeten wordt. Het optimisme, dat we alles kunnen becijferen en meten, is vaak bovenmaats. En dat geldt evenzeer voor het meten van de kwaliteit van scholen en zelfs van de kwaliteit van het onderwijs in een land. In dit boek stelt de auteur indringende vragen over het omgaan met cijfers en indicatoren. Vaak worden cijfers kritiekloos naast elkaar gezet, zonder dat de achterliggende aannames zichtbaar zijn. De signalen van een opkomend technocratisch denken wijzen naar een cultus van meten en cijferen. Vanuit zijn ervaring in het vergelijken van onderwijssystemen, illustreert de auteur de uitwassen daarvan. Tegelijkertijd schetst dit boek een alternatieve visie vanuit het pedagogisch denken over cijfers, metingen en indicatoren. Het resultaat is een samenhangende, pedagogische kijk op meten in het onderwijs. Die visie heeft zowel betrekking op het evalueren van de leerlingen, als op het evalueren van scholen en van onderwijssystemen. Dit meten moet jongeren helpen om hun talenten zo goed mogelijk te ontplooien, terwijl overbodige mislukkingen worden vermeden. Op die wijze kan de opkomende cijfercultus plaats maken voor een cijfercultuur. Het boek vermijdt overbodig jargon, zodat het discussiestof levert voor een breed lezerspubliek van geïnteresseerde ouders, politici en uiteraard onderwijsmensen.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by