Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De ADHD golf van onderzoeksjournalist Alan Schwarz is hét boek voor iedereen die te maken krijgt met ADHD. Nu steeds meer kinderen de diagnose ADHD krijgen is het hoog tijd voor een kritische blik op de diagnosestelling, het toegenomen medicijngebruik en de rol van ouders, leerkrachten, artsen en farmaceuten. Een onmisbaar boek over de laatste ontwikkelingen rondom ADHD.
Choose an application
"Kinderen met ADHD krijgen aangepaste begeleiding op school maar wanneer er vakantie is stopt deze begeleiding. Hierdoor ervaren kinderen met ADHD meer problemen in school na een vakantieperiode. In deze bachelorproef wordt aan de hand van service design stap voor stap activiteiten ontwikkeld die kinderen met ADHD kunnen bijstaan in de vakantieperiode. Deze activiteiten vinden plaats in een natuurlijke context.Na een compacte literatuurstudie en een bevraging bij 9 kinderen met of zonder ADHD werd een eerste prototype van de dagkampen ontwikkeld en getest. Aan de hand van de resultaten die daaruit voortkwamen werden nieuwe en verbeterde activiteiten samengesteld die opnieuw getest werd. Op het einde van dit proces werd geconcludeerd dat, de activiteiten nog enkele verbeterpunten heeft, verder getest moet worden en het een grote meerwaarde kan betekenen in het begeleiden van kinderen met ADHD."
ADHD --- Natuur --- Kamp --- Ergotherapie
Choose an application
Probleemstelling: AD(H)D wordt vaak gediagnosticeerd in de lagere schoolperiode, dit is de leeftijdscategorie 7 ? 12 jaar. Begrijpen deze kinderen wat AD(H)D is en wat ze nu precies zullen moeten ondernemen om ermee te (leren) leven? Psycho-educatie wordt beschouwd als een manier om deze kinderen op de hoogte te brengen van wat ze precies hebben, maar wat is psycho-educatie? Doel: een concreet hulpmiddel bekomen in de vorm van een psycho-educatie werkboek om hiermee aan kinderen recent gediagnosticeerd met AD(H)D duidelijk te maken wat ze precies hebben en hoe ze hiermee kunnen (leren) leven. Methode: State of art en systematisch literatuuronderzoek, in functie van het ontwikkelen van een psycho- educatieboek voor kinderen recent gediagnosticeerd met AD(H)D. Discussie: Wat-, waarom en hoe-vragen worden beantwoord tijdens een psycho-educatie. Door deze drie soorten vragen te beantwoorden zal men een evolutie cree?ren van kennen, over kunnen, naar toepassen. Als aanbeveling voor verder onderzoek wordt aangeraden een onderzoek te doen naar het zelfbeeld van kinderen met AD(H)D. Verder wordt aangeraden om ook een psycho-educatie werkboek voor kinderen met AD(H)D te maken, wanneer er spraken is van co-morbiditeit. Conclusie: Er kan worden besloten dat effectieve en efficie?nte psycho-educatie een positieve invloed heeft op kinderen die recent de diagnose van AD(H)D kregen. Effectieve psycho-educatie kan worden bekomen d.m.v. een psycho-educatie werkboek.
ADD --- ADHD --- Kind --- Verpleegkunde
Choose an application
Psychiatry --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- volwassenen --- ADHD
Choose an application
ADHD is een neurobiologische stoornis die niet alleen bij kinderen voorkomt, maar ook bij volwassenen. Op latere leeftijd kunnen de gevolgen voor werk, eigenwaarde en sociale contacten uiterst nadelig zijn. Medicatie is soms effectief, maar vaak niet voldoende.Deze geactualiseerde editie van de Behandelgids ADHD bij volwassenen biedt een bewezen effectief therapieprogramma voor volwassenen met ADHD. Dit CGT-programma bestaat uit een therapeutenhandleiding en een cliëntenwerkboek. Het leert doeltreffende en praktische vaardigheden en strategieën om met ADHD om te gaan en helpt de symptomen te bestrijden die het leven met ADHD zo moeilijk maken. Al dan niet in combinatie met medicatie biedt de Behandelgids de beste kans op verlichting bij deze slopende aandoening.Het programma bestaat uit twaalf sessies. Deze therapeutenhandleiding biedt de therapeut per sessie effectieve behandelstrategieën en heldere instructies. Het bijbehorende cliëntenwerkboek bevat informatie en materialen ter ondersteuning van de therapiesessies.Aan bod komen:? organiseren en plannen? management van overweldigende taken? organisatiesystemen? afleidbaarheid verminderen en afleiding uitstellen? denkfouten voorkomen door functioneel te leren denken? uitstelgedrag voorkomen? betrokkenheid van gezinslid of partner? omgaan met terugval(bron: https://www.epo.be/nl/adhd/3672-behandelgids-adhd-bij-volwassenen-therapeutenhandleiding-9789057125058.html)
