Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Wegwijs : een training bij dyslexie en dyscalculie : handleiding voor professionals
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401478427 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze handleiding is bedoeld voor gedragsdeskundigen die kinderen en jongeren van 9-15 jaar begeleiden die te kampen hebben met dyscalculie of dyslexie, in combinatie met psychosociale problemen zoals faalangst, somberheid en een laag zelfbeeld.De training bestaat uit drie elementen: psycho-educatie over de leerstoornis en bijkomende psychosociale problemen, een cognitief gedragstherapeutisch onderdeel gericht op het verminderen van psychosociale problemen, en het aanleren van copingvaardigheden voor het handig omgaan met de leerstoornis in uitdagende situaties.Deze handleiding voor gedragsdeskundigen biedt een protocollair, wetenschappelijk onderbouwd draaiboek voor de training.De werkboeken 'Wegwijs in omgaan met dyscalculie' en 'Wegwijs in omgaan met dyslexie' zijn onderdeel van de training en apart verkrijgbaar. Deze werkboeken zijn bedoeld voor de kinderen en jongeren zelf.https://www.academiapress.be/nl/wegwijs-dyslexie-en-dyscalculie-handleiding


Multi
Aanpakkaarten voor kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9789044138191 Year: 2021 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen geven geregeld blijk van problemen in het aanbrengen van structuur in hun dagelijks leven. Dat kan uiterlijk zichtbaar zijn door frustraties, chaos, onzekerheid, paniek of weigeren om een taak uit te voeren, maar kan zich ook afspelen op denkniveau (werkhoudingsproblemen). Dit bemoeilijkt het functioneren van begaafde kinderen enorm. Zij kunnen goed leren, maar ontwikkelen daarvoor niet altijd de juiste leer- en werkstrategieën.Deze aanpakkaarten zijn een hulpmiddel voor het aanbrengen van structuur, gericht op diverse deelgebieden en onafhankelijk van een methode.Ze vormen een verzameling van werkstrategieën voor de vakgebieden rekenen, lezen en begrijpend lezen, spelling, taal en projecten. Inmiddels zijn de aanpakkaarten verder ontwikkeld en herzien. Er zijn kaarten onderverdeeld in Brein Quest, gericht op informatieverwerking, de werking van het cognitieve brein en waarnemen met je brein; Mind Quest, gericht op het emotionele brein, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedragsontwikkeling, sociale interactie; gericht op de Slimme Kleuter en op de bovenbouw van de basisschool als 'Brug naar het Voortgezet Onderwijs' (VO). De leerkracht, maar ook een begeleider of behandelaar, kan hieruit een voor elk kind afzonderlijk helder stappenplan afleiden en opstellen.Ze kunnen worden gebruikt bij begaafde kinderen, kinderen met leerproblemen en/of leerstoornissen zoals ASS, AD(H)D, gedragsproblemen, informatieverwerkingsproblemen, beelddenkers en kinderen met dyslexie.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044138191


Book
Autisme en het voorspellende brein : absoluut denken in een relatieve wereld
Author:
ISBN: 9789463372848 Year: 2021 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Je hoort vaak van een verstoorde prikkelverwerking in autisme, maar wat als zou blijken dat het brein helemaal geen prikkels verwerkt? We leren kinderen met autisme emoties koppelen aan gelaatsuitdrukkingen, maar wat als we eigenlijk geen emoties aflezen van het menselijk gelaat? Wat als het begrijpen van menselijk gedrag vooral een kwestie is van onbewust voorspellen van wat mensen gaan doen? Hebben socialevaardigheidstrainingen dan wel zin voor kinderen, jongeren en volwassenen met autisme?Recent onderzoek toont aan dat het klassieke beeld van hoe het brein werkt, met de computermetafoor van input, processing en output, niet echt klopt. Een brein dat informatie over de wereld bij elkaar puzzelt om dan te reageren heeft geen enkele overlevingskans in een wereld die volatiel, onzeker, complex en meerduidig is. Het menselijke brein voorspelt de wereld snel en onbewust, en houdt rekening met context.https://www.pelckmansuitgevers.be/autisme-en-het-voorspellende-brein.html


Book
Survivalgids : Wat als je AD(H)D hebt?
Authors: ---
ISBN: 9789462346932 Year: 2021 Publisher: Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doe-boek voor kinderen met ADHD. Misschien vermoed je of heb je net gehoord dat je ADHD hebt? Dan kan dit boek jou helpen! Niet iedereen met ADHD is hetzelfde.Dit doe-boek legt je op een speelse manier uit:• wat ADHD is en welke soorten er bestaan;• welke tips en hulpmiddelen je kunnen helpen thuis en op school;• hoe jij veel sterker kunt staan dankzij dit boek en je ADHD-hulpteam.Praat er samen met je leerkracht, begeleider, therapeut, ouders of vrienden over. Je leert heel veel nieuws bij en het is ook gewoon leuk om te doen! Dit is Zwork!Telkens als hij verschijnt, mag je leuke opdrachten doen die jou helpen om beter te leren omgaan met ADHD.


