Narrow your search

Library

VIVES (9)

KBR (2)


Resource type

dissertation (9)

book (2)


Language

Dutch (9)

French (2)


Year
From To Submit

2019 (11)

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Chapeau !
Authors: ---
ISBN: 9782807700598 Year: 2019 Publisher: Namur Mijade

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Quelques aphorismes gouleyants de la grande droguerie poétique
Authors: ---
ISBN: 9782808305969 Year: 2019 Publisher: Malèves-Sainte-Marie Dominique Maes

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Interactie creëren tussen verschillende generaties
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het project is ontstaan doordat de stad Aalst een kloof ervaarde tussen jong en oud. Ze vinden dat er sprake is van weinig respect tussen beide generaties. Wij kregen de opdracht om een intergenerationeel project op poten te zetten en kregen hiervoor drie scholen die wilden deelnemen aan het project, en een adressenlijst van 65-plussers die rond deze scholen wonen. Eerst hebben we contact opgenomen met de drie scholen en gingen er langs om afspraken te maken en het project te bespreken. We hebben wekelijks contact gehad met de opdrachtgevers van de stad Aalst. Dit door een wekelijkse vergadering en door e-mails. We hebben de ouderen gerekruteerd door huis-aan-huisbezoeken uit te voeren. In het begin van het project lag de nadruk op het rekruteren van eenzame ouderen. We merkten als snel dat dit een moeilijk te bereiken doelgroep is, en dat eenzaamheid een zeer moeilijk te omschrijven begrip is. Daarom werd de focus verlegd naar ouderen in het algemeen. De gerekruteerde ouderen hebben we bevraagd naar hun interesses en talenten. Wanneer we ouderen gerekruteerd hadden om mee te werken aan het project zijn we de lagere schoolkinderen gaan bevragen. We hebben in iedere school 1 klas bevraagd. Een vierde en een zesde leerjaar. We hebben de leerlingen een vooropgesteld formulier laten invullen waarop een aantal vragen en stellingen stonden. Bij beide doelgroepen hebben we gepeild naar hun interesses, talenten en hobby’s. Op die manier zijn we gaan zoeken naar raakvlakken tussen de interesses van beide groepen. Dit hebben we gedaan door de resultaten van de bevragingen naast elkaar te leggen en gelijkenissen te zoeken. Dit was nodig om later de brainstorm te kunnen uitvoeren. We hebben een methodiek uitgewerkt om van de gemeenschappelijke interesses tot activiteiten te komen, dit noemen we de brainstorm. Bij de brainstorm hebben we jong en oud voor een eerste maal bij elkaar gebracht. We hebben ze laten brainstormen over vier thema’s: creatief, vroeger &amp; nu, bewegen en spelen. Deze thema’s hebben we uit de eerdere bevragingen gefilterd. Door de brainstorm weten we welke activiteiten de ouderen en jongeren het liefst wilden doen. We hebben per school vier activiteiten geselecteerd op basis van haalbaarheid, afgestemd op de doelgroep, materialen en het budget. Hiervoor hebben we veel voorbereiding gehad qua materiaal, planning en taakverdeling. We hebben de twee groepen een tweede maal samengebracht bij de activiteit. We hadden twee uur de tijd om verschillende activiteiten uit te voeren met de twee groepen. We zijn gestart met een korte introductie, daarna de activiteiten en tot slot hebben we een kort feedbackmoment gehouden met beide groepen. We hebben toen kunnen starten met de uitwerking van het draaiboek. Dit was een vereiste vanuit de stad Aalst. Dit draaiboek dient als stappenplan voor hoe een intergenerationeel project op te zetten, hierbij vermelden we valkuilen, tips en onze eigen ervaringen. Het kan gebruikt worden door leerkrachten, begeleiders, opvoeder, enz. Door iedereen die een gelijkaardig project wil uitvoeren. Tot slot hebben we ons eindrapport uitgeschreven. Hierin staat het verloop van het project uitgelegd. Hierbij hebben we een literatuurstudie geschreven rond de verschillende thema’s van het project. Hierin staat ons plan van aanpak, de planning en het onderzoeksplan. Tot slot beschrijven wij een algemene conclusie, kritische reflectie met onze bevindingen en een algemeen besluit.

