Narrow your search

Library

KU Leuven (3)

UCLouvain (1)


Resource type

dissertation (3)

book (1)


Language

English (3)

Dutch (1)


Year
From To Submit

2021 (4)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Education in flux : studies on time, forms and reform
Authors: ---
ISBN: 9781032021003 1032021004 Year: 2021 Publisher: London: Routledge,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over the last decennia, both education and policy-making have undergone radical changes, transcending them far beyond the historical limits of the modern nation-state where their contemporary shape originated. The often-discussed shift from government to governance in education policy, together with the crystallization of newly emerging spaces of transnational education, are illustrative in this respect. The national grammar of schooling is set out to arrange time in class hours, schooldays and yearly cohorts. Its curricula establish what the past should teach to future generations. But when education shifts perspectives towards transnational, European or even global levels, this past increasingly seems to lose relevance when understood as continuity, as tradition. Instead, in education as in policy-making, the discontinuity expected to result from a future deemed open and undetermined becomes an endless resource for the development of new political and educational (re)forms. How are contemporary education and education policy creating and reacting to particular forms of presents, pasts or futures? How do specific forms of education (such as lifelong learning) relate to our shifting understandings of time? How are progress, acceleration and time related in educational reform processes? Through showing the contingency of the involved time-making, the contributions to this book seek to answer these questions and thus open avenues to think education and time anew.

Keywords

Education and state --- Time


Dissertation
In Between Continuity and Rupture : On Taskified Classroom Practices
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Problematizing anthropogenic litter pollution : towards an arts-informed study pedagogy in critical zone observatories
Authors: --- --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Duurzaam onderwijs in de Bachelor Psychologie aan de KU Leuven: Een verkenning van opvattingen en richtinggevende principes vanuit het perspectief van docenten

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren vandaag voor een wereld van morgen, dit is waar duurzaam onderwijs om draait. In een wereld die steeds complexer en minder voorspelbaar wordt, heeft het onderwijs de verantwoordelijkheid om jonge mensen te ontwikkelen tot duurzame burgers die bijdragen aan een veilige en rechtvaardige samenleving, zowel in hun persoonlijk als professioneel leven. Er is een nood aan het verwerven van duurzaamheidscompetenties, namelijk kennis, vaardigheden en attitudes die breed inzetbaar zijn en het aanleren van een bepaalde houding gericht op een duurzame toekomst. Naast een duidelijk beleid vanuit de KU Leuven, staat de rol van de docent centraal in de implementatie van duurzaam onderwijs aan de universiteit. Maar hoe staan docenten hiertegenover in de praktijk? Deze masterproef heeft als doel zicht te krijgen op de opvattingen van docenten die lesgeven aan studenten uit de Bachelor Psychologie omtrent duurzaam onderwijs aan de KU Leuven en richtinggevende principes in kaart te brengen. Hiervoor werd vooreerst een uitgebreide studie gedaan van de wetenschappelijke literatuur naar de betekenisgeving en doelstellingen van zowel duurzaamheid als duurzaam onderwijs. Ook werden visieteksten van de KU Leuven bestudeerd om zicht te krijgen op de standpunten van de universiteit omtrent deze concepten. Deze literatuurstudie gaf aanleiding tot het formuleren van de hoofdonderzoeksvraag: Wat is de visie van docenten op duurzaam academisch onderwijs? Vervolgens werden vier deelvragen geformuleerd om een omvattend beeld te verkrijgen van zowel de betekenisgeving van duurzaamheid als van de vertaling hiervan naar de onderwijspraktijk. Om deze verkennende vragen te beantwoorden werd een kwalitatief onderzoek opgezet, meer bepaald een fenomenologisch onderzoek. Als onderzoeksmethode werd geopteerd voor semigestructureerde interviews waarvan de resultaten aanleiding gaven tot een uitgebreide beschrijving van duurzaam onderwijs vanuit het perspectief van docenten. Uit dit onderzoek blijkt dat duurzaamheidscompetenties impliciet verweven zitten in de opleiding, maar niet expliciet gelinkt worden aan het breder kader van duurzaamheid. Verder heeft dit onderzoek een draagvlak blootgelegd voor de implementatie van duurzaam onderwijs en mogelijkheden tot de verdere uitbouw ervan in de Bachelor Psychologie.

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by