Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In de opleiding tot docent NT2 staat de didactiek van het Nederlands als tweede taal centraal, maar is vaak weinig ruimte voor de taal zelf. Omdat lang niet alle NT2-docenten een taalkundige achtergrond hebben, is er vaak sprake van een tekort aan kennis op dit vlak.In dit cahier geeft auteur Margreet Verboog inzicht in diverse belangrijke taalverschijnselen en maatschappelijk relevante taalkwesties. Uw eigen taalkit, waarmee u snel en gemakkelijk de juiste taalkundige achtergrondkennis opdoet die uw lessen kunnen verrijken.Dit boek maakt deel uit van de reeks NT2-Cahiers. Deze reeks is een gereedschapskist voor (beginnende) NT2-docenten waarmee zij kunnen zorgen voor een professionelere aanpak van hun alledaagse lespraktijk. In het cahier wordt onder meer aandacht besteed aan eerste- en tweedetaalverwerving, de functie, inhoud en vorm van taal, taalvariatie en taalverandering.https://www.nt2.nl/nl/101-38_NT2-Cahiers/100-461_NT2-Cahier-Taalkit-voor-docenten
Didactics of Dutch --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- didactiek --- professionaliteit --- Nederlands als tweede taal --- Didactiek --- Taal --- NT2 --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie
Choose an application
Nieuwsgierigheid is de motor van het leren, zo weten we uit hersenonderzoek. Leerlingen die nieuwsgierig zijn, stellen graag vragen. Door het inzetten van beeld voelen ze zich meer betrokken bij de les en onthouden daardoor de gegeven informatie beter. Dat helpt enorm bij het aanleren van een nieuwe taal.
Taalonderwijs ; didactiek --- NT2 ; didactiek --- Vreemdetalenonderwijs --- NT2 --- Nederlands --- Didactische werkvormen --- Nederlands als tweede taal --- Beeldcommunicatie --- Werkvormen --- Nt2 --- taalonderwijs --- vreemdetalenonderwijs --- Werkvorm
Choose an application
Hayat kijkt naar de fietsers. Jong en oud, iedereen fietst. Kijk die man daar. Die is toch minstens 70? En dat meisje! Ze gaat sneller dan de auto's. Want die staan in de file. En wat doet die jongen? Die fietst zonder handen! Haar man fietst naar zijn werk. Haar kinderen fietsen naar school. Maar Hayat loopt liever. Of ze neemt de tram. Want fietsen lijkt haar eng en moeilijk. Maar dan ziet ze in de kringloopwinkel een prachtige, rode fiets. Zal ze hem kopen?Een fragment:'Hayat komt langs een rij fietsenen blijft staan.De fietsen zijn niet nieuw,maar wel mooi.Abdel, Marwan en Laylahebben een fiets, maar zijniet.Ze kan niet fietsen.'https://www.lezenvooriedereen.be/makkelijk-lezen-fictie/nederlands-leren-woordwinst/op-de-fiets
Nederlands als tweede taal --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Verhalen --- Makkelijk lezen (genre) --- NT2 --- OKAN --- Verhaal --- Alfa (NT2-niveau) --- Makkelijk lezen --- Romans --- Dutch literature --- Niveau A1 (Europees referentieniveau)
Choose an application
Sammy heeft sinds een paar maanden een vriendin, Karin. Hij gaat op zoek naar een cadeautje, maar komt er al snel achter dat hij Karin nog niet zo goed kent?Hoe kan ik zo dom zijn, denkt Sammy.Karen heeft blauwe ogen.Natuurlijk past blauw beter bij haar.
