Narrow your search

Library

KBR (1)

Odisee (1)


Resource type

digital (1)

dissertation (1)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2021 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Online taalontwikkelend lesgeven in het vak geschiedenis
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de lerarenopleiding wordt vaak herhaald ‘elke leerkracht is een taalbewuste leerkracht’, maar er worden weinig voorbeelden gegeven van hoe we dat als leerkracht kunnen realiseren in lessen zoals geschiedenis, aardrijkskunde of biologie. Door de scholenkoepels worden een aantal uren Nederlands geschrapt in verschillende richtingen, wat betekent dat de druk van het Nederlands leren weer meer verspreid wordt over de andere leerkrachten die geen talen geven. Daarom is het belangrijk dat leerkrachten geprofessionaliseerd worden rond de principes van taalontwikkelend lesgeven zodat ze die kunnen realiseren zonder hun eigen leerstof uit het oog te verliezen. Dit onderzoek wil taalontwikkelend lesgeven integreren in geschiedenisonderwijs, meer bepaald de krachtlijnen van historisch denken om zo tegemoet te komen aan de twee factoren die centraal staan in dit onderzoek: taal en vakinhoud. Omdat we door de coronapandemie in het onderwijs afstandsonderwijs moesten invoeren, wordt in dit onderzoek gezocht naar een manier om die integratie van taalontwikkelend lesgeven binnen de krachtlijnen van historisch denken ook online te laten plaatsvinden om taalachterstand zo weinig mogelijk te laten voorkomen.

Keywords


Digital
Naar de kern : de leerlingen en hun leer-kracht
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2021 Publisher: Brussel Vlaamse overheid. Departement Onderwijs en Vorming

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Minister van Onderwijs Ben Weyts heeft in 2020 een onafhankelijke commissie aangesteld (Commissie Beter Onderwijs, ook wel "Commissie Brinckman" genoemd) om een globaal advies aan te leveren over de manier waarop het Vlaamse onderwijs -dat o.a. in internationale vergelijkende studies zoals PISA, PIRSL en TiMSS al geruime tijd achteruit gaat- kan bijgestuurd worden. De werkzaamheden van de commissie werden afgerond op 25 september 2021.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by