Keywords


Dissertation
Burn-out binnen een snel ontwikkelend land als China: een onderzoek naar de oorzaken van en mogelijke preventie tegen een burn-out bij Chinese werknemers in China
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tijdens het laatste semester van de Bachelor in de Toegepaste Psychologie te Vives nam ik deel aan een Mobility Window Traject/Project in Hangzhou, China. Daarbij kreeg ik de kans om gedurende 4 maanden in China te verblijven. De eerste 2 maanden van deze Mobility Window logeerde ik op de campus van Hangzhou Normal University. Daar kreeg ik gedurende 6 weken een basiscursus Chinees. Deze eerste fase werd afgerond met midterm examinations en nadien verhuisde ik naar het centrum van de stad Hangzhou. Tijdens de tweede fase kon ik starten bij het Chinese bedrijf Zhejiang Foreign Service Corporation om samen met hen een project uit te werken die zou resulteren in de bachelorproef. Dit project behandelde het thema burn-out. Tijdens mijn verblijf in China kwam ik in contact met heel wat mensen ter plaatse. Daar hoorde ik getuigenissen over het leven en werken in China. Ze vertelden me over de hoge werkdruk en zaken zoals 996, een populair principe waarbij verwacht wordt van werknemers dat ze werken van 9 uur in de morgen tot 9 uur in de avond en dit 6 dagen per week. Dit systeem blijkt de laatste tijd meer en meer toegepast te worden sinds de Chinese oprichter van Alibaba, Jack Ma, dit begon te implementeren. In het algemeen kan gesteld worden dat de snelle economische groei van China die de laatste 10 jaar plaatsvond heel wat effect heeft op de Chinese werknemers. Een van deze effecten is de psychische impact die deze hoge werkdruk veroorzaakt. Omdat dit op het moment van mijn verblijf in China een actueel thema was en bovendien zeer interessant bleek te zijn vanuit psychologisch perspectief, werd in overleg met de organisatie ter plaatse en de stagementoren besloten het project te gaan baseren op deze werkdruk en een van de psychische gevolgen, namelijk burn-out. Tijdens de projectfase werd om te beginnen een grondige studie gedaan van het thema. Dit gebeurde enerzijds aan de hand van literatuur en anderzijds werden verschillende gesprekken gevoerd met mensen ter plaatse. Aan de hand van de gegevens die hieruit werden afgeleid vond nadien een kleinschalig onderzoek plaats waarbij 97 Oost-Chinese werknemers tussen de 20 en 65 jaar bevraagd werden over hun leven, hun huidige arbeidssituatie, burn-out en burn-outpreventie. Het resultaat van deze vragenlijsten werd vervolgens verwerkt en geanalyseerd. Op basis van die gegevens werd nadien een vorm van burn-outpreventie uitgewerkt. Deze burn-outpreventie bestaat uit een presentatie die zowel in groep als individueel kan doorgenomen worden, online beschikbaar is en ook eenvoudig gebundeld kan worden om schriftelijk te verspreiden. De presentatie legt om te beginnen de focus op psycho-educatie, waarbij ook de resultaten van het onderzoek gedeeld worden. Het tweede deel geeft als het ware een stappenplan voor welke acties genomen kunnen worden om burn-out te vermijden. In het derde deel van de presentatie worden concrete oefeningen aangereikt die men individueel kan uitvoeren. Deze presentatie werd uiteindelijk overhandigd aan Zhejiang Foreign Service Corporation zodat zij deze beschikbaar konden stellen. Het volledige proces en de bijhorende resultaten werden tot slot gebundeld in de bachelorproef en overhandigd aan de hogeschool Vives en Provincie West-Vlaanderen.

