Listing 1 - 10 of 126 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Inspiratiekaarten die bij willen dragen aan de ontwikkeling van de kwaliteit van de opvang in kinderopvangorganisaties. De kaarten zijn gebaseerd op de vier pedagogische basisdoelen zoals benoemd in de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (Wet IKK). In de uitgave Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang zijn deze basisdoelen door verschillende auteurs uitgewerkt in zestien thema's. Elk van de thema's heeft een eigen inspiratiekaart. Beroepskrachten kunnen hier individueel, samen met het team en/of samen met ouders concreet mee aan de slag. Er zijn drie verschillende soorten opdrachten: Denk-opdrachten, Durf- opdrachten en Doe-opdrachten. De kaarten hebben allemaal dezelfde opbouw. Op de voorkant staat informatie over het betreffende thema: het basisdoel en een korte samenvatting. Op de achterzijde staan per thema drie verschillende opdrachten (Denken, Durven en Doen) en een stelling. De kaarten hebben geen volgorde en kunnen dus willekeurig gebruikt worden, passend bij de onderwerpen die actueel zijn of waar op dat moment behoefte aan is. Sommige thema's zijn praktisch, andere thema's vragen iets meer tijd voor visieontwikkeling en/of voorbereiding. Onderwerpen: - Welbevinden en betrokkenheid - Emotionele veiligheid - Gehechtheid - Mind-minded in de kinderopvang - Fysieke ontwikkeling: motorische en zintuigelijke ontwikkeling - Taalontwikkeling - Denken en ontluikende gecijferdheid - Jonge kinderen en de materiële wereld - Gezonde leefstijl - Kunst, cultuur en creativiteit - Executief functioneren en zelfregulatie - Sociale ontwikkeling - Kansarme kinderen - Ontwikkelingsstoornissen en probleemgedrag - Socialisatie - De sociale functie van kinderopvang, inclusieve kinderopvang Bron: https://onderwijsdatabank.nl/108441/kwaliteit-in-3d-perspectief/
Kinderopvang --- Pedagogiek --- Kwaliteitszorg
Choose an application
In Silence, please! zoekt Cath Luyten naar de rust en stilte waar we allemaal zo naar snakken, naar het verlangzamen en verstillen in het leven van alledag. Dat doet ze met inzichten en technieken die haar worden aangereikt door componist Jan Swerts, psychiater Dirk De Wachter, kunstenares Delphine Boël, theaterman Josse De Pauw, tv-vrouw Annemie Struyf, wiskundige en filosoof Jean Paul Van Bendegem, actrice Barbara Sarafian, zanger-muzikant Guido Belcanto, radiopresentatrice en vlogster Linde Merckpoel en drumster Isolde Lasoen.Zijn er momenten in het dagelijks leven die uitnodigen de stilte te omarmen? Heb je heilzame rituelen of gewoontes waarbij je de stilte opzoekt? Hoe nuttig is een digitale detox? Wat is de rol van meditatie en mindfulness? Aan de hand van de resultaten van het grote stilteonderzoek dat in de loop van 2019 werd uitgevoerd, gaat Cath samen met haar gasten op zoek naar een antwoord op die vragen. Silence, please! biedt ook een uitgebreide stilteatlas, met bijzondere stiltegebieden en -plekken waar je je voor korte tijd of een langer verblijf kunt terugtrekken.(https://www.standaarduitgeverij.be/boek/silence-please-9789022336823)
Stilte --- Onthaasting --- Cognitive psychology --- Pedagogiek
Choose an application
Psychologie en pedagogiek van het jonge kind biedt een perspectief op wat opvoeding en onderwijs voor kinderen van nul tot ongeveer tien jaar zou moeten inhouden. Wat houdt de groei 'van binnen naar buiten' in, hoe verhouden zich meedoen en stimuleren respectievelijk onderwijzen en leren? Kortom: hoe verloopt het verband tussen 'laten groeien' en 'leiden'? De baby-, dreumes-, peuter- en kleuterfasen en de eerste schooljaren worden zowel vanuit de praktijk als theoretisch behandeld. In de praktisch getinte hoofdstukken gaat het, geïllustreerd aan vele casussen, over fase typerende gedragskenmerken en hoe je je daar pedagogisch toe moet verhouden. In de theoretische hoofdstukken wordt aandacht besteed aan de rol van de cultuur en hoe de school kan bijdragen aan de vorming van (cultuur)kritische volwassenheid. Tevens wordt de systeemtheorie voor de kleine kind-periode beschreven en de betekenis van de eerste symptomen van zelfreflectie tijdens de kleuterjaren. Daarbij wordt duidelijk hoe de kanteling van kleuter naar schoolkind zich voltrekt, en waarin de opvoeding daarná verschilt van die van daarvóór. Ook komt aan de orde hoe zich al vroeg de drievoudige relatie ontwikkelt tussen kind, het andere en de ander. Een nog zelden besproken ontwikkeling, die vooruitwijst naar de latere leerling-leerstof-docentrelatie in het onderwijs.Als schoolkinderen rond hun negende jaar rekenen, schrijven en lezen op 'aanvankelijk' niveau beheersen, zijn ze klaar voor de eigenlijke algemene vorming. Het boek eindigt hier. Het heeft dan één van de boeiendste perioden van de persoonlijkheidsontwikkeling behandeld. Het boek is geschreven voor hbo-studenten (Pabo, SPW, SPH, pedagogiek) die binnen hun opleiding te maken krijgen met leer- en ontwikkelingspsychologie, pedagogiek en/of onderwijskunde. Ook ouders kunnen er hun voordeel mee doen: de praktische hoofdstukken zijn herkenbaar, de theoretische zijn helder en inzicht verrijkend.
