Narrow your search

Library

VIVES (3)


Resource type

dissertation (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2017 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Bewegen op school - De derde graad motiveren om meer te bewegen.
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door middel van deze bachelorproef wil ik kinderen in de derde graad motiveren om meer te bewegen. Ik zocht bewegingsopdrachten die de kinderen aanspreken en een aantrekkelijk thema waarin de opdrachten worden aangeboden. Om de kinderen voldoende, gevarieerd en op een positieve manier te laten bewegen, werkte ik op drie verschillende manieren. Als eerste werd een boekje met bewegingstussendoortjes ontworpen. Daarnaast zette ik een bewegingshoek op de speelplaats in elkaar. Als laatste organiseerde ik ook één maal per week bewegingsactiviteiten tijdens de middagpauze op school. Tijdens het uitvoeren van mijn bachelorproef ontdekte ik dat de kinderen nieuwsgierig en enthousiast waren. De bewegingshoek trok de leerlingen aan. Na enkele weken bleek deze echter minder nieuw en dus ook minder aantrekkelijk. Om die reden maakte ik zes mappen die ervoor zorgden dat het uitzicht van de bewegingshoek elke maand veranderd kan worden. Ook het systeem waarmee de kinderen een bewegingsopdracht krijgen, moest aangepast worden. De activiteiten tijdens de middagpauze waren een succes. Ook de eerste en de tweede graad konden zich tijdens deze activiteiten uitleven. Het uitvoeren van de bewegingstussendoortjes was in het begin door het hoge tempo en het drukke lessenrooster een uitdaging. Na enige tijd vond ik hierin een evenwicht. De tussendoortjes hadden zeker het gewenste effect. Het eindresultaat van deze bachelorproef vormt een antwoord op de vraag “Welke bewegingsopdrachten motiveren kinderen uit de derde graad om meer te bewegen op school tijdens de pauzes en in de les?”

Keywords


Dissertation
'Diddit' - Muzisch bordspel voor leerkrachten
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het is een klassiek probleem in het lager onderwijs: je hebt je strak lessenrooster waar muzische vorming steevast ingepland staat, maar vroeg of laat geraken we achter op schema door verschillende factoren. Gelijk welke verplichtingen hiervoor aan de oorzaak liggen, onze lessen muzische vorming zijn de eerste die doorgaans lijden onder onze eeuwige tijdsdruk, deadlines en allerlei andere zaken die moéten afgehandeld worden. Ik besloot het probleem aan te pakken en stortte mij op de onderzoeksvraag: ‘Hoe kan je leerkrachten (lager onderwijs) motiveren om meer muzische werkvormen te gebruiken in hun dagelijkse lespraktijk?’. Ik ontwikkelde hiervoor een bordspel dat leerkrachten in teamverband vaardig moet maken met het combineren van doelen en werkvormen. Tijdsdruk is immers geen geldige reden om één specifiek vak te verwaarlozen. De nieuwe leerkracht is een leerkracht die doelen combineert. Blijkt het nu net dat muzische vorming zowat bij elk onderwerp kan geïntegreerd worden én een efficiënte en motiverende werkvorm is, dan kunnen we niet anders dan beseffen dat verandering nodig is. In dit eindrapport leest u hoe mijn product een steentje kan bijdragen aan het onderwijs.

Keywords


Dissertation
Bewegingstussendoortjes in het tweede leerjaar
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jonge kinderen vinden het vaak lastig om een hele dag stil te zitten. Door mijn spelkast worden de kinderen en de leerkracht aangespoord om meer bewegingstussendoortjes in te zetten tijdens de lessen. Op die manier kunnen de kinderen zich opnieuw concentreren, behalen ze betere resultaten, ervaren ze plezier in de klas…

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by