Keywords


Dissertation
Interactie creëren tussen verschillende generaties
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het project is ontstaan doordat de stad Aalst een kloof ervaarde tussen jong en oud. Ze vinden dat er sprake is van weinig respect tussen beide generaties. Wij kregen de opdracht om een intergenerationeel project op poten te zetten en kregen hiervoor drie scholen die wilden deelnemen aan het project, en een adressenlijst van 65-plussers die rond deze scholen wonen. Eerst hebben we contact opgenomen met de drie scholen en gingen er langs om afspraken te maken en het project te bespreken. We hebben wekelijks contact gehad met de opdrachtgevers van de stad Aalst. Dit door een wekelijkse vergadering en door e-mails. We hebben de ouderen gerekruteerd door huis-aan-huisbezoeken uit te voeren. In het begin van het project lag de nadruk op het rekruteren van eenzame ouderen. We merkten als snel dat dit een moeilijk te bereiken doelgroep is, en dat eenzaamheid een zeer moeilijk te omschrijven begrip is. Daarom werd de focus verlegd naar ouderen in het algemeen. De gerekruteerde ouderen hebben we bevraagd naar hun interesses en talenten. Wanneer we ouderen gerekruteerd hadden om mee te werken aan het project zijn we de lagere schoolkinderen gaan bevragen. We hebben in iedere school 1 klas bevraagd. Een vierde en een zesde leerjaar. We hebben de leerlingen een vooropgesteld formulier laten invullen waarop een aantal vragen en stellingen stonden. Bij beide doelgroepen hebben we gepeild naar hun interesses, talenten en hobby’s. Op die manier zijn we gaan zoeken naar raakvlakken tussen de interesses van beide groepen. Dit hebben we gedaan door de resultaten van de bevragingen naast elkaar te leggen en gelijkenissen te zoeken. Dit was nodig om later de brainstorm te kunnen uitvoeren. We hebben een methodiek uitgewerkt om van de gemeenschappelijke interesses tot activiteiten te komen, dit noemen we de brainstorm. Bij de brainstorm hebben we jong en oud voor een eerste maal bij elkaar gebracht. We hebben ze laten brainstormen over vier thema’s: creatief, vroeger &amp; nu, bewegen en spelen. Deze thema’s hebben we uit de eerdere bevragingen gefilterd. Door de brainstorm weten we welke activiteiten de ouderen en jongeren het liefst wilden doen. We hebben per school vier activiteiten geselecteerd op basis van haalbaarheid, afgestemd op de doelgroep, materialen en het budget. Hiervoor hebben we veel voorbereiding gehad qua materiaal, planning en taakverdeling. We hebben de twee groepen een tweede maal samengebracht bij de activiteit. We hadden twee uur de tijd om verschillende activiteiten uit te voeren met de twee groepen. We zijn gestart met een korte introductie, daarna de activiteiten en tot slot hebben we een kort feedbackmoment gehouden met beide groepen. We hebben toen kunnen starten met de uitwerking van het draaiboek. Dit was een vereiste vanuit de stad Aalst. Dit draaiboek dient als stappenplan voor hoe een intergenerationeel project op te zetten, hierbij vermelden we valkuilen, tips en onze eigen ervaringen. Het kan gebruikt worden door leerkrachten, begeleiders, opvoeder, enz. Door iedereen die een gelijkaardig project wil uitvoeren. Tot slot hebben we ons eindrapport uitgeschreven. Hierin staat het verloop van het project uitgelegd. Hierbij hebben we een literatuurstudie geschreven rond de verschillende thema’s van het project. Hierin staat ons plan van aanpak, de planning en het onderzoeksplan. Tot slot beschrijven wij een algemene conclusie, kritische reflectie met onze bevindingen en een algemeen besluit.

