Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Elke dag trouwen er 111.000 koppels. Gearrangeerd, gedwongen, polygaam, monogaam, extreem rijk of arm, getrouwd wordt er over de gehele wereld en dat is vaak voor velen een van de belangrijkste stappen in het leven. Door middel van foto's en aanvullende verhalen beschrijft Lieve Blancquaert hoe het is om te trouwen in bijvoorbeeld de bijbelbelt van Nederland, in een extreem rijke familie in New Delhi, in een Syrisch vluchtelingenkamp, in groep in communistisch China...
Folklore --- weddings [ceremonies] --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- tradities --- multiculturaliteit --- cultuurverschillen --- religie --- Weddings --- Pictorial works --- Marriage customs and rites --- Huwelijk --- Cultuurgeschiedenis --- Fotografie --- Culturele antropologie --- Kaart
Choose an application
Het belang van meertaligheid in onze hedendaagse maatschappij kan niet genoeg benadrukt worden. Toenemende globalisering, migratie en technologische vernieuwingen maken van meertaligheid eerder de norm dan de uitzondering. Dit creëert nieuwe uitdagingen, zowel op onderzoeks- als op beleidsvlak. Want wanneer is iemand meertalig? Wat is de invloed van de omgeving? Wat doet meertaligheid met de hersenen? Wat als een meertalige plots een taalstoornis heeft? Welke cognitieve en affectieve factoren spelen een rol? Wat bevordert of belemmert de implementatie van meertalig onderwijs? Welke rol speelt meertaligheid bij de constructie van maatschappelijke en individuele identiteiten? Hoe beïnvloedt meertaligheid mediaprocessen en berichtgeving? Dit boek biedt een overzicht van de recentste inzichten over meertaligheid. Verscheidene auteurs komen aan het woord vanuit hun expertisedomein. Ze voeren onderzoek in de Belgische meertalige context, gekaderd in een Europees perspectief.
Multilingualism --- Meertaligheid --- Meertaligheid. --- Sociolinguïstiek. --- politieke aspecten --- België. --- meertaligheid --- Didactics of languages --- Sociolinguistics --- PXL-Education 2015 --- taalcompetenties --- taalvaardigheid --- taalsociologie --- Vreemde talenonderwijs --- 803.3 --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Onderzoek --- #KVHB:Meertaligheid --- Multiculturaliteit --- Diversiteit --- Interculturaliteit --- 803.2 --- Psycholinguïstiek --- vreemde talenonderwijs --- diversiteit --- multiculturaliteit --- 370.02 --- 801 --- Multilingualism - Belgium
Choose an application
In Nederland komen mensen met verschillende sociale en culturele achtergronden elkaar tegen op kantoor, in de tram of in de sportschool. Soms leven en werken zij daadwerkelijk samen, vaak ook lijken ze langs elkaar heen te leven. En soms leiden vooroordelen, misverstanden en angst voor het onbekende tot spanningen. Dit heeft geresulteerd in een bezinning op identiteit en een integratiedebat. Interculturele samenwerking in organisaties biedt de lezer vaardigheden en inzichten om juist voordeel te halen uit culturele diversiteit. Het boek beschrijft concrete technieken voor de (toekomstige) professional om inclusief beleid te implementeren, te werken in divers samengestelde teams en om te gaan met culturele dilemma's. Thema's als globalisering, identiteit, verhouding wij/zij, begrip van culturen en (tegengaan van) discriminatie komen diepgaand aan bod. De theorie en de technieken worden verduidelijkt met voorbeelden uit de praktijk en er zijn