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Contrairement aux idées reçues, l'architecture religieuse parisienne ne s'arrête pas à la fin du XIXe siècle. Ce volume, qui présente les lieux de culte construits à Paris après 1905, date de la séparation des Églises et de l'État, compte soixante-quinze églises et chapelles dont le nombre, l'intérêt historique, la variété esthétique et les qualités liturgiques sont d'une surprenante richesse. Il est temps en effet d'étudier le XXe siècle de façon systématique et raisonnée, en particulier son patrimoine religieux, et pas uniquement celui qui bénéficie de grandes signatures. C'est là un sujet neuf à découvrir. Les églises parisiennes du XXe siècle ont ainsi mobilisé, souvent avec passion, nombre d'architectes, célèbres ou moins connus, qui ont puisé dans un répertoire formel et des ressources techniques multiples : métal, bois, béton, céramique, brique, verre... De très nombreux artistes, souvent de premier plan, ont été sollicités pour décorer ces édifices, renouvelant le vocabulaire et le répertoire iconographiques, faisant de beaucoup d'églises de véritables chef-d'oeuvres caractéristiques de leur époque, morceaux d'anthologies de l'histoire de l'art français. Si les soixante-quinze lieux de culte édifiés n'ont pas tous les mêmes qualités ni la même importance, chacun d'eux est le fruit d'une réflexion propre à un contexte et un territoire donnés. Chacune de ces églises et de ces chapelles participe à l'élaboration d'un nouvel urbanisme et au dessin d'un nouveau visage de Paris. Cet ouvrage collectif, rassemblant historiens de l'art, spécialistes de l'architecture et du patrimoine, de la liturgie ou des orgues, cherche à en présenter les aspects les plus originaux et les plus novateurs.
Églises --- Architecture religieuse --- Architecture religieuse
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Reconversion de bâtiment --- Muséologie --- Architecture religieuse --- Musée
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Depuis quelques années, en Wallonie, des édifices cultuels sont laissés à l’abandon suite à une baisse des pratiques religieuses catholiques. Afin de faire perdurer ces lieux de culte dans la société d’aujourd’hui, il est important de leur donner une nouvelle fonction. A l’aide d’organismes wallons spécialisés dans la protection du patrimoine, ces bâtiments, d’une architecture et aura particulières, sont mis en vente à des particuliers ou investisseurs. Des réaffectations en logement ont été réalisées dans quelques-uns de ces édifices religieux. Dans ce mémoire, trois d’entre eux seront analysés et comparés : l’Eglise Sainte-Marguerite de Tournai, l’Eglise de la Sainte-Vierge à Asquillies et la Chapelle du Saint-Sacrement de Mons. A partir de ces trois habitations atypiques, il est possible d’établir une esquisse d’une méthode d’analyse personnelle. Basée sur des valeurs et réflexions liées à l’architecture religieuse et à la société actuelle, la méthode peut être utile pour des futures reconversions d’édifices cultuels en logement. Ces trois réaffectations d’édifices cultuels en habitation et la méthode d’analyse pourront répondre de manière à la problématique de ce mémoire : « Comment habiter dans un ancien lieu de culte en Wallonie ? ».
Reconversion de bâtiment --- Habitat --- Architecture religieuse --- Wallonie
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Mobile Churches est l'exploration visuelle d’un chapitre méconnu de l’histoire roumaine récente. Dans le Bucarest des années 80, Ceausescu applique son programme de « systématisation » à la capitale roumaine : un tiers du centre historique est rasé pour faire place à des édifices imposants, de larges avenues sont tracées à la gloire du régime. Malgré un acharnement particulier contre les églises, sept d’entre elles sont épargnées et subissent un traitement aussi extraordinaire qu’absurde : soulevées, placées sur rails, elles sont déplacées puis masquées par des blocs d’habitation. À ces églises orthodoxes est associée une synagogue prise en tenaille par un « U » d’immeubles. Associant prises de vue récentes et matériau d'archives, cet inventaire critique révèle une histoire urbaine et politique fascinante et s’attache à rendre leurs images aux églises déplacées de Bucarest, contre la logique de l’effacement et de l’amnésie qui gouverne le pays. Commissaire de l’exposition : Sonia Voss. Publication : Mobile Churches, Kehrer Verlag, 2017. Tirages réalisés par Anton Roland Laub.Scénographie : Cyril Delhomme et Minami Shimakage. Avec le soutien de l’Institut culturel roumain. Bukarest in den 1980er Jahren. Mehrere Jahre lang wendet Ceaușescu sein Programm der "Systematisierung" auf die rumänische Hauptstadt an : ein Drittel des historischen Zentrums wird dem Erdboden gleichgemacht, um imposante Gebäude zu errichten und breite Alleen zu Ehren des Regimes zu ziehen. Trotz besonderer Verbissenheit im Umgang mit den Kirchen bleiben sieben von ihnen verschont, wobei ihnen eine ebenso außergewöhnliche wie absurde Behandlung widerfährt: sie werden auf Schienen gehoben, versetzt und hinter Wohnblöcken versteckt. Aus dem Stadtbild gelöscht, führen sie ein geheimes Leben in einer verschachtelten Architektur, die die heutige Stadtlandschaft prägt. Die vorliegende kritische Bestandsaufnahme verbindet aktuelle Fotografien mit Archivmaterial und beleuchtet eine wenig bekannte, doch faszinierende politische Stadtgeschichte. Nominiert für den Luma Rencontres Dummy Book Award, Les Rencontres de la Photographie, Arles 2017 sowie für den Unseen Dummy Award, Unseen, Amsterdam 2017. Anton Roland Laub, geboren in Bukarest, lebt und arbeitet in Berlin.