Keywords


Dissertation
Interactie creëren tussen verschillende generaties
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het project is ontstaan doordat de stad Aalst een kloof ervaarde tussen jong en oud. Ze vinden dat er sprake is van weinig respect tussen beide generaties. Wij kregen de opdracht om een intergenerationeel project op poten te zetten en kregen hiervoor drie scholen die wilden deelnemen aan het project, en een adressenlijst van 65-plussers die rond deze scholen wonen. Eerst hebben we contact opgenomen met de drie scholen en gingen er langs om afspraken te maken en het project te bespreken. We hebben wekelijks contact gehad met de opdrachtgevers van de stad Aalst. Dit door een wekelijkse vergadering en door e-mails. We hebben de ouderen gerekruteerd door huis-aan-huisbezoeken uit te voeren. In het begin van het project lag de nadruk op het rekruteren van eenzame ouderen. We merkten als snel dat dit een moeilijk te bereiken doelgroep is, en dat eenzaamheid een zeer moeilijk te omschrijven begrip is. Daarom werd de focus verlegd naar ouderen in het algemeen. De gerekruteerde ouderen hebben we bevraagd naar hun interesses en talenten. Wanneer we ouderen gerekruteerd hadden om mee te werken aan het project zijn we de lagere schoolkinderen gaan bevragen. We hebben in iedere school 1 klas bevraagd. Een vierde en een zesde leerjaar. We hebben de leerlingen een vooropgesteld formulier laten invullen waarop een aantal vragen en stellingen stonden. Bij beide doelgroepen hebben we gepeild naar hun interesses, talenten en hobby’s. Op die manier zijn we gaan zoeken naar raakvlakken tussen de interesses van beide groepen. Dit hebben we gedaan door de resultaten van de bevragingen naast elkaar te leggen en gelijkenissen te zoeken. Dit was nodig om later de brainstorm te kunnen uitvoeren. We hebben een methodiek uitgewerkt om van de gemeenschappelijke interesses tot activiteiten te komen, dit noemen we de brainstorm. Bij de brainstorm hebben we jong en oud voor een eerste maal bij elkaar gebracht. We hebben ze laten brainstormen over vier thema’s: creatief, vroeger & nu, bewegen en spelen. Deze thema’s hebben we uit de eerdere bevragingen gefilterd. Door de brainstorm weten we welke activiteiten de ouderen en jongeren het liefst wilden doen. We hebben per school vier activiteiten geselecteerd op basis van haalbaarheid, afgestemd op de doelgroep, materialen en het budget. Hiervoor hebben we veel voorbereiding gehad qua materiaal, planning en taakverdeling. We hebben de twee groepen een tweede maal samengebracht bij de activiteit. We hadden twee uur de tijd om verschillende activiteiten uit te voeren met de twee groepen. We zijn gestart met een korte introductie, daarna de activiteiten en tot slot hebben we een kort feedbackmoment gehouden met beide groepen. We hebben toen kunnen starten met de uitwerking van het draaiboek. Dit was een vereiste vanuit de stad Aalst. Dit draaiboek dient als stappenplan voor hoe een intergenerationeel project op te zetten, hierbij vermelden we valkuilen, tips en onze eigen ervaringen. Het kan gebruikt worden door leerkrachten, begeleiders, opvoeder, enz. Door iedereen die een gelijkaardig project wil uitvoeren. Tot slot hebben we ons eindrapport uitgeschreven. Hierin staat het verloop van het project uitgelegd. Hierbij hebben we een literatuurstudie geschreven rond de verschillende thema’s van het project. Hierin staat ons plan van aanpak, de planning en het onderzoeksplan. Tot slot beschrijven wij een algemene conclusie, kritische reflectie met onze bevindingen en een algemeen besluit.

Keywords


Dissertation
Interactie creëren tussen verschillende generaties
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het project is ontstaan doordat de stad Aalst een kloof ervaarde tussen jong en oud. Ze vinden dat er sprake is van weinig respect tussen beide generaties. Wij kregen de opdracht om een intergenerationeel project op poten te zetten en kregen hiervoor drie scholen die wilden deelnemen aan het project, en een adressenlijst van 65-plussers die rond deze scholen wonen. Eerst hebben we contact opgenomen met de drie scholen en gingen er langs om afspraken te maken en het project te bespreken. We hebben wekelijks contact gehad met de opdrachtgevers van de stad Aalst. Dit door een wekelijkse vergadering en door e-mails. We hebben de ouderen gerekruteerd door huis-aan-huisbezoeken uit te voeren. In het begin van het project lag de nadruk op het rekruteren van eenzame ouderen. We merkten als snel dat dit een moeilijk te bereiken doelgroep is, en dat eenzaamheid een zeer moeilijk te omschrijven begrip is. Daarom werd de focus verlegd naar ouderen in het algemeen. De gerekruteerde ouderen hebben we bevraagd naar hun interesses en talenten. Wanneer we ouderen gerekruteerd hadden om mee te werken aan het project zijn we de lagere schoolkinderen gaan bevragen. We hebben in iedere school 1 klas bevraagd. Een vierde en een zesde leerjaar. We hebben de leerlingen een vooropgesteld formulier laten invullen waarop een aantal vragen en stellingen stonden. Bij beide doelgroepen hebben we gepeild naar hun interesses, talenten en hobby’s. Op die manier zijn we gaan zoeken naar raakvlakken tussen de interesses van beide groepen. Dit hebben we gedaan door de resultaten van de bevragingen naast elkaar te leggen en gelijkenissen te zoeken. Dit was nodig om later de brainstorm te kunnen uitvoeren. We hebben een methodiek uitgewerkt om van de gemeenschappelijke interesses tot activiteiten te komen, dit noemen we de brainstorm. Bij de brainstorm hebben we jong en oud voor een eerste maal bij elkaar gebracht. We hebben ze laten brainstormen over vier thema’s: creatief, vroeger & nu, bewegen en spelen. Deze thema’s hebben we uit de eerdere bevragingen gefilterd. Door de brainstorm weten we welke activiteiten de ouderen en jongeren het liefst wilden doen. We hebben per school vier activiteiten geselecteerd op basis van haalbaarheid, afgestemd op de doelgroep, materialen en het budget. Hiervoor hebben we veel voorbereiding gehad qua materiaal, planning en taakverdeling. We hebben de twee groepen een tweede maal samengebracht bij de activiteit. We hadden twee uur de tijd om verschillende activiteiten uit te voeren met de twee groepen. We zijn gestart met een korte introductie, daarna de activiteiten en tot slot hebben we een kort feedbackmoment gehouden met beide groepen. We hebben toen kunnen starten met de uitwerking van het draaiboek. Dit was een vereiste vanuit de stad Aalst. Dit draaiboek dient als stappenplan voor hoe een intergenerationeel project op te zetten, hierbij vermelden we valkuilen, tips en onze eigen ervaringen. Het kan gebruikt worden door leerkrachten, begeleiders, opvoeder, enz. Door iedereen die een gelijkaardig project wil uitvoeren. Tot slot hebben we ons eindrapport uitgeschreven. Hierin staat het verloop van het project uitgelegd. Hierbij hebben we een literatuurstudie geschreven rond de verschillende thema’s van het project. Hierin staat ons plan van aanpak, de planning en het onderzoeksplan. Tot slot beschrijven wij een algemene conclusie, kritische reflectie met onze bevindingen en een algemeen besluit.

