Listing 1 - 10 of 184 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De pedagogiek bestudeert hoe de ontwikkeling van kinderen door opvoeding of onderwijs in (goede of slechte) banen wordt geleid. Pedagogiek in beeld biedt een kijkje in de keuken van deze bij uitstek interdisciplinaire wetenschap. Het boek schetst aan de hand van recent onderzoek een actueel beeld van de belangrijkste pedagogische werkvelden: algemene pedagogiek, gezinspedagogiek, orthopedagogiek, leerproblemen en onderwijspedagogiek. De pedagogiek lijkt in de afgelopen tien jaar wel een tussensprint te hebben gemaakt. In deze derde, volledig herziene druk is daarom veel aandacht voor de neurobiologische achtergronden van opvoeding en ontwikkeling (hersenactiviteit, hormoonhuishouding en (epi-)genetica). Daarnaast zijn er nieuwe hoofdstukken over diversiteit in opvoeding en ontwikkeling, zowel in culturele zin alsook in termen van gender. Ten slotte komen nieuwe, digitale media aan bod, die immers een steeds grotere rol spelen in het sociale leven van kinderen en hun opvoeders. Wat hetzelfde is gebleven is de uniforme structuur van de hoofdstukken en de talrijke tekstblokken en illustraties die deze gedegen inleiding in de pedagogiek zo toegankelijk maken voor studenten in het hoger beroepsonderwijs en aan de universiteit. De redactie van Pedagogiek in beeld was in handen van prof. dr. Rien van IJzendoorn en dr. Lenny van Rosmalen, beiden werkzaam bij het instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Van IJzendoorn is ook hoogleraar bij Pedagogische Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Choose an application
School management --- pedagogiek --- onderwijsorganisatie --- Flanders
Choose an application
Educational psychology --- motivatie --- pedagogiek --- onderwijsonderzoek
Choose an application
School management --- pedagogiek --- onderwijsorganisatie --- Flanders
Choose an application
In de onderwijswereld komt er steeds meer aandacht voor urban education, oftewel onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Werken in de stad vraagt om specifieke onderwijs- en opvoedingsvaardigheden. Leraren en pedagogen in opleiding moeten niet alleen startbekwaam, maar ook stadsbekwaam worden opgeleid. Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context' komt tegemoet aan deze vraag. Het boek vertaalt inleidende en verdiepende theorie naar praktijkgerichte situaties in een Nederlandse context. Dit middels een samenspel van onderwijskundige en sociologische inzichten in opvoeding en onderwijs. Daarbij worden zowel de negatieve als de positieve kanten belicht van het werken op school en binnen het gezin in grote steden. 0In het eerste deel van 'Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context' typeren verschillende auteurs, elk met eigen praktijkervaringen, het begrip 'onderwijs en opvoeding in de grote stad'. Het tweede deel gaat in op de rol van de pedagogische professional en omschrijft beroepscontexten, kennis, attitudes en vaardigheden. Samenwerking in de stedelijke praktijk, met kinderen, ouders, collega's en andere organisaties, komen in het derde deel aan bod.
Educational sciences --- pedagogiek --- didactiek --- stadscultuur
Choose an application
Pedagogiek --- Samenleving --- Toekomst --- Preventie --- Verantwoordelijkheid
Choose an application
Loris Malaguzzi was one of the most important figures in 20th century early childhood education, achieving world-wide recognition for his educational ideas and his role in the creation of municipal schools for young children in the Italian city of Reggio Emilia, the most successful example ever of progressive, democratic and public education.Despite Malaguzzi’s reputation, very little of what he wrote or said about early childhood education has been available in English. This book helps fill the gap, presenting for the first time in English, writings and speeches spanning 1945 to 1993, selected by a group of his colleagues from an archive established in Reggio Emilia. They range from short poems, letters and newspaper articles to extended pieces about Malaguzzi’s early life, the origins of the municipal schools and his ideas about children, pedagogy and schools. This material is organised into five chronological chapters, starting at the end of World War Two and ending just before his death, with introductions to each chapter providing background, including the historical context, the main events in Malaguzzi’s life and the rationale for the selection of documents. The book provides a unique insight into the background, thinking and work of Malaguzzi, revealing, in his own words, how his thinking developed, how he moved between theory and practice, how he border-crossed many disciplines and subjects, and how he combined many roles ranging from administrator and campaigner to researcher and pedagogue. Academics, students and practitioners alike will find this landmark publication provides rich insights into his life and work.
Choose an application
Pedagogiek --- Attitude --- Passend onderwijs --- Secundair onderwijs
Choose an application
38788541
Onderwijs --- Islamitisch onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Islamic education
Choose an application
Weerstand ervaren, weerstand leren bieden aan verlangens en leren omgaan met weerstand van anderen: dit zijn fundamentele ervaringen die kinderen in opvoeding en onderwijs moeten meekrijgen. Sterker nog: kinderen hebben er recht op, zo stelt pedagoog Philippe Meirieu in dit boek. Weerstand is in het denken van Meirieu geen obstakel dat overwonnen moet worden, maar een noodzakelijke voorwaarde voor een volwassen levenshouding.
pedagogen --- pedagogiek --- pedagogie --- 37 --- Primary education --- Secondary education
Listing 1 - 10 of 184 | << page >> |
Sort by
|