Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In dit onderzoek is er gekeken naar de invloed van gamification op de motivatie tijdens een conditieles in de lagere school. Het doel van dit onderzoek was om een manier te zoeken om de motivatie te verhogen bij de leerlingen binnen een conditieles en dit door middel van gamification. Het onderzoek is gestart met een Engelstalige literatuurstudie en is daarna overgegaan naar testontwerpen die werden toegepast in de lagere school. Tijdens de literatuurstudie is vooral gebruik gemaakt van boeken en bestaande studies of onderzoeken. Hier werd voornamelijk gezocht naar de omkadering en aanpak van gamification. Dit kon later gebruikt worden voor de ontwerpen van de conditielessen. Wanneer de testlessen achter de rug waren, werd er een vragenlijst verstuurd naar de betrokken leerkrachten. De bedoeling van de vragenlijst was vooral het polsen naar de invloed van gamification op de motivatie van de leerlingen en de ervaring van de leerkracht. Voor twee van de drie leerkrachten was deze vorm van gamification onbekend. Uit de resultaten bleek wel dat zowel de leerlingen als de leerkrachten een positieve ervaring hadden beleefd tijdens het uitvoeren van het onderzoek. We merkten dat de motivatie bij de sportieve en bij de minder sportieve leerling verhoogde doordat de focus werd verlegd op een positieve manier. Niet enkel de motivatie steeg maar ook de intensiteit van de les. Hieruit kunnen we concluderen dat gamification een positieve manier is om de motivatie bij leerlingen in de lagere school te stimuleren omtrent de conditielessen. Ook de leerkrachten zouden in de toekomst gamification actiever willen toepassen binnen de eigen lessen. (Bron: auteur)
Choose an application
Wetenschap en techniek op de basisschool maakt duidelijk hoe (aanstaande) leerkrachten kinderen kunnen helpen zich te oriënteren op zichzelf en de wereld binnen het domein van wetenschap en techniek.
Choose an application
Eeldonderwijs en didactiek verschaft inzicht in alle aspecten van beeldonderwijs zodat (toekomstige) leerkrachten zelfstandig hun leerplan kunnen ontwerpen. Het boek biedt ook een uitgangspunt voor verder onderzoek. Waarom kiezen voor Beeldonderwijs en didactiek? verschaft inzicht in alle aspecten van het beeldonderwijs; helpt (toekomstige) leerkrachten zelfstandig een leerplan te ontwerpen; veel extra oefen- en toetsingsmateriaal online. In Beeldonderwijs en didactiek komen alle relevante aspecten van beeldonderwijs in samenhang aan bod. Op een heldere en gevarieerde manier bespreekt, verklaart en onderbouwt het boek de mogelijkheden van beeldonderwijs (zowel het maken als het beschouwen) in de schoolpraktijk. Studenten krijgen veel ideeën voor de stagepraktijk aangereikt. Het boek is erop gericht leerkrachten zelf verantwoording te laten dragen voor wat zij hun leerlingen aan beeldonderwijs aanbieden. Het geeft voldoende informatie voor mensen die zich willen specialiseren in beeldonderwijs en biedt onmisbare kennis en informatie voor studenten beeldende vorming. Deze vijfde editie van Beeldonderwijs en didactiek is volledig geactualiseerd en een aantal afbeeldingen is vervangen. Verder is de inhoud anders over de hoofdstukken verdeeld, waardoor een betere samenhang is ontstaan. Beeldonderwijs en didactiek is een vakboek dat zowel geschikt is voor studenten aan de pabo en de lerarenopleiding, als voor schoolteams, onderwijsbegeleiders en individuele leerkrachten die zich willen nascholen of op de hoogte willen blijven van recente ontwikkelingen in het basisonderwijs.