handleiding. --- ADHD --- Volwassenen --- Cognitieve gedragstherapie --- Volwassene
Choose an application
Spanish literature --- ADHD --- Therapie --- Prentenboeken --- Prentenboeken ; verhalen --- Anders zijn ; verhalen --- ADHD ; verhalen
Choose an application
ADHD'er Lily en autist Abelard vallen voor elkaar. Is hun liefde sterk genoeg om de verschillen tussen hun persoonlijkheden te overbruggen? Een humoristisch en romantisch coming-of-age-verhaal. Ontluikende liefde Als ADHD'er Lily en autist Abelard per ongeluk een klaslokaal beschadigen, moeten ze nablijven. Dat vindt Lily geen straf; Abelard is slim, knap en loopt dertig seconden achter op de rest van de wereld. Perfect, want zij loopt juist dertig seconden voor. Ze vallen voor elkaar, maar hun relatie is niet zonder moeilijkheden. Is hun liefde sterk genoeg om de verschillen tussen hun persoonlijkheden te overbruggen? (flaptekst))
Syndroom van Asperger --- ADHD --- Liefde --- Identiteit --- Young adultliteratuur --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
MYmind is een mindfulness-groepstraining voor kinderen en jongeren met ADHD en hun ouders. Door aan de leeftijd en doelgroep aangepaste meditatie-, bewustzijnsoefeningen en yoga, verbeteren kinderen en jongeren hun aandacht, ontwikkelen kalmte, en leren hun impulsen beheersen. Ouders leren in de parallelle mindful parenting-training met open aandacht naar hun kind te kijken, opvoedstress te reguleren, en minder overreactief op te voeden. Na uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van het programma vond Susan Bögels het tijd om het als boek beschikbaar te stellen. MYmind Mindfulness voor kinderen en jongeren met ADHD en hun ouders - trainershandleiding start met een overzicht van wat ADHD is en hoe het niet alleen het kind maar ook de ouders en het gezinsleven beïnvloedt. Het geeft een uniek overzicht van wat de effecten van MYmind en andere mindfulness-based programma's voor ADHD in de kindertijd zijn en hoe MYmind trainers zichzelf en de gezinnen voorbereiden op de training. De acht groepssessies voor kinderen, jongeren en hun ouders, alsmede de follow-up sessie acht weken later, worden helder en in detail beschreven. Ook een variant voor een individueel gezin komt aan de orde.Professionals kunnen getraind en gecertificeerd worden in MYmind. Bij deze handleiding hoort tevens een werkboek voor kinderen en een werkboek voor ouders.
Mindfulness ; kinderen --- ADHD --- psychotherapieën, overige --- 616.2 --- 615.88 --- mindfulness --- ouders-kind relatie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- psychosociale hulpverlening --- concentratieproblemen --- socio-emotionele ontwikkeling
Choose an application
Omdat er nog geen boek voor jongeren en jongvolwassenen met ADD is besloot Tirtsa Ehrlich, GZ-psycholoog met veel werkervaring op het gebied van AD(H)D, het te schrijven. Wonderlijke wazigheid beschrijft wat ADD is, gaat in op de behandeling, geeft tips en trucs voor het dagelijks leven thuis en op school zowel voor jongeren en hun ouders als voor docenten. Er is praktische informatie over onderwerpen als ADD en werken, humor, een rijbewijs halen, de liefde, alcohol en drugs, die prettig leesbaar is door de afwisseling met ervaringsverhalen en tips.Jongeren vanaf 12 jaar, met of zonder diagnose, docenten, ouders en andere familieleden kunnen na het lezen van dit boek goed uitleggen dat ADD niet hetzelfde is als ADHD, en vooral vertellen wat het wel is en hoe je ermee om kunt gaan.Nu met nog uitgebreidere hoofdstukken met adviezen voor docenten en ouders.(Bron: www.swpbook.com)
Didactics --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- leerstoornissen --- psychopathologie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- concentratieproblemen --- didactische werkvormen --- ADHD --- Adolescenten --- Opvoedingsproblemen --- Psychosociale problemen --- Adolescent --- Opvoedingsprobleem --- Psychosociaal probleem
Choose an application
Spreekvloeiendheidsstoornis --- Stotteren --- Apraxie --- Uitspraak --- Persoon met een verstandelijke handicap --- ADHD --- Selectief mutisme --- Leerstoornis --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|