Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
This collection of interviews and creative criticism presents Christopher Morris's vigorous polemics with Haydeo White, Michel Foucault, Jean Baudrillard, Jean-Franois Lyotardi Thomas Kuhn, Emmanuel Levinas, Pierre Bourdieu, Richard Rorty, and Stanley Fish. Alongside his uncompromising critiques emerge passages of committed close and careful reading of Jacques Derrida's texts, as he cites and reiterates Derrida's philosophical contexts in the works of Immanuel Kant, Gaston Bachelard, and Georges Canguilhem, as well as in the fields of epistemology and philosophy of science. The book also offers a coda of "essays" on Frank Kermode, Terry Eagleton, and Terence Hawkes. This collection, prefaced with Norris's own academic memoir, not only provides an accessible and provocative introduction to Morris's critical thought, but also highlights the wide range of his interests and philosophical engagements.
Choose an application
Friedrich Kittler was one of the world's most influential, provocative and misunderstood media theorists. His work spans analyses of historical 'discourse networks' inspired by French poststructuralism, influential theorizations of new media, and musings on music and mathematics. Always controversial and relentlessly unpredictable, Kittler's work is a major reference point for contemporary media theory, literary criticism and cultural studies. This is the only book of essays currently available in English on an important thinker whose influence across disciplines is growing. The volume situates Kittler's ideas, explaining and critiquing his sometimes difficult writing, and using his theories to undertake innovative readings of old and new media. It also includes previously untranslated work by Kittler himself. -- from back cover.
Kittler, Friedrich --- Mass media --- media --- nieuwe media --- mediatheorie --- twintigste eeuw --- cultuurtheorie --- Kittler Friedrich --- film --- literatuur --- 130.2 --- Philosophy --- Kittler, Friedrich A.
Choose an application
Historien d'art, essayiste, critique, Louis Chéronnet fut le témoin de l'apparition de la publicité à la fin des années 1920 sur les affiches, les colonnes Morris, dans les journaux, etc. Il évoque dans ces textes, écrits pour la plupart en 1927 pour le mensuel L'art vivant, l'essor de ce nouveau média et les rapports qu'il entretient avec le monde de l'art. ©Electre 2016
Publicity --- Advertising --- Publicité --- History --- Histoire --- grafisch ontwerp --- grafische vormgeving --- grafisch design --- twintigste eeuw --- interbellum --- Frankrijk --- 130.2 --- 766.01 --- mediatheorie --- mediakunde --- reclamevormgeving --- reclame
Choose an application
*De kunst van kritiek* brengt teksten bijeen van internationale Adorno-kenners die de vraag naar de actualiteit van radicale cultuurkritiek centraal stellen. De teksten zijn gegroepeerd rondom een van de belangrijkste essays van Adorno, 'Het essay als vorm'. Het essay is volgens Adorno de kritische vorm bij uitstek. Het behoudt, trouw aan de oorspronkelijke betekenis van 'proef' of 'probeersel', altijd iets voorlopigs - en juist daaruit put het zijn kritisch vermogen. Deze opvatting keert terug in de bijdragen van Alexander Garcia Düttmann, Josef Früchtl, Samir Gandesha, Martin Jay, Cecilia Sjöholm en Shierry Weber-Nicholsen en in die van de redacteuren van *De kunst van kritiek*, Johan Hartle en Thijs Lijster.
kunst --- 7.01 --- 130.2 --- antisemitisme --- racisme --- Chaplin Charles --- filmtheorie --- film --- literatuur --- literatuurtheorie --- Kafka Franz --- taalfilosofie --- filsofie --- geschiedenis --- esthetica --- kunsttheorie --- cultuurfilosofie --- Adorno Theodor W. --- philosophy --- art criticism --- antisemitism --- kunstfilosofie --- essays --- Aesthetics --- authenticity --- Adorno, Theodor W. --- Adorno Theodor W
Choose an application
Het boek De spektakelmaatschappij (La société du spectacle, 1967) was van grote invloed op de studentenprotesten van de jaren zestig. In de film die hij daar later van maakte, becommentarieert Guy Debord, activist en grondlegger van de avant-gardebeweging Situationisme, de (erotische) found footage, waarbij hij gebruikmaakt van de nog steeds actuele teksten uit zijn boek. Moderne samenlevingen zijn een 'ontzaglijke opeenhoping van spektakels. Al wat direct werd geleefd, heeft zich verwijderd in een representatie.' (…) 'De werkelijkheid ontstaat in het spektakel, en het spektakel is werkelijk.' De schijnwereld van de consumptiemaatschappij reduceert ons met behulp van de illusies van reclame tot toeschouwers die steeds verder van zichzelf vervreemd zijn geraakt. Debord gebruikte film als een middel om revolutionaire theorieën te introduceren en om de afschaffing van het kapitalisme te versnellen. Zijn belangrijkste strategie was ‘détournement’, bestaande kunstwerken in een nieuwe context presenteren. Hij toont in zijn woeste collage niet alleen fragmenten uit klassieke films, zoals Nicholas Ray's Johnny Guitar (1954) en Orson Welles’ Mr. Arkadin (1955), maar ook reclamebeelden, nieuws en archiefmateriaal.