Nederlands als tweede taal --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Verhalen --- Makkelijk lezen (genre) --- NT2 --- OKAN --- Verhaal --- Dutch literature --- Niveau A1 (Europees referentieniveau) --- Makkelijk lezen --- Romans
Choose an application
Ster in schrijven bevat functionele oefeningen voor beginnende schrijvers. Leerlingen leren bijvoorbeeld een appje of een mail schrijven, formulieren invullen en eenvoudige verslagen maken. Daarnaast is ruim aandacht voor creatief schrijven: gedichten, posters, (strip)verhalen; het komt allemaal langs.De oefeningen sluiten aan bij de deelvaardigheden van het Raamwerk Alfabetisering en het ERK: correspondentie, berichten en formulieren, verslagen en vrij schrijven. Door een heldere structuur en de voorbereiding in stappen worden leerlingen meegenomen in het schrijfproces. Zo ontwikkelen ze heel geleidelijk hun functionele schrijfvaardigheid. Bron: https://www.nt2.nl/nl/zoeken/101-53_Ster-in-schrijven
Nederlands als tweede taal --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Schrijven --- Correspondentie --- Niveau A1 --- Beginners --- NT2 --- OKAN --- Niveau A1 (Europees referentieniveau) --- Beginner --- Didactics of Dutch --- Secondary education
Choose an application
De komst van een anderstalige nieuwkomer in je klas is een boeiende maar uitdagende gebeurtenis. Om je te helpen een traject op maat voor de nieuwkomer uit te stippelen én intussen de rest van je klas niet uit het oog te verliezen, ontwikkelden we de bundel Zin in leren! Zin in leven! met anderstalige nieuwkomers (Zill met AN). Een concrete tool om bij de hand te nemen bij de voorbereiding van je arrangementen, om in de buurt te hebben tijdens de uitvoering ervan of om je te helpen bij de reflectie over je aanpak.
Teaching methods --- Didactics of languages --- Primary education --- Anderstalige nieuwkomers --- Diversiteit --- 474.6 --- anderstalige nieuwkomers --- Nederlands als tweede taal --- onthaalklas --- leerplannen --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- NT2
Choose an application
Veel praten met Nederlanders is voor anderstaligen cruciaal voor het ontwikkelen van een goede taalvaardigheid. Helaas blijft het voeren van gesprekken in het Nederlands vaak beperkt tot de NT2-les. In dit cahier laat auteur Margreet Verboog u zien hoe u uw cursisten stimuleert om ook in het dagelijks leven hun spreekvaardigheid in het Nederlands te oefenen.Het cahier biedt de docent doelgerichte oefeningen, met bijbehorende formulieren, die de cursisten uitnodigen en motiveren om buiten de taalles het Nederlands te gebruiken. Het cahier bevat tevens richtlijnen voor het voorbereiden van een goede spreekles, behandelt het omgaan met spreekangst en leert u hoe u als docent feedback geeft op spreekvaardigheid.Dit boek maakt deel uit van de reeks NT2-Cahiers. Deze reeks vormt een gereedschapskist voor (beginnende) NT2-docenten waarmee zij kunnen zorgen voor een professionelere aanpak van hun alledaagse lespraktijk.https://www.nt2.nl/nl/101-38_NT2-Cahiers/100-407_NT2-Cahier-Buitenschools-leren
NT2 --- spreken --- Didactics of Dutch --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- didactiek --- * 838.5 --- Nederlands --- Nederlands als tweede taal --- Nederlands voor anderstaligen --- Didactics of Dutch. --- NT2 (Nederlands tweede taal). --- didactiek. --- spreken. --- Didactiek --- Spreken
Choose an application
Veel lezen is voor het bevorderen van taalvaardigheid cruciaal. Maar voor wie anders- of niet gealfabetiseerd is, is dat een flinke uitdaging. Waar moet je beginnen? Ster in lezen helpt je op weg! De methode is speciaal ontwikkeld voor anderstalige jongeren die pas net beginnen met lezen in het Nederlands. Op drie verschillende niveaus, Alfa A, Alfa B en Alfa C, kunnen zij met de methode aan de slag. Korte teksten, heldere illustraties en begripsvragen helpen de leerling de leesvaardigheid stap voor stap te ontwikkelen.Bron: https://www.nt2.nl/nl/lesmateriaal/jeugd/ster-in-lezen
