Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Je zoon van 15 is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die ongelooflijk domme dingen? En waarom vindt hij zijn smartphone en onmiddellijke bevrediging belangrijker dan het plannen van zijn activiteiten? Waarom neemt hij soms onverantwoorde risico's? En hoe kan het dat tieners zich plots heel snel ontwikkelen en een eerdere achterstand omzetten in een voorsprong? Antwoord: de tiener is 'werk in uitvoering'. Dat hangt samen met de hersenrijping: die gaat door tot ver na het twintigste jaar. De steun, sturing en inspiratie die een tiener krijgt uit zijn omgeving, zijn essentieel voor die rijping. Ouders, onderwijsgevenden, sportcoaches: ze zorgen voor de kennis en ervaringen die een tiener nodig heeft om zich een optimale plek te verwerven in onze snel veranderende samenleving.'Het tienerbrein' bespreekt de dertig neuropsychologische inzichten die iedere volwassene zou moeten hebben om een tiener te begrijpen en hem of haar zich te laten ontplooien. Aan de orde komen de hersenfuncties, cognitief functioneren, sociaal gedrag en slaap. Ook gaat het boek in op de verschillen tussen jongens en meisjes, hoe zij kiezen, plannen en beslissen. Het tienerbrein richt zich op gedrag, cognitie en ontplooiing thuis en op school, in sport en muziek. En het geeft aanbevelingen uit de neuropsychologische praktijk. Bron : https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/psychologie/9789462987470/jelle-jolles/het-tienerbrein
443 --- tieners --- opvoeding --- ontwikkelingspsychologie --- adolescentie --- differentiële opvoeding - tieners --- Neuropsychologie --- Gedrag --- Jeugd --- Opvoeding --- Pubers --- Ontwikkelingspsychologie : jongeren --- Adolescentie --- brein --- Tieners --- 159.922 --- Developmental psychology --- Educational sciences --- puberteit --- neuropsychologie --- PXL-Education 2020 --- adolescenten --- PXL-Handboeken --- Puber --- Onderwijs --- differentiatie --- differentiëren --- Age group sociology
Choose an application
Je zoon van 15 is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die ongelooflijk domme dingen? En waarom vindt hij zijn smartphone en onmiddellijke bevrediging belangrijker dan het plannen van zijn activiteiten? Waarom neemt hij soms onverantwoorde risico's? En hoe kan het dat tieners zich plots heel snel ontwikkelen en een eerdere achterstand omzetten in een voorsprong? Antwoord: de tiener is 'werk in uitvoering'. Dat hangt samen met de hersenrijping: die gaat door tot ver na het twintigste jaar. De steun, sturing en inspiratie die een tiener krijgt uit zijn omgeving, zijn essentieel voor die rijping. Ouders, onderwijsgevenden, sportcoaches: ze zorgen voor de kennis en ervaringen die een tiener nodig heeft om zich een optimale plek te verwerven in onze snel veranderende samenleving.'Het tienerbrein' bespreekt de dertig neuropsychologische inzichten die iedere volwassene zou moeten hebben om een tiener te begrijpen en hem of haar zich te laten ontplooien. Aan de orde komen de hersenfuncties, cognitief functioneren, sociaal gedrag en slaap. Ook gaat het boek in op de verschillen tussen jongens en meisjes, hoe zij kiezen, plannen en beslissen. Het tienerbrein richt zich op gedrag, cognitie en ontplooiing thuis en op school, in sport en muziek. En het geeft aanbevelingen uit de neuropsychologische praktijk. Bron : https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/psychologie/9789462987470/jelle-jolles/het-tienerbrein
Adolescentie. --- Hersenen. --- Neuropsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- puberteit --- Developmental psychology --- Age group sociology --- Neuropsychologie --- Gedrag --- Jongeren --- Opvoeding --- 443 --- ontwikkelingspsychologie adolescenten --- tieners - teenagers --- ontwikkeling - development --- opvoeding - parenting --- hersenonderzoek - brain research --- tieners --- Tieners --- 159.98 --- Ontwikkelingspsychologie --- Adolescenten --- Pubers --- Opvoeding en onderwijs --- Ontwikkeling --- Adolescent --- Puber --- Onderwijs --- Primary education --- Secondary education --- Jeugd --- Educational sciences --- neuropsychologie --- opvoeding --- adolescentie --- differentiatie --- differentiëren --- differentiële opvoeding - tieners --- Ontwikkelingspsychologie : jongeren --- Adolescentie --- brein --- 159.922 --- Jongere --- Social psychology
Choose an application
Basti is al dertien jaar gelukkig met zijn twee moeders. Maar als ze hem meenemen naar een huisje aan zee ‘om gezonde lucht op te doen’, vindt hij dat maar niks. Er valt daar niets te beleven en hij zal zich dood vervelen. Al heel gauw merkt hij dat hij zich vergist. Mensen waar hij het nooit van zou verwachten worden zijn vrienden. Als een van zijn moeders op een dag het huis verlaat en hij zelf hopeloos verliefd wordt op de zus van een vriend, krijgt Basti het moeilijk…
Dutch literature --- Vriendschap --- Relatie ouder - kind --- Holebi's --- Verliefdheid --- Tieners --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Holebi --- Jongere
Choose an application
Je bent sociaal vaardig wanneer je je gedrag en denken kunt aanpassen aan wat verwacht wordt in een bepaalde situatie. Voor velen is dat iets vanzelfsprekends. Maar kinderen met sociaal-cognitieve problemen leren dat niet 'zomaar'. Zij moeten expliciet aanleren wat anderen intuïtief doen. Dat is de focus van de methodiek Social Thinking/Sociaal Denken: beter leren begrijpen hoe ons sociale brein werkt, welke sociale normen er gelden en welke sociale gedragingen passend zijn.De Werkbladen Sociaal Denken zijn concrete, overzichtelijke minilessen waarin je samen met je leerlingen stap voor stap die sociale informatie gaat analyseren en inoefenen, net zoals bij een vak als wiskunde. In dit boek gaan we dieper in op de vier communicatiestappen, de basis van Sociaal Denken, en verkennen we de verborgen regels. De werkbladen handelen over sociale communicatie, problemen oplossen, emoties, bazig en gemeen zijn, vriendschap, sociale en andere trucs, meedoen met de groep.Dit boek richt zich naar iedereen die werkt met kinderen met sociaalcognitieve problemen, zoals autisme, ASS, Asperger, PDD-NOS, ADHD, NLD, sociale-angststoornis en andere 'vreemde' niet-gediagnosticeerde kinderen die opvallen in de groep. Sociaal denken is immers overal, en met de Werkbladen richt je de aandacht van alle leerlingen op sociale concepten,in alle aspecten van hun leven: thuis, in de klas, in hun vrije tijd,...
Autisme. --- Cognitive psychology --- Social psychology --- Cognitieve psychologie --- Sociale psychologie --- autisme --- sociale regels --- ontwikkelingsstoornissen --- Autisme --- Sociale comm --- Sociaalcogn --- Sociaal gedrag --- Sociale vaardigheden --- 464 --- sociale vaardigheden --- gedragsstoornissen --- 159.98 --- Kinderen met leerproblemen --- Jeugd --- Communicatie --- Probleemoplossend denken --- Emoties --- Vriendschap --- Sociale communicatie --- communicatie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- 37.02 --- Sociale vaardigheden; tieners ; jongeren --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Emotie --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|