kunst --- twintigste eeuw --- situationistische internationale --- internationale situationniste --- Frankrijk --- kunst en politiek --- situationisme --- politiek --- maatschappij --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- Philosophy and psychology of culture --- PXL-Central Office 2017 --- maatschappijkritiek --- filosofie van de economie --- kapitalisme
Choose an application
tijd (filosofie) --- globalization --- Political sociology --- Community organization --- globalisering --- Philosophy --- anno 2000-2099 --- 7.01 --- 130.2 --- Kunsttheorie ; cultuurfilosofie ; naar de 21ste eeuw --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Filosofie ; Cultuurfilosofie --- 1 --- 13 --- 711.4 --- Filosofie --- Cultuurfilosofie --- Stedenbouw (kritiek) --- Civilization --- 21st century --- 165.76 --- 165.76 Postmodernisme. Poststructuralisme. Post-modernisme. Post-structuralisme --- Postmodernisme. Poststructuralisme. Post-modernisme. Post-structuralisme --- dieptepsychologie
Choose an application
A highly provocative, mindbending, beautifully designed, and visionary look at the landscape of our rapidly evolving digital era. 50 years after Marshall McLuhan's ground breaking book on the influence of technology on culture in The Medium is the Massage, Basar, Coupland and Obrist extend the analysis to today, touring the world that's redefined by the Internet, decoding and explaining what they call the 'extreme present'.
Information society. --- Internet --- Art and technology. --- Social change. --- Social aspects. --- media --- mediatheorie --- mediakunde --- 130.2 --- 766.01 --- designtheorie --- kunsttheorie --- sociologie --- cultuurfilosofie --- informatiedesign --- informatietechnologie --- internet --- 7.01 --- 7.037 --- 13 --- 316 --- Kunsttheorie --- Kunst (theorie) --- 21ste eeuw (kunst) --- Eénentwintigste eeuw (kunst) --- Cultuurfilosofie --- Sociologie
Choose an application
Exploiting our boundless desire to access everything all the time, digital technology is breaking down whatever boundaries still exist between the state, the market, and the private realm. Bernard Harcourt offers a powerful critique of what he calls the expository society, revealing just how unfree we are becoming and how little we seem to care.
Human rights --- Computer. Automation --- cultuurfilosofie --- mediatheorie --- mediakunde --- bewaking --- satelliettechnologie --- surveillance --- Big Brother --- activisme --- sociale media --- informatiewetenschap --- informatiedesign --- 130.2 --- filosofie --- sociologie --- politiek --- media --- Information technology --- Privacy, Right of. --- Technologie de l'information --- Droit à la vie privée --- Social aspects. --- Aspect social --- Privacy, Right of --- Social aspects --- Information technology - Social aspects
Choose an application
De digitale revolutie brengt een eigentijds proletariaat voort. Fabrieksarbeiders zijn vervangen door informatieverwerkers, grootindustriëlen door grootdatabezitters, machines door megaservers. De industrialisering van de arbeid heeft plaatsgemaakt voor de industrialisering van de geest, lichamelijke uitputting voor geestelijke uitputting, en milieuvervuiling wordt verdrongen door mentale vervuiling.In Het digitale proletariaat wordt de ontstaansgeschiedenis van een eigentijdse klasse geschetst. De digitale proletariër is een mens van wie het hele bewustzijn - zijn aandacht, emoties en vriendschappen, zijn ideeën en fantasieën - tot koopwaar is gereduceerd. Schnitzler maakt inzichtelijk dat de mens zowel zijn handelingsbekwaamheid als zijn levenskennis dreigt te verliezen. Totale proletarisering is het resultaat. De bijtende kritiek van de auteur op de digitale cultuur noopt tot bezinning.Bron : http://www.wpg.be
Political philosophy. Social philosophy --- Philosophy and psychology of culture --- 130.2 --- cultuurfilosofie --- mediatheorie --- media --- nieuwe media --- economie --- politiek --- technologie --- #SBIB:309H103 --- 316.344.2 --- Mediatechnologie / ICT / digitale media: sociale en culturele aspecten --- Socio-economische groepen --- Digitalisering --- Trends --- Maatschappelijke ontwikkelingen --- Informatietechnologie --- Technologie en maatschappij --- Informatiemaatschappij --- Decroos, Johan --- 316.344.2 Socio-economische groepen --- Technologie en maatschappij. --- Informatiemaatschappij. --- Decroos, Johan. --- arbeidssociologie --- digitalisering --- Cultuurfilosofie --- Media --- Trend --- Maatschappelijke ontwikkeling --- IT
Choose an application
cultuurfilosofie --- populaire cultuur --- Arnold Matthew --- Leavisisme --- Leavis F.R. --- culturalisme --- Hoggart Richard --- Williams Raymond --- Thompson E.P. --- massacultuur --- Hall Stuart --- Whannel Paddy --- marxisme --- Frankfurter Schule --- Althusser Louis --- Althusserianisme --- postmarxisme --- psychoanalyse --- Freud Sigmund --- Lacan Jacques --- Cinepsychoanalyse --- structuralisme --- poststructuralisme --- de Saussure Ferdinand --- Lévi-Strauss Claude --- Barthes Roland --- Derrida Jacques --- Foucault Michel --- gender studies --- feminisme --- homoseksualiteit --- racisme --- oriëntalisme --- antiracisme --- postmodernisme --- Lyotard Jean-François --- Baudrillard Jean --- Jameson Fredric --- popmuziek --- televisie --- 130.2 --- Popular culture --- Culture --- Philosophy. --- History. --- Leavis F.R --- Thompson E.P
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|