Didactics of the arts --- Didactics of primary education --- tekenonderwijs --- audiovisuele opvoeding --- Beeldopvoeding --- Tekenen --- Handvaardigheid --- Didactiek --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- 477 --- Muzische vorming --- Beeldeducatie --- Beeldende vorming. --- Manuele expressie ; basisonderwijs ; didactiek --- Tekenen ; basisonderwijs ; didactiek
Choose an application
Is een spin een insect? Waarom zitten er zeven dagen in een week? Hoeveel hefbomen heeft een nagelknipper? Natuuronderwijs op de basisschool is een veelzijdig vak: het omvat de levende en niet-levende natuur en heeft veel raakvlakken met de leergebieden techniek, milieu en gezond gedrag. Met Natuuronderwijs inzichtelijk, hét meest gebruikte bronnenboek voor de hele studieloopbaan, kunnen pabostudenten zich de vakinhouden van deze leergebieden eigen maken. Voor leerkrachten in het basisonderwijs is het een praktisch naslagwerk ter voorbereiding op hun lessen. De zeven hoofdstukken omvatten de belangrijkste leerstof over planten en dieren, lichaam en gezondheid, ecologie en milieu en verschijnselen uit de natuur en de techniek. Natuuronderwijs inzichtelijk draait niet om het 'stampen' van feiten, maar geeft grip op de essentie van de onderwerpen. Dit met behulp van instructieve tekeningen, kleurenfoto's, vragen, 'doe-opdrachten' en concrete lesideeën. De vierde druk van Natuuronderwijs inzichtelijk is grondig geactualiseerd. Het boek is volledig dekkend wat betreft de Toelatingstoets Natuur en Techniek en de Kennisbasis Natuuronderwijs. Samen met De pabotoets Natuur en Techniek haal je zo vormt het dé perfecte basis voor iedere (aankomende) pabo student. Natuuronderwijs inzichtelijk is geschreven voor (aankomende) studenten aan de pabo en voor leerkrachten in het basisonderwijs. De auteurs hebben veel ervaring opgedaan als docent natuuronderwijs en techniek op een pabo. Carla Kersbergen was daarna werkzaam bij Ecomare en heeft tegenwoordig als manager beleid bij de gemeente Texel de thema's natuur, duurzaamheid en onderwijs onder haar hoede. Amito Haarhuis is adjunct directeur van Science Center NEMO in Amsterdam en stimuleert vanuit die functie uitdagend onderwijs over wetenschap en techniek.
Didactics of social education --- Didactics of biology --- Didactics of sciences --- Didactics of primary education --- basisonderwijs --- milieu --- ecologie --- natuureducatie --- menselijk lichaam --- techniek --- zoölogie --- fysica --- botanie --- WO (wereldoriëntatie) --- weer --- Natuur- en milieueducatie --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Natuuronderwijs --- Techniek (wetenschap) --- Basisonderwijs --- Basisonderwijs. --- Milieueducatie ; basisonderwijs ; didactiek --- Natuuronderwijs ; basisonderwijs ; didactiek --- Techniek ; basisonderwijs ; didactiek --- 476.55 --- Natuur- en milieueducatie : basisonderwijs --- Natuurkunde : basisonderwijs --- Natuur : basisonderwijs --- 476.5 --- onderwijs --- natuurkunde --- Natuurkunde --- 476.1 --- natuurkennis --- wereldoriëntatie --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie
Choose an application
Het eerste deel behandelt wat leerlingen in het basisonderwijs moeten leren, hoe zij dit kunnen leren, hoe leerkrachten dit leren kunnen bevorderen, en hoe leerkrachten zelf kunnen worden opgeleid. Deel twee zoekt naar richtlijnen en ijkpunten voor wat leerkrachten moeten onderwijzen, op welke manier en met welk resultaat. Dit betreft de drie kernbestanddelen van basisonderwijs: de basisvaardigheden, de kennis over de wereld waarop leerlingen zich moeten leren oriënteren, en hun persoonlijke ontwikkeling. Deel drie beschrijft hoe onderzoek op scholen kan bijdragen aan meer kennis, wat bekend is over gericht werken aan leerresultaten en over onderwijsverbetering, professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling, en gaat nader in op de waarde van onderwijsconcepten.
