Narrow your search

Library

UCLL (11)

Arteveldehogeschool (9)

VIVES (9)

KDG (8)

Odisee (8)

EhB (6)

Hogeschool West-Vlaanderen (6)

Thomas More Kempen (6)

PXL (5)

AP (4)

More...

Resource type

book (12)


Language

Dutch (12)


Year
From To Submit

2018 (12)

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Engels in het basisonderwijs : (meer dan de) kennisbasis vakdidactiek
Authors: ---
ISBN: 9789001846190 Year: 2018 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kinderen rekenen : rekendidactiek voor de lagere school
Authors: ---
ISBN: 9789030139645 Year: 2018 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Historisch bewustzijn op de basisschool : geschiedenis voor groep 1 tot en met 8
Author:
ISBN: 9789023251514 9023251512 Year: 2018 Publisher: Assen Koninklijke van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Historisch bewustzijn op de basisschool is een handboek voor geschiedenis voor groep 1 t/m 8. Het boek biedt een uitgebreid denkkader voor onderwijs in historisch bewustzijn aan deze groepen. Met veel praktijkvoorbeelden wordt in drie delen uiteengezet welke keuzes een (aankomend) leerkracht kan maken om historisch bewustzijn bij leerlingen te ontwikkelen. De verschillende delen zijn los van elkaar te gebruiken zodat de leerkracht op basis van persoonlijke keuzes het eigen onderwijs kan versterken. Het boek biedt een vertaling van kennis over historisch bewustzijn naar de onderwijspraktijk. Ook geeft het leerkrachten passende aanknopingspunten en inhoudelijke verdieping. Het boek geeft concrete praktijkvoorbeelden die aansluiten bij de zintuigen. Geschiedenis leren door een emmertje poep in de klas of knuffels op chronologische volgorde leggen? De werkvormen zetten aan tot denken en kunnen goed gecombineerd worden met bestaande lesmethoden voor geschiedenis of wereldoriëntatie. Historisch bewustzijn op de basisschool is gericht op het primair onderwijs en is geschikt voor Pabostudenten én leraren in het basisonderwijs. Het biedt een frisse blik op geschiedenis in de klas en bereidt de (aankomende) leerkracht voor op het onderwijs van de toekomst!


Book
Iedereen kan leren schrijven : schrijfplezier en schrijfvaardigheid in het basisonderwijs (boek + website)
Author:
ISBN: 9789046906101 9046968677 9789046968673 Year: 2018 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op veel scholen leeft de wens om effectiever en betekenisvoller les te geven in schrijven. Met reden: een goede schrijfvaardigheid is belangrijk in allerlei onderwijs- en beroepssituaties, ook in het digitale tijdperk. Hoe leren kinderen in het basisonderwijs teksten schrijven, hoe goed moeten ze daarin worden en hoe kunnen leerkrachten hen daarbij ondersteunen? Dat zijn de kernvragen waar dit boek om draait. Iedereen kan leren schrijven bevat een schat aan handreikingen, praktijkvoorbeelden en ideeën voor leerkrachten die beter willen worden in het geven van schrijflessen. De aanpak is gebaseerd op de beproefde werkwijze van de taalronde: kinderen in alle groepen van de basisschool leren teksten schrijven over hun eigen ervaringen. Hiermee wordt een basis gelegd voor zelfvertrouwen op schrijfgebied. Van hieruit kunnen kinderen geleidelijk steeds bewuster leren schrijven voor specifieke doeleinden, en daarbij verschillende tekstgenres onderscheiden. Leerkrachten moeten hen daarbij in alle fasen van het schrijfproces uitdagen en ondersteunen: door inhoudelijke gesprekken te voeren over schrijfonderwerpen, door schrijven steeds af te wisselen met praten, door voorbeeldteksten te analyseren en door teksten klassikaal en in tweetallen te laten bespreken. - De theorie over genres: de genre-indeling is uitgebreid tot tien genres en voorzien van meer toelichting en kindertekstvoorbeelden. - De toelichting op de werkvorm 'taalronde': deze praktische werkvorm is helderder gekoppeld aan de verschillende genres en gepresenteerd als een basiswerkvorm die je in de bovenbouw kunt uitbreiden met vormen van op genres gerichte instructie en meerdere tekstbesprekingen. - Structuurschema's: uitleg over het zinvolle gebruik van grafische structuurschema's in midden- en bovenbouw - Leerlijnen: meer uitleg over hoe een school op basis van de genres een eigen schrijfleerlijn kan maken - Illustraties: een uitbreiding van de opgenomen kinderteksten uit verschillende leeftijdsgroepen en een update van praktijkvoorbeelden. - Digitaal materiaal: de digitale lesvoorbereidingsformulieren zijn bruikbaarder gemaakt voor beginners; een voorbeeld van een leerlijnschema is toegevoegd om zelf in te vullen; structuurschema's en kaderbladen zijn digitaal beschikbaar. Iedereen kan leren schrijven is bedoeld voor leerkrachten, pabostudenten en opleidingen die schrijven een stevige plek willen geven in hun taalonderwijs. De ondersteunende website bij het boek biedt handige formulieren en overzichten. Suzanne van Norden schreef eerder Taal leren op eigen kracht (2004), is trainer op het gebied van schrijven in het onderwijs en pabodocent Nederlands aan de Marnix Academie.


