Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Onderzoek naar de verschillende vormen van groepsvermaak en het verschuiven van individueel plezier naar massale groepsevenementen.
Choose an application
Ons gedrag komt voort uit biologische, psychische en sociale processen. Onderzoek wijst uit dat in al die processen, sociale verbondenheid met andere mensen een centrale rol speelt. Erfelijke aanleg is in deze benadering net zo belangrijk als de werking van onze hersenen en sociale invloeden. Basisboek Psychologie laat zien dat verfijnde mechanismen tot gedrag leidt dat in eerste instantie irrationeel lijkt, maar eigenlijk het resultaat is van een diepe sociale verbondenheid met andere mensen.De uitgave bespreekt hoe de psychische processen met elkaar samen hangen en welke invloed ze hebben op het sociaal functioneren van mensen, zoals het denken, waarnemen en leren, maar ook motivatie, sociale omgang en communicatie. Voor professionals die veel met andere mensen werken is het belangrijk om te weten waar gedrag door gestuurd wordt en hoe daar invloed op uitgeoefend kan worden. Om het functioneren van de mens te verklaren, komen de rol van onze evolutie en het verschil tussen menselijke vermogens en dat van (sociale) diersoorten en andere organismen regelmatig aan de orde.Basisboek Psychologie geeft inzicht in het brede werkveld van de psychologie. Het helpt studenten en professionals om belangrijke begrippen en toepassingen te definiëren en met elkaar in verband te brengen. Ieder onderwerp wordt geïllustreerd met aansprekende casussen, praktijkvoorbeelden en ondersteunend beeldmateriaal. Op de bijbehorende website staan interactieve meerkeuzevragen, een begrippentrainer en links naar filmpjes.
Psychologie --- sociale psychologie --- sociaal gedrag --- 301.15 --- PXL-Healthcare 2018 --- psychologie --- Menselijk gedrag. --- Man --- Volwassene
Choose an application
Wat bezielt mensen die meppen en moorden, stelen of een overval plegen? Hoe komt het dat ook peuters al schrikbarend agressief kunnen zijn? Kunnen mensen die beroepsmatig geweld meemaken, daarvoor weerbaarder worden gemaakt? En hoe zorg je ervoor dat mensen ook in stressvolle omstandigheden de beste besluiten nemen? Dat ligt niet alleen aan hun opvoeding en omgeving, maar heeft ook te maken met hun biologische constitutie. Brein onder druk gaat over de invloed die hersenmechanismen en fysiologische factoren zoals hartslag en hormoonniveaus hebben op iemands gedrag en gevoel. Gebrekkige concentratie, een kort lontje, een grote kwetsbaarheid voor stress of juist een verbazingwekkende veerkracht ? ze zijn het resultaat van de wisselwerking tussen sociale- en psychologische factoren en fysiologische- en hersenprocessen. Wetenschappers beschrijven hoe die wisselwerking in elkaar zit en welke resultaten hun speurwerk tot nu toe heeft opgeleverd. Behandelaars en reclasseringswerkers leggen uit hoe ze die kennis in de praktijk gebruiken. En de mensen om wie het gaat, vertellen wat ze eraan hebben. Daarbij komt ook mentale weerbaarheid aan bod. Onder welke voorwaarden kunnen mensen in stressvolle situaties toch snel goede beslissingen nemen? Neuropsychologische trainingen, experimentele hormoonbehandelingen, breinstimulatietechnieken, wearables en virtual reality kunnen helpen om agressie te beteugelen en veerkracht te vergroten. Nieuwe inzichten die belangrijk zijn voor professionals die werken in de forensische zorg, het gevangeniswezen, de reclassering en voor gedragsdeskundigen.