Keywords


Dissertation
Interactie creëren tussen verschillende generaties
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het project is ontstaan doordat de stad Aalst een kloof ervaarde tussen jong en oud. Ze vinden dat er sprake is van weinig respect tussen beide generaties. Wij kregen de opdracht om een intergenerationeel project op poten te zetten en kregen hiervoor drie scholen die wilden deelnemen aan het project, en een adressenlijst van 65-plussers die rond deze scholen wonen. Eerst hebben we contact opgenomen met de drie scholen en gingen er langs om afspraken te maken en het project te bespreken. We hebben wekelijks contact gehad met de opdrachtgevers van de stad Aalst. Dit door een wekelijkse vergadering en door e-mails. We hebben de ouderen gerekruteerd door huis-aan-huisbezoeken uit te voeren. In het begin van het project lag de nadruk op het rekruteren van eenzame ouderen. We merkten als snel dat dit een moeilijk te bereiken doelgroep is, en dat eenzaamheid een zeer moeilijk te omschrijven begrip is. Daarom werd de focus verlegd naar ouderen in het algemeen. De gerekruteerde ouderen hebben we bevraagd naar hun interesses en talenten. Wanneer we ouderen gerekruteerd hadden om mee te werken aan het project zijn we de lagere schoolkinderen gaan bevragen. We hebben in iedere school 1 klas bevraagd. Een vierde en een zesde leerjaar. We hebben de leerlingen een vooropgesteld formulier laten invullen waarop een aantal vragen en stellingen stonden. Bij beide doelgroepen hebben we gepeild naar hun interesses, talenten en hobby’s. Op die manier zijn we gaan zoeken naar raakvlakken tussen de interesses van beide groepen. Dit hebben we gedaan door de resultaten van de bevragingen naast elkaar te leggen en gelijkenissen te zoeken. Dit was nodig om later de brainstorm te kunnen uitvoeren. We hebben een methodiek uitgewerkt om van de gemeenschappelijke interesses tot activiteiten te komen, dit noemen we de brainstorm. Bij de brainstorm hebben we jong en oud voor een eerste maal bij elkaar gebracht. We hebben ze laten brainstormen over vier thema’s: creatief, vroeger & nu, bewegen en spelen. Deze thema’s hebben we uit de eerdere bevragingen gefilterd. Door de brainstorm weten we welke activiteiten de ouderen en jongeren het liefst wilden doen. We hebben per school vier activiteiten geselecteerd op basis van haalbaarheid, afgestemd op de doelgroep, materialen en het budget. Hiervoor hebben we veel voorbereiding gehad qua materiaal, planning en taakverdeling. We hebben de twee groepen een tweede maal samengebracht bij de activiteit. We hadden twee uur de tijd om verschillende activiteiten uit te voeren met de twee groepen. We zijn gestart met een korte introductie, daarna de activiteiten en tot slot hebben we een kort feedbackmoment gehouden met beide groepen. We hebben toen kunnen starten met de uitwerking van het draaiboek. Dit was een vereiste vanuit de stad Aalst. Dit draaiboek dient als stappenplan voor hoe een intergenerationeel project op te zetten, hierbij vermelden we valkuilen, tips en onze eigen ervaringen. Het kan gebruikt worden door leerkrachten, begeleiders, opvoeder, enz. Door iedereen die een gelijkaardig project wil uitvoeren. Tot slot hebben we ons eindrapport uitgeschreven. Hierin staat het verloop van het project uitgelegd. Hierbij hebben we een literatuurstudie geschreven rond de verschillende thema’s van het project. Hierin staat ons plan van aanpak, de planning en het onderzoeksplan. Tot slot beschrijven wij een algemene conclusie, kritische reflectie met onze bevindingen en een algemeen besluit.

