Narrow your search

Library

KDG (1)

Middelheim (1)

UCLouvain (1)

ULB (1)


Resource type

book (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2017 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Josef Albers in Mexico
Authors: ---
ISBN: 9780892075362 Year: 2017 Publisher: New York : Guggenheim Museum Publications,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

“Mexico is truly the promised land of abstract art,” Josef Albers wrote to his former Bauhaus colleague Vasily Kandinsky in 1936. Josef Albers in Mexico reveals the profound link between the art and architecture of ancient Mesoamerica and Albers’s abstract works on canvas and paper. With his wife, the artist Anni Albers, Albers toured pre-Columbian archeological sites and monuments during his 12 or more trips to Mexico and other Latin American countries between 1935 and 1968. On each visit, Albers took black-and-white photographs of pyramids, shrines, sanctuaries, and landscapes, which he later assembled into rarely seen photo collages. The resulting works demonstrate Albers’s continued formal experimentation with geometry, this time accentuating a pre-Columbian aesthetic.Josef Albers in Mexico brings together photographs, photo collages, prints, and significant paintings from the Variants/Adobe (1946–66) and Homage to the Square (1950–76) series from the collections of the Solomon R. Guggenheim Museum and the Anni and Josef Albers Foundation. Two scholarly essays, an illustrated map, and vivid color reproductions of paintings and works on paper illuminate this little-known period in the influential artist’s practice.


Book
Visionaries : creating a modern Guggenheim
Authors: ---
ISBN: 9780892075263 0892075260 Year: 2017 Publisher: New York, N.Y. Guggenheim Museum Publications

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L’adhésion sans réserve de Solomon R. Guggenheim à l’art moderne vers l’âge de 68 ans n’était pas si différente de sa philosophie pour réussir dans les affaires. Il n’avait jamais hésité à être un pionnier ou à introduire de nouvelles méthodes dans sa carrière prospère d’industriel minier. Ayant collectionné l’art en privé depuis les années 1890, il était mûr pour une nouvelle inspiration lorsqu’il a rencontré fatalement l’artiste d’origine allemande Hilla Rebay et les innovations de l’avant-garde contemporaine. Guggenheim et Rebay étaient étroitement liés à partir de 1929, quand ils ont commencé à assembler une collection d’art fondée sur la non-objectivité – un brin d’abstraction avec des fondements spirituels – jusqu’à la mort de Salomon 20 ans plus tard. Cette orientation déterminante distingue la fondation éponyme Guggenheim établie à New York en juin 1937. Deux ans plus tard, le Museum of Non-Objective Painting, précurseur du Solomon R. Guggenheim Museum, fait ses débuts à New York. La collection formatrice de la Fondation Guggenheim a été façonnée par d’importants dons et achats de contemporains qui ont également défendu l’expérimentation radicale dans l’art. Ces acquisitions comprennent un groupe prisé de chefs-d’œuvre impressionnistes, post-impressionnistes et de l’École de Paris de Justin K. Thannhauser; l’inventaire expressionniste du marchand d’art émigré Karl Nierendorf; des collections inimitables de peintures et de sculptures abstraites et surréalistes de Peggy Guggenheim, la nièce de Salomon, autoproclamée « accro à l’art » ; et des exemples modernistes clés de la succession de l’artiste et conservatrice Katherine S. Dreier, ainsi que de la succession de Rebay.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by