leerdoelen --- School management --- didactische processen --- Didactics of primary education --- onderwijsvernieuwing --- Basisonderwijs ; didactiek --- Basisonderwijs --- Leerdoelen --- Leraren basisonderwijs --- Didactiek --- Opbrengstgericht werken --- Methodiek --- Leerprocessen --- Pedagogiek --- Onderzoek --- Leerdoel --- Leerproces --- Ontwikkeling --- Leerlijn
Choose an application
Deze nieuwe uitgave in de succesvolle serie Rekenen en wiskunde in de praktijk bereidt pabo-studenten voor op de toetsing van de kennisbasis rekenen-wiskunde. Het boek bevat meer dan 400 oefenopgaven, die aansluiten bij de toetsdoelen, en presenteert en bespreekt die oefenvragen per domein. In het boek komen vijf domeinen aan bod: getallen, verhoudingen, meten, meetkunde en verbanden. Studenten kunnen hun kennis van ieder onderwerp afzonderlijk toetsen, opfrissen en bijspijkeren. Rekenen en wiskunde in de praktijk. Kennisbasis besteedt daarnaast uitgebreid aandacht aan een aantal belangrijke thema's. Dit zijn: talstelsels, priemgetallen, grootste gemene deler (GGD) en kleinste gemene veelvoud (KVG), deelbaarheid, verhoudingen vergelijken en meetkundige figuren. Het boek eindigt met een hoofdstuk over problemen oplossen en een begrippenregister, waarin alle begrippen die studenten moeten kennen zijn opgenomen.
Didactics of mathematics --- Didactics of primary education --- wiskunde --- didactische werkvormen --- rekenen --- basiskennis --- 475.4 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Rekenen --- wiskunde praktijk --- Wiskunde --- Didactiek. --- Rekenen ; basisonderwijs ; didactiek
Choose an application
Praktische didactiek voor natuuronderwijs omvat drie delen : deel A is een kennismaking met het vakgebied, deel B legt het accent op de dagelijkse praktijk in de klas, en deel C plaatst natuuronderwijs in een breder verband. Zo is er bijvoorbeeld een hoofdstuk over wisselwerking tussen Natuur & Techniek en taal.
Natuuronderwijs --- Natuur- en milieueducatie --- 476.5 --- Techniek --- Basisonderwijs --- Werkvormen --- Onderzoekend leren --- Ontdekkend leren --- Probleemoplossend leren --- Duurzame ontwikkeling --- Evaluatie --- Schooltuinen --- (zie ook: Milieuzorg op school) --- Natuurkennis --- Natuuronderwijs. --- basisonderwijs --- algemeen vormend onderwijs --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- branding (natuur) --- Didactics of sciences --- Didactics of primary education --- milieu --- 476.1 --- Natuuronderwijs ; basisonderwijs ; didactiek --- Natuurkunde ; basisonderwijs ; didactiek --- natuurkunde (ler) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Milieueducatie --- natuurkennis --- milieueducatie --- natuureducatie --- Didactics of biology --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- kleuterdidactiek --- lager onderwijs --- duurzame ontwikkeling --- techniek --- Pure sciences. Natural sciences (general)
Choose an application
Deel 1: 1. Wat is natuur en techniek? - 2. Biologische eenheid - 3. Instandhouding - 4. Gedrag en interactie - 5. Voortplanting - 6. Groei en ontwikkeling. Deel 2: 7. Natuurkundige verschijnselen - 8. Technisch inzicht - 9. Weersverwachting - 10. Hemellichamen - 11. Denk-en werkwijzen natuur en techniek. Dit boek combineert op toegankelijke wijze de basiskennis van de vakken biologie, techniek en natuurkunde en gaat tevens in op nieuwe competenties als het onderzoekend en ontwerpend leren.