Book
Portaal : praktische taaldidactiek voor het basisonderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789046905760 Year: 2018 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze vijfde, herziene druk biedt:Een heldere structuur in het boek én binnen de hoofdstukken;Aparte aandacht voor het jonge en oudere kind;Alle begrippen van de Kennisbasis Nederlandse taal (2018) voorzien van toelichting en oefeningen om deze begrippen te leren;Aandacht voor leerkrachtvaardigheden.één van de auteurs (zie p 519-520) is Goedele Vandommele (CLT KUL) InhoudDeel I Taalonderwijs, taal en taalontwikkeling1. Taalonderwijs2. Taal3. TaalverwervingDeel II Taal in de klas4. Mondelinge taalvaardigheid5. Geletterdheid: lezen6. Geletterdheid: schrijven7. Geletterdheid: spellen8. Woordenschat9. Taalbeschouwing10. JeugdliteratuurDeel III Taal op school11. Taal in samenhang12. Nederlands als tweede taal13. Taalbeleid"Zonder de website is Portaal niet compleet."


Book
Ontwikkelingsgericht onderwijzen aan 4- tot 12-jarigen : hoe word ik pedagogisch-didactisch competent?
Author:
ISBN: 9789088507991 9088507996 9789088508264 9088508267 Year: 2018 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een goede entertainer wordt als zodanig geboren, maar een goede leerkracht niet. Die moet hard werken om de kunst van het onderwijzen onder de knie te krijgen. Drs. Frits Faber heeft meer dan vijftien jaar ervaring met het opleiden van leerkrachten op Curaçao, vaak onder extreem moeilijke omstandigheden: geen goed geoutilleerde onderwijswerkplaats, een leeg theorielokaal, praktijkscholen die over weinig materiaal beschikken, Nederlands onderwijs in het Papiamento of opleiden middenin een innovatieproces.Om onder die omstandigheden goede leerkrachten op te leiden, moet je naar het fundament van onderwijzen: de concrete acties van een leerkracht die leerlingen wegwijs maakt in de wereld. Onderwijs op de millimeter. Geen gebruik kunnen maken van dure middelen en methoden, want die zijn er niet. Een klerenhanger met twee knijpers in plaats van de dure weegschaal uit de catalogus. Onderwijs met een bord en een krijtje, en "de wereld" zoals die zich aan ons voordoet.Drs. Frits Faber heeft dat onderwijzen tot op het bot geanalyseerd en omgezet in een trainingsprogramma waarmee zelfs de meest hardleerse studenten zich in de onderwijskunst kunnen ontwikkelen. Dat programma wordt in dit boek uitgewerkt en aangeboden. Nog voordat de studenten bij een mentor komen, krijgen zij een praktische training waarin ze onder begeleiding van hun docenten, samen met kinderen, op zoek gaan naar goede onderwijsvormen. Die kinderen vinden het prachtig om te mogen helpen. Het is zelfs gebeurd dat een kind de armen om de hals van een student sloeg bij wie alles mislukte, en zei: "Het is niet erg hoor juf, de anderen hebben het ook geleerd. Je moet het gewoon weer proberen!"Vijf studenten geven elk tien lesjes, die zij bij elkaar observeren en met elkaar bespreken. Elk lesje om te experimenteren met een deelcompetentie van goed onderwijzen. Dat zijn vijftig onderwijservaringen voordat zij bij een mentor komen. Van tien keer discussiëren over je eigen lesje leer je meer dan van tien werkcolleges of observaties. Door het werken met een groepje van acht kinderen leer je naar kinderen kijken en niet naar een klas. Je hoeft ook niet bang te zijn dat het een chaos wordt, want acht kun je overzien en je hebt altijd de hulp van je collega's bij de hand. Een student wilde bijvoorbeeld acht platen laten zien. Hij kreeg spontaan de hulp van drie collega's die ook elk twee platen vasthielden. De nabespreking ging natuurlijk wel over de organisatie van die les.Een praktische hulp, met name voor diegenen die moeite hebben om de kunst van het pedagogisch-didactisch handelen onder de knie te krijgen.(Bron: www.swpbook.com)


