Narrow your search

Library

UCLL (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2021 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Positieve heroriëntering bij kinderen met ASS
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Positieve heroriëntering is een begeleidingsmethodiek binnen de contextbegeleiding. Deze begeleiding wordt toegepast bij gezinnen met kinderen tot en met achttien jaar waar een kernverontrusting aanwezig is. Positieve heroriëntering verloopt over een periode van vier maanden in verschillende fasen, deze fasen zijn voor jonge kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) moeilijk te overzien. In deze bachelorproef werd een ontwerp, P.H.O.P. (positief heroriënteringsproces), uitgewerkt om visuele ondersteuning te bieden aan dit traject. In de literatuurstudie werd gezocht naar de specifieke gedrags- en communicatie kenmerken bij het autismespectrumstoornis en werd er eveneens gezocht naar de specifieke kenmerken in de ontwikkeling bij kinderen tussen de 6 en 10 jaar. Door gebruik te maken van het P.H.O.P. tijdens de contactmomenten in het traject, krijgen de kinderen inzicht in het verloop van de begeleiding. Er wordt een voorspelbaarheid gecreëerd, waardoor de focus van de kinderen naar de inhoud van het traject kan gaan en ze minder energie verliezen in het begrijpen van het proces.

Keywords


Dissertation
Contextbegeleiding binnen vzw Sporen: Hoe ervaren de ouders de basisprincipes van contextbegeleiding binnen de leefgroepen van vzw S poren in Hoeilaart?
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mijn onderzoek tracht een antwoord te formuleren op de vraag ‘Hoe ervaren de ouders de basisprincipes van contextbegeleiding binnen de leefgroepen van vzw Sporen in Hoeilaart?’. Om een concreet antwoord te bieden op de onderzoeksvraag en deelvragen werd er gebruik gemaakt van een literatuurstudie, drie diepte interviews met ouders die in begeleiding zitten bij de leefgroepen van vzw Sporen in Hoeilaart en een interview met expert in contextbegeleiding Roos Steens. De huidige werkwijze binnen contextbegeleiding in vzw Sporen is al erg goed. Op basis van de ervaringen van de correspondenten kan er meegegeven worden dat er nog extra gewerkt kan worden aan enkele zaken. Een balans zoeken tussen ouders in gescheiden gezinnen, een open houding, het gebruik van het driekolommen model, het inkijken van doelen en het betrekken van het volledige gezin bij aanvang van de begeleiding zijn zaken die meegenomen kunnen worden. De resultaten van dit onderzoek worden bekend gemaakt aan de teams van vzw Sporen in Hoeilaart wat mogelijk maakt dat ze hun eigen werking kunnen evalueren.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by