Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Er is iets geks aan de hand. Westerse landen behoren al jaren tot de gelukkigste landen ter wereld. Nooit eerder was de welvaart hoger, rijkdom groter en levenskwaliteit beter. Ze staan aan de top van de wereld op het gebied van onderwijs, leefomgeving, gezondheid, veiligheid en welzijn. Toch lijden vier op de tien mensen in hun leven aan een psychische stoornis en ondergaan in Nederland jaarlijks een miljoen mensen een behandeling voor psychische klachten.De paradox van de mentale zorgWe zijn welvarender, maar mentaal zieker dan ooit. We zijn gelukkiger, maar lijden meer dan ooit. Hoe kunnen we deze paradoxen begrijpen? Verwachten we te veel van het leven? Brengt welvaart meer ongeluk? Waarom faalt de mentale zorg? Kunnen we nog gezond en normaal lijden? Zijn onze verwachtingen te hoog? Mogen we nog menselijk zijn?(https://www.boompsychologie.nl/product/100-9610_Het-tekort-van-het-teveel)
Psychische stoornissen --- Welvaart --- PSYCHISCH LIJDEN -- 159.97 --- geestelijke gezondheidszorg - ggz --- psychiatrie --- psychische stoornissen --- Psychische stoornis --- Aardrijkskunde --- Psychiatry --- 670 Gezondheid --- Geestelijke gezondheid
Choose an application
Het "Leerboek Kinder- en Jeugdpsychiatrie" beschrijft beknopt en overzichtelijk de belangrijkste psychische stoornissen die in de eerste achttien levensjaren kunnen voorkomen. Daarbij is zoveel mogelijk franje achterwege gelaten en wordt alleen kennis besproken die noodzakelijk is voor het begrijpen van de belangrijkste kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen, en hoe hiermee om te gaan.Opleidingen geneeskunde, psychologie, pedagogiek, gezondheidswetenschappen en hbo-opleidingen die aandacht besteden aan psychiatrische problemen bij kinderen en jeugdigen, vinden in dit boek een overzichtelijke bespreking van de belangrijkste kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen zoals autismespectrumstoornis, ADHD, gedragsstoornissen, angststoornissen, depressie en suïcide, andere neurobiologische ontwikkelingsstoornissen, psychiatrische stoornissen met lichamelijke problemen zoals anorexia nervosa, maar ook minder vaak voorkomende stoornissen zoals tics en selectief mutisme. Ook besteedt de auteur aandacht aan het diagnostisch psychiatrisch onderzoek bij kinderen en jeugdigen, en bevat het boek een aantal handige overzichten met vragen die aan het kind of de jeugdige en de ouders gesteld kunnen worden, evenals het gedrag dat geobserveerd kan worden.In deze herziene, vijfde druk is een hoofdstuk over psychosen in de adolescentie toegevoegd. Daarnaast zijn de DSM-5 gegevens en de wetenschappelijke onderbouwing in alle hoofdstukken up-to-date gemaakt.https://www.standaardboekhandel.be/p/leerboek-kinder-en-jeugdpsychiatrie-9789023256908
Developmental psychology --- Age group sociology --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- jeugdpsychiatrie --- psychische stoornissen --- Kinderpsychiatrie --- Jeugdpsychiatrie --- 616 --- Kinder- en jeugdpsychiatrie
Choose an application
Handboek ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen biedt een uitgebreid en toegankelijk overzicht van de belangrijkste psychische stoornissen die kunnen voorkomen bij kinderen en jongeren.Vertrekkend vanuit de normale ontwikkeling geeft de auteur een overzicht van stoornissen, diagnostiek en behandeling. Hij beschrijft het ontstaan en verloop van de stoornissen met aandacht voor de laatste inzichten vanuit genetica en (neuro)psychologie, maar ook met oog voor omgevingsfactoren en preventie. Bij het bespreken van de behandelingen is ?bewezen effectiviteit? het uitgangspunt. Het boek sluit aan op de Nederlandse vertaling van de dsm-5.Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen - Een inleidingNaast dit handboek is ook Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen - Een inleiding beschikbaar. Beide uitgaven behandelen dezelfde psychische aandoeningen, met twee extra hoofdstukken in het handboek over psychosen bij jongeren en suïcidaliteit. Daarnaast gaat het handboek dieper in op de materie en zijn de casuïstiek en voorbeelden aangepast.In deze tweede druk zijn alle officiële begrippen uit de definitieve versie van de Nederlandse vertaling van de dsm-5 gebruikt. De hoofdstukken Middelengebruik en middelenmisbruik en Suïcidaliteit bij kinderen en jongeren zijn geactualiseerd aan de hand van nieuwe onderzoeksresultaten. Verwijzingen naar sites zijn ook geüpdatet.(https://www.epo.be/nl/psychologie/4418-handboek-ontwikkelingspsychopathologie-bij-kinderen-en-jeugdigen-9789046907078.html)