Book
Iedereen kan leren schrijven : schrijfplezier en schrijfvaardigheid in het basisonderwijs (boek + website)
Author:
ISBN: 9789046906101 Year: 2018 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho


Book
De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool : wil je nu wat weten?
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789463448154 Year: 2018 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wist je dat de maan en de aarde maandelijks een innige dans uitvoeren? En dat de Poolster niet eeuwig op haar titel kan blijven rekenen? Hoe barst een vulkaan uit? En wat hebben cartografie en gps met elkaar te maken? Wist je dat België echt geen regenland is? Heb je ooit al gehoord van penisschermen bij platwormen? Hoe komt het dat we geen zwaluwen zien in de winter? Weet je hoe heksenkringen ontstaan? En welk deel van de plant is zoethout? Wat is het antropoceen? Weet je of virussen leven? Ken je het verschil tussen kinetische en potentiële energie? Het antwoord op deze en vele andere vragen vind je in dit boek. Het boek heeft een logische en gestructureerde opbouw. De inhouden sluiten aan bij de eindtermen van het leergebied Wetenschappen en Techniek en worden op een begrijpelijke manier uitgelegd. Dit boek is dan ook een naslagwerk én een must-read voor iedereen die met Wetenschappen en Techniek in de basisschool in aanraking komt.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/p/de-basis-9789463448154


Book
Lexique de base: Frans voor de lagere school
Authors: --- ---
ISBN: 9789463444125 Year: 2018 Publisher: Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Lexique de base is een naslagwerk dat de basiswoordenschat Frans van de lagere school samenvat. In dit boek vind je per thema de basiswoorden terug die de leerlingen moeten beheersen aan het eind van de lagere school. Bij elk thema biedt het boek ookde woorden aan die je als leerkracht nodig hebt om de lessen Frans efficiënt te begeleiden. Per thema wordt een context voorzien waarin de woorden aan bod komen. Didactische tips geven de leerkracht inspiratie om de leerlingen tijdens de lessen te activeren. Op Sofia worden oefeningen aangeboden. Door zijn volledigheid en gebruiksvriendelijkheid is dit boek, samen met Grammaire de base, een blijvend waardevol naslagwerk.Voor leerkrachten lager onderwijs, zorgcoördinatoren, leerkrachten eerste graad secundair onderwijs, ouders, huiswerkbegeleiders, studenten in de lerarenopleiding." (info uitgever)


Book
School in beweging : jonge kinderen, grote bewegers... en de school
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789089319227 Year: 2018 Publisher: Gent Borgerhoff & Lamberigts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen zijn van nature uit bewegers. Vanuit een grote verwondering en gedreven door hun exploratie-en bewegingsdrang onderzoeken en ontdekken ze de wereld. School in beweging wil iedereen die met kinderen werkt inspireren om beweging een belangrijke plaats te geven binnen de ontwikkeling van kinderen. Aan de hand van concrete voorbeelden uit de onderwijspraktijk, maar ook uit de thuiscontext, wordt nagegaan hoe beweging kan bijdragen tot een duurzame en krachtige leer- en leefomgeving voor jonge kinderen.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by