Keywords


Dissertation
Interactie creëren tussen verschillende generaties
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het project is ontstaan doordat de stad Aalst een kloof ervaarde tussen jong en oud. Ze vinden dat er sprake is van weinig respect tussen beide generaties. Wij kregen de opdracht om een intergenerationeel project op poten te zetten en kregen hiervoor drie scholen die wilden deelnemen aan het project, en een adressenlijst van 65-plussers die rond deze scholen wonen. Eerst hebben we contact opgenomen met de drie scholen en gingen er langs om afspraken te maken en het project te bespreken. We hebben wekelijks contact gehad met de opdrachtgevers van de stad Aalst. Dit door een wekelijkse vergadering en door e-mails. We hebben de ouderen gerekruteerd door huis-aan-huisbezoeken uit te voeren. In het begin van het project lag de nadruk op het rekruteren van eenzame ouderen. We merkten als snel dat dit een moeilijk te bereiken doelgroep is, en dat eenzaamheid een zeer moeilijk te omschrijven begrip is. Daarom werd de focus verlegd naar ouderen in het algemeen. De gerekruteerde ouderen hebben we bevraagd naar hun interesses en talenten. Wanneer we ouderen gerekruteerd hadden om mee te werken aan het project zijn we de lagere schoolkinderen gaan bevragen. We hebben in iedere school 1 klas bevraagd. Een vierde en een zesde leerjaar. We hebben de leerlingen een vooropgesteld formulier laten invullen waarop een aantal vragen en stellingen stonden. Bij beide doelgroepen hebben we gepeild naar hun interesses, talenten en hobby’s. Op die manier zijn we gaan zoeken naar raakvlakken tussen de interesses van beide groepen. Dit hebben we gedaan door de resultaten van de bevragingen naast elkaar te leggen en gelijkenissen te zoeken. Dit was nodig om later de brainstorm te kunnen uitvoeren. We hebben een methodiek uitgewerkt om van de gemeenschappelijke interesses tot activiteiten te komen, dit noemen we de brainstorm. Bij de brainstorm hebben we jong en oud voor een eerste maal bij elkaar gebracht. We hebben ze laten brainstormen over vier thema’s: creatief, vroeger & nu, bewegen en spelen. Deze thema’s hebben we uit de eerdere bevragingen gefilterd. Door de brainstorm weten we welke activiteiten de ouderen en jongeren het liefst wilden doen. We hebben per school vier activiteiten geselecteerd op basis van haalbaarheid, afgestemd op de doelgroep, materialen en het budget. Hiervoor hebben we veel voorbereiding gehad qua materiaal, planning en taakverdeling. We hebben de twee groepen een tweede maal samengebracht bij de activiteit. We hadden twee uur de tijd om verschillende activiteiten uit te voeren met de twee groepen. We zijn gestart met een korte introductie, daarna de activiteiten en tot slot hebben we een kort feedbackmoment gehouden met beide groepen. We hebben toen kunnen starten met de uitwerking van het draaiboek. Dit was een vereiste vanuit de stad Aalst. Dit draaiboek dient als stappenplan voor hoe een intergenerationeel project op te zetten, hierbij vermelden we valkuilen, tips en onze eigen ervaringen. Het kan gebruikt worden door leerkrachten, begeleiders, opvoeder, enz. Door iedereen die een gelijkaardig project wil uitvoeren. Tot slot hebben we ons eindrapport uitgeschreven. Hierin staat het verloop van het project uitgelegd. Hierbij hebben we een literatuurstudie geschreven rond de verschillende thema’s van het project. Hierin staat ons plan van aanpak, de planning en het onderzoeksplan. Tot slot beschrijven wij een algemene conclusie, kritische reflectie met onze bevindingen en een a