ontwikkelingspsychologie --- 159.98 --- Psychopathologie --- Kinderen --- Jongeren --- Ontwikkelingsproblemen --- Kind --- Jongere --- Ontwikkelingsprobleem --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Jeugd --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Film --- Psychische stoornissen ; kinderen --- Psychische stoornissen ; jongeren --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Developmental psychology --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- kinderen --- psychopathologie
Choose an application
De belangstelling voor mensen met een psychische kwetsbaarheid vanuit de media en de overheid is de laatste jaren toegenomen. De focus is hierbij komen te liggen op herstel en participatie van mensen met een psychische kwetsbaarheid.Ergotherapie bij psychische kwetsbaarheid. Basisboek voor kwaliteitsvolle hulpverlening gebruikt het Canadian Practice Process Framework als kader om de vele taken en rollen van de ergotherapeut in de complexe wereld van de geestelijke gezondheidszorg te beschrijven. Competenties en referentiekaders worden steeds gekoppeld aan de praktijk van de ergotherapeut. Dat maakt het in de eerste plaats voor studenten, maar zeker ook voor mensen uit het werkveld, tot een overzichtelijk en breed naslagwerk.https://www.acco.be/nl-be/items/9789463798662/Ergotherapie-bij-psychische-kwetsbaarheid
Physiotherapy. Alternative treatments --- Psychiatry --- sociale psychiatrie --- hulpverlening --- ergotherapie --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Cursus bachelor in de Ergotherapie --- Psychische stoornissen --- Ergotherapie --- 616.89 --- psychische stoornissen --- Psychische stoornis --- Psychiatrische patiënten --- Hulpverlening. --- Bachelor in de ergotherapie
Choose an application
In Psychiatrie in de verpleegkunde maakt de student op grondige en boeiende wijze kennis met de verschillende facetten van de psychiatrie vanuit een verpleegkundige invalshoek. Het boek behandelt de oorzaken, symptomen en behandelingen van uiteenlopende psychische stoornissen, zoals angst- en eetstoornissen, schizofrenie en depressie. Aan de hand van de DSM-5 wordt de theoretische basis gelegd en komen diverse vormen van afwijkend gedrag aan de orde. Er is speciale aandacht voor de rol van de verpleegkundige, het verpleegkundig proces, ethisch zorgverlenen, verpleegkundige diagnostiek en interventies bij de meest voorkomende stoornissen. Belangrijke focus van het boek is het verhaal van de mensen die door deze stoornissen werden getroffen: door de persoonlijke verhalen van patiënten komt de theorie tot leven.
Psychiatric nursing --- psychosen --- psychiatrische verpleegkunde --- psychopathologie --- Nursing --- Psychiatry --- Psychiatrie --- Psychiatrische verpleegkunde --- psychiatrie --- verpleegkunde --- psychische stoornissen --- Code activeren
Choose an application
Dit boek gaat over de classificatie van psychische en ontwikkelingsproblemen bij zeer jonge kinderen vanuit het perspectief van de vroege ontwikkeling en de (relationele) context waarin zij opgroeien. Het is een belangrijk hulpmiddel bij het effectief gebruiken van diagnostische criteria ten behoeve van diagnostiek en behandelplanning. Het richt zich op hulpverleners en onderzoekers in de geestelijke gezondheidszorg, artsen, verpleegkundigen en opvoedkundigen.DC:0-5, Diagnostische classificatie van psychische en ontwikkelingsstoornissen in de baby- en vroege kindertijd is een vertaling van de grondig gereviseerde versie van de eerdere DC:0-3 (1994) en DC:0-3R (2005), het eerste en enige ontwikkelingsgerichte systeem voor diagnostiek van psychische en ontwikkelingsstoornissen bij kinderen tot en met vijf jaar oud. Er zijn verschillende redenen waarom een specifiek classificatiesysteem voor de baby en vroege kindertijd nodig is. Ten eerste, zijn de DSM-5 criteria niet zonder meer toepasbaar tot en met de leeftijd van vijf jaar; ten tweede, is het perspectief van de vroege ontwikkeling en die van de context waarin het kind opgroeit leidend in de DC:0- 5. Dit perspectief komt onvoldoende naar voren in de DSM-5. De DC:0-5 legt tenslotte grote nadruk op culturele diversiteit en de relevantie ervan voor de diagnostiek en behandeling. De DC:0-5 is een op zichzelf staand classificatiesysteem, maar slaat tevens de brug naar de DSM-5 en ICD-10.Nieuw aan deze editie:Leeftijd is opgerekt naar vijf jaar;De criteria zijn aangepast zodat ze beter van toepassing zijn op nog jongere en iets oudere kinderen;De relevantie van verschillen in culturele normen en waarden in de beoordeling wordt sterk benadrukt en hiervoor zijn praktische richtlijnen opgesteld.Ook is een aantal nieuwe stoornissen toegevoegd zoals:Vroege atypische autisme spectrum stoornis;Hyperactiviteit van de peuterleeftijd;Stoornissen in zintuigelijke verwerking;Stoornis van ontregelde woede en agressie van de vroege kindertijd, als vervanging voor de bekende oppositionele-opstandige stoornis (ODD).