reflectievragen, tussenvragen en toepassingsopdrachten. Het boek is geschikt voor alle hbo-opleidingen waarbij interactie, communicatie en organisatiedynamiek een rol spelen. Deze herziene druk bevat actuele thema's, zoals de globale arbeidsmarkt, reshoring als vervolgstap op outsourcing en het jihadisme in de westerse samenlevingen. Ook is de theorie geactualiseerd met de vijfde cultuurdimensie van Hofstede, wordt er dieper ingegaan op Pinto's onderscheid tussen F- en G-culturen en is het vraagstuk van de grenzen aan de vrije meningsuiting in een breder kader geplaatst. De website bevat antwoorden bij de opdrachten, rollenspelen en checklists. Herman Blom was hoofddocent aan de Hanzehogeschool Groningen en werkte aan de Hochschule Osnabrück. Sinds 2011 is hij directeur Academisering bij Stenden Hogeschool. Daarnaast is hij consultant op het gebied van Nederlands-Duitse samenwerking.Bron : http://www.bol.com
Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Sociology of organization --- interculturaliteit --- personeelsmanagement --- diversiteitsbeleid --- cultuurverschillen --- interculturele communicatie --- intercultureel management --- Netherlands --- Intercultureel management --- Interculturele communicatie --- Interculturele verhoudingen --- Internationalisering --- Organisatieleer --- Vooroordelen --- Cultuur --- Arbeidsmarkt --- Diversiteit --- Multiculturele samenleving --- Multiculturaliteit --- Cultuurverschillen --- Identiteit --- Integratie --- Migratie --- Interculturaliteit --- Vooroordeel --- Multiculturalisme --- Toerisme --- Verpleegkunde --- Inclusie --- Maatwerk --- Interne communicatie ; ondernemingen
Choose an application
In dit keerboekje staan twee verhalen: In 'Waar is Parlo' mag Nour op de papegaai van buurman Theo letten. En dan vliegt Parlo uit zijn kooi. Nour en mama gaan samen op zoek. Zullen ze Parlo vinden? Een zoekverhaaltje over buren van welke achtergrond ook, die vertrouwen hebben in elkaar. In 'De fanfare' is het straatfeest. Asha trommelt haar vrienden in de straat op om samen muziek te maken. Het wordt een echte fanfare. Mag kleine Mhina de dirigent zijn? Een optelverhaaltje over diverse kinderen in een straat die leuk samenspelen en er een straatfeest van maken. Met verwerkingstips na elk verhaal. (Bron: catalogus Docatlas Antwerpen)
Dutch literature --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Papegaaien --- Feesten --- Fanfares --- Diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- multiculturele samenleving --- Multiculturaliteit --- Multiculturele samenleving - prentenboek --- Intercultureel onderwijs --- 478.1 --- multicultureel onderwijs --- intercultureel onderwijs --- Multiculturele samenleving --- Fiction --- Jeugdboeken --- 325 --- Verhalenbundels --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- Primary education --- Prentenboek
Choose an application
Gonny Smeulders-VeltmanTwee prentenboeken als keerdruk in een band met afzonderlijke omslagillustraties in de serie 'Superdiverse kinderboeken'*. In 'Berelekker' mag Aïsha, die zich identificeert met een beer, mee naar de winkel van meneer Mehmet. Maar papa koopt enkel wat gezond is en niet wat 'berelekker' (zoet) is. Er wordt een compromis gesloten. 