Narrow your search
Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Gestotter op de weg naar schoonheid : over 100 jaar niet-formele kunsteducatie en kunstparticipatie
Author:
Year: 2021 Publisher: Hoboken : Veerman,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

‘Gestotter op de weg naar schoonheid’ voert de lezer terug naar Jean-Jacques Rousseau en zijn Émile (1762), die hij liet leren via ervaringen en vertrekkende vanuit het kind zelf. Émile zal een ijkpunt blijven voor de creatieve expressie in de jaren zeventig van vorige eeuw en de daaruit voortvloeiende kunsteducatie en -participatie van nu. Doorheen vijf tijdsblokken schetst Tijl Bossuyt het wel, maar vooral het wee van 100 jaar niet-formele kunsteducatie en -participatie in Vlaanderen. Hoe deze tak van de kunsten vaak tot een schimmenspel werd gedwongen door intense verzuiling, politieke beslissingen, economische wetmatigheden, het kunstenveld, zichzelf … maar telkens opnieuw als een feniks herrees. Hij schreef dit overzicht in de hoop dat kunsteducatie en -participatie op de agenda’s zullen blijven staan, maar vooral om het gesprek, het debat, het denken over en het kunstzinnig handelen te voeden, met het oog op een duurzame en schone toekomst.


Book
Gestotter op de weg naar schoonheid : over 100 jaar niet-formele kunsteducatie en kunstparticipatie
Author:
Year: 2021 Publisher: Hoboken : Veerman,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Verwonder je : mindfulness en kunst met jonge kinderen
Authors: ---
ISBN: 9798487211736 Year: 2021 Publisher: Orvelte Speel Je Wijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Wijsheid begint met verwondering.' Socrates Op een lichte, speelse en fantasievolle manier verkennen kinderen in Verwonder je mindfulness via kunst. Ze maken kennis met bestaande kunstvormen, gaan experimenteren met technieken en maken hun eigen kunstwerken.Tijdens de creatieve processen leren kinderen stil te staan en te oefenen met mindfulness. Zo ontwikkelen ze vaardigheden om in balans te blijven. Als we dit kinderen van jongs af aan meegeven dan kunnen ze daar hun leven lang van profiteren.Verwonder je is geschikt voor groepen kinderen zoals op school of in de kinderopvang, en je kunt de oefeningen ook samen met een kind thuis doen.Dit boek is het jongere zusje van Verbeelden en Verbinden, het eerder verschenen boek over mindfulness en kunst voor álle leeftijden.


Book
Rilke en de wijsheid
Author:
ISBN: 9789044646504 9044646508 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Prometheus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De dichter Rainer Maria Rilke (1875-1926) wordt veelal als leraar gezien. De brieven van zijn hand, vooral de brieven die gericht waren aan de jonge dichter Frans Xaver Kappus, vormen nog altijd een inspiratiebron voor beginnende dichters en andere kunstenaars. Die brieven en veel van zijn gedichten tonen Rilkes bedachtzaamheid in het omgaan met grote thema's als natuur, kunst en rouw. Naast zijn leraarschap is hij leerling geweest. Van Lou Salomé leerde hij onder andere het vrouwelijke in zichzelf te zien; het vrouwelijke als onlosmakelijk verbonden aan het mannelijke. Auguste Rodin leerde Rilke om zijn blik naar buiten te richten en aandachtig te kijken. Er is echter geen rechte lijn te trekken van Rilkes rol als leerling naar zijn rol als leraar: soms speelt hij beide rollen tegelijkertijd. Het is fascinerend om te zien hoeveel Rilkes er naast elkaar bestaan. In 'Rilke en de wijsheid' onderzoekt Jan Oegema de ontwikkelingen die Rilke als leerling en leraar doormaakt. Hij toont de nuances en ambiguïteiten die veelal achterwege worden gelaten. Zo weet hij Rilke neer te zetten als mens van vlees en bloed, zonder af te doen aan de wijsheid die uit zijn geschriften te halen valt. Rainer Maria Rilke (1875-1926) is een kunstenaar met talent voor leraarschap. Met even originele als bedachtzame formuleringen – ‘Leef nu uw vragen’ – dwingt hij zijn lezers na te denken over het leven, hún leven. In dat opzicht doet hij niet onder voor bijvoorbeeld Socrates of Meister Eckhart. Dit is een boek met gedichten, briefcitaten, filosofie en een meditatieoefening uit 1905. Het schetst Rilkes ontwikkeling als leraar en vertelt hoe hij zelf als jonge kunstenaar twee leraren vindt, Lou Salomé en Auguste Rodin. De een maakt van hem een jugendstilhipster met gewaagde ideeën over religie en seksualiteit. De ander een harde werker die hecht aan discipline en aandachtig waarnemen.Rilke als leerling én leraar: dat is een interessante invalshoek, ook omdat hij in beide rollen zo veel gezichten laat zien. Hij is een zeldzaam type Meister, iemand die moet dulden dat hij blijft veranderen en hooguit geschikt is als richtingwijzer. Zijn thema’s zijn natuur, liefde en rouw. Zijn grondbegrip is innerlijkheid. Zijn grootste mantra de eenheid van leven en dood. Maar wat die mantra betekent?Het wordt tijd opnieuw na te denken over de kunstenaar als leraar. En over bewondering en aanhankelijkheid, want zoals Nietzsche zegt: er zijn mensen die je meer kunt vertrouwen dan jezelf.