Developmental psychology --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- ontwikkelingsstoornissen --- meetinstrumenten (psychologie) --- baby's --- ontwikkelingspsychologie --- kleuters --- Psychische stoornissen ; classificatie. --- Ontwikkelingsproblemen --- Kinderen --- Psychische stoornissen --- classificatie --- Diagnostiek --- Classificatiesystemen --- Baby's --- Peuters --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Ontwikkelingsprobleem --- Kind --- Psychische stoornis --- Classificatiesysteem --- Diagnose --- Baby --- Peuter --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Patiënt --- Rechten --- Leerling --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Het aantal jongeren met een gedragsstoornis, AD(H)D, hechtingsstoornis, depressie, angststoornis, autisme? neemt de laatste decennia in sneltempo toe. De auteur beschrijft de opkomst van de kinder- en jeugdpsychiatrie tot heden aan de hand van zijn 46-jarige carrière in de zorg en het onderwijs. Hij plaatst daarbij kritische noten bij de overdreven hang naar het als gestoord of ziek classificeren van jongeren.Het boek levert praktijkgerichte inzichten en handvatten om jongeren die introvert of extravert ontregelen, relationeel verbonden te ondersteunen in het herstel van hun balans. Het meest succesvolle in de begeleiding blijkt namelijk de verbonden relatie met de volwassene te zijn. Daarnaast blijkt de bewezen effectieve aanpak van de genoemde ?stoornissen? meer overlap dan verschil te kennen. Zowel de invloed van de breinontwikkeling als die van de omgeving passeren steeds de revue. Naast veel praktijkvoorbeelden beschrijft hij zijn eigen periodes van ontregeling, waarbij hij het belang van ?communicare? diepgaand ervoer in het toepassen van de effectieve herstelbenaderingen.
Age group sociology --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- orthopedagogiek --- psychotherapie --- hechting (psychologie) --- jeugdzorg --- 362.7 --- jeugdhulpverlening --- Ontwikkelingsproblemen --- Jongeren --- Psychische stoornissen --- Ontwikkelingsprobleem --- Jongere --- Psychische stoornis --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film --- Jeugdhulpverlening --- Brein --- Verbindende communicatie --- ADHD --- ODD --- Emotionele stoornis --- Herstelgericht werken
Choose an application
Goede hulpverlening aan volwassenen en ouderen begint met een goede diagnostiek. Het gebruik van een gestructureerd diagnostisch proces, zoals weergegeven in de diagnostische cyclus, helpt ons de vijf basisvragen van cliënten te beantwoorden: Wat is er met mij aan de hand? (onderkenning), Hoe komt dat? (verklaring), Hoe gaat dat verder evolueren? (predictie), Hoe kan ik mijn problemen aanpakken? (indicatie) en, achteraf, Heeft de aanpak geholpen? (evaluatie). Een gestructureerde werkwijze beschermt ons tegen het maken van oordeelsfouten.In dit handboek, dat geschreven werd door clinici en academici, laten we zien hoe hulpverleners gestructureerd te werk gaan om de vijf basisvragen van cliënten te beantwoorden.We illustreren de stappen van het diagnostisch proces voor verschillende ziektebeelden, zoals ontwikkelingsstoornissen bij volwassenen, psychotische stoornissen, stemmingsstoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, verslaving en dementiële beelden. We geven informatie over de definitie, epidemiologie en verklaringsmodellen van die ziektebeelden, en bieden concrete handvatten voor de (differentiaal) diagnostiek en de behandeling ervan. Ook concreet instrumentarium en do's-and-don'ts in het contact met specifieke cliëntengroepen worden besproken. We adviseren een multi-method en multi-informant benadering en bespreken de correcte interpretatie van testresultaten in een toegankelijke taal.(https://www.acco.be/nl-be/items/9789463798525/Psychodiagnostiek-in-de-hulpverlening-aan-volwassenen-en-ouderen)
Psychodiagnostiek --- Volwassenen --- Ouderen --- Autisme --- ADHD --- Psychosen --- Stemmingsstoornissen --- Verslaving --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Neurodegeneratieve aandoeningen --- psychische stoornissen --- hulpverlening --- ouderen --- volwassenen --- 616.89 --- Volwassene --- Oudere --- Psychose --- Stemmingsstoornis --- Persoonlijkheidsstoornis --- Neurodegeneratie --- Gokken --- Internet --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis --- psychodiagnostiek --- Psychology --- Psychiatry --- psychiatrische diagnostiek --- psychologie van ouderen --- verslaving --- autismespectrumstoornis (ASS) --- dementie --- Alzheimer-ziekte --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- psychopathologie --- Psychodiagnostiek.