'Een goal voor Imane' gaat over twee vriendinnen die graag voeballen. De andere kinderen en ook volwassenen vinden het maar raar. Totdat Imanes vader het begrijpt en ernaar handelt. De verhalen verschillen qua inhoud en vormgeving. Het eerste verhaal bevat vrij veel (korte) tekstregels en verbeeldt in de illustraties voornamelijk Aïsha's culinaire gedachten en inheems/uitheems voedsel. Het tweede heeft minder tekst; de prenten zijn fraai uitgevoerd met behulp van collage (zetstukken) in zowel 2D als 3D. Beide inleefbare verhalen geven een goed beeld van de multiculturele, hedendaagse samenleving, bezien vanuit de moslimwereld. Het recept van een 'berelekker fruitgerechtje' is toegevoegd bij het ene verhaal, en een viertal balspelen bij het andere. Vanaf ca. 4 jaar.© NBD Biblion
Dutch literature --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Voeding --- Gezondheid --- Voetbal --- Rollenpatronen --- Diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- intercultureel onderwijs --- 478.1 --- Intercultureel onderwijs --- Multiculturaliteit --- Multiculturele samenleving --- kinderboeken --- multiculturele samenleving --- 325 --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- Primary education --- Children's literature. Juvenile literature --- Eten --- Voetbal (sport) --- Rolpatroon
Choose an application
Sourou en Simon zijn dikke vrienden. Ze doen mee met de loopwedstrijd van de school. Simon is bang dat hij zal verliezen en gooit de schoenen van Sourou in de vuilnisbak. En dan begint een race met de vuilniswagen … Wie zal uiteindelijk de wedstrijd winnen?Een verhaal over jaloers zijn op elkaar en vriendschap.Met extra knutseltip: een vriendschapsdoos knutselen met recycleerbare materialen. ; Salim wordt ’s nachts wakker en hoort vreemde geluiden in huis. Hij wordt bang en maakt zijn zus Sabah wakker. Wie zou er nog in huis zijn? Een dief? Of is het iemand anders? Met een zaklamp in de hand dalen ze de trap af. Een spannend verhaal over eenzaamheid en gezelligheid. - ‘De huissnuiver’ en ‘De loopwedstrijd’ zijn gebundeld in 1 kleurrijk kinderboek.Met extra tips om samen te leren en te spelen: gesprek over gezelligheid kent geen tijd, appelthee maken en zoek de verschillen.
Dutch literature --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Woningen --- Wonen --- Gezelligheid --- Lopen --- Wedstrijden --- Multiculturele opvoeding --- Diversiteit --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Prentenboeken --- kinderboeken --- multiculturele samenleving --- Multiculturaliteit --- Multiculturele samenleving - prentenboek --- Intercultureel onderwijs --- 478.1 --- intercultureel onderwijs --- jeugdliteratuur --- 325 --- Didactics of social education --- Primary education --- Orthopedagogics --- Prentenboek
Choose an application
Deze publicatie laat u toe om de mogelijkheden en toepassingen van het concept interculturele competentie te verkennen. Dit concept is ontwikkeld op basis van inzichten uit de literatuur, maar is tegelijk het resultaat van een handelingskader waarvan de bouwstenen voortkomen uit vragen en de dagelijkse praktijk van concrete organisaties en individuen. Het uitgangspunt bij het kader voor interculturele competentie is de vaststelling dat culturele diversiteit een kracht en meerwaarde kan bieden voor ons werk en voor ons dagelijks leven.Via het handelingskader komen we tot een definitie en invulling van interculturele competentie. De vaardigheden, attitudes, kennis en bewustzijn erin vervat, geven duidelijk weer wat er nodig is om een effectiever, en meer mensgericht intercultureelonderwijzen mogelijk te maken.