psychosociale hulpverlening --- gedragsstoornissen --- Psychiatry --- neurobiologie --- criminele psychologie --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- adolescenten --- cognitieve therapie --- tienerzwangerschappen --- psychotherapie --- hulpverlening --- sociaal gedrag --- 301.15 --- Stress --- Agressie --- Veerkracht --- Neurologie --- Hormonen --- Biologie --- Veerkracht (fysica) --- Hormoon --- Verpleegkunde --- Veerkracht (weerbaarheid)
Choose an application
Zijn psychologische processen, kenmerken en mechanismen universeel of zijn ze cultuurgebonden? En welke consequenties heeft dat voor de praktijk? In Psychologie en de multiculturele samenleving komen deze en andere belangrijke vraagstukken over de interculturele dimensie in de psychologie aan de orde. In Psychologie en de multiculturele samenleving staat de Nederlandse samenleving centraal. Uitgebreid behandeld worden begrippen zoals waarnemen, socialisatie, identiteit, communicatieprocessen en organisatiekunde. Ook wordt aandacht besteed aan testgebruik, de ontwikkeling van de persoonlijkheid, seksualiteit, psychopathologie, diagnostiek en de behandelpraktijk van de geestelijke gezondheidszorg
interculturele hulpverlening --- Sociology of culture --- Social psychology --- sociale psychologie --- multiculturele samenleving --- differentiële psychologie --- seksualiteit --- cultuurpsychologie --- medische psychologie --- psychotherapie --- klinische psychologie --- 316.6 --- Gedragstheorie, sociaal gedrag, sociale psychologie, algemeen --- multiculturele zorgverlening --- diversiteit --- socialisatie --- PXL-Social Work 2018 --- 159.92 --- Psychologie --- Cross-culturele psychologie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Multiculturele samenleving --- Sociology of minorities --- Sociology of social welfare
Choose an application
Je bent sociaal vaardig wanneer je je gedrag en denken kunt aanpassen aan wat verwacht wordt in een bepaalde situatie. Voor velen is dat iets vanzelfsprekends. Maar kinderen met sociaal-cognitieve problemen leren dat niet 'zomaar'. Zij moeten expliciet aanleren wat anderen intuïtief doen. Dat is de focus van de methodiek Social Thinking/Sociaal Denken: beter leren begrijpen hoe ons sociale brein werkt, welke sociale normen er gelden en welke sociale gedragingen passend zijn.De Werkbladen Sociaal Denken zijn concrete, overzichtelijke minilessen waarin je samen met je leerlingen stap voor stap die sociale informatie gaat analyseren en inoefenen, net zoals bij een vak als wiskunde. In dit boek gaan we dieper in op de vier communicatiestappen, de basis van Sociaal Denken, en verkennen we de verborgen regels. De werkbladen handelen over sociale communicatie, problemen oplossen, emoties, bazig en gemeen zijn, vriendschap, sociale en andere trucs, meedoen met de groep.Dit boek richt zich naar iedereen die werkt met kinderen met sociaalcognitieve problemen, zoals autisme, ASS, Asperger, PDD-NOS, ADHD, NLD, sociale-angststoornis en andere 'vreemde' niet-gediagnosticeerde kinderen die opvallen in de groep. Sociaal denken is immers overal, en met de Werkbladen richt je de aandacht van alle leerlingen op sociale concepten,in alle aspecten van hun leven: thuis, in de klas, in hun vrije tijd,...
Autisme. --- Cognitive psychology --- Social psychology --- Cognitieve psychologie --- Sociale psychologie --- autisme --- sociale regels --- ontwikkelingsstoornissen --- Autisme --- Sociale comm --- Sociaalcogn --- Sociaal gedrag --- Sociale vaardigheden --- 464 --- sociale vaardigheden --- gedragsstoornissen --- 159.98 --- Kinderen met leerproblemen --- Jeugd --- Communicatie --- Probleemoplossend denken --- Emoties --- Vriendschap --- Sociale communicatie --- communicatie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- 37.02 --- Sociale vaardigheden; tieners ; jongeren --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Emotie --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|