Multi
Zo klinkt muziek
Authors: --- --- ---
ISBN: 9782808130356 9782808130394 9782808139021 9782808138994 Year: 2021 Publisher: Averbode Averbode-Erasme

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uitgebreide handleiding voor de leerkracht De handleidingen vormen de basis van Klap Klap. Deze handleiding bevat: Algemene handleiding over de methode Maak kennis met de visie van Klap Klap. Hoe leiden interactievaardigheden, taalroutines, differentiatie enz. tot meer taalsucces? En hoe pak je dat praktisch aan? 10 thema's voor de oudste kleuters Met deze thema's gaan jullie aan de slag in de klas! Je werkt minimum twee weken rond één thema, maar dat kun je uitbreiden tot drie weken. Bij ieder thema voorzien we een duidelijke introductie, een mindmap, tips voor ouderbetrokkenheid, 24 uitgebreid beschreven activiteiten en tips voor observatie. Differentiatie is aanwezig binnen ieder thema én doorheen de methode. Focus op luisteren en mens & maatschappij: - Te laat - Ik ben ik, jij bent jij Focus op (eenvoudige) gesprekken en wetenschappen & techniek: - Schaduwen & schimmen - Sleutels & sloten Focus op geletterdheid: - Ik word kunstenaar - Letterpret Focus op spreken en wiskundige initiatie: - Trappen & ladders - Ondersteboven Focus op taalbeschouwing en muzische vorming: - Spetter spatter - Als muziek in de oren Extra Tal van extra elementen om de thema's te verwerken met je kleuters! Een apart prentenverhaal bij twee van de thema's. Een gedicht of een scenario voor een poppenspel bij één van de thema's.


Book
Mogen we nog verwonderd zijn? : een pleidooi voor meer kunsteducatie in het onderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789463933940 Year: 2021 Publisher: Gent Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kunstonderwijs is sinds jaar en dag het lelijke eendje op school. Leerkrachten die er (tegen de stroom in) voor blijven vechten, worden veelal overstemd door holle slogans over de achteruitgang van ons onderwijs ? lees: het economische rendement ervan. Voor leerlingen die niet artistiek aangelegd zijn, klinkt het, is kunsteducatie nutteloos tijdverlies. Nochtans onderschrijven experts het belang ervan voor de persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen en jongeren. In 'Mogen we nog verwonderd zijn?' breken verschillende ervaringsdeskundigen en artiesten een lans voor het kunstonderwijs. De meerwaarde én de noodzakelijkheid ervan wordt geduid vanuit antropologische, psychologische, pedagogische, neurobiologische en filosofische hoek. Daarnaast bevat het boek ontroerende persoonlijke getuigenissen en een visie over hoe kunsteducatie op de lagere en middelbare school er zou kunnen uitzien. Een inspirerend pleidooi voor verwondering en een aanrader voor iedereen die begaan is met humaniserend onderwijs. Het boek bevat bijdragen van Dirk De Wachter, Hans Schmidt, Kris Rutten en Ronald Soetaert, Rik Pinxten, Roger Standaert, Filip Verneert, Juliette Taquet, Brigitte Dekeyzer, Judith Wambacq en Bart Devaere, en interviews met Nic Balthazar, Michaël Borremans, Alain Platel, Arne Sierens en Willem Vermandere. https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/mogen-we-nog-verwonderd-zijn