Book
Als denken voor vertrouwen komt : beter begrip voor hoogbegaafde kinderen
Author:
ISBN: 9789060389348 Year: 2021 Publisher: Zeist Christofoor Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek bespreekt Sam Tomlow hoe een vroeg wakker bewustzijn en/of hoogbegaafdheid bij kinderen de fase van het onbevangen vertrouwen verkleint en daarmee het vermogen om verbinding te kunnen maken verstoort. Vertrouwen is de basis van verbinding met de wereld om je heen. Vertrouwen komt vanuit een geruststellend geloof dat de wereld goed is. Dat je vanuit overgave de wereld kan omarmen, als een nieuwe verliefdheid waarin alles prachtig is. Een kind dat te vroeg wakker is in het denken, zal meer afstand nemen van de wereld om zich heen. In plaats van in die omarming en ver binding met de wereld een middelpunt te zijn, zal het kind zich naar de zijkant van de wereld bewegen, om van daaruit de wereld om zich heen te aanschouwen, zonder er deel van te zijn. Sam Tomlow ondersteunt ouders, leerkrachten en kinderen in het leven en leren met een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Ze schreef eerder over hoogbegaafdheid bezien vanuit de menskunde en geeft lezingen en trainingen op scholen (flaptekst)


Book
Alle leerlingen bij de les : voorkom vastlopen van moeilijk en makkelijk lerenden
Author:
ISBN: 9789401478410 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Geeft helder inzicht in de problemen van vastlopende leerlingenHoe herken je een makkelijk of moeilijk lerend kind? Waarom is het van belang individuele verschillen te erkennen? Hoe kun je de ontwikkeling van alle leerlingen ondersteunen?Moeilijk en (zeer) makkelijk lerende kinderen lopen in het onderwijs vaak vast. Zij ontwikkelen leer- en/of gedragsproblemen omdat hun onderwijsbehoefte sterk verschilt van gemiddeld lerende leerlingen. Als het onderwijs wordt aangepast aan hun leerbehoeften, nemen de problemen vaak sterk af en verdwijnen soms helemaal. Dit boek biedt handvatten voor de leraar en laat je aan de hand van casussen zien wat je in de les kunt doen met je leerling.In de audiobestanden op de website van lannoocampus worden de casussen verder uitgediept. Ze nodigen je uit na te denken over je eigen professionele rol en je handelen in bepaalde situaties. Dat biedt een heel waardevol leermoment.https://www.lannoo.be/nl/alle-leerlingen-bij-de-les


Book
Survivalgids : Wat als je autisme hebt?
Author:
ISBN: 9789462346970 Year: 2021 Publisher: Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Misschien vermoed je of heb je net gehoord dat je autisme hebt? Dan kan dit boek jou helpen! Niet iedereen met autisme is hetzelfde. Dit doe-boek legt je op een speelse manier uit: wat autisme is en hoe je het kunt herkennen; welke tips en hulpmiddelen je kunnen helpen thuis en op school; hoe jij veel sterker kunt staan dankzij dit boek en welk hulpteam je daarbij kan ondersteunen. Praat er samen met je leerkracht, begeleider, therapeut, ouders of vrienden over. Je leert heel veel nieuws bij en het is ook gewoon leuk om te doen! (bron: achterflap)


Book
ADHD in de klas : praktische gids voor leraren
Author:
ISBN: 9789401477840 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

HOE LAAT JE 'DRUKKE' LEERLINGEN OPLETTEN IN DE LES?WIST JE DAT ADHD VAAK SAMENGAAT MET ANDERE STOORNISSEN?HOE VERMIJD JE NEGATIEVE INTERACTIES?Leerlingen met ADHD hebben het vaak lastig op school: de schoolomgeving stelt hoge eisen waar zij moeilijk aan kunnen voldoen. Andersom vragen leerlingen met ADHD extra aandacht en verstoren zij soms de les.ADHD in de klas geeft je, aan de hand van de meest recente wetenschappelijke inzichten, een duidelijk beeld van ADHD. Het gaat in op het samengaan van ADHD met stoornissen zoals ASS, TOS, dyslexie en dyscalculie. Bovenal ontdek je hoe je leerlingen met ADHD de nodige ondersteuning geeft en hun sociale omgang vlotter laat verlopen.Dit boek heeft een toegankelijke en pedagogische insteek, en is toepasbaar op verschillende onderwijsniveaus. De vele verhalen uit de praktijk en didactische tips helpen je om ook leerlingen met aandachtsproblemen voldoende kansen te geven.Bron: https://www.cargoconfetti.be/products/adhd-in-de-klas?syclid=ci61o76f216khv85hr9g&utm_campaign=emailmarketing_162885468489&utm_medium=email&utm_source=shopify_email

Listing 1 - 8 of 8
Sort by