Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Of kinderen en jongeren gelukkig worden is niet te voorspellen. Een succesvol leven kan niet worden gegarandeerd. Er zijn immers veel factoren waarop men geen invloed heeft en die het leven een onverwachte wending kunnen geven.Maar het is wel mogelijk om kinderen en jongeren toe te rusten met middelen die de kans op een gelukkig leven vergroten. Daartoe behoren de vaardigheden om goed met anderen om te kunnen gaan en zinvol deel te kunnen nemen aan het dagelijks leven.Dit boek behandelt een aantal elementaire vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in het gezin, op school en in de vrijetijd. Meer in het bijzonder gaat het om vaardigheden die helpen voorkomen dat jeugdigen- gedragsproblemen ontwikkelen- situaties verkeerd inschatten- geen oog hebben voor de ander- in conflict raken en blijven met anderen- in een isolement terecht komen- op school gedemotiveerd raken. De ouders en de school spelen hierbij een belangrijke rol. Als het in het gezin ontbreekt aan communicatie en onderlinge saamhorigheid bestaat de kans dat kinderen de vereiste vaardigheden niet of onvoldoende ontwikkelen. Wanneer op school onvoldoende wordt geleerd is het risico op maatschappelijke uitval groot.Dat geldt vooral voor kinderen die in aanleg meer moeite hebben met het zich eigen maken van de vaardigheden om goed te kunnen leren en soepel om te kunnen gaan met anderen. Daarom is er in dit boek ook aandacht voor kinderen en jongeren met ADHD of autisme, alsook aan jeugdigen die door hun agressie, angsten en beperkte leervermogen, moeite hebben zich de vereiste basisvaardigheden eigen te maken. Ook worden er een aantal werkwijzen gegeven die de ontwikkeling van essentiële vaardigheden bij jeugdigen stimuleren.Het boek is van belang voor gedragswetenschappers en hulpverleners werkzaam in de preventieve en curatieve jeugdzorg en het regulier en speciaal onderwijs, leraren en (pleeg)ouders.
socio-emotionele ontwikkeling --- meetinstrumenten (psychologie) --- sociale vaardigheden --- socio-emotionele stoornissen --- kinderen --- EQ (emotioneel quotiënt) --- 478.9 --- sociaal-emotionele vaardigheden --- Sociaal-emotioneel gedrag --- onderwijs --- gedragsproblemen --- jongeren --- 376 --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen ; preventie
Choose an application
Dit boek bespreekt wat sociaal-emotioneel leren (SEL) juist inhoudt en hoe je dit kunt implementeren in de school. De schrijver benadrukt hoe SEL voorafgaat aan het leren, en hoe een preventieve aanpak veel schoolse problemen zoals conflicten, pesten en probleemgedrag kan voorkomen. Het boek is opgebouwd uit drie delen: een algemene inleiding, focus op 5 basiscompetenties binnen SEL, en een praktische handleiding om te starten met een SEL-programma op jouw school.
Sociale vaardigheden ; kinderen. --- sociale opvoeding --- Developmental psychology --- Didactics of social education --- sociale ontwikkeling --- identiteit --- sociaal emotionele problemen --- pesten --- gedragsproblemen --- didactiek --- pesterijen op school --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- Pesten --- Basisonderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 478.9 --- 433.4 --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale vaardigheden --- Sociale opvoeding --- Gedrag ; kinderen --- Emoties ; kinderen --- Sociale vaardigheden ; basisonderwijs --- #PBIB:+108.31 --- 371.3 --- 371.21 --- Overige vormingsgebieden --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Gevoelens en emoties --- Sociale ontwikkeling
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|