Architecture religieuse --- Protection du patrimoine --- Architecture mobile --- Bucarest --- Roumanie
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The latest photographic series from Finnish photographer Ola Kolehmainen (born 1964) documents mosques, synagogues, churches and cathedrals around Europe--some accessible only to a few, while others are visited by thousands of visitors and worshippers every week. Ola Kolehmainen's (*1964, Helsinki) works are visual journeys to space, time, and light. A graduate of the Helsinki University of Art and Design, and one of the most successful representatives of the first generation of the Helsinki School, Kolehmainen became famous for his method of reducing façades to minimalist details. In his new series, the Finnish photographer, who has been based in Berlin since 2005, focuses masterfully on the space and light in the places where faith is practiced in. Inspired by his exploration of Islamic architecture and mosques in Instanbul, he continued portraying synagogues, mosques, churches, and cathedrals throughout Europe. Kolehmainen's work here is more narrative. It draws attention to the commonalities and shared histories of the religious spaces, underlining the universal nature of culture or religion.
Photographie d'architecture --- Architecture religieuse --- Architectural photography --- Religious architecture --- Kolehmainen, Ola --- Kolehmainen, Ola,
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This edited volume consists of 15 contributions by leading scholars of religious identity and religion in the Hellenistic and Roman Near East. The study of religion and religious identities in the Hellenistic and Roman Near East has been a focus within archaeology and ancient history for centuries. Yet the transition between the Hellenistic and Roman period remains difficult to grasp from the archaeological and epigraphic evidence. This volume brings together contributions by leading scholars working on religious identity and religion in the Hellenistic and Roman periods in the Roman Near East. For this volume they have been asked to address a variety of questions concerning religion, religious development, and religious identities from the Hellenistic period to Late Antiquity. These research questions have resulted in a suite of contributions which draw upon a wide range of empirical evidence, from epigraphical material to literary and archaeological sources. In the ancient Near East we cannot speak of a common religion, nor of a common literary tradition, but when seen through the lens of contextualization, the material and textual evidence brings forward new narratives about the great variations in worship, myths, and identities, as well as the different religious systems of the region and of the people inhabiting it. The contributions offer concretized ideas about and research on various aspects of religion within a framework of very different settings, of local, regional, or imperial character. This volume is a must for any scholar or student of the Hellenistic, Roman, and Late Roman Near East, and the contributions provide new insights into the ways in which we may approach this region, offering complex but plentiful material to be studied
Identification (Religion) --- Sacred space --- Religious architecture --- Art and religion --- History --- Middle East --- Mediterranean Region --- Religion --- Art and religion. --- Identification (Religion). --- Religion. --- Religious architecture. --- Sacred space. --- History. --- To 622. --- Mediterranean Region. --- Middle East. --- Lieux sacrés --- Architecture religieuse --- Art et religion --- Histoire --- Moyen-Orient --- Méditerranée, Région de la --- Lieux sacrés --- Méditerranée, Région de la
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Ritual Matters interrupts the anachronistic binaries of religious practice and belief, the material and the theological, by taking a new approach to the study of archaeological remains of ancient religions. Focusing on the materiality of ritual-inherent in everything from monumental temples and altars, to votive offerings and codices, to sanctioned inscriptions and reliefs-allows for a novel vantage point from which to consider ancient religious practices, as well as an important counterbalance to more traditional conceptual perspectives often privileged in the field. Material remains of religious practices may reveal striking local continuity, but they also highlight points of change, as distinct moments of manufacture and use transformed both sites and objects. Yet not every religious practice leaves a trace: the embodied use of imperial statuary, the rationale for the design of particular sacred books or the ephemeral "magical" implements designed by local religious experts leave few traces, if any, and are therefore less amenable to material investigation. What does remain, however, challenges any neat association between representation and reality or literary claim and practical application. This volume, which features work by internationally renowned scholars of ancient religions and archaeology, represents a significant contribution to the material approach of studying the ancient Mediterranean's diverse religious practices.