Developmental psychology --- pedagogiek --- ontwikkelingspsychologie --- kleuters
Choose an application
Weerstand ervaren, weerstand leren bieden aan verlangens en leren omgaan met weerstand van anderen: dit zijn fundamentele ervaringen die kinderen in opvoeding en onderwijs moeten meekrijgen. Sterker nog: kinderen hebben er recht op, zo stelt pedagoog Philippe Meirieu in dit boek. Weerstand is in het denken van Meirieu geen obstakel dat overwonnen moet worden, maar een noodzakelijke voorwaarde voor een volwassen levenshouding. Leraren en opvoeders hebben de verantwoordelijkheid om van weerstand bieden een pedagogische prioriteit te maken. Ze moeten dit bieden aan de torenhoge maatschappelijke verwachtingen van het onderwijs, aan de ouders en leerlingen die een beroep op hen doen en, niet in de laatste plaats, aan zichzelf.
PXL-Central Office 2020 --- pedagogiek --- Pedagogiek --- Opvoedkunde --- Weerstand --- Opvoedkunde. --- Pedagogiek. --- Weerstand.
Choose an application
Psychologie en pedagogiek van het jonge kind biedt een perspectief op wat opvoeding en onderwijs voor kinderen van nul tot ongeveer tien jaar zou moeten inhouden. Wat houdt de groei van binnen naar buiten in, hoe verhouden zich meedoen en stimuleren respectievelijk onderwijzen en leren? Kortom: hoe verloopt het verband tussen laten groeien en leiden?De baby-, dreumes-, peuter- en kleuterfasen en de eerste schooljaren worden zowel vanuit de praktijk als theoretisch behandeld.In de praktisch getinte hoofdstukken gaat het, geïllustreerd aan vele casussen, over fase typerende gedragskenmerken en hoe je je daar pedagogisch toe moet verhouden.In de theoretische hoofdstukken wordt aandacht besteed aan de rol van de cultuur en hoe de school kan bijdragen aan de vorming van (cultuur)kritische volwassenheid. Tevens wordt de systeemtheorie voor de kleine kind-periode beschreven en de betekenis van de eerste symptomen van zelfreflectie tijdens de kleuterjaren. Daarbij wordt duidelijk hoe de kanteling van kleuter naar schoolkind zich voltrekt, en waarin de opvoeding daarná verschilt van die van daarvóór.Ook komt aan de orde hoe zich al vroeg de drievoudige relatie ontwikkelt tussen kind, het andere en de ander. Een nog zelden besproken ontwikkeling, die vooruitwijst naar de latere leerling-leerstof-docentrelatie in het onderwijs.Als schoolkinderen rond hun negende jaar rekenen, schrijven en lezen op 'aanvankelijk' niveau beheersen, zijn ze klaar voor de eigenlijke algemene vorming. Het boek eindigt hier. Het heeft dan één van de boeiendste perioden van de persoonlijkheidsontwikkeling behandeld.Het boek is geschreven voor hbo-studenten (Pabo, SPW, SPH, pedagogiek) die binnen hun opleiding te maken krijgen met leer- en ontwikkelingspsychologie, pedagogiek en/of onderwijskunde. Ook ouders kunnen er hun voordeel mee doen: de praktische hoofdstukken zijn herkenbaar, de theoretische zijn helder en inzicht verrijkend.(Bron: http://webwinkel.vangorcum.nl/NL_toonBoek.asp?PublID=5178-0)
Developmental psychology --- pedagogiek --- ontwikkelingspsychologie --- kleuters --- Ontwikkelingspsychologie --- Pedagogiek --- pedagogie --- psychologie --- 416.1 --- 159.98
Choose an application
Educational psychology --- Educational sciences --- kritische pedagogiek --- mindfulness --- ethiek --- meditatie --- onderwijspsychologie --- sociale pedagogiek --- lerarenopleiding
Choose an application
Steeds meer onderwijsexperts en onderwijzenden zelf spreken met fundamentele zorg over de toekomst van ons onderwijs, ook al verschilt hun oplossingsrichting. Anderzijds leeft het besef dat er elke dag in elke school wonderen worden voltrokken. Maar het kan zoveel beter. In dit boek gaan we daarnaar op zoek, vooral door te kijken naar scholen die het helemaal anders zijn gaan doen. Scholen die werken onder Nederlandse condities en regelgeving. We noemen ze kantelende scholen.Luc Greven schrijft over onderwijsvernieuwing: ?Het is een oude didactische notie vanuit de lespraktijk: ?Zet het aan, til het erbovenuit, anders blijft het niet hangen.? Dat is voor dit boek hier en daar overgenomen, vanuit de overtuiging dat elke school tussen nu en 10 jaar tot de conclusie moet komen dat met stapsgewijs verbeteren (kabbelen) geen wezenlijke ontwikkeling meer mogelijk is en ingrijpende vernieuwing (kantelen) moet worden overwogen.?.?Kantelende scholen? is gericht op de leraar, die morgen kan beginnen met de verandering