anderstaligen --- Nederlands --- NT2 --- Schoolbooks - Didactic material --- Nederlands als tweede taal --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Lezen --- Begrijpend lezen --- Niveau A1 --- Beginners --- OKAN --- Niveau A1 (Europees referentieniveau) --- Beginner --- Schrijven --- Spel --- Didactics of Dutch --- Secondary education
Choose an application
Vraag je je weleens af waarom we ?fijn weekend? zeggen, maar ?fijne avond?? Heb je nog steeds problemen met de plaats van ?niet? in de zin? Weet je of de koffie op tafel ?ligt?, ?staat? of ?zit?? En vind je ?er? ook zo?n lastig woordje? 77 puntjes op de i biedt een verzameling onderwerpen waar je als anderstalige moeite mee kunt hebben, zelfs als je het Nederlands al op een hoog niveau beheerst.De onderwerpen zijn onderverdeeld in de categorieën grammatica, woordkeus en uitspraak. Je krijgt uitleg over grammaticaregels, toelichting bij de betekenis van woorden en uitspraakinformatie. Vaak word je gestimuleerd om zelf na te denken en de regels of de betekenis af te leiden uit voorbeeldzinnen of een dialoog.Regels zijn handig, maar je moet ze wel kunnen toepassen! Daarom staan er bij elk onderwerp een of meer praktische opdrachten. Zo leer je je Nederlands correcter, vloeiender en Nederlandser te laten klinken. Bovendien zul je je zekerder voelen over je taalgebruik als je meer houvast hebt.Op de bijbehorende website vind je extra oefenmateriaal, audio, en een online quiz die je helpt om te bepalen met welke onderwerpen je nog aan de slag moet.77 puntjes op de i is bedoeld voor midden- en hoogopgeleide anderstaligen die het Nederlands al redelijk tot goed beheersen, van niveau B1 tot en met niveau C1+ van het ERK. Voor docenten NT2 is het een inspiratiebron voor nuttige opdrachten bij veelgemaakte fouten.https://www.coutinho.nl/nl/77-puntjes-op-de-i-9789046906675
838.5 --- Nederlands --- Taalcursussen --- Nederlands als tweede taal --- Nederlandse taal ; taalcursussen --- NT2 --- Nederlands voor anderstaligen --- Taalcursus --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Adult education. Lifelong learning --- Grammar
Choose an application
Een goede uitspraak is van groot belang om als anderstalige in het Nederlands begrepen te kunnen worden. Een ander foneem geeft een andere betekenis. Neem als voorbeeld het verschil tussen een das en een tas. Toch raakt dit aspect van de Nederlandse taal nog weleens tussen wal en schip. Bovendien zijn veel docenten onzeker over hun eigen kennis van de Nederlandse uitspraakregels. Hierdoor durven ze soms geen feedback te geven op de uitspraak van hun cursisten.In dit NT2-cahier beschrijft auteur Margreet Verboog de verschillen tussen uitspraak en spelling in het Nederlands en wat daarbij de struikelblokken voor cursisten zijn. Daarnaast biedt dit boekje handvatten voor het behandelen van uitspraak in de les en het geven van feedback.Dit boek maakt deel uit van de reeks NT2-Cahiers. Deze reeks vormt een gereedschapskist voor (beginnende) NT2-docenten waarmee zij kunnen zorgen voor een professionelere aanpak van hun alledaagse lespraktijk.https://www.nt2.nl/nl/101-38_NT2-Cahiers/100-384_NT2-Cahier-Uitspraak-en-spelling
Didactics of Dutch --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- didactiek --- spelling --- * 838.5 --- Nederlands --- Nederlands als tweede taal --- Nederlands voor anderstaligen --- NT2 --- Beginnende leraren --- Uitspraak --- Spelling --- Beginnende leraar --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Oefening
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|