Listing 1 - 10 of 184 << page
of 19
>>
Sort by

Digital
Pedagogiek in beeld : een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
Authors: ---
ISBN: 9789036806152 9789036806169 903680616X Year: 2016 Publisher: Houten Bohn Stafleu van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De pedagogiek bestudeert hoe de ontwikkeling van kinderen door opvoeding of onderwijs in (goede of slechte) banen wordt geleid. Pedagogiek in beeld biedt een kijkje in de keuken van deze bij uitstek interdisciplinaire wetenschap. Het boek schetst aan de hand van recent onderzoek een actueel beeld van de belangrijkste pedagogische werkvelden: algemene pedagogiek, gezinspedagogiek, orthopedagogiek, leerproblemen en onderwijspedagogiek.&#13;&#13;De pedagogiek lijkt in de afgelopen tien jaar wel een tussensprint te hebben gemaakt. In deze derde, volledig herziene druk is daarom veel aandacht voor de neurobiologische achtergronden van opvoeding en ontwikkeling (hersenactiviteit, hormoonhuishouding en (epi-)genetica). Daarnaast zijn er nieuwe hoofdstukken over diversiteit in opvoeding en ontwikkeling, zowel in culturele zin alsook in termen van gender. Ten slotte komen nieuwe, digitale media aan bod, die immers een steeds grotere rol spelen in het sociale leven van kinderen en hun opvoeders.&#13;&#13;Wat hetzelfde is gebleven is de uniforme structuur van de hoofdstukken en de talrijke tekstblokken en illustraties die deze gedegen inleiding in de pedagogiek zo toegankelijk maken voor studenten in het hoger beroepsonderwijs en aan de universiteit.&#13;&#13;De redactie van Pedagogiek in beeld was in handen van prof. dr. Rien van IJzendoorn en dr. Lenny van Rosmalen, beiden werkzaam bij het instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Van IJzendoorn is ook hoogleraar bij Pedagogische Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In dialoog
Author:
Year: 2016 Publisher: Brussel Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Building autonomous learners : perspectives from research and practice using self-determination theory
Authors: --- ---
ISBN: 9789812876294 Year: 2016 Publisher: Singapore Springer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Periodical
In dialoog
Author:
Year: 2016 Publisher: Brussel Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context : van startbekwaam naar stadsbekwaam
Authors: ---
ISBN: 9789046905296 9789046966389 9046966380 Year: 2016 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de onderwijswereld komt er steeds meer aandacht voor urban education, oftewel onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Werken in de stad vraagt om specifieke onderwijs- en opvoedingsvaardigheden. Leraren en pedagogen in opleiding moeten niet alleen startbekwaam, maar ook stadsbekwaam worden opgeleid. Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context' komt tegemoet aan deze vraag. Het boek vertaalt inleidende en verdiepende theorie naar praktijkgerichte situaties in een Nederlandse context. Dit middels een samenspel van onderwijskundige en sociologische inzichten in opvoeding en onderwijs. Daarbij worden zowel de negatieve als de positieve kanten belicht van het werken op school en binnen het gezin in grote steden. 0In het eerste deel van 'Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context' typeren verschillende auteurs, elk met eigen praktijkervaringen, het begrip 'onderwijs en opvoeding in de grote stad'. Het tweede deel gaat in op de rol van de pedagogische professional en omschrijft beroepscontexten, kennis, attitudes en vaardigheden. Samenwerking in de stedelijke praktijk, met kinderen, ouders, collega's en andere organisaties, komen in het derde deel aan bod.


Book
De staat van de pedagogiek : analytisch, opbrengstgericht en visionair
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. : A selection of his writings and speeches, 1945-1993.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9781138019829 9781315778631 9781317697046 9781317697053 9781138019812 Year: 2016 Publisher: Abingdon Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Loris Malaguzzi was one of the most important figures in 20th century early childhood education, achieving world-wide recognition for his educational ideas and his role in the creation of municipal schools for young children in the Italian city of Reggio Emilia, the most successful example ever of progressive, democratic and public education.Despite Malaguzzi’s reputation, very little of what he wrote or said about early childhood education has been available in English. This book helps fill the gap, presenting for the first time in English, writings and speeches spanning 1945 to 1993, selected by a group of his colleagues from an archive established in Reggio Emilia. They range from short poems, letters and newspaper articles to extended pieces about Malaguzzi’s early life, the origins of the municipal schools and his ideas about children, pedagogy and schools. This material is organised into five chronological chapters, starting at the end of World War Two and ending just before his death, with introductions to each chapter providing background, including the historical context, the main events in Malaguzzi’s life and the rationale for the selection of documents. The book provides a unique insight into the background, thinking and work of Malaguzzi, revealing, in his own words, how his thinking developed, how he moved between theory and practice, how he border-crossed many disciplines and subjects, and how he combined many roles ranging from administrator and campaigner to researcher and pedagogue. Academics, students and practitioners alike will find this landmark publication provides rich insights into his life and work.


Book
Passend voortgezet onderwijs : pedagogisch vakmanschap in de klas
Author:
Year: 2016 Publisher: Houten Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Philosophies of islamic education : historical perspectives and emerging discourses
Authors: ---
ISBN: 9781138788541 9781315765501 9781317657620 9781317657637 0367195887 1315765500 9780367195885 1138788546 Year: 2016 Publisher: New York Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

38788541


Book
Pedagogiek : de plicht om weerstand te bieden.
Authors: ---
ISBN: 9789490120146 Year: 2016 Publisher: Culemborg Uitgeverij Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Weerstand ervaren, weerstand leren bieden aan verlangens en leren omgaan met weerstand van anderen: dit zijn fundamentele ervaringen die kinderen in opvoeding en onderwijs moeten meekrijgen. Sterker nog: kinderen hebben er recht op, zo stelt pedagoog Philippe Meirieu in dit boek. Weerstand is in het denken van Meirieu geen obstakel dat overwonnen moet worden, maar een noodzakelijke voorwaarde voor een volwassen levenshouding.

Listing 1 - 10 of 184 << page
of 19
>>
Sort by