Keywords


Dissertation
Interactie creëren tussen verschillende generaties
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het project is ontstaan doordat de stad Aalst een kloof ervaarde tussen jong en oud. Ze vinden dat er sprake is van weinig respect tussen beide generaties. Wij kregen de opdracht om een intergenerationeel project op poten te zetten en kregen hiervoor drie scholen die wilden deelnemen aan het project, en een adressenlijst van 65-plussers die rond deze scholen wonen. Eerst hebben we contact opgenomen met de drie scholen en gingen er langs om afspraken te maken en het project te bespreken. We hebben wekelijks contact gehad met de opdrachtgevers van de stad Aalst. Dit door een wekelijkse vergadering en door e-mails. We hebben de ouderen gerekruteerd door huis-aan-huisbezoeken uit te voeren. In het begin van het project lag de nadruk op het rekruteren van eenzame ouderen. We merkten als snel dat dit een moeilijk te bereiken doelgroep is, en dat eenzaamheid een zeer moeilijk te omschrijven begrip is. Daarom werd de focus verlegd naar ouderen in het algemeen. De gerekruteerde ouderen hebben we bevraagd naar hun interesses en talenten. Wanneer we ouderen gerekruteerd hadden om mee te werken aan het project zijn we de lagere schoolkinderen gaan bevragen. We hebben in iedere school 1 klas bevraagd. Een vierde en een zesde leerjaar. We hebben de leerlingen een vooropgesteld formulier laten invullen waarop een aantal vragen en stellingen stonden. Bij beide doelgroepen hebben we gepeild naar hun interesses, talenten en hobby’s. Op die manier zijn we gaan zoeken naar raakvlakken tussen de interesses van beide groepen. Dit hebben we gedaan door de resultaten van de bevragingen naast elkaar te leggen en gelijkenissen te zoeken. Dit was nodig om later de brainstorm te kunnen uitvoeren. We hebben een methodiek uitgewerkt om van de gemeenschappelijke interesses tot activiteiten te komen, dit noemen we de brainstorm. Bij de brainstorm hebben we jong en oud voor een eerste maal bij elkaar gebracht. We hebben ze laten brainstormen over vier thema’s: creatief, vroeger & nu, bewegen en spelen. Deze thema’s hebben we uit de eerdere bevragingen gefilterd. Door de brainstorm weten we welke activiteiten de ouderen en jongeren het liefst wilden doen. We hebben per school vier activiteiten geselecteerd op basis van haalbaarheid, afgestemd op de doelgroep, materialen en het budget. Hiervoor hebben we veel voorbereiding gehad qua materiaal, planning en taakverdeling. We hebben de twee groepen een tweede maal samengebracht bij de activiteit. We hadden twee uur de tijd om verschillende activiteiten uit te voeren met de twee groepen. We zijn gestart met een korte introductie, daarna de activiteiten en tot slot hebben we een kort feedbackmoment gehouden met beide groepen. We hebben toen kunnen starten met de uitwerking van het draaiboek. Dit was een vereiste vanuit de stad Aalst. Dit draaiboek dient als stappenplan voor hoe een intergenerationeel project op te zetten, hierbij vermelden we valkuilen, tips en onze eigen ervaringen. Het kan gebruikt worden door leerkrachten, begeleiders, opvoeder, enz. Door iedereen die een gelijkaardig project wil uitvoeren. Tot slot hebben we ons eindrapport uitgeschreven. Hierin staat het verloop van het project uitgelegd. Hierbij hebben we een literatuurstudie geschreven rond de verschillende thema’s van het project. Hierin staat ons plan van aanpak, de planning en het onderzoeksplan. Tot slot beschrijven wij een algemene conclusie, kritische reflectie met onze bevindingen en een algemeen besluit.

Keywords

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by