Narrow your search

Library

LUCA School of Arts (2)

VAI (2)

AMSAB (1)

CaGeWeB (1)

DB (1)

EHC (1)

Hogeschool Gent (1)

KADOC (1)

KBR (1)

Royal Museums of Art and History (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (1)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Gaston Eysselinck (1907-1953) : in de voetsporen van Le Corbusier
Author:
ISBN: 9789461615671 Year: 2019 Publisher: Gent : Snoeck-Ducaju & Zoon,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het beperkt oeuvre van de Gentse architect Gaston Eysselinck behoort tot de meest boeiende getuigenissen van een vernieuwende architectuur in België. Tijdens zijn studies aan de Gentse Academie komt hij in contact met publicaties van de Europese avant-garde, de Russische architectuur en het werk van Le Corbusier. Na een studiereis in 1927 en 1929 naar Nederland bouwt hij zijn eerste woningen waarin hij op een creatieve wijze de opgedane ervaring weet te assimileren. In november 1930 neemt hij deel aan het CIAM congres in Brussel en staat hij op de legendarische groepsfoto in aanwezigheid van Mies van der Rohe, Walter Gropius en Le Corbusier. Eveneens in 1930 maakt hij een reis naar Stuttgart, huwt en ontwerpt hij zijn woning met atelier. Deze woning is een gebouwd manifest van het "Nieuwe Bouwen". Samen met de woning Peeters in Deurne zijn het voorbeelden van het avant-garde architectuur in Europa. Voor zijn woning ontwerpt hij het meubilair waaronder verschillende buismeubelen. De FRATSTA collectie is een uniek gegeven in de Europese meubeldesign. Huib Hoste, architect en publicist, benadrukt in een interview (1935): «Parmi les plus purs architectes de la jeune génération, qui, à l'exemple d'un De Koninck, cherchent à s'exprimer sans nulle concession, je citerai surtout Eysselinck, de Gand»Onder invloed van het werk van Adolf Loos wordt het plan steeds belangrijker en zijn de gevels het resultaat van de inwendige ordening. In de jaren '30 heeft Eysselinck geen enkele grote opdracht. Hij herdenkt de traditionele stedelijke rijwoning waarbij hij consequent de keuken aan de straatzijde plaatst. In 1937, op zijn dertigste, krijgt Eysselinck de Van de Ven prijs architectuur, de belangrijkste architectuurprijs in België. Eysselinck gelooft in de maakbaarheid van een betere toekomst en dat de nieuwe architectuur een internationale dimensie moet bezitten. De beheersing van de chaos door een rationele ordening is één van de grote ambities die de architect nastreeft. Na 1945 gaat alle energie naar het ontwerp en de bouw van het Post-en Telegrafiegebouw in Oostende, een magistraal meesterwerk en één van de hoogtepunten van de Belgische architectuur. Een zoektocht naar een nieuwe zeggingskracht en een uitgesproken materialiteit, een gebouw dat de architectuur herpositioneerde. In december 1953 stapt hij uit het leven, getekend door de tegenslagen zowel op professioneel als een tragedie in zijn privé leven. Een herontdekking van een krachtig en intens oeuvre.


Book
Gaston Eysselinck : 1907 1953 : in the footsteps of Le Corbusier
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789461615787 9461615787 Year: 2019 Publisher: [Ghent] Snoeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The limited oeuvre of the Ghent architect Gaston Eysselinck is one of the most fascinating testimonies of an innovative architecture in Belgium. During his studies at the Ghent Academy, he comes into contact with publications from the European avant-garde, Russian architecture and the work of Le Corbusier. After a study trip to the Netherlands in 1927 and 1929, he built his first homes in which he managed to assimilate the experience gained in a creative way. In November 1930 he participates in the CIAM congress in Brussels and is on the legendary group photo in the presence of Mies van der Rohe, Walter Gropius and Le Corbusier. Also in 1930 he makes a trip to Stuttgart, marries and designs his home with studio. This property is a built manifest of the “Nieuwe Bouwen”. Together with the Peeters home in Deurne, they are examples of the avant-garde architecture in Europe. He designs the furniture for his home, including various tubular furniture. The FRATSTA collection is unique in European furniture design. Huib Hoste, architect and publicist, emphasized in an interview (1935): cherchent à s’exprimer sans nulle concession, je citerai surtout Eysselinck, de Gand. Under the influence of the work of Adolf Loos, the plan becomes increasingly important and the facades are the result of the internal order. Eysselinck did not have a single major assignment in the 1930s. He commemorates the traditional urban terraced house whereby he consistently places the kitchen on the street side. In 1937, at the age of thirty, Eysselinck receives the Van de Ven architecture prize, the most important architecture prize in Belgium. Eysselinck believes in the feasibility of a better future and that the new architecture must have an international dimension. The control of chaos through a rational order is one of the great ambitions that the architect pursues. After 1945, all energy goes to the design and construction of the Post and Telegraphy Building in Ostend, a magnificent masterpiece and one of the highlights of Belgian architecture. A search for a new power of expression and a distinct materiality, a building that repositioned the architecture. In December 1953 he stepped out of life, marked by the setbacks of both professional and tragedy in his private life. A rediscovery of a powerful and intense oeuvre.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by