Ritual --- Material culture --- Rituel --- Culture matérielle --- Religious aspects. --- Aspect religieux --- Rome --- Greece --- Grèce --- Religion. --- Antiquities. --- Religion --- Antiquités --- Culture matérielle --- Grèce --- Antiquités --- Religious architecture --- Architecture religieuse --- 292.2 --- 292.2 Godsdiensten van de Romeinen --- Godsdiensten van de Romeinen --- Antike. --- Architektur. --- Funde. --- Materialität. --- Ritual. --- Greece. --- Griechenland. --- Rom. --- Rome (Empire). --- Antiquités.
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This book presents the first overview of Muslim architecture in Britain, from the earliest examples in the late 19th century, to mosques being built today. Key architectural stages are identified and explained alongside the social history of Muslim settlement and growth. The analysis focuses on the way in which the mosque as a new cultural and architectural form has benefitted into the existing urban fabric of Britain's towns and cities, and how this new building type has then impacted its urban landscape, socially, culturally and architecturally. The British Mosque is an architectural as well as a social history, and describes the evolution of Britain's Muslim communities through the buildings they have built. By presenting this architectural narrative for the first time, the book opens up a new field of British Islamic Architecture. The architectural story charts a course from the earliest mosques formed through the conversion of houses, to other large scale conversions through to purpose built mosques and with these the emergence of an Islamic architectural expression in Britain. As the mosque is not solely considered in terms of its architectural style, but also from its social history and cultural meaning, this book provides an observation into the character of British Muslim life and practice and how these have been embodied through its buildings. The future of Islamic architecture in Britain is also considered, and how this will be affected by the growing cultural and social diversification of Britain's Muslim communities
Social aspect --- Mosques --- Muslims --- Mosquées --- Musulmans --- History --- Social life and customs --- Histoire --- Moeurs et coutumes --- social history --- mosques [buildings] --- Religious architecture --- architectural history --- Islam --- History of civilization --- Great Britain --- Islamic architecture --- Architecture and history --- Architecture religieuse --- Architecture islamique --- Architecture et histoire --- Aspect social --- Architecture et histoire. --- Great Britain. --- cultuurgeschiedenis
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Quelles étaient les circonstances et motivations de la fondation des lieux de culte antiques ? Qu’est-ce qui présidait au choix des dieux ? Quels étaient les agents et les processus d’exécution de la genèse des temples ? Quels étaient les critères qui prévalaient dans le choix des sites sacrés ou les modalités d’installation d’un temple sur des structures existantes ? L’enquête proposée dans cet ouvrage sur la naissance des dieux dans l’Antiquité méditerranéenne, à forte tonalité archéologique et présentant des dossiers inédits pour une grande part, permet de proposer un bilan collectif sur les multiples implications de la formation des lieux de culte dans l’Antiquité, en partant de la documentation fournie par les sanctuaires compris non pas seulement comme des lieux de culte, mais également comme des lieux de cristallisation de la mémoire collective des sociétés antiques. Un tel sujet, exploré dans le cadre d’un colloque organisé à Rome en 2015, se prêtait particulièrement bien au programme de recherches commun des Écoles françaises d’Athènes et de Rome qui proposait de réfléchir sur les lieux de culte. En partant des fouilles et études menées par les deux Écoles depuis le XIXe siècle, l’objectif annoncé de ce programme est avant tout de faire dialoguer l’Est et l’Ouest méditerranéen, souvent séparés par les cloisonnements disciplinaires de l’histoire et l’archéologie grecque et romaine, voire provinciale.
Sacred space --- Shrines --- Cults --- Religious architecture --- Archaeology and religion --- Excavations (Archaeology) --- Gods. --- Civilization, Ancient. --- Antiquities. --- Archaeology and religion. --- Cults. --- Religion. --- Religious architecture. --- Sacred space. --- Shrines. --- History. --- Mediterranean Region --- Mediterranean Region. --- Religion --- Religious life and customs. --- Antiquities --- Gods --- Civilization, Ancient --- History --- Sanctuaires --- Architecture religieuse --- Archéologie et religion --- Religious life and customs --- Antike. --- Antiquité. --- Architecture religieuse. --- Civilisation ancienne. --- Cultes --- Dieux. --- Fouilles (Archéologie) --- Heiligtum. --- Lieux sacrés --- Naissance. --- Sanctuaires. --- Actes de congrès --- Histoire --- Actes de congrès. --- Gaule. --- Griechenland --- Grèce antique. --- Italie. --- Italien. --- Méditerranée, Région de la --- Rome. --- Römisches Reich. --- Antiquités. --- Vie religieuse. --- Ancient. --- Archéologie et religion. --- Sacred space - Mediterranean Region - History --- Shrines - Mediterranean Region - History --- Cults - Mediterranean Region - History --- Religious architecture - Mediterranean Region - History --- Archaeology and religion - Mediterranean Region --- Excavations (Archaeology) - Mediterranean Region --- Archéologie et religion.
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