Book
Disrupting schools : transnational art education in the 19th century
Authors: ---
ISBN: 9782503570310 2503570313 Year: 2021 Publisher: Turnhout : Brepols,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The category of the 'national school' , paramount for the emerging discipline of art history in the 19th century, tended to dismiss the crucial encounters, confrontations and exchanges prompted by the fact that artists commonly travelled abroad, especially for the purposes of education and training. The aim of this volume is to address the complexities of this under-researched phenomenon, shedding light on the motivations and impact of transnational art education on artists? careers, on the actors and educational institutions involved (e.g. state-run academies, private schools or studios, museums, outdoor practices) and on the growing international networks connecting artists, patrons, collectors, dealers, critics and scholars. Even though the nation was a major category for historical actors of the period, it is essential to question the validity of the national framework as an analytical tool for current scholarship: our aim is therefore to propose a new reading of 19th-century art worlds based on the idea of circulations, entanglements and revised geographies.


Book
Visual Thinking Strategies : met kunst het leren op school verdiepen
Author:
ISBN: 9789088509759 9088509751 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van leraren wordt vandaag de dag meer gevraagd dan frontaal lesgeven op de ?ouderwetse? manier. Nieuwe visies zoals ontdekkend en onderzoekend leren of ontwikkelingsgericht onderwijs vragen om een nieuwe invulling van de rol van de leraar. Hoe geef je les in kritisch denken en activeer je je leerlingen? Visual Thinking Strategies (VTS) is een toegankelijke en praktische methode die helpt om gestalte te geven aan deze nieuwe pedagogisch-didactische visies. VTS is een leermethode die bestaat uit geleide groepsgesprekken over kunstwerken. Aan de hand van open vragen vergroten leerlingen hun vaardigheden, zoals waarnemen, luisteren, kritisch denken en (beeld)geletterdheid. De gespreksleider draagt geen kennis over, maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon. Het initiatief ligt bij de leerlingen, terwijl de leraar de regie heeft. Visual Thinking Strategies is een vertaling van het standaardwerk over VTS van Philip Yenawine, de Amerikaanse grondlegger en voormalig hoofd educatie van het Museum of Modern Art in New York. Dit boek geeft je een grondig inzicht in de methode, het ontstaan en de veelzijdige toepassingen in het onderwijs. Yenawine put uit zijn jarenlange ervaring met VTS. Hij werkte nauw samen met vele leraren. Aan de hand van sprekende praktijkvoorbeelden geeft hij inzicht in de werking van VTS. Van taalonderwijs aan leerlingen met een taalachterstand tot het creëren van een leergemeenschap, tot de inzet bij rekenopdrachten; Yenawine geeft een helder beeld van VTS en hoe je het kunt gebruiken in je klas.VTS is in 2012 in Nederland geïntroduceerd en toegankelijk gemaakt voor het Nederlandse onderwijs door de Stichting VTS Nederland. De belangstelling voor VTS neemt toe; een groeiend aantal leerkrachten ziet de toegevoegde waarde ervan voor hun lespraktijk. Dit boek geeft hen praktische handvatten voor een vernieuwende manier van lesgeven die leerlingen activeert. https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2235/visual-thinking-strategies


Book
The postresearch condition
Authors: ---
ISBN: 9789081830270 9081830279 Year: 2021 Publisher: Utrecht Metropolis M Books

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"The Postresearch Condition Conference (January 26-30, 2021) was organized in collaboration with EARN (European Artistic Research Network), HKU University of the Arts Utrecht, NWO (Smart Culture/Dutch Research Council. Advisory Board: Odile Heynders, Janneke van Kersen, Iris van der Tuin and Kitty Zijlmans), and BAK, basis voor actuele kunst , Utrecht."


Book
The auto-ethnographic turn in design.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789493246041 9493246043 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Valiz

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The Auto-Ethnographic Turn in Design' is emerging from a growing recognition of design's capacity to make sense of one's world while at the same time to express and convey this personal insight or knowledge through rich, layered, and ultimately meaningful processes or objects. Auto-ethnographic design seeks to come to terms with one's context and self - as well as the materiality that mediates these two. In doing so, it offers a vision of design that is free of commercial commissions, assumed users' needs, or well-intentioned do-goodism, and reveals a sincerity and genuine commitment in the process of design that is too often missing. The book is divided between "Ideas and Dialogues" (reflections and conversations between critics, theorists, educators, and practitioners), which ground conceptions of auto-ethnography and the 'self' and explore how experiences can be relevant and meaningful starting points for design and visual art; and "Projects and Practices" which embody auto-ethnographic qualities - whereby design objects and practices are embedded with personal sentiments, experiences, desires, fears, and more.

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by