in de klas en daarin leerlingen en collega´s mee kan nemen. Het is gericht op de schoolleider, die morgen kan beginnen met de verandering van de school. Samen met het team werken aan een visie op de school van de toekomst, elke dag leren van de leraar mogelijk maken. Het is ook gericht op de schoolbestuurder die ruimte aan de school kan geven, innovaties kan uitdagen, experimenten aanmoedigen. Dit boek daagt uit en kiest voor een praktische benadering van schoolvernieuwing. Want niet de theorie verandert de school, maar de actie die de theorie in handelen van de leraar, leerling, schoolleider en bestuurder vertaalt.Bron: https://www.instondo.nl/boeken/kantelende-scholen/
Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Schoolontwikkeling --- schoolbord --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Praktijkgestuurd onderzoek helpt het werk in de praktijk van jeugdzorg en onderwijs te verbeteren, beter te onderbouwen en beter te verantwoorden. Dit boek geeft hiervoor een denk- en doekader. Via het doorlopen van een praktijkonderzoekscyclus maakt de lezer kennis met de methodologische richtlijnen voor het conceptualiseren, inrichten en uitvoeren van onderzoek. Door bij het toepassen van deze richtlijnen rekening te houden met de eigen wensen en (on)mogelijkheden én die van de praktijkcontext, krijgt de lezer houvast om het eigen onderzoek een passende vorm te geven, die ?goed genoeg? is voor het verkrijgen van wetenschappelijk verantwoorde en praktisch relevante kennis. Deze interactie tussen de onderzoekcyclus, de persoon van de onderzoeker en de praktijkcontext is het centrale thema van het boek en maakt het onderscheidend.Het boek richt zich zowel op in de praktijk werkzame psychologen, pedagogen, leraren, intern begeleiders, sociaal werkers en andere beroepskrachten in het sociale domein, als op degenen die hiervoor in opleiding zijn.Bron: https://gompel-svacina.eu/product/met-andere-ogen/
Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Praktijkonderzoek --- Onderwijs --- Jeugdzorg --- Educational change --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijsonderzoek --- Onderzoek
Choose an application
Is de deugd van het geduld uit de opvoeding en uit het onderwijs aan het verdwijnen? Vanuit deze vraag, waarin een zorg wordt verwoord, verkent Joop Berding de vele betekenissen van geduld en zijn tegenbeeld ongeduld. De taalkunde, de theologie en de filosofie bieden prikkelende inzichten. Ook de praktijk komt aan de orde én aan het woord, in verhalen over opvoeding en onderwijs en in diepte-interviews met ouders en leraren. Zij spreken openhartig over hun worsteling tussen geduld en ongeduld, tussen afwachten en ingrijpen, tussen verdragen en opstaan-tegen. De hectiek van alledag stelt het geduld soms danig op de proef, maar zonder dat gaat het niet.Een open zoektocht naar wat geduld en ongeduld in onze steeds snellere tijd betekenen voor opvoeding en onderwijs.Joop Berding is pedagoog. Hij werkte vele jaren in en rond het onderwijs, onder andere als onderwijzer, beleidsmedewerker, praktijkonderzoeker, hogeschooldocent en auteur. Eerder publiceerde hij een aantal boeken en artikelen over Korczak, Dewey en Arendt.bron: https://www.boek.be/boek/opvoeding-en-onderwijs-tussen-geduld-en-ongeduld
opvoeding --- 37 --- School management --- pedagogiek --- onderwijsvernieuwing --- onderwijspraktijk --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Onderwijs --- 700 Pedagogie
Choose an application
Je kunt het werk van leerlingen beoordelen op een summatieve of op een formatieve manier. Summatief evalueren gebeurt doorgaans aan het eind van het leerproces en legt de nadruk op prestaties. Het wordt vaak gebruikt om fouten vast te stellen. Formatief evalueren vindt continu plaats en is gericht op verbetering. Het draait om het ondersteunen van de vooruitgang: hoe kan deze leerling een volgende stap zetten in zijn leerproces?Formatief evalueren heeft een groot positief effect op de leerresultaten. Toch focussen scholen vooral op summatieve evaluatie. Dit boekje laat zien hoe men daarin een beter evenwicht vindt.Bron: https://shop.bazalt.nl/formatief-evalueren-pocketboekhttps://shop.bazalt.nl/formatief-evalueren-pocketboek
Formatieve evaluatie --- Evaluatie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs --- evaluatie --- Evaluatietechniek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 126 | << page >> |
Sort by
|