intercultureel onderwijs --- Teaching --- interculturaliteit --- Interculturele communicatie ; onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Diversiteit --- Basisonderwijs --- Multicultural education --- Cross-cultural studies --- Education --- Intercultureel ondewijs. --- Interculturele communicatie. --- Onderwijs. --- PXL-Social Work 2015 --- onderwijs --- social profit --- interculturalisatie --- intercultureel management --- methodiek --- Competenties --- Didactische werkvormen --- Interculturaliteit --- Methodiek --- Interculturele communicatie --- Multiculturaliteit --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Talensensibilisering --- Mondiale vorming --- Multiculturele samenleving --- Competentie --- Didactische werkvorm --- Multiculturalisme --- Verpleegkunde --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Dit keerboek bevat twee verhalen. In 'De broccolireus' gaat Akram met zijn klas op bosklassen. In het bos krioelt het van de wilde dieren. Als het donker wordt gaan ze slapen in hun tent. De volgende ochtend zijn de juffen spoorloos verdwenen. Heel de klas geraakt in paniek. Met een bang hartje gaan ze op zoek naar de juffen. Een verhaaltje dat de stereotypen over sprookjesfiguren doorbreekt. In 'Safia en de droombellen' maken we kennis met Safia die dromen kan doen uitkomen. Elke keer als Safia een briwat eet, komt er een droombel uit haar mond. De boze buurvrouw, Mevrouw Hark heeft een wens. Ze droomt van de mooiste bloementuin van de stad. Mevrouw Hark vraagt Safia om hulp. Zal Safia de droom van mevrouw Hark waarmaken? Na de verhalen volgen verwerkingstips. (Bron: catalogus Docatlas Antwerpen)
Dutch literature --- diversiteit (themawoord fictie) --- intercultureel onderwijs (themawoord fictie) --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- interculturaliteit (themawoord fictie) --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Reuzen --- Voeding --- Diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- intercultureel onderwijs --- multiculturele samenleving --- 478.1 --- Intercultureel onderwijs --- Multiculturaliteit --- Multiculturele samenleving - prentenboek --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- Primary education --- Prentenboek
Choose an application
Dit keerboekje bevat twee verhalen. In 'Ik wil niet naar Marokko' maken we kennis met Omar, die jaarlijks met zijn familie naar Marokko gaat. Dit jaar nemen ze voor het eerst het vliegtuig. Omar wil liever thuis blijven. Is hij bang of is er iets anders aan de hand? Een grappig boek over opgroeien in twee culturen. In 'Op zoek naar Yori' maken we kennis met Farah, een bijzonder meisje: ze heeft superlange armen. Haar beste vriend Yori is een kameleon. Op een dag is Yori weg. Farah start een zoektocht en krijgt hulp van de buurtkinderen. Kunnen ze Yori vinden? Een spannend boek over onverwachte ontmoetingen, denkbeeldige vriendjes en over de kracht van het anders zijn. Na de verhalen volgen verwerkingstips. (Bron: catalogus Docatlas Antwerpen)
Dutch literature --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Kameleons --- Vriendschap --- Marokko --- Diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Ramos, Fatinha --- Van den Bossche, Tinne --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Prentenboeken --- intercultureel onderwijs --- KHCA --- 478.1 --- Intercultureel onderwijs --- Multiculturaliteit --- Multiculturele samenleving - prentenboek --- kinderboeken --- multiculturele samenleving --- 325 --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- Primary education --- Prentenboek --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- vriendschap (themawoord fictie) --- diversiteit (themawoord fictie) --- vakantie (themawoord fictie) --- opgroeien (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- migratie (mensen) (themawoord fictie) --- kamishibai (genre)
Choose an application
Met Wereldvliegers maken kinderen op een speelse manier kennis met de verschillende levensbeschouwingen. De materialen kunnen op diverse manieren gebruikt worden:- Als kennismaking is het een memory- en kwartetspel.- Het centrale bordspel is een spel waarbij de kinderen in een stad op bezoek gaan bij families met verschillende levensbeschouwingen. Onderweg verzamelen ze getuigenissen.- Tot slot zijn er speelse activiteiten en tips voorhanden om het materiaal te gebruiken over een langere tijd, bv. tijdens een projectweek in de klas.De bedoeling is om kinderen inzicht te geven in de gelijkenissen en verschillen die er zijn en hen ook wegwijs te maken in de multiculturele samenleving, waarmee we vandaag de dag steeds meer en meer in contact komen.Bron: https://www.averbode.be/Pub/Site_Root/BE/samen-ontdekken,-leren,-groeien/Meta/Zoek?article=78332
Catechese ; basisonderwijs --- multiculturaliteit --- Levensbeschouwing --- 478.6 --- 478.1 --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Godsdienst. --- didactiek lager onderwijs ; levensbeschouwing --- Godsdienst --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Mondiale vorming --- Wereldgodsdiensten --- Didactics of religion --- multiculturele samenleving --- wereldgodsdiensten --- levensbeschouwing --- Wereldgodsdienst --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Inclusie --- Maatwerk --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- 476.8 --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- 456.8 --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|