Choose an application
Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten geldt als standaardwerk voor de jeugd-ggz, een vakgebied dat sterk in ontwikkeling is. Deze herziening is uitgebreid van twee naar drie delen en bevat meer dan vijftig van de krachtigste behandelingen voor kinderen en adolescenten van 0 tot 18 jaar en hun ouders. Het levert hiermee een belangrijke bijdrage aan effectieve en transparante zorg voor kinderen en jongeren met uiteenlopende psychische problematiek.Evidence-based werken: klachtspecifiek en transdiagnostischNieuwe onderwerpen zijn onder meer: huilbaby's, vechtscheidingen, zelfverwondend gedrag, ARFID, en angst bij jonge kinderen. Naast veertig protocollen voor specifieke klachten of doelgroepen zijn nu ook elf behandelingen opgenomen die transdiagnostisch inzetbaar zijn en ingrijpen op onderliggende cognitieve en emotionele processen, zoals perfectionisme, compassie en negatief zelfbeeld.Alle protocollen zijn grondig herzien, up-to-date gemaakt en voorzien van oefeningen, formulieren en vragenlijsten. Ook nieuw is de aandacht voor valkuilen bij elke behandeling. Hiermee krijgt de therapeut aan de hand van casussen inzicht in de lastige situaties binnen een behandeling en tips om hiermee om te gaan.Per deel zijn de volgende thema's opgenomen:Deel 1 Transdiagnostisch- Belang van evidence-based werken- Focus op cognitieve, emotionele en gedragsmatige processen- Bijzondere doelgroepen en methodenDeel 2 Externaliserend- Stoornissen in de zindelijkheid- Voedings- en eetstoornissen- Neurobiologische ontwikkelingsstoornissenDeel 3 Internaliserend- Slaap- en somatoforme stoornissen- Depressie en rouw- Angst- en verwante stoornissenFormulieren voor de cliënt en vragenlijsten zijn te downloaden via boompsychologie.nl/behandelprotocollen-kind.https://www.standaardboekhandel.be/p/protocollaire-behandelingen-voor-kinderen-en-adolescenten-met-psychische-klachten-9789024408894
Behandelingsmethoden. --- Kinderen. --- Protocollen (zorgsector). --- Psychische problemen. --- Social policy and particular groups --- obesitas --- mindfulness --- richtlijnen (zorg) --- therapie --- jeugdzorg --- psychotherapie --- psychiatrische behandelingsmethoden --- autismespectrumstoornis (ASS) --- sociale vaardigheden --- borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) --- gedragstherapie --- angststoornissen --- CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) --- slaapstoornissen --- eetstoornissen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- systeemtherapie --- enuresis nocturna --- spraakstoornissen --- evidence-based methodiek --- handelingsgericht onderzoek --- faalangst --- psychotrauma's --- depressieve kinderen --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Psychiatrie --- #KVHB:Adolescenten --- psychiatrie --- psychische klachten --- kinderpsychiatrie --- kinderen --- adolescenten --- #KVHB:Psychotherapie; kinderen --- kinderpsychotherapie --- Psychische stoornissen ; jeugd --- 616 --- 615.8 --- somatische symptoomstoornissen --- ticstoornissen en lichamelijke klachten --- partnerrelatie problemen --- Jeugdpsychotherapie --- Kinderpsychotherapie, jeugdpsychotherapie. --- Psychiatry
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|