Didactics of social education --- Didactics of primary education --- basisonderwijs --- natuur --- techniek --- WO (wereldoriëntatie) --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Natuur --- Techniek --- Wereldoriëntatie --- Didactiek --- natuurwetenschappen (ler) --- didactiek --- natuurkunde --- 476.1 --- 504 --- Basiskennis (Basisvaardigheden) --- Natuurkennis --- Natuurkunde --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Inleidingen - Algemene overzichten wiskunde, informatica, atuurwetenschappen --- Techniek (wetenschap) --- Techniek ; basisonderwijs --- Natuuronderwijs ; basisonderwijs ; didactiek --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs
Choose an application
Om mee te kunnen doen in de maatschappij is het noodzakelijk dat mensen met informatie kunnen omgaan. Dat is de kern van wat we ?geletterdheid? noemen. Maar informatie is tegenwoordig niet alleen in teksten aanwezig; die is ook vaak visueel van aard of in een combinatie van tekst en beeld te vinden, zeker als we die via internet bekijken. Bovendien is die informatie er in allerlei genres, van prentenboeken tot krantenartikelen en van digitale instructies tot - soms ook verfilmde - verhalen. Leesonderwijs in een brede zin van het woord, is er dan ook op gericht leerlingen te helpen die informatiewereld om hen heen te doorgronden, te beleven, functioneel in te zetten en daar met elkaar over te communiceren. Meer dan lezen laat (toekomstige) leerkrachten zien hoe hun leerlingen op zeer uiteenlopende manieren met teksten en met informatie in het algemeen om kunnen gaan en hoe je ze daarin kunt begeleiden. Maar vooral ook hoe je daarbij aan kunt sluiten op hun natuurlijke nieuwsgierigheid naar wat er in de wereld omgaat en op de praktijken die de leerlingen zelf al ontwikkeld hebben. Lezen en geletterdheid worden in dit boek behandeld als iets waar leerlingen het nut van zouden moeten ervaren, maar waar ze vooral ook plezier aan moeten beleven. Het boek biedt (toekomstige) leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs op deze manier een dieper inzicht in geletterdheid en handvatten voor motiverend leesonderwijs in de brede zin van het woord. Ook besteden de auteurs veel aandacht aan de verschillen tussen leerlingen en de consequenties daarvan voor hun geletterdheidsontwikkeling, voor het belang van voorlezen en van leesbevordering. Maar ook de problematiek van laaggeletterdheid en van de manieren waarop leesvaardigheid kan worden geëvalueerd, komt aan de orde. Bron: https://www.researchgate.net/publication/303820998_Meer_dan_Lezen_Over_geletterdheid_geletterdheidsontwikkeling_en_leesonderwijs
Didactics of languages --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- leesproblemen --- geletterdheid --- leesgedrag --- lezen --- leesbevordering --- leesopvoeding --- leesonderwijs --- Alfabetisering --- Leesonderwijs --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Leesbevordering --- Lezen --- Informatiemaatschappij --- Didactiek --- Beginnende geletterdheid --- Geletterdheid --- Leren lezen --- Voorlezen --- 475.26 --- informatievaardigheden --- Leesbevordering(Boekpromotie) --- Ontluikende geletterdheid --- Schrijven --- Spel --- ontluikende geletterdheid --- voorlezen --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Leesbevordering ; kinderen --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Klasinrichting --- Hoekenwerk
Choose an application
Met bijhorend dubbel A5-kaartje
Primary education --- duurzame ontwikkeling --- denken --- creativiteit --- Didactic strategies --- Sociological theories --- Klimaatveranderingen --- Milieueducatie ; kleuters --- Creativiteit ; kinderen --- Milieueducatie ; basisonderwijs ; didactiek --- Intellectuele ontwikkeling ; kinderen --- #PBIB:+110.10 --- 474.21 --- didactiek --- lager onderwijs --- kleuteronderwijs --- didactische werkvormen --- Creatief denken --- klimaatverandering --- Duurzaamheid --- werkvormen --- creatief denken --- Basisonderwijs --- Klimaatverandering --- Werkvormen --- Denken --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Didactische werkvormen --- Schoolbooks - Didactic material --- diddacti --- PXL-Education 2018 --- basisonderwijs --- Creativiteit --- Lesvoorbereidingen --- Duurzame ontwikkeling --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Didactische werkvorm --- Lesvoorbereiding --- Musiceren
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|